Lenen voor een auto: not done??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saroanda

Re: Lenen voor een auto: not done??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:47

Sim0ne schreef:
saroanda schreef:
Al dat gehuil over niet geld uit geven wat je niet hebt. We leven in het jaar 2007, als iemand nou lekker die luxe wilt, so be it. Als je maar wel de wilskracht hebt om het af te betalen, kan er niks mis gaan.

Wilskracht is meestal het probleem niet...

Ik kon even niet op een beter woord komen Haha! help me even....

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:47

Met verlies je huis verkopen gebeurd vaker dan je zal denken.
Bij verlies hoef je namelijk niet te denken aan waar jij het huis voor hebt gekocht, maar hoeveel hypotheek je erop hebt afgesloten, dus inclusief verbouwingen e.d.

Gebeurd regelmatig dat iemand 20 tot 30 duizen euro meer leent en het huis uiteindelijk bij verkoop niet meer dan 10 duizen euro meer waard is geworden.

Daarnaast zijn er genoeg situaties waardoor je een huis toch moet verkopen, of je het wilt of niet.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:48

ninja2 schreef:
tuurlijk is sparen veiliger maar ja als je alles op safe moet spelen moet je wel een dikke vette bankrening hebben. Heel veel mensen zeggen dat ze geen lening hebben voor een auto maar 70% van de auto,s is met geleend geld betaald heb ik pas gelezen.

Veel auto's zijn helemaal niet betaald, want lease Tong uitsteken
Ik heb nog nooit een auto van geleend geld gekocht (een peugeot 205 van 10 jaar oud rijdt ook prima), ik zou ook sowieso nooit een nieuwe auto kopen (ook niet van mijn spaargeld)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:49

saroanda schreef:
Al dat gehuil over niet geld uit geven wat je niet hebt. We leven in het jaar 2007, als iemand nou lekker die luxe wilt, so be it. Als je maar wel de wilskracht hebt om het af te betalen, kan er niks mis gaan.

Ik heb de wilskracht om het allemaal af te betalen alleen geen baas die van plan is mij opslag te geven Clown

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:50

Sim0ne schreef:
Ik heb nog nooit een auto van geleend geld gekocht (een peugeot 205 van 10 jaar oud rijdt ook prima), ik zou ook sowieso nooit een nieuwe auto kopen (ook niet van mijn spaargeld)

Ieder zijn ding. Ik rij ook in een 10 jaar oude auto rond (rijdt prima) maar dan met geleend geld.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:53

Je wilt lenen voor een auto van 1992; sorry maar grote kans dat jouw auto dan de looptijd van jouw lening niet eens haalt. Dan betaal je dus nog voor een auto die je niet meer hebt en dan weer voor een volgende etc. Zo duur hoeft een auto toch ook niet te zijn? Er zijn ook voor een paar honderd euro wel auto's te vinden die nog een paar jaartjes mee kunnen. Nu krijg ik vast een stortvloed van reacties dat een paar honderd euro voor veel mensen ook veel geld is en natuurlijk is dit waar, maar je hebt nu toch ook nog een autootje?

Persoonlijk leen ik voor helemaal niets alleen hebben we een hypotheek en we zijn echt niet zo dom dat we te veel hypotheek opnemen (heeft dan vaak ook nog maar weinig met je huis te maken Knipoog ).
Wat ik niet kan betalen; dat heb ik niet!
Ik ben zo opgevoed en onze kinderen hoop ik ook zo op te voeden.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:53

Mijn eerste auto heb ik gekocht met geld wat ik geleend heb (welliswaar van mijn ouders, maar toch). Ik rij inmiddels een auto uit 1984, die het eventjes niet meer doet. Toen mijn vriend en ik de badkamer wilden verbouwen hebben we de hypotheek verhoogt, want 10.000 euro sparen, tjah, dat duurt wel eventjes. Nu betalen we netto 50 euro per maand meer hypotheek en is de woning ook nog in waarde gestegen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:56

avaluna schreef:
Je wilt lenen voor een auto van 1992;

Als je goed leest zie je dat ze juist verder wil kijken dan auto's uit '92...

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:58

Ik zou het nooit doen, ik ben misschien van 'de oude garde' die meegekregen heeft dat je gewoon niet kunt kopen waar je geen geld voor hebt... (uitgezonderd een hypotheek voor een huis). Bovendien ga ik met Cassidy mee, stel je rijdt hem total loss, geen verzekeringsgeld (tenzij all-risk verzekerd maar als je al moet lenen om hem te kopen zal je ook niet snel zo'n dure verzekering afsluiten), geen auto maar wel de maandelijkse aflossing die met een beetje pech nog jaren doorloopt... Nee, lenen is niet mijn ding. Maar gelukkig leven wij in een vrij land waar iedereen tot op zekere hoogte zelf kan bepalen wat hij of zij wel of niet wil *LOL*

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:41

Cassidy schreef:
..maar mezelf ook realiseren dat, hij door mijn eigen schuld, of door de schuld van een ander total loss gereden wordt, ik nog lang voor iets mag betalen waar ik geen plezier meer aan beleef c.q. niet meer in mijn bezit heb.

En dát is nou precies de reden waarom ik NOOIT zou lenen voor een auto. Ben je nog steeds aan het betalen voor iets wat je niet meer hebt. En een Twingo oid hoeft echt geen duizenden euro's te kosten, voor een auto van een jaar of 10 oud, ik zou daar persoonlijk voor kiezen, omdat je aangeeft dat je hem alleen echt nodig hebt om naar je paard te rijden. Dan zou ik geen dure auto kopen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:44

Ligt eraan in welke situatie je bevindt; móet je een auto hebben, dan kan het best. Maar lijkt het je gewoon leuk om een autootje te hebben dan zou ik het persoonlijk niet doen Lachen

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:53

Rinske schreef:
En dát is nou precies de reden waarom ik NOOIT zou lenen voor een auto. Ben je nog steeds aan het betalen voor iets wat je niet meer hebt. En een Twingo oid hoeft echt geen duizenden euro's te kosten, voor een auto van een jaar of 10 oud, ik zou daar persoonlijk voor kiezen, omdat je aangeeft dat je hem alleen echt nodig hebt om naar je paard te rijden. Dan zou ik geen dure auto kopen.

Een twingo uit 98 - 99 kost ook nog ruim 3.000 euro.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:55

Is het te ver voor een scooter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:57

lenen voor luxe, zo ben ik iig niet opgevoed.
En het zal raar moeten lopen als ik het wel zou doen.

Heb je een auto perse voor het werk nodig, er is geen busverbinding, fietsen is echt te ver...dan is er geen keus, maar anders...nope Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:00

Nou, kijk ook eens op http://www.autotrack.nl. Ik heb gezocht op auto's van na 1997, op benzine, maximaal 3000 euro. Dan vind je echt prima auto's voor ongeveer 1500 euro of minder, er staan er echt heel veel... En als je hem bij de anwb laat keuren (kost max een paar honderd euro), dan weet je ook nog zeker dattie goed is en of hij het geld ook waard is...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:01

Rinske schreef:
Cassidy schreef:
..maar mezelf ook realiseren dat, hij door mijn eigen schuld, of door de schuld van een ander total loss gereden wordt, ik nog lang voor iets mag betalen waar ik geen plezier meer aan beleef c.q. niet meer in mijn bezit heb.

Helemaal mee eens.

@TS: aan welke prijsklasse denk je als je het hebt over een auto die jonger is dan uit 1992? Oftewel, welk bedrag zou je eventueel ervoor willen lenen? Vrees namelijk dat bij de meeste instanties de rente zo hoog is, dat je beter eerst kunt gaan sparen en van het geld dat je dan uitspaart omdat je geen rente betaalt al een duurdere auto kunt aanschaffen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:03

ik zou ook fiets trein bus nemen maar niet lenen, vroeger hadden we geen auto geraakte we er ook nooit geklaagd, maar nu we er wel één hebben kan ik me niet zonder meer voorstellen. Vreemd eigelijk maar het lukt wel

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:03

lenen heb ik alleen gedaan omdat het niet anders kon. ik werkte 27 km van mijn woonplaats en er was geen verbinding met openbaar vervoer.
de lening los ik maandelijks netjes af en als het kan (vakantiegeld, 13e maand, bonusje), stort ik extra.
nu heb ik een nieuwe baan, als ik hier een vast contract krijg gaat mijn auto de deur uit, los ik de schuld af en ga ik weer lekker op mijn fietsie naar het werk.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:09

Ik vind lenen voor een huis en auto nou juist wel weer acceptabel eigenlijk.
Ik zou zo lang als het kan in je oude auto blijven rijden en doorsparen. Mocht hij het eerder begeven dan heb je in ieder geval al een leuke aanbetaling gespaard en hoef je niet meer zoveel te lenen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:10

Persoonlijk zou ik het niet doen, voel me daar gewoon niet goed bij (alleen voor een huis maar dat is gewoon niet ineens op te brengen....)
Als je zeker weet dat je de aflossing snel kunt laten verlopen zonder dat je in de knel komt, de auto een langere levensduur heeft dan je aflossing loopt (uitgezonderd natuurlijk dat die total-loss wordt gereden want dat heeft niemand voor het uitkiezen!) is het een overweging waard.
Als je looptijd langer duurt dan de levensduur van de auto ben je er nog voor aan t betalen terwijl je de auto al niet meer hebt en mag je op naar de volgende.
Als je moet lenen bij een instantie moet je wel rekening houden met de lening waardoor de auto wel duurder uitpakt dan dat hij werkelijk is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:13

Als je weet dat je snel af kunt lossen, dan kun je dat geld nu toch ook al apart gaan zetten totdat hij het echt niet meer doet?
Dan kun je hem dan gewoon kopen Lachen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:19

ja lenen ...of niet..
het is allemaal een beetje dubbel...

lenen is natuurlijk niet best omdat je veel rente betaald en als de auto totall loss raakt je nog wel een lening hebt lopen

anderzijds....als jij elke maand een bedrag opzij gaat zetten ben je nog wel even 6 jaar bezig! en ja stel je hebt het nu nodig?....

lastige keuze,maar wel 1 die jij moet maken en volledig achter moet staan zonder de meningen van anderen!!
veel succes Knipoog

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:24

Ergens bekruipt mij ook het gevoel van waarom heb je bevestiging van anderen nodig, het is jouw leven toch.
Als jij vindt dat je dit verantwoord kan en er ook achter staat wat doet het er dan toe wat de mening van bokkers is?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:34

Kun je niet een tweedehands scootertje kopen? Stuk goedkoper, en hoef je ook geen lening af te sluiten..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 17:02

Woow!

Ik was even in overleg en nu zijn er al ineens 2 pagina's, jeetje.

Citaat:
Ergens bekruipt mij ook het gevoel van waarom heb je bevestiging van anderen nodig, het is jouw leven toch.
Als jij vindt dat je dit verantwoord kan en er ook achter staat wat doet het er dan toe wat de mening van bokkers is?

Om te beginnen met een van de laatste antwoorden: ik heb geen bevestiging nodig. Als het niet anders kan komt die lening gewoon. En de meningen van anderen doen daar inderdaad niet toe maar zijn wel super interessant om te lezen Knipoog

Ik ben dit topic begonnen omdat het in het andere topic niet thuishoorde, en omdat er zo heel anders over gedacht werd dan hoe ik erover dacht. Dus ik wilde gewoon eens weten hoe de gemiddelde rest erover denkt. Gewoon, uit interesse.

Uhm, dan nog een andere… de scooter. Daar heb ik zeker over nagedacht, maar dat is me ontraden. Een goede scooter is ook duur, heb ik me laten vertellen (ik heb daar eerlijk gezegd niet zoveel verstand van). Verder moet ik 10 km langs een enge donkere weg, en vooral mijn moeder ziet dat bepaald niet zitten. Ook met de winter in aantocht, sneeuw, ijzel. Nee, dat is geen goede optie. Voor het geld van een tweedehands scooter zou ik ook een autootje met dak hebben is me aangegeven.

Het onderzoek (wat ik in dit soort gevallen altijd doe) heb ik er al opzitten. Conclusie: de aflossing stelt niet veel voor en is makkelijk op te brengen. En voor het geld dat ik wil lenen kan ik een autootje kopen van zeg bouwjaar 2000 met weinig op de teller. Hier zou ik dus zeker een aantal jaren mee vooruit moeten kunnen zonder bij iedere beurt en keuring in angst te zitten "haalt ie het dit jaar nog wel".

Nouja, het is al met al wel weer een interessante discussie geworden, en ik zie dat ik toch niet helemaal alleen sta in mijn lenenverhaal.

Wat ik wel moet toegeven: mijn allereerste autootje had ik niet echt nodig. Ik wilde alleen weer beginnen met paardrijden en ik wilde daarvoor wat mobieler zijn. Daarvoor had ik dus ook nooit een lening afgesloten. Dat is dus een brikje van 13 jaar geworden met 183.000 op de teller.

Maar nu is de noodzaak gewoon groter, dus nu denk ik er anders over.