Cel straffen.. Terecht of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Cel straffen.. Terecht of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:41

Shadow0 schreef:
Ik vind dit een bijzonder kinderachtige manier van uitdrukken. Maar goed.

Ik vidn jou manier van discussieren niet prettig, dus ga dr ook niet nader op in als je het niet heel erg vindt Knipoog

Groetjes Chiqa

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:50

Ik vind de celstraffen ook zeer verschillenend en soms ook onterecht.Ik dacht altijd dat iemand pas schuldig was als het bewezen is.Nou mooi niet dus,ook hier zitten vele mensen onschuldig vast.Ik heb wat dingen mee gemaakt met politie en justitie,en mijn hele vertrouwen in het rechts systeem is volledig weg.De [cel] straffen zijn/gaan niet eerlijk!Ik heb zo'n afkeer gekregen van het rechts systeem en een trauma aan over gehouden.Als je iets crimineels hebt gedaan moet je idd voor gestraft worden,maar dan wel als het bewezen is!En niet omdat zomaar iemand zegt dat je een dader bent! Dus NEE,celstraffen NIET terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:21

Wie zegt dat ik me dat niet afvraag?
Maar daar ging dit topic toch niet over?

En idd chiqa, denk dat er erg veel anders piepen als ze zelf eens verkracht zouden worden en de dader een jaar later weer rond zien lopen.
Of zelf een winkel hebben en al 2 keer een ramkraak hebben meegemaakt terwijl je er boven slaapt en je gaat kijken omdat je niet weet wat er is gebeurd en je dan een geweer op je snufferd krijgt....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:34

runningkawa schreef:
En idd chiqa, denk dat er erg veel anders piepen als ze zelf eens verkracht zouden worden en de dader een jaar later weer rond zien lopen.

Wat dan? Dan heb je toch ook het liefst dat de efficientste middelen worden gebruikt om een herhaling te voorkomen?

Wat heb je liever... dat die verkrachter dan langer zit maar na vrijkomst weer vervalt in zijn gedrag, of dat de kans vergroot wordt dat hij dat niet doet? Ik heb liever een kleinere kans op herhaling, en ik weet niet of het mijn perspectief zou veranderen hoor, om dat van dichtbij mee te maken.
Ik kan me geen situatie voorstellen waarin ik zou pleiten voor niet-effectieve straffen eigenlijk. Ik snap daar namelijk gewoon het nut niet echt van.

Het lijkt mij, nogmaals, dat we moeten proberen om criminaliteit en verkeerd gedrag zoveel mogelijk moeten voorkomen. Op de manier die het beste werkt. Straf is daar een onderdeel van, maar niet het enige. Het is overduidelijk bewezen dat enkel maar het verhogen van de straffen NIET de beste methode is, en vaak zelfs heel weinig effect heeft. Het klinkt heel simpel en leuk, maar het WERKT niet. En dus lijkt me dat gewoon niet de handigste weg om te gaan.

Let op: ik vind NIET dat een verkrachter dus weer gezellig de straat op mag. Er moet wel gestraft worden, natuurlijk wel. Maar toch denk ik dat we een aanpak moeten kiezen die werkt om herhaling te voorkomen, in plaats van alleen maar een methode die het goed doet in de kranten maar niet het beste werkt.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:42

Shadow0 schreef:
En wil je zoiemand terug in de maatschappij hebben, dan moet je niet stomweg gaan straffen, maar iemand heel bewust leren wat de gevolgen zijn, en hoe die na moet denken over langere termijn.

"yadayadayada"

Als dat strengere straffen zijn, so be it, maar als dat andere aanpak is, dan ook prima. Want daar heb IK het meeste voordeel van Lachen

leuk dat eerste, maar hoe zie je dat voor je?
heb je enig idee hoeveel mensen, tijd en geld daarin gaat zitten?
daarbij, hoe weet je dat je doordringt?
ik heb therapiën gevolgd samen met anderen die er ook heel bewust voor gekozen hadden om deze therapie te volgen en vastbesloten waren om er iets uit te halen en er iets van mee te nemen.
toch lukte dit ze niet, ze bleven verder gaan in hun oude foute patroon, dus met de beste wil van de wereld kun je falen om oude inzichten te veranderen, en we praten over een ander soort mensen, mensen met een kwade wil.
mijn idee is dat er een hoop afhangt van de chemische balans in de hersenen, en dat bij een kleine inbalans een hoop verstoord kan worden en normen en waarden over wat dan ook [eigen leven, zelfrespect/respect, gedrag enz.] op de tocht kunnen komen te staan.
daarbij denk ik ook dat een hoop mensen schrander genoeg zijn om een 'cover op te houden' te acteren dat ze het allemaal snappen en het nóóit meer zullen doen, alles om maar weer terug te komen in vrijheid, en op de zelfde wijze als voorheen op hun eigen wijze van leer te trekken in de maatschappij.
ik vind het dus inderdaad een wat 'softe' manier van kijken naar deze zaken, en dan kom ik direct op de laatste zin in mijn quote van jou, die 'andere' manier, wat is die volgens jou dan, hoe zie je dat ingevuld worden?
het is voor mij wat vaag, 'heel bewust leren wat de gevolgen zijn', kan ik op heel diverse manieren invullen, in het oosten hakken ze de hand van een dief eraf, maar ik denk niet dat je dat bedoeld.
ik denk dat ik ongeveer snap wat je bedoeld, en hierop in het eerste gedeelte van mijn post een reactie, maar ik zou toch nog graag horen hoe jij dat dan ziet, hoe dat dan moet, want misschien begrijp ik het wel helemaal verkeerd.
eerlijk gezegd heb ik het ingevuld als een andere manier, maar we weten alleen nog niet echt hoe, en we vinden [denken te weten] vooral dat gevangenisstraf niet werkt.
met andere woorden, waar is die oplossing of wat doen we in de tussentijd dat we het nog niet weten?
ik blijf erbij dat ik vind dat het er in nederland veuls te soft aan toe gaat, met eigen cellen en tv erin en een echt bed enzo.
er zijn legio bejaardentehuizen waar de mensen nog niet de helft van die privacy hebben, die slapen met zijn vieren op een kamer en die hebben hun de hele dag zit plekje aan een tafel in de gang.
veel te duur het nederlandse gevangeniswezen, wat mij betreft trekken ze daar zo veel mogelijk weg om het in de ouderenzorg te stoppen.
op water en brood en met zijn twaalven in een cel op de grond slapen wat mij betreft.
bij de bewezen criminelen dan hè, niet in voorarrest of kinderen tussen volwassenen en dergelijke.
maar bewezen criminelen mogen wat mij betreft op deze wijze 'gehouden' worden, zoals slachtvarkens gehouden worden, hutje mutje in een donker hok op elkaar terwijl die toch nooit iemand iets misdaan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:06

Waarom heb jij het over loslaten?
Wat dacht je van zo'n zieke geest opsluiten tot hij daar dood gaat?
Dat is efficient en werkt zeker.

En ja, daarnaast proberen te voorkomen, maar als dat niet lukt dan bij moordenaars en verkrachter deur op slot en sleutel kwijt raken.
Niet zo softie doen.
Het zijn geen vergrijpen waarvan je zegt...aaach kom maar hier...zielepiet
Nee aanpakken de samenleving veiliger maken door ze van straat te houden, voor atijd
Eeuwig geknuffel.
En niks eigen cel, passen makkelijk met een paar in.
Gevaar voor bewaarders? waarom, eten door een luikje voldoet prima..ze vechten het maar uit samen wie welk porsie krijgt.

Geaai een geknuf...bah...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:51

luxx schreef:
"yadayadayada"

Als je een stukje uit iemands quote knipt, is het netter en gebruikelijker om gewoon [...] neer te zetten. Dat is wat duidelijker maar straalt ook uit dat je de ander serieus neemt, en dat is wel belangrijk in een discussie.

Citaat:
heb je enig idee hoeveel mensen, tijd en geld daarin gaat zitten?
Vermoedelijk niet veel meer dan het onderhouden van voldoende gevangenissen kost voor alle strafverlengingen.

Citaat:
daarbij, hoe weet je dat je doordringt?
Dat merk je toch? Als de criminaliteit een stuk afneemt, ben je op de goede weg, als de criminaliteit niet afneemt is dat een duidelijke aanwijzing dat je 'niet doordringt'.
Je kunt het effect bekijken, en dat effect bepaalt of iets goed werkt of niet.

En dat geldt ook voor het verhogen van celstraffen, alleen... daar IS het al vaak gedaan, en het verhogen van celstraffen had dus vrijwel geen effect op het verminderen van de criminaliteit.

Citaat:
en we praten over een ander soort mensen, mensen met een kwade wil.

Wat zijn dat? Volgens mij zijn er weinigen die 'uit principe' crimineel zijn. Die crimineel zijn om geen andere reden dan dat ze gewoon enorm graag wetten overtreden en mensen kwaad doen. (En dit zijn volgens mij al vrij snel TBS-kandidaten. Ik weet dat TBS een slechte naam heeft, maar het biedt een bijzondere mogelijkheid om mensen juist extra vast te houden en te behandelen)

Ze zijn er wel, maar dat zijn er niet veel, en zeker de 'doorsnee' geweldadige tasjesrover heeft andere motieven. Vaak komt dat voort uit een combinatie van snel geld willen verdienen, de consequenties niet overzien, zucht naar spanning en gevaar, rebellie tegen de 'gevestigde orde' , verkeerde vrienden en weinig alternatieven.

Wat jij zegt over 'geen normen en waarden' is vaak helemaal niet waar. Er is ook op straat, in de foutste vriendenclub een behoorlijk sterk normen-en-waarden-systeem. Met andere normen en waarden dan wij graag zien, maar ze zijn er wel! Dat betekent dat ze in staat zijn om zo'n systeem te leren en zich eraan te houden. Dat is iets waar je gebruik van kunt maken.

Nou ja... en hoe verander je dat: door precies die dingen anders in te vullen. Dus snel en duidelijk straffen, wat de consequenties al een stuk duidelijker maken, maar ook binnen zo'n straf gewoon erg nadrukkelijk bezig zijn met grenzen en regels. NIET die mensen achter tralies gooien en verwachten dat ze over 3 jaar ineens snappen hoe het wel moet, maar ze elke dag in situaties brengen waar ze zich moeten gedragen. En aan alle verkeerde dingen zitten consequenties, en aan de goede dingen zitten kleine beloningen.

En ook nadat ze vrij zijn, er nog redelijk bovenop blijven zitten. Voorwaardelijke straffen en proefverlof zijn goede middelen... het klinkt misschien slap maar als ze goed worden uitgevoerd (en dat is wel een punt van aandacht!) dan kan het een heel sterk middel zijn om iemand ook uit de gevangenis toch te dwingen zich goed te blijven gedragen. Maar dan moet er dus wel heel duidelijk ook wat mee gedaan worden: fout -> straf, goed -> positief.

Citaat:
daarbij denk ik ook dat een hoop mensen schrander genoeg zijn om een 'cover op te houden' te acteren dat ze het allemaal snappen en het nóóit meer zullen doen, alles om maar weer terug te komen in vrijheid, en op de zelfde wijze als voorheen op hun eigen wijze van leer te trekken in de maatschappij.

En waarom zou jij verwachten dat een langere straf wel helpt? (Het gaat vaak om mensen die zo in het nu leven dat ze zich helemaal niet bezig houden met de langere termijn. Natuurlijk, in de bak is het k*t en vervelend en daar willen ze niet meer naar terug. Maar eenmaal buiten is het afschrikwekkende effect al veel minder, want ze doen niet zo aan lange termijn planning.)

Citaat:
het is voor mij wat vaag, 'heel bewust leren wat de gevolgen zijn', kan ik op heel diverse manieren invullen, in het oosten hakken ze de hand van een dief eraf, maar ik denk niet dat je dat bedoeld.
Nu, dat heeft niets met 'leren' te maken.

Leren gebeurt door herhaling en reflectie en feedback op goeie en slechte dingen. In een paar van die jongerenopvoedkampen zat bv een goeie oefening: ze kregen daar aan het begin van de week een bepaalde hoeveelheid eten, en daar moesten ze het mee doen. Dus de eerste paar keer aten de jongeren alles wat lekker was snel op, gooiden de minder lekkere dingen weg - en hadden de laatste dagen niets te eten. Pas na een aantal weken leerden ze dat je zo'n rantsoen moet verdelen, dat je moet plannen en je daar ook aan houden.

Nou wil ik daarmee niet zeggen dat dit een goede methode is voor een gevangenis ofzo, maar dat soort dingen, dat je ook naar de langere termijn moet kijken (en soms, zoals voor die jongeren, is een dag al heel moeilijk, een week vrijwel onmogelijk en langer een ander universum).

Ik ben niet bekend genoeg in de procedures van gevangenissen etc, om daar in detail veel over te kunnen zeggen, maar dat is wel de richting die je het op moet zoeken, zeker bij jongeren,die nog aan het begin van hun carriere staan en nog enigzins bijgestuurd kunnen worden.

Citaat:
op water en brood en met zijn twaalven in een cel op de grond slapen wat mij betreft.
bij de bewezen criminelen dan hè,
Oh, maar wanneer is iemand een 'bewezen crimineel'? Ook dan hou je verschil tussen een dubbele tasjesdief van 18 of een meervoudige moordenaar, toch?

En... met z'n twaalven in een cel is absoluut geen handige manier van bezuinigen. De extra veiligheidsmaatregelen die je moet treffen om opstand te voorkomen... En je weet in elk geval zeker dat de mensen die uit zo'n cel komen, weinig besef meer hebben van een normaal menselijk leven in Nederland. Hoe denk je dat ze hebben geleerd met respect om te gaan met anderen,als je met 12 misdadigers op de grond slaapt? Denk je dan dat je daarna ineens wel weet hoe je problemen op een beschaafde manier oplost? Denk je niet dat die mensen bovendien zoveel wrok koesteren tegen de menselijke maatschappij dat ze misschien juist alleen maar heftiger tegen de maatschappij in gaan?

Dat soort dingen helpen niet, dat is allang bewezen. Ze werken alleen maar averechts. En daarnaast wordt het steeds moeilijker om vol te houden dat wij een beschaafd land zijn, als dat de manier is waarop we met elkaar omgaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:58

Nieuwsflits: deze dingen zijn allemaal al uitgeprobeerd. In de Middeleeuwen, en ook nu nog zijn er landen genoeg waar ze het zo doen. DIT HELPT NIET. De situatie in die landen is niet beter en WORDT ook niet beter. Het klinkt leuk maar je bent er niet veiliger door, integendeel!

Waarom zou je toch in godshemelsnaam kiezen voor een systeem dat aan de meest basale eis NIET voldoet: het terugdringen van de criminaliteit?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:06

het heeft mijn interesse niet, dus ik weet er niets van en ik heb ook geen zin om het op te zoeken, maar weet er misschien iemand hier of er ooit in de geschiedenis van leven op aarde een samenleving geweest is waar géén geweld en misdaad in was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:07

Nieuwsflits
Niet alles wat shadow zegt is meteen zo

Nieuwsflits andere hebben nu eenmaal een andere mening..

Want kijk eens rond, er is nog nooit zoveel zware criminaliteit geweest, nieuwsflits, het geaai van de afgelopen jaren werkt dus ook niet!
Er zal dus duidelijk wat moeten veranderen...
Nieuwsflits, niemand weet of het in ander landen niet helpt, anders was het misschien nóg meer.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:21

luxx schreef:
het heeft mijn interesse niet, dus ik weet er niets van en ik heb ook geen zin om het op te zoeken, maar weet er misschien iemand hier of er ooit in de geschiedenis van leven op aarde een samenleving geweest is waar géén geweld en misdaad in was?

Als je het wil weten, heeft het jouw interesse dus wel Lachen .
Maar goed zo iets heeft nooit bestaan. Natuurlijk heeft men het wel geprobeerd en van deze pogingen was onder andere het gedrocht Marxisme het resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:58

runningkawa schreef:
Want kijk eens rond, er is nog nooit zoveel zware criminaliteit geweest, nieuwsflits, het geaai van de afgelopen jaren werkt dus ook niet!
Nieuwsflits, niemand weet of het in ander landen niet helpt, anders was het misschien nóg meer.

Nieuwsflits; heb aangifte gedaan van een kinderverkrachter,
nieuwsflits was volledig bewezen!!

Nieuwsflits; Kinderverkrachter heeft een jaartje in een resort geleeft
en mij medegedeeld dat hij daar geen ene FLIKKER van heeft opgestoken...

En de laatst nieuwsflits; meneer gaat weer vrolijk door met zijn praktijken. Ja

Eens kijken hoe de mensen met hun grote monden reageren als ze deze flikker zich
even gaat uitleven op hun bloedeigen kinderen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:05

runningkawa schreef:

Goed, wil ik wel in meegaan. Maar waarom zou dat alleen maar strafverhoging moeten zijn?

Citaat:

In wetenschappelijk onderzoek wordt daarom bijvoorbeeld gekeken naar gecorreleerde verandering. Dat betekent dus dat als het veranderen van de strafmaat echt helpt, je dus een verandering ziet in het gedrag vanaf het moment dat je de strafmaat aanpast. (Daar zitten wel wat haken en ogen aan, want soms veranderen andere dingen tegelijkertijd, die op hun beurt verantwoordelijk kunnen zijn voor de verandering in het gedrag, maar dit is onderwerp geweest van zeer uitgebreide, langlopende onderzoeken, dat er duidelijk gezegd kan worden dat de strafmaat maar een kleine invloed heeft op de gedragsverandering. En dit is niet mijn mening, maar een duidelijk onderzocht en bewezen feit.)

En mij lijkt het dus het handigst om het beleid te baseren op dat soort feiten en onderzochte en werkzame methoden.

Chiqa: ik ken de details van jouw zaak niet en hoef ze verder ook niet te kennen, maar dat lijkt me duidelijk een geval waarin inderdaad heeeeel verkeerd is gehandeld. Dat vind ik ook heel erg en dergelijke dwalingen zouden voorkomen moeten worden.
Maar dat is in mijn ogen wel iets anders dan roepen om altijd hardere straffen, wraakzucht, 12 mensen op een stenen vloer etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:46

Shadow0 schreef:
RK: je zou je bv af kunnen vragen of die stijgende criminaliteit onder jongeren nou juist niet iets te maken heeft aan de enorme problemen en bezuinigingen in onderwijs en jeugdzorg. De strafmaten zijn vrijwel niet veranderd de laatste tijd, en kunnen dus ook niet verantwoordelijk zijn voor de verandering in het criminele gedrag.

runningkawa schreef:
Wie zegt dat ik me dat niet afvraag?
Maar daar ging dit topic toch niet over?

Shadow0 schreef:
Goed, wil ik wel in meegaan. Maar waarom zou dat alleen maar strafverhoging moeten zijn?

.

Zolang jij niet leest, kan en wil ik niet verder op je in gaan

Je wilt naar mijn idee hier alleen maar zeggen dat wat jij zegt waar is, dat mensen met andere ervaringen er anders over denken lijk je niet mee te willen nemen, simpelweg om al niet te lezen.
Dit topic gaat over straffen en zoals al duidelijk is gebleken in antwoorden wil dat niet zeggen dat dat het enige is wat moet veranderen, maar toevallig gaat het topic over cel straffen...niet over onderwijs oid.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:55

vind die straffen hier echt ongelooflijk laag..
vd week was er nog een veroordeeld voor het vermoorden van haar eigen kind.. 4 of 5 jaar gekregen dacht ik.. waar gaat het dan nog over??!! vind het ook niet zo gek dat de criminaliteit hier steigt.. want die straffen zijn echt lachertjes

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:46

Ondanks dat het inderdaad wetenschappelijk bewezen is dat langer straffen niet hoeft te leiden tot minder criminaliteit, ben ik van mening dat bepaalde individuen gewoon niet meer terug zouden moeten keren in de maatschappij, om de maatschappij te beschermen. Dan heb ik het niet over iemand die een winkeldiefstal pleegt, maar over recidivisten op bijv. het gebied van (kinder)verkrachting, moord, etc.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:00

Citaat:
Moordcijfer New York naar laagterecord
Gepost door Redactie - Bron: ANP
Gepubliceerd: zondag 25 november 2007 @ 00:42
New York is op weg naar het laagste moordcijfer in jaren. Dat meldde The New York Times vrijdag. Het ziet er naar uit dat er dit jaar minder dan vijfhonderd mensen worden vermoord in de Big Apple.

Sinds de politie het huidige statistieksysteem in 1963 invoerde, zijn er niet zo weinig mensen vermoord in de Amerikaanse stad met 8,2 miljoen inwoners. In 1990 werden nog 2200 mensen in New York met geweld om het leven gebracht.

werkt het dan misschien toch wel, het amerikaanse systeem, in tegenstelling tot wat hier eerder in het topic beweerd werd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:02

Je zou het haast denken Luxx...Eigenlijk lijkt het me ook meer dan logisch, wat zal meer indruk maken een barbaarse straf of even een maandje of wat uitrusten in een of ander paleis met je natje en je droogje om vervolgens weer van voor af aan te beginnen?
Keus lijkt me niet zo moeilijk, het nederlanse strafstelsel is een lachtertje

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:21

Chiqa schreef:
Je zou het haast denken Luxx...Eigenlijk lijkt het me ook meer dan logisch, wat zal meer indruk maken een barbaarse straf of even een maandje of wat uitrusten in een of ander paleis met je natje en je droogje om vervolgens weer van voor af aan te beginnen?
Keus lijkt me niet zo moeilijk, het nederlanse strafstelsel is een lachtertje

Ik vind het altijd zo knap dat jullie wéten dat het in Nederlandse gevangenissen allemaal zo "goed" is. Echt, onvoorstelbaar.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:41

Saskiaatje schreef:
Ik vind het altijd zo knap dat jullie wéten dat het in Nederlandse gevangenissen allemaal zo "goed" is. Echt, onvoorstelbaar.

http://www.hetklokhuis.nl/lees/dossiers ... 4CA8B174C3
daar 'de cel' aanklikken.
dat is andere koek dan met zijn twaalven in een cel en op de grond slapen ook nog eens een keer, maar misschien zie jij dat anders?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:44

luxx schreef:
Saskiaatje schreef:

http://www.hetklokhuis.nl/lees/dossiers ... 4CA8B174C3
daar 'de cel' aanklikken.
dat is andere koek dan met zijn twaalven in een cel en op de grond slapen ook nog eens een keer, maar misschien zie jij dat anders?

Ja, ik zie dat anders. Dat het daar érger is, wil nog niet zeggen dat het hier niet erg is?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 09:49

luxx schreef:
werkt het dan misschien toch wel, het amerikaanse systeem, in tegenstelling tot wat hier eerder in het topic beweerd werd?

Er zijn een hoop redenen aan te wijzen voor de enorme terugloop van de criminaliteitcijfers in New York maar het gevangeniswezen en de lengte van de straffen horen, voor zover ik weet, niet bij die redenen. Wel belangrijk is dat het aantal politieagenten in de afgelopen jaren flink gestegen is, de invoering van CompStat (een soort Quality Control systeem voor de politie), het veel eerder ingrijpen van de politie, demografische wijzigingen, terugloop van het gebruik van crack, etc. Zie o.a.:
http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_New_York_City

Ook een interessante is de 'broken window theory':
Citaat:
Consider a building with a few broken windows. If the windows are not repaired, the tendency is for vandals to break a few more windows. Eventually, they may even break into the building, and if it's unoccupied, perhaps become squatters or light fires inside.

Het heeft allemaal dus voornamelijk te maken met ingrijpen voor het misgaat en niet met het afschrikken van mensen door celstraffen van 20 jaar in het vooruitzicht te stellen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:10

Wat ik niet helemaal begrijp.. Waarom verwijten jullie ( voor degene die dat doen) de manier van straffen aan de hoeveelheid criminelen die er zijn? Ik vind dat namelijk niet eens zoveel met elkaar te maken hebben.

Ik verwijt het meer aan andere dingen, denk aan de politiek, media, drugs beleid ect.

Voorbeeldje; een "kennis" van mij is een marrokaanse jongen. Hij heeft een mooie diploma maar kreeg niet de goede en eerlijke kansen zichzelf te bewijzen en ergens aangenomen te worden zoals die nederlandse jongens met die diploma dat wel kregen. Ik heb dit zelf mee gemaakt en gezien. Zijn soliciatie brieven waren netjes en goed. Deze jongen is helaas wanhopig geworden en voelde zich erg benadeeld. Hij is helaas het verkeerde pad op gegaan en is opgepakt wegens drugs bezit.
Deze jongen zit nu in de cel, en geloof me dit is een leuke aardig en vooral slimme jongen. Ik praat dit niet goed hoor, want je moet altijd proberen sterk te zijn. Maar ik snap niet dat een nederlander met een hbo diploma zoveel meer kansen krijgt dan een marrokaan met een hbo diploma.

Nog een voorbeeldje? weer een kennis ( om het zo even te noemen) had een vader. Die vader was op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats. Hij is doodgeschoten omdat hij werd aangezien voor iemand anders. Deze jongen was 16 jaar toen het gebeurde.. De moordenaar heeft een hele, hele lage straf gekregen. Er waren 4 getuigen en de man heeft bekend. Maar hij is ontoerekening vat baar verklaard. Deze man is een hele bekende crimineel. Als ik je in detail vertel hoe zijn vader overleden is krijg je overal kippevel dus dat doe ik niet. Maar deze jongen is helemaal niet goed onder steunt door de maatschappij en heeft het nooit kunnen verwerken, in januari komt deze crimineel vrij.. Ik wil niet weten wat er gebeurd als die 2 elkaar ontmoeten.

Of ik zulke dingen goed praat? Natuurlijk niet. Wat ik er mee wil zeggen is dat er heel veel dingen fout gaan in de maatschappij wat niks met de hoeveelheid straf te maken hoeft te hebben.. Het goed opvangen van mensen na een ongeluk gebeurd soms heel goed, maar soms ook totaal niet.. Rasisme is er in overvloed,maar een hbo dip. is even mooi of er nou Piet of Mohammed op staat. Daar moet geen onderscheid op gemaakt worden.

Ik denk dat we ons veel beter kunnen richten op zulke dingen dan op de hoeveelheid celstraf.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:15

Strengere straffen moeten er komen, niet om het als afschrikmiddel te gebruiken. Maar gewoon omdat veel criminelen, strengere straffen verdienen. Maar goed laten we eerst die politieke invloed in de rechtbank weglaten, zodat we elke persoon een evenwaardige straf kunnen geven. En niet de straf die politiek positief is

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:27

Zep schreef:
[Bart heeft al heel goed verwoord hoe ik erover denk. Zwaarder straffen heeft, blijkt uit onderzoek, geen enkele gunstige invloed op de criminaliteitscijfers. In de VS is het aantal moorden het hoogst in de staten waar er de doodstraf op staat Knipoog

Wat als de straffen lager zijn? Zouden er dan niet nog een hoger aantal bijv moorden zijn?
Nu zitten er een hoop opgesloten die niet in herhaling kunnen vallen.
Zijn die staten niet gewoon ontzettend slecht? Ik denk van wel.

Ik denk ook niet dat zwaardere staffen helpen om misdaden te voorkomen, in de zin dat mensen vanwege de zware straf iets niet zullen doen. Wel denk ik dat je als slachtoffer er beter van wordt.
Nu hebben de slachtoffers levenslang en de dader maar een paar jaar....
Tuurlijk is het leven met een gevanenis-achtergrond niet makkelijk, maar toch hebben ze daar zelf voor gekozen in tegen stelling tot het slachtoffer.