Voordat ik allemaal boze pb's krijg, ik ben nog steeds niet voor stierenvechten, maar ik vind wel dat het hoort bij de traditie van het land.
lies schreef:Het is sneu voor de stieren, echt heel erg. Ik zou graag zien dat het afgeschaft wordt, ook al komen al die mensen zonder werk te zitten. Maar ik vind wel dat Lusitana gelijk heeft wanneer ze zegt dat we dit wel in het juiste perspectief moeten zien. Want idd, ons slachtvee en melkvee heeft het ook niet super, maar daar willen we liever niet over nadenken.. Ik vraag me net als zij af, welke van de dieren het zwaarder heeft.
Ik vraag me eerlijk gezegd ook af welk vee het zwaarder heeft, als je soms ziet hoe hier het vee erbij staat wordt je ook niet vrolijk. Als ik het goed begrepen heb staan de vechtstieren in Portugal hun hele leven op het land en worden ze na een gevecht ook weer gewoon op het land gezet, ze worden dus niet gedood. Ik ben zelf een tijd terug een keer naar een echt stierengevecht in Portugal geweest, dit was overigens geen toeristen-vermaak-stierengevecht. Dit voornamelijk om te kijken of het nou werkelijk echt zo zielig is als men beweert. In Spanje zou ik er echt nooit heen gaan, ik ben er ook echt niet mee eens dat een stier hiervoor gedood zou worden. In Portugal vond ik het meer een circusshow, dan een echt bloederig stierengevecht. De stieren werden niet gedood, de matadors prikten wel in de vetbult, wat inderdaad niet echt diervriendelijk is. Een stierengevecht zelf duurde overigens ook niet heel erg lang, als ik me goed herinner duurde het maar een minuutje of 10 per gevecht. Daarna werden er koeien de ring ingedreven en hier liep de stier dan weer achteraan naar de stallen. Wat ik wel merkte is dat het in Portugal een echte traditie is. De Matadors werden dan ook als helden gezien (Na een show werden heeeel veel kledingstukken naar zo'n matador gegooid..
). In spanje is het ook wel een traditie, maar daar doden ze de stier en het doden van de stier vind ik ook echt not done. In portugal mogen ze de stier ook echt niet doden, anders mogen ze niet eens meer deelnemen aan de stierengevechten volgens mij.