Ontgroeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nakisha

Re: Ontgroeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:06

Wat mij betreft mogen alle vormen van ontgroeningen strafbaar worden gesteld.
Ik vind ook dat bij ongelukken met ontgroening de hele handel gewoon aansprakelijk dient te worden gesteld!

En wat betreft mijzelf; uiteraard nooit ontgroent. Kom nou, ik laat niets met me uitvreten wat ik niet wil.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 22:38

Probleem is juist die aansprakelijkheid. Je doet er min of meer vrijwillig aan mee. Je accepteert de voorwaarden. Vaak is het allemaal wetteljk nog best toegestaan (verkrachting natuurlijk niet vandaar dat die en sterke zaak heeft, maar zelfs dat duurt dus jaren). En wie is de eindverantwoordelijke? Het ligt heel moeilijk.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:43

ja dat is zo. Je doet er vrijwillig aan mee. Bij ons is het ook zo dat je er ieder moment mee op kan houden. Je moet je grenzen durven aangeven. Soms best moeilijk, maar wij vragen ook geen extreme dingen. Misschien andere verenigingen wel, daar kan ik niet over oordelen. Wat ik dus ook een beetje van dit topiv vind. Kennelijk heeft niemand van jullie zelf een ontgroening gelopen (geloof één iemand uitgezonderd) maar iedereen heeft er een oordeel over.

En juist door alle ophef en geinfiltreerde journalisten en ouders die klagen etc is de ontgroening bij de meeste verenigingen al niet meer zoals het 50 jaar geleden was. Toen schoren ze je hoofd nog kaal (zie bijv soldaat van oranje).

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 22:59

Madeliefw, wat bedoel jij met extreme dingen?

Die mensen doen vrijwillig mee, en ze kunnen bij elke vereniging elk moment stoppen. Lijkt me dan niet strafbaar... Wat ik wel strafbaar vind is als er dingen met andere mensen/dieren worden gedaan, want die hebben er niet om gevraagd. Zie bijvoorbeeld de zaak die nu nog steeds loopt van wat Utrechtse k*tstudenten die seks hadden met een kip. Als ze weigerden moest de kip in hun geslachtsdeel pikken... tsja. Dat is dus echt triest. Net als levende goudvissen opeten trouwens, dat gebeurde in Groningen.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 23:01

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 23:06

Ik snapt zelf ook niks van die ontgroeningen
Maar ik heb wel zoiets van; je kiest er zelf voor om bij een studentenvereniging te gaan en dan weet je dat er een ontgroening aan vast zit.
Je kiest er dus zelf voor, en van te voren weet je ook wel hoe erg het zal worden.
Tegenwoordig is het wel heel streng met regels van alcohol enzo (als is dat blijkbaar in Portugal nog niet zo, Lusitana?!)
maar toch gebeuren er volgens mij elk jaar wel weer dingen...
toch hoor ik ook genoeg mensen die er positief over zijn, en die inderdaad een 'band' hebben opgebouwd.
Zelf heb ik ook banden opgebouwd met mensen, en ik hoefde er niet voor op mijn knieen met een tandenborstel de vloer te schrobben,
maar ja ieder zijn ding toch Clown En het is gelukkig niet verplicth om bij een studentenvereniging te gaan, je kiest er zelf voor dus dan heb ik zoiets van dan moet je ook 'niet zeuren' over de ontgroeningen...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 23:51

Wij moesten uiteindelijk alleen iets heel smerigs drinken.
De meesten kiepten dat gewoon over hun rug op de grond, maar er stonden er een paar voor me die vonden dat ik t per se moest drinken.

Ow wat was dat vies.
Ik heb geen idee wat het was, en ik wil het niet weten.
Ik kwam tot 1 slok en daarna kwamen er een hoop brokken in mn mond en ging ik over mn nek.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 01:10

Fitch schreef:
Madeliefw, wat bedoel jij met extreme dingen?

Die mensen doen vrijwillig mee, en ze kunnen bij elke vereniging elk moment stoppen. Lijkt me dan niet strafbaar... Wat ik wel strafbaar vind is als er dingen met andere mensen/dieren worden gedaan, want die hebben er niet om gevraagd. Zie bijvoorbeeld de zaak die nu nog steeds loopt van wat Utrechtse k*tstudenten die seks hadden met een kip. Als ze weigerden moest de kip in hun geslachtsdeel pikken... tsja. Dat is dus echt triest. Net als levende goudvissen opeten trouwens, dat gebeurde in Groningen.

Nouja dat met die kippen vind ik wel extreem. (Er is overigens nog geen waarheid boven de tafel in de zaak toch?)

Ik zal een tipje van de sluier van een ontgroening oplichten.. De nullen moesten dienen als voetenbankje. De ene zei": "oh wat vreselijk, dat doe ik niet, dat gaat echt te ver", terwijl een andere zei:"oh prima als dat het enige is, hoef ik in ieder geval geen leuk verhaal te vertellen, wat veel moeilijker is in zo'n geval". Diegene die weigerde en dat ook consequent bleef volhouden is ook geen voetenbankje geweest. Bij ons (en ik zeg niet dat dat overal is) kan je dus als je een beetje consequent bent, best je grenzen aan blijven geven. Bij de een is dat nou eenmaal een andere grens dan bij een ander.
Laatst bijgewerkt door madeliefw op 01-12-07 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 01:15

Renskeeee schreef:
Ik snapt zelf ook niks van die ontgroeningen
Maar ik heb wel zoiets van; je kiest er zelf voor om bij een studentenvereniging te gaan en dan weet je dat er een ontgroening aan vast zit.
Je kiest er dus zelf voor, en van te voren weet je ook wel hoe erg het zal worden.
Tegenwoordig is het wel heel streng met regels van alcohol enzo (als is dat blijkbaar in Portugal nog niet zo, Lusitana?!)
maar toch gebeuren er volgens mij elk jaar wel weer dingen...
toch hoor ik ook genoeg mensen die er positief over zijn, en die inderdaad een 'band' hebben opgebouwd.
Zelf heb ik ook banden opgebouwd met mensen, en ik hoefde er niet voor op mijn knieen met een tandenborstel de vloer te schrobben,
maar ja ieder zijn ding toch Clown En het is gelukkig niet verplicth om bij een studentenvereniging te gaan, je kiest er zelf voor dus dan heb ik zoiets van dan moet je ook 'niet zeuren' over de ontgroeningen...

Met jou ben ik het eens. Waar ik mij aan erger is zoals eerder gezegd, iedereen die er een mening over heeft door berichten in de media. Van die andere 99% van de ontgroeningen die niet in de media komen, heeft men geen weet. Even een voorbeeld, er is een jongen aan alcoholvergiftiging overleden tijdens een ontgroening (er mag nu bijna nergens meer alcohol gedronken worden, dat terzijde). Dat komt uitgebreid in de media. Maar er overlijdt ook wel eens een iemand die met zijn vrienden gaat stappen en teveel alcohol heeft gedronken. Nouja, misschien geen supervoorbeeld, maar het idee snappen we toch? Ontgroening wordt altijd geassocieerd met iets negatiefs en meestal door onwetende mensen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:55

Vertel mij dan eens wat er positief is aan het vernederen van mensen. Alleen al de benaming "nullen" Lips are sealed
Ik heb een probleem met het afzeiken van mensen met een grote groep, onder het mom van "banden bouwen". Dat kan ook op andere manieren. Er zijn genoeg leuke verenigingen in het studentenleven te vinden waar er wel op een constructieve manier wordt gewerkt aan een band, en waar je later ook nog iets aan hebt. Je denkt toch niet dat je later in een nieuwe baan ook eerst wordt ontgroend met je collega's Clown (tenzij je bij de marine gaat), daar zul je toch ook echt people skills nodig hebben en die leer je niet van elkaar afzeiken.
(Overigens: ik woonde niet thuis tijdens mijn studie, bijna geen enkele van mijn studiegenoten aangezien de opleiding alleen in Utrecht te volgen is, en er zijn toch vrij weinig mensen die daar bij een "echte" vereniging zijn gegaan. De meeste mensen die wel bij een vereniging zaten hadden amper tijd meer over om andere dingen te doen (bijv. studieverenigingen, studentenraad e.d.) Ook een beetje jammer)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 12:30

Ik heb, voor alle duidelijkheid, genoemd dat er ook positieve dingen zijn , die halen hier ook de media, zoals het straatvegen ofzo, sterker nog, het is hier zowat ene toeristische attractie, dus er komt veel meer hoi hoi wat leuk in de media , dan het negatieve. En dan komt nog niet eens in de kop dat het door de ontgroening komt. Dat staat er bv "jongen van kasteelmuur gevallen"en dan verderop lees je dat het een ontgroeningskroegentocht was - alcohol is hier eerder een must dan verboden). Het alcohol coma werd tussen neus en lippen door verteld, dat was een slachtoffer van hetzelfde "spel".
Bij het andere gevl stond het meen ik wel in de kop dat het door ontgroening kwam, niet zeker, maar in elk geval is het ook nog eens de zoon van een belangrijk persoon.
Maar ieder die neutraal de krant leest, krijgt niet zo iets van jee wat wordt de ontgroening negatief belicht.
Nee, ik kom berichten tegen en denk, jee weer van een ontgroening en dit en dat en die en die, tjee wat wordt er eigenlijk gezopen en onverantwoordelijk gedaan. Verder heb ik insiders verhalen waar je ook niet echt vrolijk van wordt. Dat haalt de media niet eens, want alleen de ongevallen en rechtszaken halen dat.

Maar kun je dan uitleggen waarom je ontgroening als principe okay vind. Want "Het valt wel mee" is voor mij niet goed genoeg. Het gaat mij erom dat het om een bepaalde macht gaat. Van je mag er niet bij als je niet doet wat wij zeggen. Dát klopt niet!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:24

Ach, iedereen die bij een studentenvereniging met ontgroening wil, weet waar hij of zij aan begint. Als je niet als voetenbankje wil dienen, dan moet je gewoon iets anders kiezen.
Wat ik wel altijd erg jammer vind, is dat de vereniging niet vertellen wat de ontgroening inhoud. Daar ben ik nou razend benieuwd naar, wat mij allemaal bespaard is gebleven, maar niemand aan wie ik het vraag, mag het vertellen Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:00

Narya schreef:
Ach, iedereen die bij een studentenvereniging met ontgroening wil, weet waar hij of zij aan begint.

Dat weerspreek je met je volgende opmerking:

Citaat:
Wat ik wel altijd erg jammer vind, is dat de vereniging niet vertellen wat de ontgroening inhoud. Daar ben ik nou razend benieuwd naar, wat mij allemaal bespaard is gebleven, maar niemand aan wie ik het vraag, mag het vertellen Tong uitsteken

Ik denk dat veel mensen niet weten waar ze aan beginnen, maar eigenlijk vind ik het nog veel enger dat er mensen zijn die dat vernederen dus doen. Vernederd worden is niet goed, maar anderen zo behandelen... En dat er allerlei regels ingesteld zijn omdat er te veel ongelukken mee gebeurden is eigenlijk al heel tekenend: gewoon verstandig en respectvol met elkaar omgaan en je hebt die regels niet nodig Lachen

Maar goed, ontgroening is een zeer efficiente marketingmethode: mensen die zo'n ontgroening doorlopen hebben zijn minder geneigd om toe te geven dat hun vereniging (of waar ze dan ook zoveel moeite voor hebben gedaan) niet helemaal voldoet aan hun verwachtingen. Da's uitgebreid psychologisch getest en bewezen, en aangezien er genoeg psychologiestudenten rondlopen bij studentenverenigingen, weten die dat ook Lachen
(Maar goed, zij zouden zich eigenlijk ook bewust moeten zijn van de risico's, a la Millgram en groupthink en nog het een en ander aan mogelijk schadelijke processen, en zeker van de risico's die het met zich meebrengt als je een bepaalde groep slechts beschouwd als 'nullen' en niet meer als individuele, waardevolle mensen. Er blijft een grote kloof tussen theorie en praktijk.)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:26

tja uitleggen waarom ik het in principe oké vind.. Het is een eeuwenoude traditie vaak (overigens geldt dat niet voor mijn vereniging die nog geen dertig jaar bestaat). Het is zo dat je je als nul/foet/aspirantlid whatever zelf kiest voor een vereniging met een ontgroening. Niemand verplicht die mensen eraan mee te doen. Je ziet ook bij verenigingen dat eigenlijk allerlei soorten mensen lid worden, dus arm-rijk, kak-alternatief etc. Je leert elkaar op een snelle manier goed kennen omdat je als jaargenoten op elkaar aangewezen bent tijdens de ontgroening, je leert organiseren, omgaan met tegenslagen. En tenslotte vind ik het lid zijn van mijn dispuut en het doorlopen van de ontgroening een vorm van exclusiviteit. Je bent trots op je jaargenootjes en op jezelf. Het bindt zeg maar.

Trouwens ik vind ontgroening dus oké als er bijv wordt afgezeken etc, maar zéker niet oké als er een risico op ongevallen bestaat, lichamelijk letsel, seksueel misbruik, dierenmishandeling etc etc etc.

Verder hou ik mij vanaf nu maar buiten deze discussie omdat ik vind dat er teveel mensen een mening hebben die zelf geen ontgroening hebben gelopen. Dan is het lekker makkelijk om te zeggen dat je het verschrikkelijk vindt.

Ik heb er zelf niks aan overgehouden. Het was niet leuk, maar achteraf kan ik er hard om lachen en tja die band met mijn jaargenootjes is er toch echt!
En buiten mijn studie, mijn 36-urige werkweek, mijn verzorgpony, mijn vrienden van buiten de studentenvereniging, mijn ouders, hardlopen, lezen, huisgenootjes, ben ik idd ook nog wat tijd kwijt met mijn dispuut en de vereniging. Dat valt prima te combineren!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:42

36 urige werkweek, én een fulltime studie en al dat andere? :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:45

Ik ben ontgroend en ik heb achteraf gezien een ontzettend leuke week gehad. Het is een prima manier om mensen van heel verschillende achtergronden bij elkaar te krijgen en met de neuzen 1 kant op te krijgen. Doordat iedereen in hetzelfde schuitje zit creëer je heel snel een "groepsgevoel".

Je kunt overigens altijd nee zeggen, er is niemand die je verplicht dingen te doen waar je niet achter staat Knipoog

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:02

Fitch schreef:
36 urige werkweek, én een fulltime studie en al dat andere? :S

naja goed ik doe de hbo-v duaal, dus werken (36 uur per week) en leren tegelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:25

madeliefw schreef:
En tenslotte vind ik het lid zijn van mijn dispuut en het doorlopen van de ontgroening een vorm van exclusiviteit. Je bent trots op je jaargenootjes en op jezelf. Het bindt zeg maar.

Dat lijken me dan ook de grote risico's: dat gevoel van ontleende exclusiviteit. Ik persoonlijk vind dat niet echt iets dat positief is.

Citaat:
Trouwens ik vind ontgroening dus oké als er bijv wordt afgezeken etc,

Ja, en dat, precies dat, tekent de verschillen. Ik vind afzeiken niet ok. Gewoon niet, nooit. Ik heb gewoon andere normen voor de omgang met medemensen.

Citaat:
Verder hou ik mij vanaf nu maar buiten deze discussie omdat ik vind dat er teveel mensen een mening hebben die zelf geen ontgroening hebben gelopen. Dan is het lekker makkelijk om te zeggen dat je het verschrikkelijk vindt.

Is dat zo? Jij zegt hierboven dat mensen weten waar ze aan beginnen. Nu, dan weten mensen toch ook waar ze NIET aan beginnen? Als mensen dat echt kunnen inschatten waar ze aan beginnen dan is hun kritiek toch ook geldig als ze op grond van die informatie besluiten om het niet te doen?

Ik zou trouwens niet weten waarom je geen oordeel kunt hebben over iets wat je niet zelf hebt meegemaakt. Ik heb nog nooit de Tour de France gereden, en toch weet ik dat het niets voor mij is. Ik ben nooit beroofd maar heb er toch een oordeel over. Etc.
Als je werkelijk van mening bent dat je niets kunt weten behalve wat je zelf, persoonlijk meegemaakt hebt, zou ik zelfs zeggen dat een studie niet de aangewezen plek is: het grootste deel wat je daar leert is toch gebaseerd op kennis en ervaring van anderen, niet van jezelf.

En dat bedoel ik niet vervelend hoor, ik bedoel alleen maar: er zijn talloze voorbeelden te verzinnen waarin je prima een oordeel kunt hebben over iets zonder het eerst zelf allemaal uit te proberen.
Maar goed, het ontwijken van de discussie is in elk geval niet iets wat mij de indruk geeft dat een ontgroening iets positiefs is.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:42

Als je al die verhalen van ontgroeningen hoort... Mij niet gezien. Ik ontmoet tijdens mijn studie wel de mensen die ik móet ontmoeten omdat het vrienden zouden kunnen worden en voor de rest heb ik genoeg andere dingen te doen. Dat eeuwige groepsgevoel... ik ben een individu en dat blijf ik ook. Ik vind wel mijn eigen weg, daarvoor heof ik me niet te laten vernederen zodat ik dat kan delen met anderen die dat ook voelen en daardoor het gevoel heb alsof ik ergens bijhoor en in een groep zit Gestoord

@margytje: gatverdamme wat een foto's, vooral die 2e site! Daar word ik echt misselijk van! Bah!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:09

Shadow0 schreef:
Narya schreef:
Ach, iedereen die bij een studentenvereniging met ontgroening wil, weet waar hij of zij aan begint.

Dat weerspreek je met je volgende opmerking:

Citaat:

Ik bedoelde daarmee te zeggen dat iedereen die een vereniging met ontgroening kiest, weet dat je die ontgroening moet doorlopen. Daar kies je zelf voor. Dat bedoel ik met dat je weet waaraan je begint Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 17:13

Nou, hier is dat bepaald anders, je ontkomt eigenlijk niet aan ontgroening of je hebt de rest van het leerjaar en waarschijnlijk langer, gewoon een rotleven, omdat je buitengesloten wordt, erop aangekeken. Dát klopt dus ook niet.
Niemand wil bevriend met je zijn omdat je een soort "verrader" bent in hun ogen.
In het geval van het verkrachtte meisje was dat heel extreem. Die heeft het nl eerst binnen de school willen uitvechten, maar er waren geen oren naar. Er zit nl ook nog eens een soort "ontgroeningsrechtbank", ik weet niet of dat elders ook bestaat, maar die bestaat dus ook uit studenten, en die oordelen dus achteraf over de klachten. Maar die vinden veel gewoon. Je gelijk halen is feitelijk onmogelijk.

Vergeet niet dat heel veel studenten van buiten de stad komen, totaal geisoleerd van hun familie het hoofd boven water moeten houden. Als je dan buitengesloten wordt, heb je gewoon geen leven. Je zit al met het feit dat je met meerderen in een studentenhuis zit. Kun je nagaan wat het betekent als ze niet met je willen praten! En waarom, omdat je het besef had om je niet vol te laten lopen en mee te doen aan achterlijke pesterij.
Er is trouwens na een aantal zelfmoorden, voor het eerst dit jaar een studentenhulplijn opgezet die eigenlijk voortdurend roodgloeiend blijft. Bellers zijn tot 45 jaar oud, het heeft ook nog zijn nasleep! Dat zegt ook wel iets over hoe "leuk het is en hoe het bindt" etc....
Men verwachtte trouwens het meest liefdesproblemen en dat met name van meiden, maar dat valt tegen. De grootste helft heeft met eenzaamheid te maken, verder nog een hoop geldgebrek natuurlijk, en drugsproblemen... en er bellen meer jongemannen. Eenzaamheid hoeft niet te bestaan als men de nieuwelingen accepteert zoals ze zijn en niet uitsluiten als ze niet aan rituelen mee willen doen. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat Coimbra enorm veel studenten via het Erasmusproject heeft, dus buitenlanders, die waarschijnlijk automatisch wat meer moeite hebben met aansluiting.

Verder vind ik gewoon een groot deel totaal van rituelen onverantwoordelijk, omdat het vrij gemakkelijk tot de dood kan leiden, en dan heb ik het met name over alcohol moeten drinken.
De ziekenhuizen in Coimbra worden elk jaar zwaar overladen met slachtoffers. Dat is toch niet normaal?

Ik begrijp rituelen wel, en als gezegd, het is een toeristische attractie geworden, maar het feit dat het gepaard moet gaan met een rotgevoel voor de nieuweling staat me tegen.
als je met zijn allen een straat moet vegen, om dat voorbeeld maar weer aan te halen, bindt dat ook, iedereen heeft er wat aan, je bent allemaal gelijk, rijk of arm en niemand loopt risico. Maar dat mag nauwelijks ontgroiening heten, want ontgroening gaat per definitie gepaard met onaangename dingen voor de slachtoffers ervan....
Hier heet het trouwens niet zo. Het heet gewoon "gebruik" , gewoonte. Waardoor de vrijheid tot leukere dingen eigenlijk al bestaat. Het is trouwens erg verschillend per stad. Coimbra is een van de steden waar het heel heftig is. Maar wat op straat te zien is, is altijd leuk. De echt sadistische dingen gebeuren natuurlijk achter gesloten deuren.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:50

Tja ik vind het ook zoiets belachelijks die ontgroeningen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:16

Ik studeer in Groningen, en heb ook geen ontgroening gedaan. Waarom niet? Omdat ik mezelf hoog inschat, en net te arrogant ben om me door anderen te laten vernederen. Sowieso heb ik niet veel op de Nederlandse ballerige student, laat staat met ballerige, opblazen verwaande studentenvereningen zoals je ze in Groningen hebt. Daar ga ik nog niet naar binnen als ik er voor betaald word Lachen Tuurlijk heb je ook wel leukere verenigingen en leuke studenten, dat wel Lachen Zelf ben ik lid van een studieverening, en die hebben gewoon maandelijkse feesten en dagjes weg enzo. Gewoon leuk zonder gedoe. En met leuke mensen *LOL*
Nee, ik houd de eer aan mezelf, en ik kan ook een leuke tijd hebben zonder ontgroening, en vrienden maken zonder met z'n allen vernederd te worden.
Overigens studeer ik nou in Ierland, en daar hebben ze geen ontgroening. Ze waren ook allemaal nogal geshockeerd toen ik ze over de NLse ontgroeningspraktijken vertelde. Hier heb je een Freshersweek, waar alle eerstejaars samen komen en collectief dronken worden. Maar niks geen gedoe of vernederingen, gewoon leuke dingen doen. Ook hebben de verenigingen hier geen ontgroening. En dat gaat prima, en tot ieders tevredenheid.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 23:58

De meesten die een ontgroening hebben gehad, kijken er achteraf erg positief tegenaan.
ik ben ook Vóór ontgroening, maar dan in een acceptabele mate.
afzeiken, dat vind ik niet erg, maar zoals madeliefw al zei, ben ik wel tegen seksueel misbruik etc.

een ontgroening is bedoeld om je dispuut te leren kennen, en je jaargenoten.
opdrachten, als de namen van het bestuur kennen + functie, vind ik een prima opdracht.
en eerlijk, je leert wel iedereen goed kennen.
zonder ongroening is dat gewoon weg niet zo.

misschien kan je dit alleen maar positief vinden als je het zelf hebt meegemaakt, of als je iemand dicht naast je hebt staan, die een ontgroening heeft doorstaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 00:10

Wat moet men denken van mensen die opdrachten bedenken voor ontgroening? Ik zou het niet eens kunnen. Volgens mij moet je dan toch een sadistisch trekje hebben.
En het is natuurlijk heel goed mogelijk om mensen te leren kennen zonder ontgroening, dat doet men immers in de rest van je leven en als je niet aan ontgroeningen mee doet ook....
en het kan dus via wegen waar het niet nodig is om je macht even te laten voelen. Want dát is dus het principe waar ik tegen ben. De enorme ongelijkheid.
En hoe positief denk je dat iemand die in een rolstoel beland is kan zijn over het gebeuren?
Het leek zo onschuldig, van een glijbaan af een tunnel van modder en stro in...
Het leek zo onschuldig, een kroegentocht....

En wat als je het er niet mee eens bent en je schopt iemand, die iets smerigs door je strot wil duwen, een gebroken been? Dan ben jij de bruut die kan opdraaien voor de gevolgen. Want de ontgroeners wassen altijd hun handen in onschuld. Ik heb daar echt geen goed woord voor.