Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Urielle schreef:Zeer zeer trieste ontwikkeling. Ik ben nota bene bezig op de lerarenopleiding met een minor in het kader van de onderwijsvernieuwing met als doel de landelijk zeer hoge voortijdige uitval van leerlingen op te lossen. Dat zal hier vast mee verbeteren *sarcastisch*
En nee, ik ben geslaagd met een 9 voor Engels, een 8 voor Nederlands en een 7 voor wiskunde. Maar ik kon geen natuurkunde dus ik ken het gevoel wel, van uren zitten blokken en proberen en toch met een 4 thuiskomen elke keer.
'Het onderwijs is het eens', wie is 'het onderwijs'? Het ministerie? De schooldirectie? Die zijn niet 'het onderwijs' hoor!
katiavl schreef:Gelukkig zien ze op universiteit niet zo kort, en gaan ze zelfs zo ver door nog een andere assistent in te huren die de verslagen typed, om die mensen ook een kans te geven
Urielle schreef:Ach, mijn vriend is gedoctoreerd en nu hoofd onderzoek op een lab. Er is niemand die maalt om een spelfout in een bepaald rapportje hoor! Officiele documenten (bijv. voor het IWT) gaan door de spellingscorrectie.
Nadya: de nadrukken liggen anders. Bij wiskunde hoef je niet te kunnen hoofdrekenen, bij geschiedenis hoef je geen jaartallen te kennen (zelfs ik op de lerarenopleiding niet!). De aandacht ligt nu wat meer bij inzicht in de leerstof (wat kan ik ermee?) en het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden. Je kunt ons oude systeem dus niet vergelijken.
Prrrr schreef:katiavl schreef:Gelukkig zien ze op universiteit niet zo kort, en gaan ze zelfs zo ver door nog een andere assistent in te huren die de verslagen typed, om die mensen ook een kans te geven
Gelukkig bieden de meeste universiteiten ook de mogelijkheid aan mensen met bijzondere talenten buiten het normale traject om zich in te schrijven voor het onderwijs.
Maar wil je echt dat die uitzondering de regel bepaalt? Dan kun je net zo goed het hele diplomasysteem overboord gooien. Laat ze, onafhankelijk van de basiskwalificatie, maar beginnen en zien waar het schip strandt? Beetje dure oplossing... eentje die de kwaliteit van het HBO- en universitaire onderwijs ook enorm aantast. Wanneer een assistent aangenomen moet worden voor elke aankomende wetenschapper die niet meer weet hoe hij in fastoenlijk Nederlands moet formuleren zijn we ver van het pad af.
eilleen333 schreef:Ik vind dat je de taal van het land waar je woont fatsoenlijk uit moet kunnen spreken... Dat kan jij beter als mij... Kom op!!!
En ik vind ook dat iedereen engels moet kunnen. Hoeft niet perfect, maar je moet je wel verstaanbaar kunnen maken vind ik.
In de winkel waar ik werk wordt ik er vaak bijgeroepen als er engelstalige mensen in de winkel zijn. Niemand snapt wat ze willen. Dat vind ik dan best genant, als je 20 bent, en niet even kan vertellen waar de pinautomaat zit (nota bene 2 meter naast de deur!!!)
Urielle schreef:Ach, mijn vriend is gedoctoreerd en nu hoofd onderzoek op een lab. Er is niemand die maalt om een spelfout in een bepaald rapportje hoor! Officiele documenten (bijv. voor het IWT) gaan door de spellingscorrectie.
Nadya schreef:Precies, dat ervaar ik ook regelmatig! En dan heb ik het over HAVO en VWO leerlingen, he.![]()
Nou, ik heb mijn Engels jarenlang nodig gehad toen ik bij platenmaatschappijen werkte, hoor.
Lijkt me toch wel handig bij bepaalde goede banen.
Vanessa24 schreef:Een 20 jarige zou best wel engels spreken, maar je moet ook maar durven. Als ik ineens een engelse voor mijn neus heb staan, dan moet ik ook altijd even nadenken en omschakelen.
Soms kom ik dan ook even niet op een bepaald woord... geef niets, je komt er toch wel uit.
Maar zoals ik het lees van Eileen valt het dan ook niet mee om een normaal cijfer te halen als je meer kennis in huis hebt dan de betreffende leraar.
Zo'n regel zou misschien wel werken, maar dan moeten ze eerst ervoor zorgen dat er voldoende leraren zijn die ook hun vak verstaan.