Jaarlijks 540 doden door pijnstillers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Saida_

Re: Jaarlijks 540 doden door pijnstillers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 22:53

2misty2 schreef:
Paracetamol zetpit kan je die gewoon verkrijgen bij de drogist?Ik heb daar nog nooit van gehoord.Zou handig zijn voor mij Haha!

Ja hoor die kan je gewoon bij de drogist halen! Knipoog

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 23:03

Na, lekker bericht als je 'íbuprofen-verslaafd' bent...

Vraag me toch af, wat is langdurig? en langdurig in welke hoeveelheden? en in hoeverre zijn die cijfers rechtgetrokken mbt ander medicijngebruik, als je meerder soorten medicatie slikt? of leeftijd en overige gezondheid?
Wil ik toch ook wel even weten voor ik m'n 'roze smarties' de plomp in douw.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 23:08

Tsja..

Ik gebruik vrijwel nooit pijnstillers.. Gelukkig!
't is toch allemaal vergif zegmaar Vork

En daarbij.. hoe langer je telkens wacht met wat innemen, hoe hoger je pijngrens wordt, dus wacht je weer langer met innemen omdat het 'toch nog niet zo erg is als eerst'...

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 23:10

Bij mij werkte de ibruprofen eerst toch wel vaak 't beste. Heb door een operatie af en toe nog wel is last van m'n buik. Nu had ik altijd een stripje in m'n schooltas zitten. Pas was die op en er was geen ibruprofen meer in huis, dus dan maar paracetamol erin. Toen weer is last van m'n buik, dus ik aan de paracetamol. Deed nu opeens wel goed z'n werk Tong uitsteken .. Dus nu ik dit zo lees (ja, wist al dat ibruprofen slecht was voor de maag), toch maar liever paracetamol!!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 23:13

Kayla schreef:
Sommige reacties zijn wel wat overdreven, zo'n vaart loopt het niet. Paracetamol heeft geen bijwerkingen (alleen hele doosjes tegelijk slikken is niet zo goed voor je Knipoog )en NSAID's (zoals ibuprufen) ook niet als je er zo nu en dan eentje neemt. Maagbloedingen kunnen idd als bijwerking voorkomen, maar alleen bij erg hoge doseringen en lang gebruikt en er zijn middelen op de markt die gebruikt worden om de maag hier tegen te beschermen. Pijnstillers zijn ook geneesmiddelen en moeten daarom niet als snoepjes worden gegeten, maar als je je goed laat informeren is er ook zeker geen reden tot paniek.

Met die uitspraak zou ik toch voorzichtig zijn.
Langdurig gebruik van maximale doseringen paracetamol leiden to blijvende nierschade.

En met langdurig gebruik (van alle pijnstillers) wordt bedoeld:
Langer dan 3 weken de maximale voorgeschreven dosis of nog meer...

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 06:42

Dit vind ik best eng. Ik zelf heb reuma en slik regelmatig pijnstillers. Nu heb ik door de jaren heen een redelijk sterke maag gekregen door alle oliebol die ik moest slikken, maar toch.
Soms wil ik gewoon van de pijn af en slik ik er eentje meer dan mag, van zo'n bericht schrik ik heel erg.

Persoonlijk vind ik het ook idioot dat je brufen gewoon in de super kan kopen.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 07:33

Maagbloeding krijg je toch alleen als je zo'n pilletje dan zonder water in neemt? Ook kan je dus gewoon door het pilletje zelf een maagbloeding krijgen..? Snap hem niet.
Ik weet iig dat je met alle pillen die je in neemt veel water moet drinken dat het goed opgenomen kan worden in de maag.Ik slik zelf al 8 jaar gewone medicijnen en ook dat is niet goed voor je helaas... Ibuprofen slik ik wel als ik echt pijn heb maar ik probeer het gebruik zo min mogelijk te doen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:46

Jordy, maagbloedingen kun je van deze medicijnen ook krijgen als je ze met veel water in neemt, al maakt dat de kans wel heel veel kleiner. Elk keer als je zo'n NSAID inneemt, beschadigd dat je maagwand een klein beetje. Maar als je ze neit vaak inneemt, hersteld je maagwand gewoon.
Echter als je er dus langdurg veel gebruikt, kan het zijn dat je maagwand gewoon de kans niet krijgt snel genoeg te herstellen.

Paracetamol beschadigd je maagwand niet.
Princess, alle NSAID's zijn gewoon in de supermarkt te koop. In dingen als Voltaren en die andere pijnstillers waar op tv reclame voor gemaakt wordt, zit vaak paracetamol in combinatie met een lage dosid Naproxen, of Diclofenac...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:06

Ik ben s'nachts ook eens opgenomen bij de EHBO, ik kon niets meer......Ik slikte destijds 3 ibuprofen per dag.
Maagonderzoek gehad en conclusie een breuk in mijn maag en een klep die niet goed werkte.

Ik slik pijnstillers, omdat ik een vorm van spierdystrofie in mijn onderarm heb (2 plaatsen elleboog/pols).
Diverse onderzoeken (botonderzoek, MRI etc) en behandelingen gehad, ze zien het, maar kunnen er helaas niets aan doen!

Bij mij komt de pijn als ik stilzit, s'avonds en s'nachts in bed. Continu pijn is dan echt geen pretje Huilen
Ik wissel nu af.... om de dag slik ik paracetamol/ibuprofen en slechte dagen 2 x Paracetalmol p/dag.
Dit gaat nu al 2 jaar goed.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:22

Princess_ schreef:
Dit vind ik best eng. Ik zelf heb reuma en slik regelmatig pijnstillers. Nu heb ik door de jaren heen een redelijk sterke maag gekregen door alle oliebol die ik moest slikken, maar toch.
Soms wil ik gewoon van de pijn af en slik ik er eentje meer dan mag, van zo'n bericht schrik ik heel erg.

Persoonlijk vind ik het ook idioot dat je brufen gewoon in de super kan kopen.

Dat is het tegenwoordig ook. Ik vind het ook niet verantwoord dat medicijnen zo worden verkocht in de supermarkt. Toch scheef, we mogen in een drogisterij niet meer dan 2 doosjes medicijnen per persoon verkopen, maar daar zal in een supermarkt écht niet op gelet worden.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 11:27

Nickeltje schreef:
Kayla schreef:
Sommige reacties zijn wel wat overdreven, zo'n vaart loopt het niet. Paracetamol heeft geen bijwerkingen (alleen hele doosjes tegelijk slikken is niet zo goed voor je Knipoog )en NSAID's (zoals ibuprufen) ook niet als je er zo nu en dan eentje neemt. Pijnstillers zijn ook geneesmiddelen en moeten daarom niet als snoepjes worden gegeten, maar als je je goed laat informeren is er ook zeker geen reden tot paniek.

Met die uitspraak zou ik toch voorzichtig zijn.
Langdurig gebruik van maximale doseringen paracetamol leiden to blijvende nierschade.

Dat is mij verteld door een professor klinische farmacologie en geldt natuurlijk alleen bij normaal gebruik (zoals voorgeschreven). Bij grote doseringen kan er beschadiging van lever en/of nieren optreden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:48

Lijkt mij dat die mensen die pijnstillers dan verkeerd gebruiken, hoe kan je anders eraan sterven.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:48

LiNdA1986 schreef:
Lijkt mij dat die mensen die pijnstillers dan verkeerd gebruiken, hoe kan je anders eraan sterven.

Dat is wel heel kort door de bocht. Knipoog Ook bij correct gebruik is dat mogelijk, er kunnen altijd complicaties optreden.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:05

Ik wil het best geloven. Zit zelf geregeld aan de ibuprofen. Sja, wat moet je dan? Nóg een dag naar de kl.te laten gaan vanwege die rotkoppijn? Je hebt toch een leven, je moet dingen doen, functioneren! En de artsen kunnen verder niets.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:11

Ik weet al heel lang dat ibu slecht voor je maag is. Daarom slik ik het altijd met veel water en nooit op een lege maag. En inderdaad zo weinig mogelijk.
Maar als ik echt pijn heb (wat voor mijn dan ook Knipoog ) ga ik echt niet lopen miepen, dan gaat er zo een ibu in. Ik ben nou een paar keer door m'n rug gegaan, de laatste keer kon ik me niet eens meer bewegen. Dan wil je wel slikken Knipoog
Denk dat als je het met mate slikt, je je nog niet zo heel veel zorgen hoeft te maken Lachen

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:16

Lezen jullie geen bijsluiters? Daar staat het risico van maagbloedingen in. (geldt niet voor paracetamol).

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:17

Ik lees altijd bijsluiters van alles wat ik slik. MAar als de hoofdpijn me te gortig wordt, dan slik ik 2 x 400 mg tegelijk! Heel soms zelfs wel eens 3!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:24

Ik weet de risico's en ik heb ook al de ervaring dat het fout is gegaan, maar toch als je echt
continu pijn hebt en niet in staat bent te normaal te functioneren dan denk je niet meer aan de risico's

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 17:01

Precies!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:39

ik ook ken de risico's, maar geen para of ibru helpt bij mij, heel irritant als ik hoofdpijn heb moet ik gewoon afwachten of ik kan naar de dokter ook als ik ziek ben, koorts etc moet ik ook nar de dokter voor sterker middeltje, ik weet dat het slecht voor me is ibru maar ik heb liever dat ik het gewoon kan slikken. nu kan ik elke keer naar de dokter racen is ook niet leuk Scheve mond

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:43

MM ik leef nog. Ik heb ongeveer 2,5 jaar lang iedere dag ongeveer 3 tot 4 ibrufen per dag genomen . Ik heb al vanaf mn 12de dagelijks hoofdpijn en nam ik altijd een pijnstiller. Achteraf bleef dat ik migraine heb en te korte rugspieren. Sinds ik met die pijn stillers gestopt was kreeg ik na een tijd ook mindervaak hoofdpijn..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 18:59

Ik snap sowieso niet dat we hier in nederland Ibru nog gewoon kunnen kopen bij de drogist. We zijn 1 van de weinige landen die dat nog doen.
Het is nogal een gevaarlijk goedje (was poosje geleden docu over op tv) wat bijvoorbeeld in Amerika alleen maar op recept kan worden gebruikt. Bij ons thuis is het dan ook direct uit de kast verdwenen omdat het nogal gevaarlijk kan zijn voor hart patienten (mijn pa is hart patient en het is nog niet duidelijk of het erfelijk is of niet) Volgens die Docu waren er meer middeltjes die je beter niet kon slikken zeker niet als je ze regelmatig als pijnstiller gebruikt.
Bij ons in huis liggen alleen nog paracetamolletjes.

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:02

laat ik maar eens stoppen met bij elk steekje hoofdpijn een ibuprofen slikken Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:35

Vanwege een hernia heb ik ook lange tijd o.a ibu's geslikt en idd op een gegeven moment gaat je maag protesteren. Ik zat dan wel aan het max en soms nog eentje meer en dat zeker een half jaar lang.

Ik heb toen andere pijnstillers gekregen. Nu slik ik nog bijna dagelijks 2 a 3 paracetamollen voor rugklachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:37

Ik heb regelmatig flinke hoofdpijn....paracetamolletjes doen niks noppes nada.
En wil ik niet 3 dagen totaal plat slik ik toch wat...