LiNdA1986 schreef:tja, vind het ook beetje raar waarom er zo'n ophef over gemaakt wordt. De artiesten verdienen toch wel zat
Van die 23 euro die jij betaalt voor een cd'tje gaat er 25 cent (give or take a few) naar de artiest. De rest gaat naar de platenmaatschappij. Dáár gaat het geld naartoe. En totdat de kosten voor de productie van de cd zijn afbetaald krijgt een artiest soms zelfs niets, of een vastgestelde gage. Natuurlijk, als je Bono of Michael Jackson heet dan kun je een eigen vliegtuig of een eigen pretpark betalen. Maar voor verreweg de meeste artiesten geldt dat ze echt niet steenrijk zijn. En daar komt nog eens bij dat het wel een luizenleven lijkt, maar echt kei en keihard werken is, zeker als je dus geen Bono of Michael Jackson heet.
Vroeger waren er inderdaad de cassettebandjes en nog eerder de taperecorders en ook toen werd er al muziek gekopiëerd. Maar met de komst van internet is dat echt explosief toegenomen. Vorig jaar is de verkoop van fysieke cd's wereldwijd met een derde afgenomen...
Gelukkig komt het steeds vaker voor dat artiesten zelf hun cd's uitbrengen en de distributie ook veel meer in eigen hand houden. Kijk eens op www.radiohead.com. Je kunt hun album downloaden voor de prijs die jij ervoor wil geven, en als dat nul komma nul cent is dan is dat ook goed. Of ze er daadwerkelijk iets aan verdienen weet ik niet, maar ik vind het wel een hele gave actie. Ze doen een beroep op het fatsoen van de fan

Ik hoop echt dat er een eind gaat komen aan de hegemonie van de grote platenmaatschappijen en dat het geld gaat terechtkomen waar het hoort, namelijk bij de artiest.