IVF-moeder klaagt arts aan wegens kind teveel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: IVF-moeder klaagt arts aan wegens kind teveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 08:28

Dan had ze het risico niet moeten nemen shadow Lachen
Dat is een overweging die je van te voren maakt.
En wat als ze zo toch aan zou tellen en een tweeling kreeg, wat zou ze dan doen? Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:41

runningkawa schreef:
Dan had ze het risico niet moeten nemen shadow Lachen
Dat is een overweging die je van te voren maakt.

Dat hangt er onder meer vanaf wat die arts precies gezegd heeft en wat er is afgesproken. "De arts zal wel..." - dat weet je niet. Als er duidelijk is afgesproken dat er maar 1 embryo wordt teruggeplaatst, en de arts heeft zich daar niet aan gehouden, kan ik me de boosheid en verwarring van de ouders wel indenken.
Als de arts echter duidelijk heeft gemaakt dat het risico van een tweeling er altijd is, en dat ze dat NIET willen voorkomen, dan is het een heel ander verhaal en vind ik inderdaad dat de ouders dat moeten aanvaarden.

Maar: wij kunnen niet bepalen wat er gebeurd is. Wij waren er niet bij tenslotte. Maar een arts is net zo goed een mens, maakt ook fouten en zomaar concluderen dat de arts het wel goed gedaan zal hebben (omdat hij nou eenmaal arts is), nee, dat is wat te kort door de bocht.
Citaat:
En wat als ze zo toch aan zou tellen en een tweeling kreeg, wat zou ze dan doen? Lachen

Dit snap ik niet helemaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:43

Wat als ze toch ondertussen zelf zwanger was geworden.
Dus zonder iVF of andere behandeling...en ze was zwanger geraakt van een tweeling?
Had ze dan 1 kind ook willen dumpen omdat ze er geen geld voor heeft?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:09

Dat weet ik niet en de moeder zelf ook niet. Maar dat gaat ten eerste om een andere situatie, ten tweede zou ook dan de kans bestaan dat ze de twee kinderen niet kan bieden wat ze 1 kind wel zou kunnen bieden.

En daar is niets vreemds aan. Ik denk dat de meeste jonge ouders de last van een tweeling maar moeilijk kunnen dragen - maar daar ga je ook maar niet van uit. Bovendien is het sociale stelsel in Nederland dan toch wel een tikje beter dan in veel andere landen...

Als die ouders in de problemen gekomen waren, omdat ze niet voor hun kinderen konden zorgen, dan had je toch ook met je oordeel klaar gestaan? Maar je weet niet alles... Het zou belachelijk zijn om te verwachten dat ouders geen kinderen nemen omdat ze wel 1 kind maar niet 2 tegelijk een goed thuis kunnen bieden.

Nogmaals: ik vind een volledige schadeclaim niet nodig, en ik vind 1 van beide kinderen afstaan voor adoptie ook niet echt een fijne oplossing (overigens: tussen het overwegen en het doen zit nog een wereld van verschil!) maar ik snap de emoties en verwarring wel. En juist omdat dit met de arts lijkt te zijn doorgesproken, is het extra heftig denk ik.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:19

en wat nu als er met dat ene kind iets gebeure , stel niet in de baarmoeder maar daarna
ongeluk zit in een klein hoekje en ik doel dan op een handicap bv wat dan ? oh kind kost ff wat duurder dus geven het maar weg ?? Hamer Hamer
ze mogen ggg blij zijn dat de ivf gelukt is
niet iedereen heeft dat geluk

wij hebben 1 kind had er graag wat bij gewild
dank god op mijn blote knietjes voor dit kind

ken genoeg mensen die met geen een hulpmiddel een kind krijgen

wat een ongelofelijke gebruikers

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:34

Nickyu: maar wat jij wilt of hebt of niet hebt staat toch helemaal los van hun leven? Zij zijn niet verplicht om daarmee gelukkig te zijn, alleen omdat jij in die situatie gelukkig zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:38

Dan hadden ze niet aan IVF moeten beginnen, niet eens aan kinderen
Kans op meerlingen is er altijd...

Citaat:
Verhoogde risico's
Buitendijk vindt in haar onderzoek op diverse punten verschillen tussen natuurlijk en door IVF verwekte kinderen. De kans op een meerling (twee, drie of vier kinderen) neemt toe van 1,6% bij natuurlijk verwekte kinderen tot 26,5% via IVF. Drie procent daarvan is een drieling. Een te vroege geboorte komt voor bij 24% van de IVF-kinderen tegen gemiddeld 7% bij de twee controlegroepen. Ook blijkt dat de IVF-baby's gemiddeld 150 gram lichter zijn dan natuurlijk verwekte baby's. Haar onderzoek omvatte 2043 IVF-zwangerschappen waaruit 2636 kinderen werden geboren, van wie 99 uit embryo's die ingevroren zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-09-07 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:40

hun wilde graag een kind, laten dit op zulke manier verwekken ( ivm medischde problemen of geen mannelijke partner) dan word er toch duidelijk bij verteld dat kans op meerlingen is

hun willen graag een kind, en dat ze nu 2 krijgen zou ook ik als een geschenk zien. ipv dat ze nu iemand aanklagen....
1 of 2 kinderen, veel spullen krijg je of kan je goedkoop aankomen. als een kind gehandicapt was kostte ook de hele opvoeding en aanpassingen voor dan kindje meer geld dan voor een gezond kindje.
Daar hadden ze ook rekening mee moeten houden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:45

Runningkawa: dat vind ik onzin. Je kunt je niet voorbereiden op alle eventualiteiten en mogelijkheden en problemen en toevallige samenlopen van omstandigheden. Er is altijd een kans dat er dingen gebeuren die je niet voorzien had of niet aankunt. Tsja.

Maar nogmaals: het hangt er nogal van af hoe de communicatie met de arts is gegaan. Als de arts duidelijk heeft gezegd dat dat risico er is, en ze daar rekening mee moesten houden, zijn de ouders vreemd bezig. Als de arts heeft beloofd dat er maar 1 embryo teruggeplaatst zou worden en de kans op een tweeling te verwaarlozen zou zijn, heeft de arts gefaald.

En verder weten we zo weinig af van de situatie dat er weinig meer over te zeggen valt. Je kunt misschien bedenken hoe je zelf zou reageren in zo'n situatie (wat overigens nog behoorlijk moeilijk is, de werkelijkheid blijkt vaak anders) maar over andere mensen oordelen, waarvan je hun beweegredenen nauwelijks kunt weten, je de situatie niet kent, dat vind ik wel wat ver gaan.

Lynn_Nikita: hoe weet jij dat duidelijk verteld is dat er kans op meerlingen is?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:48

Shadow0 schreef:
Nickyu: maar wat jij wilt of hebt of niet hebt staat toch helemaal los van hun leven? Zij zijn niet verplicht om daarmee gelukkig te zijn, alleen omdat jij in die situatie gelukkig zou zijn.

ook met een gewone zwangerschap kan het ook voorkomen ..en hoe had het dan gereageerd ?
bij een normaal koppel is het makkelijk
wil je geen kinderen moet je niet neuken of je laten helpen
je kan door alles heen zwanger worden

gevaar van ivf is een meerling dat weet je als je er aan begint
dan hadden ze dat met 12 max weken nog kunnne laten verhelpen
hoe bot dat dan ook klinkt

ben benieuwd hoe ze hadden gereageerd als het niet in orde bleek
niet perfect blijkt te zijn of wat ever

men waar gaat de wereld heen

je neemt geen kinderen , als je ze wilt ben je blij dat je ze krijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:49

Het is gewoon bekend dat je met elke behandeling die niet natuurlijk is meer kans hebt op meerlingen...
Ook zal zou een arts dat niet vertellen ben je wel een heel erg blonde doos als je daaar niet zef achter gekomen zou zijn Haha!
Ik bedoel een foldertje erover...i-net, wat ook, overal staat het.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:56

nickyu schreef:
ook met een gewone zwangerschap kan het ook voorkomen ..en hoe had het dan gereageerd ?

Dat weten we niet. Dan was de situatie anders geweest, en dus weten we niet hoe die mensen dan gereageerd zouden hebben.

Citaat:
gevaar van ivf is een meerling dat weet je als je er aan begint

Dat is dus de vraag. Als de arts ze verzekerd heeft dat er geen meerdere embryo's worden teruggeplaatst, of als ze dat verzocht hebben aan de arts en die heeft niet duidelijk gezegd dat hij het toch zou doen, dan kun je dat niet zeggen.

Runningkawa: de kans op meerlingen in deze situatie komt vooral door het terugplaatsen van meerdere bevruchte cellen. Als de mensen met de arts hebben afgesproken dat er NIET meerdere zouden worden teruggeplaatst, dan heeft de arts daarin een fout gemaakt.
Maar we weten niet wat de mensen met de arts hebben besproken en dus weten we niet waar de communicatie is misgegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:58

ivf geeft altijd kans op meerlingen...ga maar eens googelen..
dan moet je geen ivf doen...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:01

Zo iemand had ook de dokter aangelklaagd als na meerdere behandelingen met
1 embyo het niet was aangeslagen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:10

runningkawa schreef:
ivf geeft altijd kans op meerlingen...ga maar eens googelen..
dan moet je geen ivf doen...

Misschien heel vreemd, maar het zou natuurlijk kunnen zijn dat die ouders de betrouwbaarheid van hun eigen arts hoger inschatten dan de betrouwbaarheid van Google.
Nogmaals (en ik blijf het herhalen), zolang we niet weten WAT er is besproken tussen arts en ouders, kunnen we ook niet bepalen waar het misgegaan is. Daarvoor missen we gewoon de informatie. We WETEN NIET wat ze hebben besproken en afgesproken.

Jij kunt wel zeggen dat ivf 'altijd' risico geeft op meerlingen, maar dat is slechts ten dele waar: het geeft een risico omdat er meerdere cellen worden teruggeplaatst. En als de arts toezegt om niet meerdere cellen terug te plaatsen, dan mogen de ouders er vanuit gaan dat het risico om meerlingen verwaarloosbaar klein is (en dan zou het alleen om een 1-eiige tweeling kunnen gaan lijkt me - maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.)

Is dat toegezegd? Dat weet ik niet. En dat weten jullie ook niet. Maar artsen zijn ook mensen en ook die kunnen fouten maken, dus er zonder meer van uitgaan dat het de schuld van de ouders zelf is, is niet terecht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:11

Echwel schreef:
Zo iemand had ook de dokter aangelklaagd als na meerdere behandelingen met
1 embyo het niet was aangeslagen.

En dat weet je zo zeker omdat...?
Mag ik ook zo'n glazen bol?

Ik vind het werkelijk verbazend hoeveel conclusies er te trekken zouden zijn op basis van een paar zinnetjes in een krantenbericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:17

Hoe kan het dan zijn dat de kans op meerlingen zo groot is?
wellicht omdat ze nooit 1 cel plaatsen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:22

runningkawa schreef:
Hoe kan het dan zijn dat de kans op meerlingen zo groot is?
wellicht omdat ze nooit 1 cel plaatsen?

Ik weet niet of ze dat 'nooit' doen of hooguit 'meestal niet' - iets waar in overleg met de arts van afgeweken kan worden. Ik weet niet of dit overlegd wordt met de toekomstige ouders, en of die daar een keuze in hebben. Ik weet niet of de situatie in Australie anders is dan in Nederland.

Ik weet wel dat ik te weinig van deze situatie weet om iets met zekerheid te kunnen concluderen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:26

er worden met ivf altijd meerdere cellen terug geplaatst
met de stille hoop dat er 1 blijft plakken
en soms dus meer .. goeie lijm zullen we dan maar zeggen
en dan worden er vaak een aantal doodgespoten zoals dat plastisch heet ..kweet niet hoor heb zo mijn bedenkingen bij het hele verhaal
maar geloof dat dat wel duidelijk is

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 13:00

Shadow0 schreef:
Lynn_Nikita: hoe weet jij dat duidelijk verteld is dat er kans op meerlingen is?

omdat dat algemeen bekend is, ik heb nog geen kinderen, en heb eigenlijk niks te maken met ivf en mij is al bekend dat er meerdere embryo`s teruggeplaatst worden, omkans op zwangerschap te vergroten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:18

nickyu schreef:
er worden met ivf altijd meerdere cellen terug geplaatst
met de stille hoop dat er 1 blijft plakken

Jij weet niet wat er is afgesproken tussen de ouders en de arts.

Citaat:
en dan worden er vaak een aantal doodgespoten zoals dat plastisch heet ..kweet niet hoor heb zo mijn bedenkingen bij het hele verhaal
maar geloof dat dat wel duidelijk is

Bedenkingen is prima Ja Maar er is gewoon te weinig bekend om ook daadwerkelijk te weten hoe het zit.

Lynn_Nikita: een beetje hetzelfde. 'Algemeen bekend' is niet echt een betrouwbare infobron, als er tussen de arts en de ouders iets anders is besproken dan weten wij dat niet. Maar dat de ouders dan geloven in de arts en niet in de 'algemeen bekend'-info vind ik heel vanzelfsprekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:19

IVF is kostbaar, denk dat er van die procudure vast alleen afgeweken wordt bij een medische oorzaak dat een meerling niet goed is, niet voor een financiele oorzaak...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 14:28

Dat zou heel goed kunnen, maar dat doet er niet toe, het gaat erom wat de ouders en de arts daarover hebben afgesproken. Wat de standaardprocedures ook zijn, wat de algemene informatie ook zegt, als de ouders en arts dit hebben overlegd en iets anders hebben afgesproken, DAN is de arts daarin erg onzorgvuldig geweest en kun je dat de ouders niet verwijten.

Maar dat weten we niet, en DUS kunnen wij niet zomaar oordelen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 17:58

jeetje man
zo'n discussie kunnen we over ieder kranten artikel wel voeren
je weet niet alle ins en outs ..dat roep ik wel vaker
pas ik me eindelijk eens aan aan de bokt mentaliteit is het weer niet goed Haha!

in de regel , zou zeggen vraag het eens na bij een arts , word er nooit 1 eitje teruggeplaatst
de kans dat dat niet pakt is meer dan aanwezig

om nu alles wat algemeen bekend geacht word of iedere persoon na 5 minuten googellen zou kunnen weten als een vraag wat als te melden en dan weten we niet te antwoorden
schiet niet op zo krijg je zeker geen discussie gaande Knipoog

er vanuitgaande dat deze ivf is gegaan zoals bij de overige 99.9999999999999999999999999999
keren dat het uitgevoerd is ... en dan mijn en andermans vorige opmerkingen
zo goed dan ? Haha!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:11

Zo'n gebeurtenis past nu helemaal in deze tijdsgeest! Mensen accepteren niet als iets niet kan, en ze kunnen niet tevreden zijn, ze willen alles en zijn snel ontevreden.