rijbewijs kwijt ; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exit13

Re: rijbewijs kwijt ; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:33

Eigen schuld... Ik vind dit niet raar.

pearlie

Eindelijk iemand die niet dronken achter het stuur gaat zitten...

Elise88

Uthrick schreef:
rina schreef:
De link tussen fietsen en je rijbewijs is dat je bij beide een bestuurder bent Pling .
Dat je voor de ene geen rijbewijs nodig bent, maakt dan even niet meer uit, dronken iets besturen is niet toegestaan in de NL wetgeving (artikel 8 WVW voor de nieuwschierigen). En let wel met paard aan de hand ben je ook bestuurder, wat geinig word als je dan wat gedronken zou hebben. zouden ze het paard ook in beslag nemen? Huilen van het lachen

Dat is niet waar! Met een bestuurder van een voertuig wordt alles dat rijdt of glijdt bedoeld, al dan wel of niet gemotoriseerd! Als je een paard aan de hand hebt, ben je ( be) geleider.
De Docent Verkeerskunde is voor mij aan het uitzoeken wat ik ben op het moment dat ik op een paard zit, want dit staat niet ( duidelijk) beschreven in de WVW. Maandag weer Verkeerskunde, zodra ik het weet, meld ik het hier wel!

mn eerste reactie als ik dit zo lees: oneens.

zelfs als jij dronken naast je auto gaat lopen en deze duwt ben je al bestuurder. het begrip bestuurder is dus heel ruim. als jij een paard aan de hand hebt wordt het paard toch verondersteld jou te volgen, je bestuurt het paard dus, mijns inziens.
ik ben stiekem ook wel benieuwd welke sanctie volgt als je dronken op je paard kruipt, of er dus naast loopt, en wordt aangehouden.
edit: en ik mag dan wel niet in het bezit zijn van een ruitersbewijs, maar zag ik niet ooit eens bij Blik op de weg dat je met je paard op de weg thuishoort, en niet bijvoorbeeld op het fietspad, omdat je wordt verondersteld bestuurder te zijn?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:35

Als je OP je paard zit ben je volgens mij wel bestuurder
Maar is wel offtopic hoor Knipoog

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:38

Oo en dan nog even mijn reactie op het artikel zelf:

openbare dronkenschap mag misschien niet, en nee dronken op je fiets zal ook niet netjes zijn .. maar het afnemen van het rijbewijs vind ook ik wel erg overdreven. meneer dacht waarschijnlijk dat hij goed bezig was door de auto thuis te laten, zuur zeg.
wat gaan ze dan in hemelsnaam doen met al die ladderzatte studenten 's nachts? die op hun krakkemikkige, piepende prachtfietsen elk rood licht negeren en ladderzat richting bed willen? Velen van hen zullen al wel in het bezit zijn van een rijbewijs, dat dus af kan worden gepakt ..
oplossing van het fileprobleem Clown

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:40

ik vind het ook een vreemde bekeuring, maar ik had er al eerder van gehoord dat je dus je rijbewijs kwijt kan zijn als je gepakt word voor openbare dronkenschap.
maar toch is het krom, dan kunnen ze net zo goed bij de uitgang van een discotheek gaan staan, want het meerendeel wat naar buiten komt is dronken en loopt dan in het openbaar, toch?
en als ik van het stappen naar huis ga, moet ik eerst een stukje lopen naar de bob-bus, soms sta je daar ook nog een half uur te wachten, dus dan zou ik ook opgepakt kunnen worden omdat ik waggelend door de stad loop?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:50

Apart, een flinke boete was meer op zijn plek geweest...

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 00:20

Als iemand die geen rijbewijs heeft word aangehouden (in zo'n situatie) kan deze persoon zijn rijbewijs niet inleveren en dat maakt deze straf wel oneerlijk. Rijden met drank op mag nooit!!!
Maar zo zijn de straffen niet gelijk en dat zouden ze wel moeten zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 00:38

Uthrick schreef:
rina schreef:
De link tussen fietsen en je rijbewijs is dat je bij beide een bestuurder bent Pling .
Dat je voor de ene geen rijbewijs nodig bent, maakt dan even niet meer uit, dronken iets besturen is niet toegestaan in de NL wetgeving (artikel 8 WVW voor de nieuwschierigen). En let wel met paard aan de hand ben je ook bestuurder, wat geinig word als je dan wat gedronken zou hebben. zouden ze het paard ook in beslag nemen? Huilen van het lachen

Dat is niet waar! Met een bestuurder van een voertuig wordt alles dat rijdt of glijdt bedoeld, al dan wel of niet gemotoriseerd! Als je een paard aan de hand hebt, ben je ( be) geleider.
De Docent Verkeerskunde is voor mij aan het uitzoeken wat ik ben op het moment dat ik op een paard zit, want dit staat niet ( duidelijk) beschreven in de WVW. Maandag weer Verkeerskunde, zodra ik het weet, meld ik het hier wel!

Met een paard aan de hand ben je echt bestuurder.
Ik heb sinds een aantal maanden mijn rijbewijs en in het theorieboek staat geschreven dat je óók met een paard aan de hand een bestuurder bent.
Tevens heb ik mijn ruiterbewijs en ook daar werd mij geleerd dat zowel als je op je paard zit als dat je ernaast loopt een bestuurder bent.

Ontopic: Ik vind het apart dat zijn rijbewijs is ingenomen... een flinke boete of desnoods een nachtje cel + boete was meer op zijn plaats geweest.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 13:21

Dit kan ik ook niet volgen. Dat de man fout is dat is wel duidelijk.
Maar zijn rijbewijs inleveren?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:10

jaantsje schreef:
Dit kan ik ook niet volgen. Dat de man fout is dat is wel duidelijk.
Maar zijn rijbewijs inleveren?

T kan maar duidelijk zijn dat ie fout zat. Hij is m echt geen maanden kwijt hoor.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:11

apart, wat doen ze al de persoon geen rijbewijs heeft? Knipoog

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:14

meissielief schreef:
apart, wat doen ze al de persoon geen rijbewijs heeft? Knipoog

dan zal er een andere passende straf worden gevonden. Hogere geld boete, taakstraf weet ik veel. Apart dat mensen zich zo druk maken om een straf die iemand krijgt opgelegd. Ik ben blij dat ik nog nooit een dronken droppie heb aangereden oid. Als je te veel drinkt moet je gewoon zorgen dat je andere mensen niet tot last bent. Bel een taxi of zorg voor een bob.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 18:15

Ineke2 schreef:
een flinke boete of desnoods een nachtje cel + boete was meer op zijn plaats geweest.

Verward vrij heftig voor met een slok op op de fiets door een rood licht rijden hoor....

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:36

Eigenlijk vind ik het wel een terechte straf, mits diegene het rijbewijs binnen een paar dagen terug krijgt. Net als in een auto, verminderd het je reactievermogen, je oplettendheid, en als je het te bont maakt, slinger je ook nog eens. Je ziet ze soms ook nog wel over de ringweg, of zelfs de snelweg rijden!!! Op zich dus al link genoeg, maar als je dan ook nog eens door rood rijdt, vergroot je het gevaar aanzienlijk. Een auto kan dichterbij zijn als het lijkt, of harder rijden. Of je ziet hem gewoon helemaal niet. Eerlijk is eerlijk, ik fiets ook dronken Bloos Wél let ik dan bewust extra op de verkeersregeltjes, omdat ik bang ben een gevaarlijke situatie te veroorzaken.

Iemand zei hier eerder dat je tenminste niet iemand door rijdt, in directie zin misschien niet, maar ik ken een voorbeeld van een ongeluk met dodelijke afloop die door een fietser is veroorzaakt. Een dronken fietser die de ringweg over wilde steken, zonder licht. Bestuurder van 1e auto ziet het te laat en moet vol in de remmen, de 2e (en meer) knalt daarbovenop met volle snelheid. 9-jarig meisje uit die 2e auto is ter plekke overleden. Maar ook hier in de stad zie ik het regelmatig gebeuren, fietsers die vlak voor een auto oversteken... Hoezo niet gevaarlijk??

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:42

Te belachelijk voor woorden, hij is tenminste zo verstandig geweest om de fiets te pakken i.p.v de auto.
Als dit allemaal maar zo gaat, zal de volgende denken "ik kan net zo goed de auto pakken, de straf is toch hetzelfde".
Volgens mij ligt het er ook een beetje aan hoe kinderachtig de agent(e) is.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:51

Dus met een auto is het erger als met de fiets?

Vind ik niet, ook met de fiets kun je behoorlijke ongelukken veroorzaken, en ook dat rode lampje staat er niet voor niks.

Vast artikel 5 geweest Clown

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:41

luxx schreef:
Ineke2 schreef:
een flinke boete of desnoods een nachtje cel + boete was meer op zijn plaats geweest.

Verward vrij heftig voor met een slok op op de fiets door een rood licht rijden hoor....

Waarom? Hij had 4x (!) de toegestane hoeveel alcohol gedronken, dus een nachtje in de cel om zijn roes uit te slapen is dan niet zo vreemd. Als hij weer nuchter is kan hij veilig naar huis.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:36

vind het echt gelachelijk, die agenten hadden zeker niks beters te doen Boos!

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 09:02

Ineke2 schreef:
Waarom? Hij had 4x (!) de toegestane hoeveel alcohol gedronken, dus een nachtje in de cel om zijn roes uit te slapen is dan niet zo vreemd. Als hij weer nuchter is kan hij veilig naar huis.

aan je uitroepteken te zien vind jij dat kennelijk heel veel, het klinkt ook veel.
maar dat is het niet..... de toegestane hoeveelheid is namelijk 0,5 promille [twee glazen alcohol] hij had dus 2,0 promille [8 glazen alcohol].
nou zal hij er wel wat meer op hebben gehad als dat, want gedurende de avond verwerk je de alcohol ook, maar dat valt best wel mee vind ik.
om dáár nou voor in een cel geslingerd te worden vind ik erg overdreven, de man is gewoon een avondje doorgezakt, doe ik ook wel eens.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:42

Als ik 8 glazen alcohol drink dan kan ik niet meer lopen hoor Knipoog Bloos

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:49

Ik vind dit volkomen terecht..!!!!

Als je wil drinken en je moet nog naar huis neem dan lekker de taxi of zorg voor iemand die je op kan komen halen... 4x teveel is gewoon veel te veel... Ook een persoon op de fiets kan ongelukken veroorzaken of dingen doen die hij normaal niet zou doen..

En trouwens.... Wettelijk is dit gewoon toegestaan, dit mag gelukkig gewoon... En hij is naar schatting idd zijn rijbewijs voor een dag of 5 kwijt.. En waarom ze dit doen?? Voor de veiligheid van de medeburgers en van de man zelf..

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:07

Ik ben heel benieuwd wat de rechter hiervan vindt...

Volgens mij geldt die toegestane hoeveelheid in de eerste plaats alleen voor automobilisten. Artikel 8 van de WVW zegt immmers:

Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.

Pas in het derde lid van het artikel wordt gesproken over de 0,5 promille, en dan alleen in relatie tot bestuurders van gemotoriseerde voertuigen.

Daarnaast kun je je ernstig afvragen of het invorderen van een rijbewijs in dit geval niet in strijd is met het gelijkheidsbeginsel... Je kunt immers alleen het rijbewijs invorderen bij mensen die er een hebben. Het zou kunnen dat mensen zonder rijbewijs hier gemakkelijker mee wegkomen...

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:11

Belachelijk... amerikaanse toestanden hier... GETVER!!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:07

Ik vind het krankzinnig dat je een rijbewijs kwijtraakt voor dronken fietsen. Ben ook benieuwd of er een rechter is die hier achter staat.