Kabinet bezorgd over plan Wilders voor Koranfilm

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Kabinet bezorgd over plan Wilders voor Koranfilm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:43

Miryamk schreef:
Ik vraag me af of de politiek het gewoon niet eens is met Wilders of dat ze bang zijn voor de gevolgen die zijn film waarschijnlijk heeft.
Ik vind het persoonlijk een beetje vreemd (lees laf) dat wij ons hier drukker maken over het beledigen van moslims terwijl ze zich in die landen ook nooit ene ruk aantrekken van wat wij hier ergens van vinden..Neem het schenden van mensenrechten.
Maar dat kan aan mij liggen en de Koran is NIET mooi en anders lezen heeeeeeeel veel mensen hem verkeerd en da's ook niet goed.

Je hebt een punt, eigenlijk wel erg dit kan niet door de bocht, is een schande moet iets aan gedaan worden. Andere dingen waar echte mensenrechten worden geschonden kijken we niet eens naar.

Maar goed, het is al lang geweten dat er in nederland en belgie ook een groot extremisten netwerk is, de wereld politiek word banger, dus is het ergens normaal dat mensen hier angstvalliger ôp reageren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:49

De politiek maakt zich druk omdat ze zelf bang zijn. Pappen en nathouden is nog steeds de politieke mentalitiet. Laat hem die film maken, we leven in een vrij land.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:57

holly schreef:
De eerste gedachten die ik had gisteren na het zien van dit op het nieuws was, oh oh dat word oorlog.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik zie dat er echt van komen zo hoor.
Op de opmerking dat dit niet helemaal goed zal vallen zegt hij doodleuk, ach ik word vaker bedreigt, maar heb goede beveiliging.
Ja hallo, ik loop niet rond met beveiliging en vraag ook helemaal niet om om in een drama terecht te komen door zijn wens een filmpje te maken.

Dat was ook wat ik dacht. Hier gaat reactie op komen... en die hoeft niet per se op Wilders gericht te zijn...

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:03

De film is nog niet eens gemaakt en nu zijn we al doodsbang voor de gevolgen... voedt idd Wilders zijn mening dat het dus hard nodig is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:05

Ik ben bezig met "Duizend schitterende zonnen" van Khaled Hosseini.

Moet je gelezen hebben, echt een boek om te hebben.

Je gaat dan anders tegen de Islam aankijken. Laten we eerlijk zijn, niet van deze tijd. Als dat hier gebeurd en dát gebeurd hier ook met vrouwen, dan vind je de islam niet meer vredelievend.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:07

faye schreef:
De politiek maakt zich druk omdat ze zelf bang zijn. Pappen en nathouden is nog steeds de politieke mentalitiet. Laat hem die film maken, we leven in een vrij land.

Maar door in tegen zijn wij ook een vrij land door zelf je geloof te kiezen en daardoor niet uitgescholden te worden. Dit laatste doet wilders wel, hij noemt in de film dat moslims achtelijke mensen zijn en domme mensen.. Dat is ook niet de bedoeling van een vrij land Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:11

Wij worden ook uitgescholden door moslims die vinden dat wij als vrouwen er als prutsmutsen bij lopen, niet thuis zitten en een eigen mening hebben wat ze niet waarderen. Daar wordt nooit ophef over gemaakt, maar het kan wel kwetsend zijn als je dat regelmatig toe geroepen krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:23

Precies. Het is altijd eenrtichtingsverkeer in Nederland, en de angst wordt het meest gevoed door de politiek die alles maar met de mantel der liefde bedekt.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:29

Burgers roepen veel dingen naar elkaar.. dikke mensen worden uitgescholden, zwarte mensen, witte mensen, gehandicapten mensen.. En helaas is dat nooit goed.

Maar iemand die in de politiek zit moet wel beter weten vind ik dan.. Die hoort dat al helemaal niet te doen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:53

Adriana schreef:
De film is nog niet eens gemaakt en nu zijn we al doodsbang voor de gevolgen... voedt idd Wilders zijn mening dat het dus hard nodig is...

Hoe meer ik erover nadenk hoe meer rillingen ik krijg, dat het in onze wereld normaal is dat je doodsbedreigingen krijgt voor een film waar je alle recht op hebt om te maken ook al ben je er tegen. En dat uberhoud sommige het nog normaal vinden, abdul jahjah gaat nog gelijk krijgen met zijn uitspraken over onze toekomst die de wereld schokten Scheve mond

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:59

Nessah schreef:
Burgers roepen veel dingen naar elkaar.. dikke mensen worden uitgescholden, zwarte mensen, witte mensen, gehandicapten mensen.. En helaas is dat nooit goed.

Maar iemand die in de politiek zit moet wel beter weten vind ik dan.. Die hoort dat al helemaal niet te doen.

Wat me ook dwars zit :
Iedereen maakt wel is uitspraken in de politiek, het zijn niet werelds slimste Hamer , maar waarom is dit zo onvoorstelbaar en belachelijk, maar de uitspraken van De Arabisch Europese Liga worden getolereert vanwegen anti discriminatie en vrijheid van mening. Maar beide zijn geen lieverdjes in uitspraken.

Maar waarom verschil?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:12

katiavl schreef:
dat het in onze wereld normaal is dat je doodsbedreigingen krijgt voor een film waar je alle recht op hebt om te maken ook al ben je er tegen.

Vind je dat werkelijk Katia?
Ik vind deze film vallen onder:

Discriminatie in de toepassing van rechten en vrijheden is verboden. De gelijkheid van vrouwen en mannen is gewaarborgd. (art. 11)
De vrijheid van meningsuiting is gewaarborgd. Misbruik van deze vrijheden kan evenwel bestraft worden(Belgie)

en

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
....
Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden genoemde middelen (noot: gaat om de persvrijheid) heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan het geven van vertoningen toegankelijk voor personen jonger dan zestien jaar regelen ter bescherming van de goede zeden.
(Nederland)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:14

Adriana schreef:

Nee hoor, ik ben niet bang voor de Islamitische slager hier juist achter.
Wel voor de terroristische netwerken die hier ongetwijfeld op gaan reageren.
Als Wilders dat koppelt aan alle Islamieten dan zegt dat meer over zijn intelligentie, inzicht en relativeringsvermogen dan over de moslims. (maar goed, van eerstgenoemde had ik al niet echt een hoge dunk...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:26

Urielle, ik begrijp dat jij vind dat het maken van die film niet tot de vrijheid van meningsuiting behoort? We weten nog niet wat het script wordt. Maar er zal toch wel een soort verhaal in zitten? Anders gaat niemand kijken.

Het moslim geloof is niet per definitie wreed, vele vredelievende en liberale moslims om ons heen, maar uit naam van de koran worden wel vele wreedheden geoorloofd en niet alleen tegen vrouwen, juist ook niet-moslims. De Koran is niet vredelievend naar andersdenkenden, ik kan mij niet herinneren dat de bijbel daar in gelijke strekking over praat als in de koran.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:58

Dat klopt, zo denk ik er over Ja . Wanneer de strekking van deze film _daadwerkelijk_ wordt (en hier houd ik dus een slag om de arm) dat de Koran mensen oproept tot ..(..iedereen kan wel een aantal punten invullen), dan vind ik dat deze film net zo zeer verboden mag worden als Hitler's Mein Kampf. Beide media vind ik in strijd met de grondwet, het een op grond van aantasting van de vrijheid van religie en levensovertuiging, het ander op racistische gronden.

Ik weet dat er in naam van de Koran vele wreedheden begaan worden, maar ik zie de oorzaak meer liggen in het andere klimaat (en dan doel ik op politiek, historische ontwikkeling, sociale achtergronden etc.) van de betreffende landen, dan in de Koran zelf. En het is mij bekend dat er ook in de Westerse wereld moslims zijn die deze ideeën onderschrijven en deze keur ik absoluut niet goed maar pak deze personen aan, in plaats van een eeuwenoud heilig boek waar ook de vredelievende en liberale moslims veel waarde aan hechten.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:16

Nessah schreef:
LiNdA1986 schreef:
Haha geweldige vent die Wilders!
De Koran is ook een moordgeloof (letterlijk) moet je hem maar eens lezen, van bepaalde stukken wordt je gewoon misselijk. Dat kan ik geen geloof meer noemen.

Het valt me trouwens nog 100% mee dat hij nog niet neergeschoten is evenals Pim Fortuijn. De politiek is zo corrupt als het maar zijn kan.

*roffel*

Een moordgeloof? Hmm.. erg typisch dat de 10 geboden er anders ook letterlijk in staan.

Het is maar hoe je het leest. Ik heb zowel de ( nederlandse vertaalde) koran en de bijbel gelezen. Jij ook? Denk het niet, dan zou je het niet zeggen.

*gaat even wat opzoeken over kruistochten*

Hij noemt moslims in zijn film achterlijke mensen ect. Daar heb je dus een oordeel klaar over miljoenen en miljoenen mensen, nee fijn zo iemand in ons politiek!

Ja de Bijbel is ook niet veel boeiends, maar goed, welk geloof nou wel.
Door die geloven is er vaak alleen maar oorlog en ruzie en dat blijkt nu ook maar weer (staat ook in de Bijbel trouwens)

En tuurlijk is het niet okee om alle moslims over 1 kam te scheren, zeker niet, want bij ieder geloof heb je rotte appels.
Het ergste zijn die extremisten.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:18

russel schreef:
Wij worden ook uitgescholden door moslims die vinden dat wij als vrouwen er als prutsmutsen bij lopen, niet thuis zitten en een eigen mening hebben wat ze niet waarderen. Daar wordt nooit ophef over gemaakt, maar het kan wel kwetsend zijn als je dat regelmatig toe geroepen krijgt.

Inderdaad, en sommige vinden ook nog eens dat alle Nederlandse vrouwen een hoofddoek moeten hebben, nou no way...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:44

russel schreef:
Urielle, ik begrijp dat jij vind dat het maken van die film niet tot de vrijheid van meningsuiting behoort? We weten nog niet wat het script wordt. Maar er zal toch wel een soort verhaal in zitten? Anders gaat niemand kijken.

Het moslim geloof is niet per definitie wreed, vele vredelievende en liberale moslims om ons heen, maar uit naam van de koran worden wel vele wreedheden geoorloofd en niet alleen tegen vrouwen, juist ook niet-moslims. De Koran is niet vredelievend naar andersdenkenden, ik kan mij niet herinneren dat de bijbel daar in gelijke strekking over praat als in de koran.

Het is echt gewoon hoe je het zelf leest en opvat. Ik lees de Koran op een manier zoals (gelukkig) vele mensen met mij deze lezen. Maar mensen als deze daar hoor je niets over, of die zie je eigenlijk niet eens, want het valt je niet op dat het moslims zijn. Er zijn namelijk ook veel westerse Moslims, waarvan niemand zou zeggen dat ze moslims zijn.
Streng gelovige vallen meer op en daar is iedereen bang voor. Terwijl elke strenggelovige die ik persoonlijk ken, echt 100% een goed mens is en respect heeft voor elk ander geloof en elke mening etc.
Wat het probleem is zijn de moslims die ergens uit een bergdorpje zo 1,2,3 in de westerse samenleving gesmeten werden en niet meer weten wat moderniseren is en wat hun cultuur is.
Het niet dragen van een hoofddoek tegenwoordig is eigenlijk toch wel modern. Maar hoort officieel niet in hun cultuur. Als je dan ook nog eens bedenkt dat de meeste mensen zon 40 jaar geleden hierheen zijn gekomen, waar dus ook in grote steden (zoals bijv Istanbul) toenertijd iedereen een hoofddoek droeg, en daarna zijn heel veel mensen niet eens meer teruggeweest naar hun eigen land. Hoe weet jij dan precies wat je moet zien als modern en wat je moet zien als cultuur die je wilt behouden.
Dat zorgt ervoor dat deze mensen in dat tijdperk blijven hangen en dus niet moderniseren, ondertussen is de meerderheid in het land waar ze wonen bang van ze, omdat ze 'strenge moslims' zijn en misschien wel eens extremisitsch kunnen zijn...... Ze krijgen geen respect en dus ook geen hulp bij het begrijpen van deze moderne, liberale samenleving.
Voor deze mensen is het absoluut niet makkelijk allemaal en dat heeft helaas niemand door. Tot dat je het van dicht bij mee maakt.

Ik vind het jammerste nog wel dat er mensen zijn die willen oordelen over de Koran of de Islam (of al is het de Bijbel en het Christendom, respect voor elk geloof) terwijl de ze Koran of de Bijbel zelfs nog nooit gelezen hebben. Hoe kun je dan, in Gods naam, zeggen dat de Koran een wreed boek is, dat de Islam een moordgeloof is, en dat je van bepaalde stukken misselijk wordt? Als ik ergens misselijk van word is het van mensen die zulke dingen schrijven terwijl ze niet eens weten waar ze het over hebben.......

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 00:14

LiNdA1986 schreef:
Haha geweldige vent die Wilders!
De Koran is ook een moordgeloof (letterlijk) moet je hem maar eens lezen, van bepaalde stukken wordt je gewoon misselijk. Dat kan ik geen geloof meer noemen.

Het valt me trouwens nog 100% mee dat hij nog niet neergeschoten is evenals Pim Fortuijn. De politiek is zo corrupt als het maar zijn kan.

Ik bedoel maar!
Toch jammer dat ondanks hij hele goede punten heeft, zichzelf verkeerd formuleerd! En dat gaat echt knallen straks! Ben wel reuze benieuwd naar de film... of hij daar wel eerst goed over na heeft gedacht, of het wel goed geformuleerd is... Hij zou het anders moeten aanpakken, maar ik ben het met vele punten eens, mja of deze aanpak nou zo juist is! Ik ben benieuwd!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:38

Van mij krijgt deze man geen greintje respect, je kunt niet zeggen ,,de koran moet verbrandt worden''. Daarmee doet ie zoveel mensen pijn, dit heeft niets meer met respect te maken. Nogmaals, ik word misselijk van de man, en ik vind het ongelofelijk dat er man in de politiek zit die discrimineert, terwijl artikel 1 van de grondwet zegt dat allen die zich in Nederland bevinden, in gelijke gevallen gelijk behandeld moeten worden.
Die film gaat alleen maar een verkeerd en respectloos beeld geven, zoals het HEM uitkomt. Zo negatief mogelijk zodat we Moslims met zn allen gaan haten..
Ze zouden hem het kabinet uit moeten trappen...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 02:17

Wilders is maar in één ding geïnteresseerd, namelijk de vraag hoe hij meer stemmen kan krijgen. Dus dan maak je een film waarvan je weet dat er een paar extremistische gekken op zullen reageren, dan is er weer een groep mensen die denkt, zie je wel die Wilders heeft gelijk, kijk eens hoe die extremisten reageren en stijgt hij weer in de peilingen.

Dat hij daar tegelijk maatschappelijke onrust mee zaait en de tegenstellingen tussen groepen mensen in Nederland vergroot interesseert hem niet, het levert hem namelijk zetels op en daar gaat het om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:07

Wat heeft Submission, die film van Theo dan teweeggebracht? Volgens mij helemaal niets.Theo is vermoord, niet om die film, maar om bepaalde uitlatingen, evenals dat Hirsi Ali niet veilig is vanwege de uitspraak dat het Moslim geloof een achterlijk geloof is.

Het geloof zet wel aan tot die manier van haat, kennelijk mag alles wat niet Moslim is vervloekt, verguisd worden, maar openbaar dat geloof achterlijk noemen, zet je op de dodenlijst.

Grote gedeeltes in de arabische wereld hebben met hun extremistische ideeën wel degelijk behoorlijk invloed op het moslim geloof en dat is niet bepaald vredelievend te noemen. Staat los van het feit dat er lieden zijn die het boek bewust verkeerd interpreteren, kennelijk is het boek verkeerd te interpreteren. Knap als je dat met de bijbel kan, of het nou een protestantse, katholieke, hervormde of jehova bijbel is, zover kom je niet.

Natuurlijk zijn er zat liberale moslims in het westen, niet voor niets leven ze in het westen, hebben ze hun dochters hier. Niet voor niets.

Maar laten we wel in de gaten houden dat er een grote verschuiving is in het extremisme, dat het ook hier in het westen flink aan het leven is, dat het de mannen zijn die dat promoten niet de vrouwen, dus geen volk dat er achter staat. Als je boeken gaat lezen over landen waar de Taliban regeert, dan krijg je een afkeer van het geloof.

Jammer dat het boek in verschillende vormen wordt ge-eerd, de vorm die mens- en vredelievend is en de vorm die extremisme eert, dan kan je dat boek verbieden en dat geloof verbieden in de westerse cultuur, immers de westers denkende mens regeert hier en niet de extremist, dan is het geen vrijheid van godsdienst meer. Als een godsdienst mensenlevens in gevaar brengt dan hoort het hier niet thuis.

Maar de liberale moslim hier in het westen die wel degelijk tot Allah bidt, maar ook westers leeft en zijn dochters op een westerse manier grootbrengt, zal tevens een doorn in het oog zijn van de extremist. Ook dat zullen ze proberen zo veel mogelijk tegen te gaan en die druk van binnenuit kan groot zijn, dat gaat iig aan ons voorbij, immers wij leven niet in die cultuur. Die macht van die extremisten is groter dan men denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:18

Nathalie, die mensen die uit een lemenhutje uitgehakt uit de bergen in een westerse stad geworpen worden is al niet meer zo, dat was 2 generaties terug. Geworpen is niet het juiste woord, ze wilden immers zelf wat graag en dan hebben we het over de Berbers, een volk dat nog in de middeleeuwen leeft, een volk dat bv door de Marokkanen in de steden ook beschimpt wordt. Vraag ze eens te tolken, dat kunnen ze niet, dan zeggen ze, "Ik spreek Arabisch, zij spreken Berbers, ik spreek maar een paar woorden Berber...., zegt genoeg, niet? Die generaties hebben geen ontwikkeling gehad en idd dan komen ze in een ver ontwikkelde samenleving terecht, maar dat is al Jaaaaren geleden, al die jaren hebben ze de tijd gekregen om ook met hulp van binnenuit te ontwikkelen. De vraag is of ze dat willen, het is makkelijk om niets te doen, ipv hard te werken aan verandering.

Hun kinderen en kleinkinderen hebben hier hun indrukken op gedaan, zijn hier groot gebracht, dat lemen hutje hebben ze of nog nooit gezien, of gaan niet graag mee om daar op vakantie te gaan, maar wellicht dat familieleden eerste graat al in een dorp wat verderop wonen aldaar en een huisje hebben, door de rijke zoon, neef of kleinzoon bij elkaar gespaard en opgebouwd. De huidige tijd is anders.

Weet wel dat de Turk en Marokkaan die hier ooit heen kwam als gastarbeider in hun thuis land goede zaken doen, winkels en huizen bezitten, beter boeren dan dat wij straks gaan doen met ons pensioen. Een andere kant van de medaille.

Je moet je voorstellen dat als je een volk onderdrukt, dom en slaafs houdt, dat je dan veel macht kan uitoefenen, ik vraag mij altijd weer af waarom die onderdrukking nodig is, maar dat zal wel met macht te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:33

russel schreef:

Goh wat apart, dat is mij nou nog nooit overkomen. En met mij een heleboel vrouwen niet.

Ben jij letterlijk persoonlijk uitgescholden? En wat was de gebeurtenis, want het lijkt mij zeer sterk dat een moslim op straat loopt en jou ziet en je op je schouder tikt en zegt: Jij bent een prutsmuts.........

Trouwens, het geloof artikel 31 denkt er hetzelfde over Russel, misschien nog wel veel extremer dan de extreme moslims.