Mein Kampf van Hitler, wel- of niet vrijgeven in NL?...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Mein Kampf van Hitler, wel- of niet vrijgeven in NL?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:30

Charaz schreef:
Ik wist niet eens dat dit boek verboden was in Nederland en dat vind ik echt te ver gaan, via internet is alles toch wel te vinden dus waarom verbieden?

Tegenwoordig heeft idd iedereen internet. Maar dat is niet altijd zo geweest....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 10:32

Maar Charaz maakt daar wel een punt, al denk ik dat de NL versies gecensureerd zijn op internet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:33

Ze hebben iig een leesbaarder lettertype dan het origineel...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:35

Het staat zelfs gewoon te koop bij 2e hands boeken...

Ik denkd at mensen die kwaad willen dat toch wel doen, met of zonder boek.

Overigens vind ik de vergelijking mein Kampf en de Koran ook nergens op slaan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 10:38

"Het ietwat ironische resultaat van het censuurbeleid is dus dat de historisch geïnteresseerde burger zich aan eigentijdse rassenhaat moet blootstellen om die uit het verleden te kunnen duiden".

Citaat uit jouw aangegeven link, Cassidy.

Toch wel beetje raar.

En als het auteursrecht dus vervalt in december 2015 kunnen we het boek dus allemaal downloaden in het NL!

Ben benieuwd.
Laatst bijgewerkt door detour op 12-09-07 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:39

Zowel van de Bijbel, als van de Koran, als van Mein Kampf, kan door extremisten iets gemaakt worden, of in gelezen worden dat een ander weer heel anders zal uitleggen. Daar is in feite niet eens voor nodig om het boek te hebben gelezen. Overal zijn mensen die extreem zijn in hun denken en daar anderen in meeslepen. En leren van de geschiedenis?.... Kijk even rond in de wereld, overal zijn oorlogen. Is het niet om olie, dan is het om geloof. Met in de geloofskwesties als basis... een boek...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:41

Cassidy schreef:
Om te voorkomen dat die dingen geen tweede keer gebeuren hebben we echt dat boek niet nodig. We kunnen zien wat er is gebeurd, en daarvan leren.

Ik bedoel het anders, als ik bv naar het ford ga en zie al die verblijven en martellingskamers. Dan weet je dat het niet meer moet gebeuren, maar kun je het nog altijd niet begrijpen. Maar soms is het duidelijker als je in de gedachtengang van de persoon kruipt, om verklaring te krijgen.
En waarom te begrijpen, die waarom ben je natuurlijk nog altijd niet mee eens maar het maakt de zaak erond wel beter begrijpbaar zoals de situaties in de kampen.

En dan nog, het is toen veel gelezen om te voorkomen, niet om te voorkomen gelezen te worden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:43

katiavl schreef:
En dan nog, het is toen veel gelezen om te voorkomen, niet om te voorkomen gelezen te worden

Nee, het is toen veel gelezen, dingen hadden voorkomen kunnen worden maar dat is dus niet gebeurd!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:45

Ja inderdaad, ik snap eigelijk nog altijd niet hoe het zover heeft moeten komen. Nu nog altijd niet.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:08

Mein kampf is een heel interessant boek om te lezen in de zin van het stukje geschiedenis.
je stapt in de geest van een zieke ziel zeg maar ,maar geen domme ziel.
Dat het zover heeft moete komen is heel simpel uitteleggen.
Duitsland verkeerde in de tijd in een economische crisis er heerste honger en de werkloze waren de pan uit gerezen.
Je moet je voor stellen als jij je gezin geen eten kan geven en er staat een man op als een adolf hitler en zegt dat hij duitsland weer uit de crisis zal helpen,,en dat nog doet ook dan ben je zo man dankbaar.
En vauit daar is het mis gegaan.Het manupuleren van het volk,,en er moest een zondebok aangewezen worden voor al de elende die duitsland had gekend en ja dat waren dus de joden en de homofielen en de gehadicapten en de zieke en de bejaarden noem ze maar op.
Hitler heeft mein kampf in de gevangenis geschreven naar dat hij was gearesteerd naar het proberen de macht over te nemen op een niet gedoogde manier zeg maar. hij belande in de gevangenis waar hij het boek schreef,... hitler was toen alles behalve een bekend figuur en niemand heeft ooit iets van het boek gehoord tot dat het al te laat was.
Ik vind hitler en de 2e wereldoorlog erg boeiend om te lezen etc het was een zieke geest in een zieke ziel wat duitland heette.
Maar hitler was allen behalve een domme vent maar hij zag zich zelf nu eenmaal groter dan god zelf cq de duivel

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:01

Ik ben faliekant tegen het verbieden van welke boeken dan ook.

Mensen met zieke geesten komen toch wel op een of andere manier aan Mein Kampf.

Hitler was een demagoog pur sang, het verdrag van Versaille heeft het hem mogelijk gemaakt zijn kwalijke gedachtegang met succes te kunnen verspreiden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:03

Gekken komen toch wel aan hun informatie daar hebben ze een boek niet voor nodig. Ik vind het onzin dat een boek als Mein Kampf niet mag worden verkocht. belachelijk zelfs....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:06

Katja schreef:
Ik denk dat de verkeerde mensen die zo'n boek willen lezen het sowieso wel in handen krijgen.
Vind het verbieden van boeken nooit goed en ook niet van deze tijd.

Ja Ben ik helemaal mee eens Lachen

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:08

Ik vind niet dat je een boek mag verbieden. Iedereen moet IMO vrij aan informatie/ bronnen/ boeken kunnen komen. En als de 'verkeerde' mensen geïnspireerd willen worden door de ideeën van Hitler gebeurt dat ook wel als dat boek verboden is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:17

Google 'Mein Kampf' maar. Via heeeeeel erg foute websites, o.a. in Californie kun je het boek (in de Engelse taal) zo downloaden. Dat heb ik jaren terug dus al eens gedaan. Daarna heb ik het ook gelezen. Als historisch document interessant. Om te lezen is het gortdroog en bijna niet doorheen te komen: het is geschreven in een ouderwetse zinsopbouw en de argumentatie is (in vergelijking met vandaag) verschrikkeklijk traag en langdradig.

De politiek toepasbare waarde van het boek is net zo groot als de politieke waarde van de Bijbel, de Koran of das Kapital: verkondigd door foute types aan domme mensen kun je er aardig wat schade mee aanrichten.....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:20

Sorry hoor, Cowboy, maar ik vind dat je de Koran en Bijbel niet kunt inzetten voor het aanrichten van schade, dat gaat me te ver, deze boeken kun je niet vergelijken met Mein Kampf.

Je mag het knap beroerd willen doen wil je de bijbel zo interpreteren dat je dergelijke citaten als uit Mein Kampf eruit krijgt.

Sterker nog (en ben zelf echt niet geen fanatatiek christen); als we met z'n allen nou eens de 10 geboden praktiseerden uit de bijbel zou het leven er een stuk gezelliger uitzien!...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:23

Ik vind dat er uberhaupt geen censuur op boeken zou moeten zitten we leven in een vrij land wat dat betreft. De mensen die er kwaad mee willen komen er toch wel aan.

Had van mij nooit veboden hoeven worden ook al ben ik het helemaal niet eens met de inhoud. Daarbij vind ik de bijvoorbeeld de bijbel of de koran net zo'n gevaarlijk boek.

Detour, jij vind dat je die vergelijking niet kan maken. Ik vind van wel, kijk maar eens hoeveel oorlogen er wereldweid gevoerd zijn met het geloof en bijbehorend boek als goedprater. In de naam van de heer zijn er heel wat meer doden gevallen dan in de hele 2e wereldoorlog.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:24

detour schreef:
Sorry hoor, Cowboy, maar ik vind dat je de Koran en Bijbel niet kunt inzetten voor het aanrichten van schade, dat gaat me te ver, deze boeken kun je niet vergelijken met Mein Kampf.

Je mag het knap beroerd willen doen wil je de bijbel zo interpreteren dat je dergelijke citaten als uit Mein Kampf eruit krijgt.

Sterker nog (en ben zelf echt niet geen fanatatiek christen); als we met z'n allen nou eens de 10 geboden praktiseerden uit de bijbel zou het leven er een stuk gezelliger uitzien!...

Feit: Er zijn veel meer mensen gesneuveld in de naam van het Christendom en/of de Islam dan in naam van Adolf. Adolf's boys waren kleine jongens in vergelijking met de Kruisridders en de Conquistadores, die complete beschavingen hebben laten verdwijnen in naam van het zuivere geloof

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:26

"Haatzaaiende boeken" bestaan niet. Haat zit in jezelf en dat komt er toch wel uit, boek of geen boek, iemand die kwaad wil vindt altijd wel een excuus.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:27

Ik zou het boek zelfs willen lezen!
Het intereseert me gewoon wat die man bezielde om zo'n oorlog te doen beginnen!
Ook films zoals Schindles list (schrijf ik dat goed) kijk ik met veel ''plezier'' leerzaam plezier welteverstaan!

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:27

detour schreef:

Cowboy bedoeld dat foute mensen hun eigen uitleg aan dergelijke schriften toedienen. Hoeveel oorlogen zijn er niet in Godsnaam gevoerd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:29

INderdaad Ronja,

Cowboy: Er zijn inderdaad veel mensen gesneuveld maar enit in de naam van het Christendom of Koran maar in de naam van haatdragende mensen die op de verkeerde manier gebruik maken van de inhoud van de Koran of de Bijbel! In die zijn heb je gelijk,

Maar qua inhoud kun je die boeken absluut NIET over een kam scheren. Boos!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:30

Uphill schreef:
detour schreef:

Cowboy bedoeld dat foute mensen hun eigen uitleg aan dergelijke schriften toedienen. Hoeveel oorlogen zijn er niet in Godsnaam gevoerd.

Dank u! OK dan!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:30

Toestaan dat boek, alleen wel voorzien van educatieve woorden tussen de hoofdstukken door bijvoorbeeld. De bijbel en koran hebben ook veel haatdragende mensen opgeleverd (wat overigens misschien nooit de bedoeling is geweest maar wel is gebeurd). We herdenken de tweede wereld oorlog, we zien er beelden van, we maken films van de gruwelijkheden maar dat boek mag niet gelezen worden. Persoonlijk vind ik dit vreemd, dit boek biedt de wereld van Hitler aan, en zo kunnen mensen met eigen ogen zien hoe ziek zijn gedachtewereld was.