Matador raakt gewond in de training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Matador raakt gewond in de training

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:23

Dus: treiteren van de stier.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 15:24

De filosofie van Portugees stierenvechten, dat trouwens alleen in de landen waar het niet gedaan wordt zo heet, heeft niets te maken met treiteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:25

Nee joh, die stier vind het geweldig, vandaar dat ze er agressief van worden Slapen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 15:25

De stier hoeft en wordt niet "getreitert" door de cape.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 15:27

faye schreef:
Nee joh, die stier vind het geweldig, vandaar dat ze er agressief van worden Slapen

De stier IS agressief. Dit vee wordt er speciaal voor gefokt. Het is het iberische wilde vee, en de stieren die zich het wildst getoond hebben in de arena mogen terug naar de kudde om dat wilde door te fokken. 60% van de stieren gaat weer terug de kudde in. Die leven in het wild, mogen gewoon volwassen worden (een arenastier is 6 of ouder) worden gehoed door paarden (waarvan heel veel slachtoffer worden van aanvallen, dus buiten de arena. Binnen de arena worden de hoorns afgedekt en gebeuren er geen ongelukken van die aard)

En voor de duidelijkheid, ik ben niet voor, maar ik kijk er niet zo tegenaan als leken die opgehitst zijn door anti sites en wilde fantasieën en andere onderliggende gevoelens hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 15:30

Ik plaats trouwens dit soort dingen omdat ik weet dat men het graag ziet dat een stierenvechter het aflegt tegen een stier en om steeds maar weer ook wat info te geven.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:36

Mooi zo, goed zo. Is het enige wat ik kan zeggen. Totaal geen medelijden, jammer dat het niet midden in zijn kruis was.

En je kan het goedpraten, maar die beesten hebben hoe dan ook enorm veel stress. Echt achterlijke sneue iets (sport wil ik het niet eens noemen).

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:43

Ik kan er ook absoluut geen medelijden mee hebben!
Mijn zoon zou zeggen:Lekker voor je !!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 16:07

Het valt niet onder sport, maar onder kunst, al wordt het wel door een jury beoordeeld (iets wat ook veel mensen niet weten).

Ja zo'n stier heeft op dat moment stress, net als op heel veel andere momenten in zijn leven en net als alle andere dieren die vroeger of later gewoon naar de slager gaan enzo.
Zelfs gevechten om een tochtige koe te kunnen dekken zijn stressvol, maar puur natuur.

Ik vind het ook niet eerlijk tegenover een stier, maar ga maar eens bedenken wat er moet gebeuren als stierenvechten wordt afgeschaft. Wat het lot dan is van het vee en het Lusitano ras en de mensen die er om heen werken, paardenfokkers, veefokkers, elke stierenvechter heeft tien of meer mensen in dienst etc. Dáár denkt men niet over na.
Kalfjes weghalen bij de emoeder vind IK weer zielig en byzonder stressvol voor koe en kalf, bv, maar dat is in Nederland weer heel gewoon. en dna wordt zo'n kalf heel jong opgegeten en moederkoe is levenlang aan de scheiterij van het gras dat zo eiwitrijk is om goede melk te geven. Het is maar hoe je dingen bekijkt....

Nogmaals, ik vind de man niet zielig, man vind zichzelf ook niet zielig en ik plaats dit omdat jullie zo graag zien dat ze gewond raken of dood gaan.

Ik geniet ook als bepaalde mensen wat breken die paarden wat aandoen in naam van sport. Clown

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:16

Ik heb geen medelijden met die man, dat voorop.

Het is sneu voor de stieren, echt heel erg. Ik zou graag zien dat het afgeschaft wordt, ook al komen al die mensen zonder werk te zitten. Maar ik vind wel dat Lusitana gelijk heeft wanneer ze zegt dat we dit wel in het juiste perspectief moeten zien. Want idd, ons slachtvee en melkvee heeft het ook niet super, maar daar willen we liever niet over nadenken.. Ik vraag me net als zij af, welke van de dieren het zwaarder heeft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:17

net goed, die stieren mogen wat mij betrefd al die matador's aan hun horens reigen

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:27

Lusitana het heeft geen zin..
Ik ben het ook met veel dingen niet eens kwa stierenvechten maar vind niet alles slecht. Omdat ik de 2 kanten ken en beide heb meegemaakt.

Sommige mensen zien altijd alleen hun eigen waarheid. Maargoed al onze koeien en kistkalfjes hebben zo'n perfect leven Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:34

Ik zeg helemaal niet dat ze hier een beter leven hebben. Doet niks af aan het feit dat ik het onnodig dieren treiteren vind. Het is alleen om geld aan te verdienen op een misselijke manier.

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:37

Er zijn ook gewoon voorstelling waar er niet word gedood en waar ze alleen voor het vermaak van de toeristen dienen.
Hier komen geen speren of iets dergelijks bij gebruikt. Dit is puur vermaak, en die beestjes doen gewoon het spelletje mee.
Staan voor de rest van het jaar heerlijk te grazen. Maar dat kan volgens vele niet omdat die dieren worden 'getreiterd en opgefokt'

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:37

Ik kan er geen medelijden mee hebben Knipoog

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:40

Voordat ik allemaal boze pb's krijg, ik ben nog steeds niet voor stierenvechten, maar ik vind wel dat het hoort bij de traditie van het land. Knipoog

lies schreef:
Het is sneu voor de stieren, echt heel erg. Ik zou graag zien dat het afgeschaft wordt, ook al komen al die mensen zonder werk te zitten. Maar ik vind wel dat Lusitana gelijk heeft wanneer ze zegt dat we dit wel in het juiste perspectief moeten zien. Want idd, ons slachtvee en melkvee heeft het ook niet super, maar daar willen we liever niet over nadenken.. Ik vraag me net als zij af, welke van de dieren het zwaarder heeft.

Ik vraag me eerlijk gezegd ook af welk vee het zwaarder heeft, als je soms ziet hoe hier het vee erbij staat wordt je ook niet vrolijk. Als ik het goed begrepen heb staan de vechtstieren in Portugal hun hele leven op het land en worden ze na een gevecht ook weer gewoon op het land gezet, ze worden dus niet gedood. Ik ben zelf een tijd terug een keer naar een echt stierengevecht in Portugal geweest, dit was overigens geen toeristen-vermaak-stierengevecht. Dit voornamelijk om te kijken of het nou werkelijk echt zo zielig is als men beweert. In Spanje zou ik er echt nooit heen gaan, ik ben er ook echt niet mee eens dat een stier hiervoor gedood zou worden. In Portugal vond ik het meer een circusshow, dan een echt bloederig stierengevecht. De stieren werden niet gedood, de matadors prikten wel in de vetbult, wat inderdaad niet echt diervriendelijk is. Een stierengevecht zelf duurde overigens ook niet heel erg lang, als ik me goed herinner duurde het maar een minuutje of 10 per gevecht. Daarna werden er koeien de ring ingedreven en hier liep de stier dan weer achteraan naar de stallen. Wat ik wel merkte is dat het in Portugal een echte traditie is. De Matadors werden dan ook als helden gezien (Na een show werden heeeel veel kledingstukken naar zo'n matador gegooid.. Clown ). In spanje is het ook wel een traditie, maar daar doden ze de stier en het doden van de stier vind ik ook echt not done. In portugal mogen ze de stier ook echt niet doden, anders mogen ze niet eens meer deelnemen aan de stierengevechten volgens mij.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:45

Lusitana schreef:
Dit is de site van de fanclub van de stier die iemand gedood heeft, waar jullie kunnen smullen van foto's van mensen die op de hoorns worden genomen.
http://animom.tripod.com/1ISLEROARCHIVES/galeria.html
Hoop dat ik jullie daar dan een plezier mee doe. [size=18]Meer op het niveau leedvermaak[/size]

Ja, hier doe je mij een plezier mee ja!

Kijk, weet je wat ik nu niet begrijp, de bokkers maken zich altijd zo'n zorgen om hun paard.
Als een paard maar een scheet laat, staat er overal 30 keer, ga NU naar een dierenarts.

En dit word goedgekeurd...
Nee, triest, dieptriest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:48

kistkalveren bestaan niet meer...

onnodig dieren steken, ook al is dat in een vetlaag vind ik gewoon niet kunnen. (en dat gaat nooit naast die verbult?)
En ja ik vind het prachtig als die stier dan terug steekt...bedoelde hij vast ook in het vet van de matador Ja Tong uitsteken Clown

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:00

Ik weet niet wat er precies met kistkalveren bedoeld wordt, maar het scheiden van kalf en koe vind ik ook not done en wordt nog steeds gedaan Ja
Ik ben tegen het stierenvechten op welke manier dan ook, maar ik maak me liever zorgen om onze eigen bio-industrie (legkippen, slachtvarkens etc etc) dan om een stier die 10 min in zijn leven stress heeft. Ik heb het dan wel over de stieren die geen spiesJES voelen he Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:09

Met een doek wapperen heb ik geen probleem
Zou gauw er ook maar 1 spies te pas aan komt ben ik tegen en denk ik elke spies in de stier zo ook een spies in de matador moeten zijn.
je moet het spelletje wel eerlijk houden Haha!

Dus veulens spenen mag ook niet?

Een kistkalf is een diertje dat zijn hele leven in een klein hokje staat omdat de consument wit vlees wil.
Dit mag dus gelukkig niet meer.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:28

veulens worden toch niet 1 dag na de geboorte al gespeent??
En bij veulens wordt het (meestal) in fases aangeleerd om zonder moeder te leven. Bij kalveren niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:30

Maakt dat uit voor het verdriet van de merrie?
1 dag of 4/ 6 maanden.
Misschien is 4 maanden nog wel erger, is het paard gehecht.

Dat wordt bij merries ook niet overal gedaan hoor.
Op veel stoeterijen of iig de plaatsen waar veel veulens staan worden de veulens er in 1x afgehaald allemaal tegelijk en samen in een groep gegooid.

Particulier is wat anders, die doen het vaak in stapjes...zouden ze vast ook wel doen als een particulier een kalfje heeft Lachen
Maar dat komt gewoon minder vaak voor.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:34

Ja zover reikt mijn kennis niet hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:39

oke.. Ik ga nu een opmerking plaatsen waar ik geheid veel commentaar op ga krijgen, maar ik heb daar stage lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:41

Stage lopen bij een matador...welke opleiding heeft daar baat bij? Lachen