ZIJ krijgt 40 zweepslagen !!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: ZIJ krijgt 40 zweepslagen !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:32

Eens even kijken, ze geeft les in Soedan, beetje aanpassen naar de locale gewoontes en gebruiken lijkt me het minste.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:37

Had ze er niet gewoon met een waarschuwing vanaf kunnen komen? 40 zweepslagen omdat iemand z'n knuffelbeer Mohammed noemt vind ik wel vrij ver gaan..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:40

Als dat de wet is in dat land dan is daar niet zoveel aan te doen.

Zo komt het ook nog regelmatig voor dat Hollanders in Thailand in erbarmelijke omstandigheden in de cel zitten omdat ze drugs hebben gesmokkeld. Of in andere landen zelfs ter dood veroordeeld.

Tsja, als je daar bent dan val je onder de wetten en straffen van dat land.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:42

Tussen drugs smokkelen en een teddybeer door kinderen mohammed laten noemen zit toch wel een beetje verschil...
Ik kan me voorstellen dat die vrouw zich heel bewust is geweest van de regels maar dat deze regel haar even ontgaan is!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:45

Apple schreef:
Eens even kijken, ze geeft les in Soedan, beetje aanpassen naar de locale gewoontes en gebruiken lijkt me het minste.

Vind dit wel een beetje kort door de bocht Apple. Wanneer een Iman een vrouwelijke minister een hand weigerd te geven bestraffen wij dit toch ook niet?
Kom op zeg, we leven in 2007, bijna 2008 en dan geef je iemand zo'n straf? Ik snap de wereld waar ik op leef af en toe echt niet Boos!(.
Net zo horrible als die mevrouw die verkracht is door 6 man sterk, an guess what.... Deze mevrouw krijgt daar een paar zweepslagen voor waar je helemaal bang van wordt Bloos!.
Een moordenaar krijgt in Nederland een 2e kans, en jij bent van mening dat de mevrouw in kwestie zich moet aanpassen aan de locale gewoontes Clown . Nee, dat gaat er bij mij niet in!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:51

Nou zo werkt het dus helaas wel.

Het land waar je bent, onder die wetgeving val je en daar horen ook de locale straffen bij.

Als dat per abuis barbaarse dingen zijn als zweepslagen, steniging, hand afhakken endergelijke zijn dan heb je gewoonweg dikke pech.

Er wordt heus niet gekeken naar 'oh, dat is een engelse, in Engeland zou ze misschien alleen een reprimande krijgen, dat doen wij dus ook'.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:52

Jeetje, belachelijk, egt waar!
Zweepslagen, hoe mensonterend, niemand heeft het recht iemand pijn te doen! Als het allemaal zo erg is, zet haar dan maar vast ofzo...
Ik hoop dat dit nog herzien wordt, want dit gaat nergens over!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:53

Nee maar dit zijn middeleeuwse straffen. Ik vind dit echt veel te ver gaan. Wat the hell is er zo erg aan een beer Mohamed noemen?
Volgens mij wordt er in Nederland wél gekeken naar de achtergrond van een persoon (bijvoorbeeld eerwraak). Ookal kennen wij dit in Nederland niet, het wordt tóch meegewogen in een uitspraak of straf.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:30

Apple schreef:
Als dat de wet is in dat land dan is daar niet zoveel aan te doen.

Zo komt het ook nog regelmatig voor dat Hollanders in Thailand in erbarmelijke omstandigheden in de cel zitten omdat ze drugs hebben gesmokkeld. Of in andere landen zelfs ter dood veroordeeld.

Tsja, als je daar bent dan val je onder de wetten en straffen van dat land.

Toch vind ik drugs smokkelen wat anders dan een knuffelbeer Mohammed noemen. En ze was het niet eens zelf, maar het kind vroeg of hij dat ding Mohammed mocht noemen. Een kind kun je natuurlijk geen 40 zweepslagen geven, maar het kwam wel met het idee. Wordt daar dan niks aan gedaan?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:51

Ze is daar toch namens een Engelse hulporganisatie? Vaak worden mensen die een misdaad begaan in een ander land in hun eigen land daarvoor gestraft. In het oude Istanbul hadden ze bijvoorbeeld wel tien verschillende gevangenissen en rechtbanken: een Engelse, een Italiaanse en ga zo maar door... Haha!

Ik denk dat die kínderen bedacht hadden dat de teddybeer Mohammed moest heten en dat zij gewoon knikte, van 'prima joh'. Dat is iets heel anders dan een land bewust beledigen!

Tevens zitten de toonaangevende landen in de wereld nu op een beschavingsniveau waar de rest nog wat van kan leren. En als zo'n machtig land een arm land waar chaos en oorlog heerst dan ook nog gaat HELPEN vind ik het zeer achterlijk dat zij zo met hun hulpverleners omgaan!!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:53

Fitch schreef:
Tevens zitten de toonaangevende landen in de wereld nu op een beschavingsniveau waar de rest nog wat van kan leren. En als zo'n machtig land een arm land waar chaos en oorlog heerst dan ook nog gaat HELPEN vind ik het zeer achterlijk dat zij zo met hun hulpverleners omgaan!!

Ik kan je niet helemaal volgen Bloos

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:53

Natuurlijk is drugs smokkelen iets anders en natuurlijk zijn zweepslagen middeleeuws.

Als je echter in een ander land met een andere cultuur op vakantie bent of werkt dan onderwerp je je ook aan de locale wetten, gewoontes en gebruiken.

Als je in Singapore kauwgom op straat gooit dan ben je bijvoorbeeld ook strafbaar.

Het is echt onvoorstelbaar dat in 2007 een lerares om een dergelijk feit veroordeeld wordt en zweepslagen krijgt, maar ze heeft er zelf voor gekozen om in een land als Soedan te werken. Ze conformeert zich daarmee ook aan de locale wetten en dus straffen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:55

Ik ben geschokt. Veertig zweepslagen voor de naam van je teddybeer? Ja, je moet voorzichtig zijn in zulke landen (ik word inmiddels een beetje bang voor zulke landen, nee ik word het niet, ik ben het. wil er nooit heen), maar dit is toch onmenselijk.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:00

Barbara_m schreef:
Fitch schreef:

Ik kan je niet helemaal volgen Bloos

Oh, sorry. Bloos
Ik bedoel dat de meeste rijke, ontwikkelde landen de 'beste' (het is natuurlijk een discussiepunt of de ene cultuur überhaupt beter is dan de andere, daar ga ik nu niet op in) normen en waarden in mijn ogen hebben. Namelijk: geen lichamelijke straffen, gelijkheid van sekse, zoveel mogelijk gelijke kansen, vrijheid van meningsuiting, zorg voor zieken, etc. Fundamentalistische landen zoals Soedan zijn ook vaak arm (met uitzondering van Saoedi Arabië maar of dat land 'echt' ontwikkeld is, is ook maar de vraag; ze hebben er namelijk alleen maar olie) én hebben normen en waarden waardoor mensen onterecht pijn gedaan worden en mensen soms om niets moeten lijden. Daarom vind ik niet dat als meer ontwikkelde landen hun best doen voor andere landen, deze 'ontwikkelde' mensen moeten boeten voor iets dat voor hun eigenlijk al 250 jaar geleden is (als je 250 jaar geleden in Nederland een knuffeltje 'Jezus' had genoemd had je 't ook wel gemerkt).
En vind ik dat arme landen dankbaar moeten zijn voor de hulp en hun hulpverleners niet zo moeten behandelen.

Dat je geen kauwgom op straat mag gooien is iets heel anders dan fundamentalistische geboden, daarom vind ik dit geen goede vergelijking. De meeste landen hebben in verschillende gradaties wetten tegen vervuiling. Vervuiling is objectief slecht, fundamentalisme is subjectief.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:01

Die zijn niet helemaal goed, als het hier was zou ik mijn zweep mohammed noemen en terugslaan, te gek voor woorden dit.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:04

@Fitch, thanks en ik ben het met je eens!
@Equidea, als jij dat nou eens doet in Soedan voor de Ambassade... Wie weet helpt het Tong uitsteken. (Ik zou het maar laten als ik jou was).

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:06

Zeg Apple, ga mij nou niet vertellen dat je een drugsmoggel met een teddybeer gaat vergelijken. Tuurlijk is iedere cultuur, land en wet anders, maar 40 zweepslagen om een teddybeer.
Zulk soort landen zijn misschien wat primitiever van denken, maar ik denk ook dat de media het eea opblaast. Er zijn altijd nog uitleveringsverdragen e.d.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:08

Barbara_m schreef:
@Fitch, thanks en ik ben het met je eens!
@Equidea, als jij dat nou eens doet in Soedan voor de Ambassade... Wie weet helpt het Tong uitsteken. (Ik zou het maar laten als ik jou was).

Ja daarom zeg ik, als het hier was. Sigaar Maar voor 2007, kom op, dit gaat toch echt te ver. Die zullen nooit bij de europese unie mogen!:Y) *niet dat het in europa ligt*

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:09

Fitch, dat vind ik een beetje een 'gevaarlijke' vergelijking. Alsof westerse landen per definitie dus ook 'meer' zijn dan armere landen. Beetje als het oude paternalistische ontwikkelingshulp idee, de arme negertjes moesten ook vooral erg 'dankbaar' zijn.

Op die manier hou je ze klein.

Het is maar net wat belangrijk is in een cultuur. Kijk naar China, daar is het individu bijvoorbeeld niet belangrijk en wordt gekeken naar de massa. Dat dit bijzonder schrijnende persoonlijke verhalen oplevert is niet belangrijk, als de massa maar beter wordt. Dat hele denken zit tot in de diepste vezels van de mensen daar.

Overigens zijn de meer ontwikkelde culturen ook niet zaligmakend, de VS bijvoorbeeld: martelingen, doodstraf, armoede, slecht sociaal stelsel (in elk geval niet voor iedereen toegankelijk), groot verschil tussen de bevolkingsgroepen, derderangsburgers, noem maar op.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:12

Apple schreef:
Fitch, dat vind ik een beetje een 'gevaarlijke' vergelijking. Alsof westerse landen per definitie dus ook 'meer' zijn dan armere landen. Beetje als het oude paternalistische ontwikkelingshulp idee, de arme negertjes moesten ook vooral erg 'dankbaar' zijn.

Op die manier hou je ze klein.

Het is maar net wat belangrijk is in een cultuur. Kijk naar China, daar is het individu bijvoorbeeld niet belangrijk en wordt gekeken naar de massa. Dat dit bijzonder schrijnende persoonlijke verhalen oplevert is niet belangrijk, als de massa maar beter wordt. Dat hele denken zit tot in de diepste vezels van de mensen daar.

Overigens zijn de meer ontwikkelde culturen ook niet zaligmakend, de VS bijvoorbeeld: martelingen, doodstraf, armoede, slecht sociaal stelsel (in elk geval niet voor iedereen toegankelijk), groot verschil tussen de bevolkingsgroepen, derderangsburgers, noem maar op.

Waarom moeten wij ons wel in hun land aanpassen en zij hier niet? Hoevaak word er hier door een van buitenland afkomstig iemand wel niet met "Christelijke" vloekwoorden gestrooid?
Kom op zeg, 40 zweepslagen om een teddybeer, gaat dat nou niet wat te ver.

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:14

Ik vind het ook vreselijk hoor.
Nu is het die hulpverleenster, maar dan zijn het waarschijnlijk ook zoveeel mensen uit de lokale bevolking met dezelfde straffen. Dat vind ik pas erg!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:15

De VS maakt zich ook schuldig aan het schenden van de mensenrechten. Kijk maar naar de bevindingen op Guatanamo Bay Bloos!.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:15

Equidea, wij mogen toch ook hier in Nederland met christelijke vloekwoorden strooien? Of je teddybeer Mohammed noemen? Dat maakt toch niet uit of je Chinees, Turks, Ethiopisch of wat dan ook bent? Als je in Nederland bent dan mag dat.

Omdat je hier te maken hebt met deze wetgeving.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:17

Li_Lee_Yang: precies, nu is het toevallig een buitenlandse hulpverleenster waardoor het in het nieuws komt, maar dus is daar dus blijkbaar een gebruikelijke straf. Wat de locale bevolking daar van vind weten wij niet. Misschien steunen ze deze strafmaatregel wel, of misschien zijn ze eigenlijk tegen, maar niet bij machte om dit te veranderen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:17

Apple schreef:
Equidea, wij mogen toch ook hier in Nederland met christelijke vloekwoorden strooien? Of je teddybeer Mohammed noemen? Dat maakt toch niet uit of je Chinees, Turks, Ethiopisch of wat dan ook bent? Als je in Nederland bent dan mag dat.

Omdat je hier te maken hebt met deze wetgeving.

Ja maar dan nog, waarom wel lijfstraffen voor ons als we daar de wet overtreden (heeft ze dit trouwens bewust gedaan?).
En hier is het vrij normaal wanneer wie dan ook de wet overtreed, incl mensen uit dat land..?