Ik krijg gewoon een beetje een blos van al die leuke en enthousiaste berichten hoor!
Ik heb inmiddels al een paar keer gezien hier dat mensen zeggen "dat had ik ook wel gewild/dat zou ik ook wel willen zien".
We kunnen een meeting plannen, gaan we met z'n allen naar het plastinarium. Je kunt er vrij low-budget komen en overnachten!
Dioxide; in de beurs van Berlage was Bodies; the exhibition. Dat is een copycat van Körperwelten. Het voornaamste verschil is dat de lichamen van the exhibition niet via een donatieprogramma verkregen zijn; hier zie je dus de beruchte chinese gevangenen. Bij Körperwelten zie je alleen mensen die dit dus echt gewild hebben.
Gunther von Hagens... hij is op tv vele malen "enger" dan in het echt. Ik vond het een hele leuke man, wel een die het vrij duidelijk die dag te druk had en meer geleefd werd dan dat hij zelf kon gaan en staan waar hij wilde. Maar eng; nee, integendeel
Ik moet toegeven dat het eerste sms-je dat ik die dag verstuurde begon met "ik heb gunther aangeraakt en ben niet dood neergevallen". Dit naar iemand die voorspelde dat dat wel zou gebeuren
Het is echt een aangename man, met een enorm groot en droog gevoel voor humor. Ietsje teveel hersens in zijn hoofd, maar ontzettend gedreven, hij gaat er meer dan 100% voor.
Wat me min of meer ook verbaasde, en ook vraagtekens opriep was dat zijn biografie nogal uitgebreid was. Er is in het plastinarium een hele hoek gemaakt over wie Gunther is, en zijn levensloop etc. Opzienbarende dingen waren in alle openheid uitgelegd;
-Gunther von Hagens heet eigenlijk Gunther Liebchen, zijn 1e vrouw heette von Hagens. Zij kon het niet hebben steevast met liebchen aangesproken te worden dus hebben ze beiden haar naam aangenomen. Na hun scheiding heeft Gunther haar naam gehouden
-Angelina Whalley, de 20 jaar jongere vrouw van Gunther, is ter wereld gekomen als Andrea Whalley. Zij heeft haar naam Angelina laten maken omdat ze dat mooier vond.
-Gunther heeft 2 jaar in de bak gezeten, ivm het willen ontsnappen uit de toenmalige DDR. Zijn oude celdeur staat in die ruimte opgesteld.
-Er hangt een scala aan schoolrapporten etc, ook de minder fraaie.
-Van zijn recente vertrek uit Dalian (china) wordt er geen seconde de illusie gewekt dat dat zijn wil is geweest.
-alle documenten over de aanklachten en huizenhoge boetes wegens onrechtmatig gebruik van de titel proffesor zijn te zien.
Al die openheid vond ik verbazend, maar wel fijn. Ook weer niet, want het lijkt snel alsof ze ermee willen voorkomen dat er moeilijker vragen komen? Nou ja, dit is gewoon hardop denken, meer en minder niet.
Snackie;
Ja, je hebt denk ik "Anatomie voor beginners" gezien. Dat was die 4-delige serie op Talpa, en werd gepresenteerd door Gunter von Hagens en John Lee. De gezichten hadden ze inderdaad wat gips overheen gedaan om de anonimiteit te waarborgen. Er is al een vervolgserie gemaakt ook; "Autopsy, life and death". Dit gaat over veel voorkomende doodsoorzaken. Deze serie is in nederland nog niet uitgezonden, in groot brittannië wel. Hij is ook online te zien kijk online autopsy life and death Er wordt een wachtwoord gevraagd maar dat schermpje kun je wegklikken. Overbodig te zeggen dat je er niet naar moet kijken als je er niet tegen kunt, de beelden zijn zeer expliciet.
Die man met het doormidden gezaagde hoofd is niet geplastineerd, maar via een oude methode geconserveerd. Met huidige donoren zullen ze dit zeker niet meer doen. Hoewel je altijd de discussie kunt voeren hoe anoniem anoniem is.