Plasterk overweegt einde basisbeurs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Re: Plasterk overweegt einde basisbeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:48

Ja hoor, slim plan. Scheve mond
Wat een idee.
Nou dan wordt het toch moeilijk als ik volgend jaar wil gaan studeren. Met een beurs en een flinke bijbaan zou ik het net kunnen redden, eventueel met lening. Maar als ze zo gaan beginnen heb ik toch een probleem! Scheve mond

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:53

Ow gosh.. ze zouden zo'n idioot zelf eens even een jaar of 3 terug in de schoolbanken moeten zetten en dan zo, dat hij ALLES zelf moet betalen.

Dus geen rijke ouders of wat dan ook. Nee, gewoon zoals de gemiddelde student zelf kamerhuur en collegegeld en alles eromheen betalen. Ow en ow ja, hij mag dan niet teveel werken, want dat gaat dan ten koste van zijn studie.

En de studiefinanciering laten we dan natuurlijk achterwege Ja Eens kijken hoe hij dan praat.

Wat een onnozel idee! Bah, voel de adrenaline al stromen hier Boos!

Collegegeld omhoog en financiering weg. Hoe dom kun je zijn? Koe

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 08:56

Als ze dit doorzetten mag ik er wel een baan bij gaan zoeken mocht mijn dochter straks willen gaan studeren Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:47

Lang leve de PvdA. Haha!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:07

gewoon belachelijk dit!
Leuk hoor al die goedbetaalde leraren, jammer dat ze dalijk
geen werk meer hebben...
Stelletje malloten daarzo Boos!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:48

Ik dacht dat ze meer hoger opgeleiden wilde?? Dat schiet wel op zo..

Fijn is dat dat je straks niet meer kunt studeren zonder schulden te hebben..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:03

Lukt dat nu wel dan?
Heb laatst zitten rekenen, als ik alles zelf zou moeten betalen (godzijdank een erg lieve moeder die bijspringt) zou ik goed 20u per week moeten werken... Vraag ik me toch echt af waar ik die voltijd studie ga laten dan?
En dan gaan ze weer klagen dat die studenten hun best niet doen en daardoor studievertraging oplopen.. Scheve mond

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:09

Ja lukt wel.. maar ik moet dan wel toegeven dat ik niet veel moeite heb met studeren en dan ook naast mijn hbo opleiding altijd 20 uur heb gewerkt (dit viel overigens bijna allemaal in het weekend) Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:09

Ik geloof dat het in Amerika zo is dat ouders bij geboorte van kinderen al meteen een rekening openen om te sparen om later de studie van hun kinderen te bekostigen. Dat doen mijn zwager en schoonzus ook voor hun 2 dochters.

Als het deze kant hier op gaat, zouden mensen er goed aan doen om nooit meer dan 2 kinderen te nemen. Dan kunnen ze hun kinderen helpen bij de studie. 3 wordt niet meer betaalbaar.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:16

Klijn schreef:
Ja lukt wel.. maar ik moet dan wel toegeven dat ik niet veel moeite heb met studeren en dan ook naast mijn hbo opleiding altijd 20 uur heb gewerkt (dit viel overigens bijna allemaal in het weekend) Lachen

ik heb dusdanig onhandige collegetijden (door hele studie heen al) dat er lastig bij te werken valt. Werk wel minimaal 1 dag per week hoor, en liever 2 Haha!
Maar als ik alle kosten optel kom ik echt niet rond van basisbeurs enz. En ik dnek dat voor veel mensen studie zeker 40u per week is. Daar nog 20u bij werken is vrij veel, zeg maar.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:23

Ja goed idee! Boos!

Door dat de opleidingen dan veel te duur worden hebben ze ook geen leraren meer nodig om studenten op te leiden.
En nieuwe leraren zullen ook niet worden opgeleid omdat dat immers te duur is.

Voordeel hier van is wel dat als die leraren er niet meer zijn ze ook niet meer uitbetaald hoeven worden. Kunnen ze het geld wat ze daaraan over houden weer mooi aan de studenten geven. Clown

Er is gewoon geen tijd om een opleiding te volgen en een voledige baan er bij te hebben. Waar moeten wij het geld om te studeren dan vandaan halen? Ik ben nu al erg blij met mijn ouders die gelukkig ook een groot deel aan mijn opleiding mee betalen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:31

Hahahaha, wat een slecht gevoel voor humor heeft die Plasterk zeg!

Oh, wat zeg je: Is het geen grapje? Meent hij dit serieus!?

Ronald ga je mond spoelen: je praat poep!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:35

dit is echt werkelijk onbegrijpelijk!
ik zag het vanmorgen op het nieuws en ik heb echt 5 minuten voor me uit staan staren....
hoe krijgen ze dit verzonnen????

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:40

Dan lost hij het probleem wel aan twee kanten op. Geen geld meer voor de studenten betekent minder studenten en dus ook minder leraren nodig.
Alsof het al zo’n vetpot is voor de studenten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:50

Falona schreef:
Alsof het al zo’n vetpot is voor de studenten.

Ik wil net zeggen... dit kabinet wilde toch iets doen voor de
mensen met minder geld in dit land???
Sinds wanneer zijn studenten rijk???

Heel fijn idd die PvdA in de regering...

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:04

Wat een briljant plan Misselijk
Maak het collegegeld nog maar hoger, dat is al niks. Lips are sealed En dan geen beurs meer, maar een lening. Ofwel: studeren is straks alleen nog maar weggelegd voor de rijken. Misselijk

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:08

ik heb overigens begrepen dat het niet voor iedereen geldt...
diegene die hun beurs/lening niet kunnen betalen komen wel in aanmerking voor het omzetten in een gift...
dus als je als afgestudeerde die giga lening niet kan afbetalen, dan wordt het een gift...

ik vraag me af waar ze de grens gaan trekken en hoe ze dat gaan controleren...
als het zo geregeld wordt is 1 ding zeker: Nederland krijgt er een hoop "creatieve" boekhouders bij!!!!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:09

Liezel1 schreef:
diegene die hun beurs/lening niet kunnen betalen komen wel in aanmerking voor het omzetten in een gift...
dus als je als afgestudeerde die giga lening niet kan afbetalen, dan wordt het een gift...

als het zo geregeld wordt is 1 ding zeker: Nederland krijgt er een hoop "creatieve" boekhouders bij!!!!

Jups. Ofwel: de hele maatregel schiet zijn doel weer voorbij.
Ik snap sowieso de redenatie niet dat studenten moeten betalen om een salarisverhogen voor leraren te bewerkstelligen? Lijkt mij eerder een probleem van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, niet van Onderwijs.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:15

Noukie schreef:
Klijn schreef:

ik heb dusdanig onhandige collegetijden (door hele studie heen al) dat er lastig bij te werken valt. Werk wel minimaal 1 dag per week hoor, en liever 2 Haha!
Maar als ik alle kosten optel kom ik echt niet rond van basisbeurs enz. En ik dnek dat voor veel mensen studie zeker 40u per week is. Daar nog 20u bij werken is vrij veel, zeg maar.

Het is ook veel en voor velen ook niet uitvoerbaar idd door onhandige tijden of doordat ze veel energie en tijd in de studie moeten steken.

Ik werkte op zaterdag vaak 10 uur en op zondag ook 10 uur dus voor mij maakte het niet uit dat mijn college tijden onhandig waren.

Kun je voorstellen als je nu al niet rond komt van de basisbeurs hoe dat gaat als je die straks ook niet meer hebt! ik vind het echt belachelijk en hoop ook niet dat het doorgevoerd wordt!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 15:58

Liezel1 schreef:

Maar als je zo'n lening niet af kunt betalen na je studie, vraag ik me af waarvoor je gestudeerd hebt... Het zal er op neer komen dat het gros gewoon terug moet betalen hoor.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:33

Lenen, alsof dat de oplossing is! Wat een belachelijk voorstel! Wij studenten hebben dit juist zo hard nodig! Als ze hier mee kappen en iedereen maar dwingen tot een lening komen er VEEL MEER schulden!

Wat een onzinnig stom land is dit ook soms! Economie is eindelijk een beetje goed, komen ze weer met hun grootste plannen om het om zeep te helpen. Grote werkloosheid omdat iemand niet de papieren bezit etc..

Zucht, mijn mening is wel duidelijk lijkt me! Rijken zullen steeds meer voor elkaar krijgen en die arme studentjes maar ploeteren!

Wat heb je aan een schuld, met stufi heb je nog de mogelijkheid niks terug te hoeven betalen, lening zit je aan vast!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 17:35

Misser schreef:
Maar als je zo'n lening niet af kunt betalen na je studie, vraag ik me af waarvoor je gestudeerd hebt... Het zal er op neer komen dat het gros gewoon terug moet betalen hoor.

Kijk eens om je heen. Het leven is superduur, lonen blijven achter, de belasting haalt al zo enorm veel op. Je doet het goed als je fatsoenlijk kunt rondkomen, maar zelfs niet iedere werkende haalt dat. Laat staan dat je nog je hele basisbeurs moet terugbetalen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:02

delerium schreef:
Misser schreef:

Kijk eens om je heen. Het leven is superduur, lonen blijven achter, de belasting haalt al zo enorm veel op. Je doet het goed als je fatsoenlijk kunt rondkomen, maar zelfs niet iedere werkende haalt dat. Laat staan dat je nog je hele basisbeurs moet terugbetalen.

Maar ik gok dat de staat je gewoon laat terugbetalen, tenzij je echt onder het minimum leeft.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:04

Kun je ook mensen wegstemmen? Scheve mond

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 18:09

Was het maar waar dat dat kon...