1e klas in de trein..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Re: 1e klas in de trein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:06

Ik reis elke ochtend met veolia (*zucht*). Ze gebruiken nu de oude treinen (lees: treinen die 25 jaar geleden door de ns werden gebruikt) en steeds meer nieuwe treinen. Het enige verschil tussen 1e en 2e klas in de oude treinen is ietsje meer voetenruimte, andere kleur kussens en een gegarandeerd prullebakje. De 2e klas heeft veel stoelen die achter elkaar staan (af en toe tegenover elkaar) met vooral weinig voetenruimte en sporadisch een prullenbakje. Over de nieuwe treinen weet ik weinig, alleen dat de stoelen nog smaller zijn, geen armleukingen meer hebben, je met zn 3en naast erlkaar moet zitten (aan een kant 3 stoelen naart elkaar, aan de andere kant 2... heel leuk met smalle stoelen zonder armleuning... ga dan maar ns in het midden zitten...) en dat de stoelen zeer onconfortabel hard zijn. Het heet niet voor niets veolia TRANSPORT (alsof ik een of ander voorwerp ben dat van punt A naar punt B getransporteerd moet worden... noem het vooral geen vervoer). Het doel is volgensmij vooral zoveel mogelijk mensen transporteren. Ik heb het geluk dat ik altijd zitruimte heb sochtends omdat waar ik woon veel mensen moeten uitstappen. Maar 1 station verder heb je geluk als je kan zitten... en dan heb je nog minstens 4 stations te gaan! En laat ik al helemaal niet over de terugweg praten in de spits. Het enige echt positieve vind ik dat de treinen er wel mooi uitzien, hoewel ze me meer doen denken aan een tram. Daarnaast is het voor gehandicapten, mensen met kinderwagen of mensen met fiets en andere bagage makkelijk om in te stappen omdat ze geen trapjes hebben én er is een schuifje waardoor je niet tussen het perron en de trein kan stappen (moet volgens mij wel extra worden uitgeschoven voor een rolstoel ed.)

En nog ff ontopic: er word als het zo druk is niet moeilijk gedaan als je in de 1e klas gaat zitten (er zijn bij de oude treinen ook maar 8 1e klas zitplaatsen per wagon die meestal niet eens van de 2e klas gescheiden zijn). Ik vind het op de maaslijn (tussen Roermond en Nijmegen) belachelijk als je voor de 1e klas meer moet betalen. Daarnaast vind ik ook dat als je elke keer moet staan, je ook geld terug moet krijgen of gewoon minder moet betalen... Je betaalt toch voor een zitplaats?
Sorry voor het lange verhaal, maar k moest mn hart luchten Bloos

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 04:05

Banjer schreef:
ik vind het eerlijk gezegd terecht dat mensen met een 2e klasse kaartje niet in de eerste klasse gaan zitten als het "gewoon" druk is.

Ik reis regelmatig over een zeer lang traject in NL, en ik koop dan een kaartje voor de eerste klasse. Ik doe dit om de zekerheid van een zitplaats te hebben en het comfort en de ruimte en rust van de eerste klasse... ik betaal het extra geld niet om alsnog tussen de 2e klasse reizigers te gaan zitten... Lachen

Eens. Ja
Als ik met een vriendin reis die een tweede klas ticket heeft en ik heb toevallig al een eerste klas ticketje (moet heel ver treinen, tijdens de spits), staan wij met twee ook gewoon recht in de drukte als er geen plaats is in tweede klas. Vind ik wel zo netjes. Vind het niet echt kunnen om 'zomaar' in eerste klas te gaan zitten. Als ze omroepen dat het mag, is het een andere zaak natuurlijk. Maar vaak gaan mensen in eerste klas zitten vanaf het een beetje druk is, gewoon omdat ze niet verder willen lopen voor een plaatsje of niet ver van hun vrienden willen zitten. Ik zit ook liever niet ver van mijn vrienden dus dan sta ik gewoon. Haha!

Als het zo druk is op de trein dat er geen tweede klas plaatsen meer zijn, zit eerste klas trouwens ook redelijk vol. Omdat het nu eenmaal spitsuur is...
Een echte oplossing voor de overbevolking op treinen tijdens de spits is er niet echt. Eerste klas bannen gaat het verschil écht niet maken; een treinstel erbij hangen zou leuk zijn maar is waarschijnlijk niet echt haalbaar. Rest dus een treintje later te nemen als je echt niet tegen de drukte kan, en anders: doorbijten. Knipoog
Logisch ook dat eerste klas niet altijd stampvol zit. Als eerste klas ook zo vol zou zitten, zouden er toch nog minder mensen de extra kost ervoor overhebben. Die mensen betalen dat nu voor de garantie van een plaats én de rust.
Wat betreft het verder lopen omdat er een eerste klas wagon voor je neus stopt..Er zijn minder eerste klas wagons dan tweede klas wagons, dus die mensen met een eerste klas ticketje moeten vaak nog wat verder lopen Knipoog

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 10:07

Stybba schreef:
Daarnaast vind ik ook dat als je elke keer moet staan, je ook geld terug moet krijgen of gewoon minder moet betalen... Je betaalt toch voor een zitplaats?

Je betaalt om van A naar B vervoerd te worden.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:22

Er staat vervoersbewijs op je kaartje als het goed is en geen zitplaats Knipoog

Verder vind ik het wel terecht dat er ook 1e klas plaatsen zijn. Er zijn heel veel zakenlui dit dagelijks heen en weer reizen, laptop bij, nog wat willen werken in de trein. Dat kan prima in de 1e klas, maar in de 2e klas echt voor geen meter (als het druk is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:24

ik reis bijna alleen maar met de eerste klas...
Nou kan ik ook gratis met de trein (1e klas of 2e klas)..
Maar als ik mijn pasje eens kwijt ben, dan koop ik echt een eerste klas kaartje hoor... Helemaal met dure foto-apparatuur, ben ik niet echt gediend van de drukte in de 2e klas...

Daarnaast vind ik het ook echt heerlijk om 's avonds in het donker, in mn eentje in een coupe te zitten, met een horrorfilmpje of iets op Haha! (mp3speler...)

oftewel, niet(!!) afschaffen... En zou het ook redelijk aso vinden als er ineens allemaal 2e klassers in de 1e klas gaan zitten, aangezien de 1e klas dan namelijk aan z' n doel voorbijgaat...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:42

Ik ben het met je eens Menino.

Ik ga zaterdag naar Den Haag en dat is een uur met de trein. Zonder overstappen. Kaartje kost me wel €37 maar reken maar dat ik 1e klas ga zitten. Knipoog

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:30

Hoeveel prijsverschil zit er eigenlijk tussen de eerste en tweede klas?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:33

Schiedam - Uithuizermeeden, weekend retour... 2e klasse is ongeveer 24 euro, eerste klasse is 41 euro... (reis van bijna 4 uur)... ik heb het nu over de prijzen met 40% korting... Lachen

Kan je zelf ongeveer gaan rekenen... Tong uitsteken

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:41

2e klas retour Amersfoort-Den Haag €21.80
1e klas retour Amersfoort-en Haag €37.00

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:51

Ik vind het terecht dat er nog verschil is in 1e en 2 klas. Ik moet af en toe voor mijn werk naar Brussel en als je dan 2,5 uur in de trein moet zitten is een comfortabele stoel in de 1e klas toch wel prettig. En mijn kaartje wordt betaald door mijn baas dus daar hoef ik het niet voor te laten (retourtje Rotterdam - Brussel 1e klas is 65 euro, 2e klas geen idee Tong uitsteken ).

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:58

Zo, dat verschil is best groot. Ik vind wel dat de eerste klas zou moeten blijven. Wat al eerder gezegd is, er zijn mensen die het - om welke reden dan ook- prettig vinden om in alle rust te reizen. Ze betalen er goed voor, dus ik vind het dan eigenlijk ook niet eerlijk dat tweedeklasreizigers naar de eerste mogen als het druk wordt. Dan heeft het principe eerste klas geen zin meer.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 22:59

Heej hier ook een die-hard treinreiziger. Al heb ik iets meer geluk dan jullie, mijn vader werkt bij nedtrain. Hij betaald een betaald bedrag (gaat van zijn loon ofzo denk ik) en dan heeft het gehele gezin vrij reizen door heel nederland met de trein en 1eklas. Ik zit dus altijd eerste klas (ja of het moet savonds laat zijn en alles is lkeeg dan ga ik liever bij mensen zitten)
Maar als er geen 1e klas zou zijn met treinen zou het dus een grote chaos worden en ben je nooi verzekerd van een zitplaats. Met een eerste klas kaartje ben je dus zoiezo verzekerd van een zitplaats. En daarom is er nog steeds eerste klas, er zijn nog steeds mensen die hiervoor willen betalen. Dus ze zouden gek zijn om het te laten verdwijnen.

Trouwens als ik eerste klas zit hoor ik regelmatig: ow we kunnen hier eigenlijk wel zitten zij zit er ook Huilen van het lachen dan denk ik ach ze doen maar en ik kan dan ook regelmatig lachen als ze weg worden gestuurd en ik niet.
Dus voor de mensen die dit soms ook denken (goh zij zit hier ook dus ik kan ook wel ) wees gewoon verstandig en voorkom een blauwtje/boete Clown

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:10

eerste klas hoeven ze van mij niet af te schaffen, maar ik vind dat er veel teveel eerste klas is.
Bovendien vind ik voor wat je betaald dat je veel te weinig krijgt. Voor alleen rust en een andere kleur stoelen hoef ik geen eerste klas kaartje, dat zoveel duurder is.
Dus eerste klas moet in mijn ogen kleiner en meer verschil tussen eerste en tweede klas.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:04

Stoeptegel schreef:
Ik zat ook altijd eerste klas. Waren precies dezelfde stoelen ook dus waarom dan gaan staan.

Da's onzin, eersteklas stoelen zijn een stuk breder (daarom staan er ook maar drie naast elkaar in plaats van vier). Ik reis ook bijna dagelijks met de trein op een vrij druk traject (Utrecht-Amersfoort). Het valt meestal wel mee met de drukte, soms moet ik staan, maar ach, het is maar een kwartiertje. Ik snap best dat er mensen zijn die tweede klas willen reizen. Mijn vader reisde vroeger ieder weekend van Groningen naar Den Haag, dan zit je ruim 2,5 uur in de trein. Als je het geld (er voor over) hebt, waarom zou je dan niet ruim en rustig gaan zitten?

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:55

Als de trein vol zit is de 1e klas ook heel vaak vol, ze gaan er gewoon zitten en de conducteur geeft geen bekeuring !
komt goed uit .. de trein waarmee ik reis is nieuweschans-groningen.