Waarom ophef over illegaal downloaden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Justy

Re: Waarom ophef over illegaal downloaden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:43

LiNdA1986 schreef:
tja, vind het ook beetje raar waarom er zo'n ophef over gemaakt wordt. De artiesten verdienen toch wel zat Knipoog

Van die 23 euro die jij betaalt voor een cd'tje gaat er 25 cent (give or take a few) naar de artiest. De rest gaat naar de platenmaatschappij. Dáár gaat het geld naartoe. En totdat de kosten voor de productie van de cd zijn afbetaald krijgt een artiest soms zelfs niets, of een vastgestelde gage. Natuurlijk, als je Bono of Michael Jackson heet dan kun je een eigen vliegtuig of een eigen pretpark betalen. Maar voor verreweg de meeste artiesten geldt dat ze echt niet steenrijk zijn. En daar komt nog eens bij dat het wel een luizenleven lijkt, maar echt kei en keihard werken is, zeker als je dus geen Bono of Michael Jackson heet.

Vroeger waren er inderdaad de cassettebandjes en nog eerder de taperecorders en ook toen werd er al muziek gekopiëerd. Maar met de komst van internet is dat echt explosief toegenomen. Vorig jaar is de verkoop van fysieke cd's wereldwijd met een derde afgenomen...

Gelukkig komt het steeds vaker voor dat artiesten zelf hun cd's uitbrengen en de distributie ook veel meer in eigen hand houden. Kijk eens op www.radiohead.com. Je kunt hun album downloaden voor de prijs die jij ervoor wil geven, en als dat nul komma nul cent is dan is dat ook goed. Of ze er daadwerkelijk iets aan verdienen weet ik niet, maar ik vind het wel een hele gave actie. Ze doen een beroep op het fatsoen van de fan Haha!

Ik hoop echt dat er een eind gaat komen aan de hegemonie van de grote platenmaatschappijen en dat het geld gaat terechtkomen waar het hoort, namelijk bij de artiest.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:58

casperrr schreef:
Wat dacht je van alle kleinere band's....

Alsnog vind ik het zeer onbeschofd om te downloaden, die mensen werken er kei en kei hard voor, stoppen er veel in (waaronder geld) en de rest is te gierig om het te kopen, maar gaat het maar downloaden.......... Lips are sealed

Noem me maar gierig, ik denk idd liever aan mijn eigen portemene.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:16

Daar heb ik gewoon géén woorden meer voor ......

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:35

Het gaat idd gewoon om fatsoen. De muziek die ik graag hoor (en ik ben nogal selectief) koop ik gewoon op cd, gewoon uit respect voor de artiest. Zonder die artiest, had ik geen prachtige muziek om naar te luisteren Lachen

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:50

Ik moet zeggen, ik download ook wel eens een liedje. Maar 99% van de muziek op mijn computer komt van cd's af, en die deel ik ook niet op Limewire of iets. Ik vind het gewoon onfatsoenlijk om te denken dat muziek gratis moet zijn. Films download ik overigens helemaal niet, ik kijk zelfs niet naar de illegale kopieën die mijn vader wel aanschaft. Vaak is de kwaliteit om te huilen, van zowel muziek als film trouwens. En ik heb er gewoon geen goed gevoel bij om in grote mate te downloaden.
Ik ben er echt van overtuigd dat als het langer zo doorgaat dat muziek en films inderdaad peperduur worden, tot we op een punt komen dat zogenaamde shareware verboden wordt en iedereen die mooie muziek wil luisteren en goede films wil zien honderden euro's kan gaan neertellen. Ik koop vaak cd's en films als die al een beetje verouderd zijn, stukken goedkoper. Heb ondertussen wel een brede collectie en daar is echt niet het grootste deel van mijn geld in gaan zitten.

Om op je vraag terug te komen, waarom er juist nú zo'n ophef over gemaakt wordt. Omdat er met de komst van internet massaal gedownload wordt. Met het overtapen van de radio is geen miljoenenpubliek gemoeid. En zoals iemand al zei is de kwaliteit van heropgenomen muziek (en film) gewoon slecht. Dat is nu anders en dat is een mooie ontwikkeling, maar laten we alstublieft wel reëel blijven en gewoon betalen voor wat we willen hebben.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:01

Ik sta echt versteld van sommige reacties hier! Als je maar 2 nummers wilt downloaden van een cd, hebben ze daar iets op bedacht: de legale download! Dan betaal je echt een marginaal bedrag en je haalt gewoon goede muziek in huis zonder dat je daar iemand tekort mee doet.

Ik voel me zelfs oprecht schuldig als ik iets heb gedownload, het zal niet eens bij me opkomen om een film van het net te halen! Nagelbijten / Gniffelen Ik wacht wel, dan heb ik het echte mooie hoesje, de extra's en een goede kwaliteit!

En dat gezemel over "te duur" en meer van dat, kom op zeg! Bij spellen hebben ze bij 9 van de 10 winkels een keurige uitprobeerregeling, dat je het spel een of 2 dagen mag proberen en als je het niets vindt mag je het in komen ruilen voor een ander spel. Ideaal!

En kijk eens in de bakken van platenzaken... ik vind 15 euro echt een keurige prijs voor een CD, maar misschien komt dat ook omdat ik weet hoeveel tijd, moeite en werk erin is gestoken... Ik kom echt maar weinig cd's tegen die boven de 15 uitkomen, tenzij het dubbelaars zijn of "ongewone" cd's! Tong uitsteken

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 13:05

En waar kan je dan legaal downloaden?
Als ze daar nou eens meer publiciteit voor geven, want daar heb ik namelijk nog nooit van gehoord Nagelbijten / Gniffelen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:11

x_Marr schreef:
Sorry als het hier niet hoort.. Bloos

Ik vraag me eigenlijk af waarom tegenwoordig ophef over illegaal downloaden wordt gemaakt?
Ik bedoel, 15 jaar geleden was het er ook al: in de vorm van casettebandjes. Nagelbijten / Gniffelen
Precies hetzelfde idee, toch?
Of was daar toen ook al ophef over? Nagelbijten / Gniffelen

Wat vind jij? En als er toen ophef over was, was het toen ook al in dezelfde mate?

Als jij als artiest van de muziek moet leven, dan vind je het echt niet leuk als mensen gewoon gratis je album kunnen downloaden ipv het gewoon te kopen.
Heeft iemand zich al afgevraagd waarom de kaartjes voor concerten tegenwoordig zo duur zijn?
Juist, omdat artiesten daar nu hun geld mee moeten verdienen, omdat er met de albumverkoop niets meer te verdienen valt.

Ik koop de albums gewoon. Ben ook muzikant die binnen afzienbare tijd een album gaat opnemen en uitbrengen, en ik hoop dat mensen het dan ook gewoon netjes kopen ipv downloaden. Weet je wel wat het kost om uberhaupt een album op te nemen? Studiohuur minimaal een maand, muzikanten inhuren, promotiemateriaal, een tourband samenstellen, kleding etc etc. En dan wil de manager er ook nog wat aan overhouden.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:14

Hoepsie schreef:
Ik sta echt versteld van sommige reacties hier! Als je maar 2 nummers wilt downloaden van een cd, hebben ze daar iets op bedacht: de legale download! Dan betaal je echt een marginaal bedrag en je haalt gewoon goede muziek in huis zonder dat je daar iemand tekort mee doet.

Ik voel me zelfs oprecht schuldig als ik iets heb gedownload, het zal niet eens bij me opkomen om een film van het net te halen! Nagelbijten / Gniffelen Ik wacht wel, dan heb ik het echte mooie hoesje, de extra's en een goede kwaliteit!

En dat gezemel over "te duur" en meer van dat, kom op zeg! Bij spellen hebben ze bij 9 van de 10 winkels een keurige uitprobeerregeling, dat je het spel een of 2 dagen mag proberen en als je het niets vindt mag je het in komen ruilen voor een ander spel. Ideaal!

En kijk eens in de bakken van platenzaken... ik vind 15 euro echt een keurige prijs voor een CD, maar misschien komt dat ook omdat ik weet hoeveel tijd, moeite en werk erin is gestoken... Ik kom echt maar weinig cd's tegen die boven de 15 uitkomen, tenzij het dubbelaars zijn of "ongewone" cd's! Tong uitsteken

En wat dacht je dan van dvd's? die zijn niet zo goedkoop en die koop ik alleen als ik een film niet met dts kan downloaden.
Maar verder download ik alles.
Mijn kinderen hebben nu wel alle disney dvd's als je dat moet kopen ben je een vermogen kwijt.
Het ligt voor het oprapen en ik denk gewoon aan mijn eigen portemene.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 13:19

Ik zie nou ook erg veel reactie's voorkomen die niks met mijn vraag beantwoorden te maken hebben Bloos!
Dat antwoord heb ik nu allang gekregen, en ik zi e ook andere dingen als illegaal downloaden, wat ik een betere keus vind en dus zeker wil gaan doen.
Want voor die 3 liedjes per maand die ik download wil ik ook best wel betalen, als iemand mij dan even antwoord op bovenstanade vraag van mij? Nagelbijten / Gniffelen

Dvd's kun je ook wel 2e hands kopen, scheelt een stuk geld, en tja als je alle nieuwe dvd's wilt hebben ben je ook wel veel kwijt voor dvd's.. dan kan je dus beter even wachten ermee.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:21

Dvd's niet zo goedkoop alsjelieft zeg..... Kijk even verder....

Je kan downloaden op iTunes. Daar is het wel legaal en moet je ervoor betalen. Je kan het ook bij de FreeRecord shop doen, moet je ook voor betalen.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:49

casperrr schreef:
Dvd's niet zo goedkoop alsjelieft zeg..... Kijk even verder....

Je kan downloaden op iTunes. Daar is het wel legaal en moet je ervoor betalen. Je kan het ook bij de FreeRecord shop doen, moet je ook voor betalen.

alajeblieft zeg ..... doe even normaal.
het kost me 7.50 per maand en ik kan alles downloaden.van 20 jaar oud tot wat over een jaar moet gaan draaien in de bios.
Denk je nu echt dat een acteur daar iets van merkt in de portemene?

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:22

Citaat:

Waar dat dan???

Daarbij woon ik in een dorpje, het kost mij al geld om naar winkels toe te gaan... (en dan hebben we het niet over persoonlijke omstandigheden waardoor reizen voor mij sowieso geen pretje is.. want dat is hier de discussie niet).. Dan moet ik dus, met het tegenvallende spel, terug... en dan mag ik dus een spel uit dezelfde prijsklasse uitzoeken begrijp ik?? Nooit gemerkt... zegel verbroken = niet meer ruilen bij de winkels die IK ken. Daarnaast; ik speel weinig spellen, dus ik héb niks aan een omruilgarantie... de kans dat ik een ander spel tref die ik leuk vind is compleet nihil...

Ik zeg er even bij; ik koop spellen, DVD's en muziek vooral van Bol.com. Maar volgens mij mag je dan niet ruilen als het zegel verbroken is, toch?? Of vergis ik me?

Als deze service inderdaad er is (en ik geloof je, heb het zelf alleen nog niet gezien) vind ik dat wel een enorme stap in de goede richting! Het maakt al een wereld van verschil als je dingen die niet bevallen (spel valt gewoonweg tegen) mag inwisselen.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:44

Ik ken het iig van zo'n gamewinkeltje in de stad en van de intertoys... Bij bol weet ik het niet, ik koop eigenlijk nooit iets via internet...

En dvd's zijn niet duur, als je geduld hebt. Ik heb hier 4 rekken staan met elk zo'n 45 dvd's, en geen van die dingen heeft me meer dan 12 euro gekost. Mij gaat het ook om het hoesje hoor, ik vind het gewoon mooi staan en leuk om het helemaal compleet te hebben...

Dit is trouwens een goede en interessante site om te lezen... het is hier ook al door wat mensen gezegd waarom het beter is legaal te doen, maar hier staat het in het engels nog duidelijker: http://www.goingware.com/tips/legal-downloads.html

Daarnaast links naar sites waar je legaal muziek kunt downloaden...