Dikke kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinderen zijn te dik omdat ouders zich niet genoeg inzetten.

mee eens
151 (77%)
niet mee eens
43 (22%)

Totaal aantal stemmen: 194

Vanessa24

Re: Dikke kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:27

Ik verdeel de kinderen in 2 groepen.

De eerste groep waarbij je kinderen hebt die na schooltijd niets moeten en de hele dag computerspelletjes spelen met snoep/chips erbij. De meeste ouders van de eerste groep die werken de hele dag, 's avonds na een stressvolle werkdag geen zin hebben om te gaan koken.
Maar er moet toch iets gegeten worden dus er word iets gehaald of de frituurpan wordt aangeslingerd.

En dan heb je de tweede groep kinderen die na schooltijd na tig sportclubjes moet, wedstrijden heeft e.d. waardoor er geen tijd is om een fatsoenlijke maaltijd voor te zetten. (De meeste sportclubjes voor kinderen beginnen met hun les tijdens etenstijd). De ouders werken vaak ook, en hebben daardoor geen tijd (kind moet sporten) om een fatsoenlijke maaltijd op tafel te zetten.
Dus een pizza, patat, koolhydraatrijke voedsel is dan snel op tafel gezet of de boterham word snel in de auto opgegeten, want over tien minuten staat zoon of dochter op het hockeyveld.

Volgens mij is het dus een combinatie van te veel hooi op de vork hebben qua dagindeling zowel voor de kinderen als voor de ouders en geen zin/ of geen tijd meer hebben om meer aandacht te besteden in de keuken.

Ik merk het bij mij thuis ook. Ik heb geen kinderen maar wel een man die na zijn werk vaak ergens moet klussen, of afspraken heeft buiten de deur.
Vaak schiet het eten bij ons in, geen tijd, niet weten wat je wilt eten enz.
Veel anders zou het in de meeste gezinnen niet gaan denk ik.

Stress maakt je dik ben ik van mening. Een dag waarbij je de hele dag tegen de klok aan het racen bent, zorgt ervoor dat fast food en andere snel weg te happen voedsel heel verleidelijk wordt.
Als mensen in hun dagelijkse leven nou eens niet zoveel zou moeten, dan geef je dat automatisch door aan je kinderen.
Neem de tijd om te eten, kijk eens goed naar wat je eet.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:35

Ik heb gestemd op niet mee eens. Omdat er geen tussenweg is die je kunt kiezen.

Naar mijn mening is het deels de schuld van de ouders maar ook deels die van de maatschappij en het kind zelf dat de verleiding niet kan weerstaan. Tegenwoordig is overal fastfood, snoep en andere ongezonde troep te krijgen.

Mijn broertje (15) is te dik, mijn ouders zijn daar continu mee bezig. Hij is naar de dietist geweest maar hij wil zelf niet. Wat moet je dan? hij voetbald 3 keer per week, gaat op de fiets naar zijn stage en na school gaat hij crossen met zijn crossmotor. Hij zit ook wel eens achter de computer maar daar word je niet meteen dik van. Maar onderweg naar die stage zijn winkels, friettenten ed waar hij snel even wat inslaat. Hij mag het niet maar hoe moeten mijn ouders dat voorkomen? Je kunt ze niet 24 uur per dag in de gaten houden.

We eten thuis 6 dagen per week gezond, 1 dag per week friet. En daarvan mag hij ook maar 1 bord en 2 snacks. Kant en klaar maaltijden eten we nooit want die zijn smerig (las ergens dat dikke mensen dat snel doen?) We hebben geen snoep in huis (het hele gezin is dus eigenlijk de dupe dat hij te dik is, maar omdat we allemaal willen dat hij afvalt is het oke). Wel een fruitschaal vol fruit ed. We mogen alleen chips in het weekend.

Ik vind dat er hier nogal zwart wit gedacht wordt; "dikke kinderen zitten altijd binnen, hun ouders voeren ze 7 dagen perweek ongezond voer, als ze tenminste niet met hun veel belangrijkere carriere bezig zijn".
Natuurlijk spelen de ouders ook een rol tot een bepaalde leeftijd maar het zijn ook de kinderen zelf die op den duur doen wat ze zelf willen en de maatschappij die het ze dan ook nog eens moeilijk maakt.

En idd, mijn ouders werken allebei. Maar dat doen ze voor ons, zodat wij kunnen leren, onze sporten/hobby's kunnen houden en niet in een vuile stinkende stad hoeven wonen en niet voor hun carriere. Vind het triest dat er zo makkelijk gezegd wordt dat de ouders van dikke kinderen alleen aan zichzelf denken.

Maar goed, al zij het dan zo fout hebben gedaan, waarom zijn mijn zusje en ik dan niet te dik? Naar mijn mening ligt het dus niet alleen aan de ouders.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 28-08-07 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:37

nou hele dag door snoepen werkt toch ook niet.. weet kinderen die onbeperkt mochten snoepen en die zijn toch echt dikkie dik.. vind ik zo jammer..
chips was hier gewoon alleen op vrijdag en zaterdag avond en niet de hele week door 24 uur per dag

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:53

xxappiexx ik ben het helemaal met je eens.Zo'n onzin dat het de schuld is van de ouders.Je word niet alleen maar dik van snoep,maar van de hoeveelheid snoep die je neemt.Als je helemaal geen snoep zou eten maar alleen maar gezond voedsel en je eet daar grote hoeveelheden van,wat denk je?dan word je ook dik.Bijna overal word suiker toegevoegd,dat suikervrij gedoe is ook onzin.Eet gewoon kleine hoeveelheden,heb genoeg beweging,dan word je niet dik.Moet je als ouders dan als een spion achter je kind aangaan,kijken of die geen snoep eet?Als ze thuis geen snoep krijgen,dan krijgen ze dat wel ergens anders,of kopen ze dat zelf wel.Er zit veel te veel chemische troep in het voedsel,en wat dacht je van medicijnen?Vele zijn ook dikmakers.Nee je kan de schuld niet bij de ouders leggen,dat is wel heel makkelijk gezegd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 11:16

Het gaat er niet om dat de ouders de kinderen van het snoepen af moeten houden, het gaat er om dat de ouders de kinderen zo opvoeden dat fastfood en snoep (en laten we de frisdrank niet uitvlakken) minder aantrekkingskracht op ze hebben, dat ze daar verstandiger mee om kunnen gaan en dat de ouders ook zorgen dat de kinderen het leuker vinden om te bewegen dan computerspelletjes te doen, bv.
Dat het allemaal voor het grijpen ligt is niet de schuld. Je kunt nee zeggen tegen het aangebodene en als er geen vraag is, houd het product ook op met bestaan. (Goed voorbeeld is dat tegenwoordig de slagers klagen omdat er steeds meer vegetariërs komen, dat zijn vaak ook kinderen, trouwens, die heel bewust kiezen). De productie hapt juist toe op de vraag van steeds snellere maaltijden. En waarom moet het zo snel? Niet omdat de kinderen daarom vragen.
Het gaat dus nog steeds om keuzes. De ouders kunnen er voor kiezen om meer tijd te besteden aan een opvoeding die er voor zorgt dat een kind helemaal geen behoefte heeft aan de dingen die er voor zorgen dat ze dik worden.
Het gaat niet zo zeer om het wegnemen van dingen maar het sturen naar gezondere dingen.

Kinderen die " op den duur doen wat ze zelf willen" zijn niet de kinderen in de leeftijd waar de ouders dus de grondlegging moeten doen. Kinderen die meteen doen wat ze willen omdat ze nooit bijgestuurd worden, maar zoet gehouden met eten en videos bv, zijn juist de groep waarbij het mis gaat. En dan moet je denken aan tweejarigen die zelf de video bedienen en wat uit de koelkast halen om te eten omdat moeder dan kan uitslapen, bv. Die gaat als vierjarige heus niet accuut naar moeder luisteren omdat ze dat wil.

Als je ouders werken voor jullie sporten en hobbies neem ik ook maar aan dat jullie niet het type kinderen zijn dat dik wordt van stilzitten... DAAROM zijn jullie niet dik. Het is dus niet zo dat kinderen dik worden omdat de ouders aan hun carriere denken, maar wat ze uiteindelijk dóen met de kinderen. Nogmaals, het gaat om het gebrek aan opvoeding en stimulering en daar ontbreekt het dus bij jullie niet aan xxappiexx en daarom zijn jullie niet dik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 11:19

Vanessa24 schreef:
Volgens mij is het dus een combinatie van te veel hooi op de vork hebben qua dagindeling zowel voor de kinderen als voor de ouders en geen zin/ of geen tijd meer hebben om meer aandacht te besteden in de keuken.

Ja, dat denk ik ook, daarom is oa die kant en klaarmaaltijden industrie zo groot geworden.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:51

Ook de maatschappij heeft een aandeel in te dikke kinderen, in schoolkantines vindt je volgens mij ook weinig gezonde dingen en zijn ongezonde dingen ook nog eens goedkoper.
De fast food ketens bevinden zich steeds dichter bij scholen, sportclubjes e.d.
Ook kinderen onderling kunnen elkaar behoorlijk opjutten als het gaat om ongezond eten. Want brood meenemen van huis uit terwijl je de Mac om de hoek heb staan, is not done.
Je ziet weinig kinderen in de bakker staan voor een broodje, maar staan steeds vaker bij de snackbar.
De geur van patat is onweerstaanbaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:04

Ik denk dat het bij een kind van 15 moeilijk is, die wipt idd zelf ff de super of snackbar in

Maar bij de dikke kindjes van 8, die je tegenwoordig ook veel ziet, is het denk ik toch he bovengenoemde.
Geen tijd en zin om goed te koken.

Ik grap regelmatig dat als er een afhaal keten van gezonde maaltijden zou zijn ik denk dat het er best wel eens druk kan zijn.
De meeste mensen willen wel gezond, maar krijgen de tijd niet ingeplant.
Zou je ff aardappeltjes en een bloemkool (of waar je die dag zin in hebt) kunnen driven, kan ik me best voorstellen dat het gedaan wordt

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:12

Ik ben het er niet mee eens dat alle dikke kinderen ouders hebben die geen zin hebben om te koken.

Zelf ben ik op die leeftijd (vanaf 7 jaar) ook altijd dik geweest, maar elke avond stond er een gezonde maaltijd op tafel met aardappelen, groente en vlees. Tuurlijk aten wij ook patat enzo, maar dat was op een zaterdag en best een uitzondering.

"Waar was je zo dik door dan?" De tussendoortjes en ik ben altijd al een emotie-eter geweest. Ik praat nu voor mezelf, maar ik kan me ook voorstellen dat kinderen het tegenwoordig erg zwaar hebben en zo hun toevlucht zoeken in eten. Tenminste, dat was voor mij zo. Het wordt tegenwoordig ook steeds makkelijker om aan snoep en vettigheid te komen.

Begrijp me niet verkeerd, want natuurlijk kopen de ouders het eten, en eten de kinderen wat ze voorgeschoteld krijgen, maar mijn ouders zagen toen der tijd dat ik 'gelukkig' werd van eten, en hun wilde hun kind gelukkig zien. Dit heeft na afloop niet gewerkt, en dat begrijpen hun ook donders goed, maar veel mensen begrijpen simpelweg soms gewoon niet hoe zwaar het kan zijn om contants bezig te zijn met eten, en dat het soms zelf doorgroeit tot een eetstoornis.

Ik vind het allemaal erg tegenstrijdig, aan de ene kant ben ik het er mee eens dat het door de ouders komen, maar aan de andere kant ook totaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:14

maar dan zijn er tussendoortjes in huis
Bij ons waren die er niet Lachen
In het weekend was er 1 zak chips voor ons 3en samen en kregen we snoep.
En door de week kon je water of ranja drinken, geen fris.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:15

Als het om echt jonge kinderen gaat is het wel degelijk de schuld van de ouders: zij bepalen wat het kind krijgt. Maar ook bij pubers heb je als ouder ook zeggenschap in wat zij eten: zorg dat je geen vette dingen in huis hebt.
Bovendien: als je vanaf de geboorte je kind al goed opvoed qua gezond eten (en dus zelf ook het goede voorbeeld geeft) dan zal het zelf later ook voor gezond kiezen.
(bij ons thuis was er nooit snoep en patat was alleen voor feestjes. Als je trek had pakte je maar fruit of brood. Natuurlijk was af en toe snacken geen probleem, maar alleen in het weekend. Dat zit er nu nog in bij mij Lachen Wij hadden alleen gezonde tussendoortjes thuis: liga koek en vooral fruit )
Tevens bepaal je als ouders ook wel hoe lang een kind voor de tv zit of achter de computer. Zolang een kind thuis woont, zal het naar de ouders moeten luisteren. Vanaf jongs af aan al motiveren om te sporten/bewegen helpt. Maar vanaf jongs af aan het goede voorbeeld geven is het enige en beste wat helpt (zo voorkom je dat dikke kinderen later ook dikke volwassenen worden).

Ouders moeten zelf het goede voorbeeld geven, een kind kan het niet alleen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:18

runningkawa schreef:

Het kon mijn huis geweest zijn Haha!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:20

Lusitana schreef:
Als je ouders werken voor jullie sporten en hobbies neem ik ook maar aan dat jullie niet het type kinderen zijn dat dik wordt van stilzitten... DAAROM zijn jullie niet dik. Het is dus niet zo dat kinderen dik worden omdat de ouders aan hun carriere denken, maar wat ze uiteindelijk dóen met de kinderen. Nogmaals, het gaat om het gebrek aan opvoeding en stimulering en daar ontbreekt het dus bij jullie niet aan xxappiexx en daarom zijn jullie niet dik.

Mijn broertje is wel dik en heeft dezelfde ouders als ik en mijn zusje Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:22

Ene kind heeft er wel aanleg voor, andere niet. Maar (uitzondering medicatie) ek pondje gaat door het mondje Clown
Als jij en je zusje veel actiever zijn dan je broertje, dan verbranden jullie veel meer. Je moet naar het patroon kijken: met gezond eten kom je er niet alleen Lachen

(mijn zus, broer en ik hebben allemaal wat ondergewicht, al ben ik nu wel redelijk op gewicht: onze stofwisseling is veel te snel)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-08-07 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:23

Welshcobfan schreef:
Als het om echt jonge kinderen gaat is het wel degelijk de schuld van de ouders: zij bepalen wat het kind krijgt. Maar ook bij pubers heb je als ouder ook zeggenschap in wat zij eten: zorg dat je geen vette dingen in huis hebt.

En die friettent/supermarkt langs de school dan?

Welshcobfan schreef:
Bovendien: als je vanaf de geboorte je kind al goed opvoed qua gezond eten (en dus zelf ook het goede voorbeeld geeft) dan zal het zelf later ook voor gezond kiezen.

Zo vanzelfsprekend is dat helaas niet...

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:24

Welshcobfan schreef:
Ene kind heeft er wel aanleg voor, andere niet. Maar (uitzondering medicatie) ek pondje gaat door het mondje Clown
Als jij en je zusje veel actiever zijn dan je broertje, dan verbranden jullie veel meer. Je moet naar het patroon kijken: met gezond eten kom je er niet alleen Lachen

(mijn zus, broer en ik hebben allemaal wat ondergewicht, al ben ik nu wel redelijk op gewicht: onze stofwisseling is veel te snel)

Ieder pondje gaat door het mondje ja, dat klopt.
Ik verbrand trouwens niet meer dan mijn broertje, ik ga met de auto naar mijn stage, mijn enige sport is paardrijden en van bosritjes word je niet echt moe...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:26

Hmm friettent op weg langs school kun je prima links laten liggen als je bent opgevoed zonder vette troep Knipoog
Ik hecht meer waarde aan mijn brood dan aan patat (al vind ik patat wel lekker, maar ik kies eerder voor een boterham Lachen )

Stofwisseling is ook een oorzaak van dik worden of juist niet. Al hebben de meeste dikkerds toch echt een normale stofwisseling, ondanks dat ze vaak anders beweren Clown
Een snellere stofwisseling komt vaker voor Lachen Daarom ben jij misschien niet dik, ondanks je niet al te fanatieke beweging Knipoog

Wij hebben op scouting een jochie van 9 jaar, hij is zo dik dat hij een volwassen maat heeft qua kleren (maat 42). Hij begint direct te huilen als hij geen snoep krijgt of hij niet het eten krijgt wat hij wil. Conditie heeft hij niet. Typisch geval van ouders die finaal de mist in gaan ...
Zijn eerste vraag als het over kamp gaat: krijgen wij ook veel snoep?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-08-07 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:29

Welshcobfan schreef:
Hmm friettent op weg langs school kun je prima links laten liggen als je bent opgevoed zonder vette troep Knipoog

Nu zeg jij eigenlijk dat we zijn opgevoed met vette troep?
Wat een onzin, ik kan een friettent idd makkelijk links laten liggen. Maar mijn broertje heeft daar meer moeite mee, gezellig even met wat "maten" een frietje pakken ofzo. Dat doet hijzelf, niet mijn ouders.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:29

Welshcobfan schreef:
runningkawa schreef:

Het kon mijn huis geweest zijn Haha!

Dat hadden jullie het makkelijker dan ik Lachen. Bij ons waren (en zijn) áltijd dingen in huis, véél dingen. Koek, repen, chips, slagroom, ijs. Altijd, en sjoh, ik merk het aan mijn gewicht als ik thuis ben of op kamers hoor. Op één of andere manier is het erg verleidelijk. En dat is het voor kinderen natuurlijk ook als het er staat. Niet kopen is voor (jonge) kinderen nog altijd de beste oplossing denk ik. En lekker naar buiten schoppen Duivel

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:31

Interessant onderwerp!
Ik ben van mening dat de ouders een groter aandeel hebben dan ze zelf willen toegeven. Ik lees vaak, ja als ze eenmaal zo of zo oud zijn heb je er toch geen invloed meer op. Nee dat klopt, en daarom moet je kinderen leren vanaf jongs af aan wat een gezonde manier is om met voedsel om te gaan! Daar ligt de taak van de ouders, niet zo zeer dingen verbieden, maar de kinderen leren zelfstandig de juiste beslissingen maken. Dus ervoor zorgen dat ze de verleidingen kunnen weerstaan op weg naar school of in de kantine. En dat kost tijd en moeite, net zoals gezond eten klaarmaken. Daartoe moet je bereid zijn als ouder!
Ik kom uit een gezin waar één van mijn ouders aan anorexia leed, en mijn andere ouder had zwaar overgewicht. Mijn ouders waren er beiden van overtuigd dat ze ons het beter moesten leren. Mijn broertje en ik zijn allebei netjes aan de maat, niet mager, maar we maken wel heel bewuste keuzes op het gebied van voedsel. En we hebben beiden nog nooit een diëtiste van dichtbij gezien. Dat hebben we geleerd van onze ouders. En we hebben vaak genoeg patat gegeten, en er was echt wel eens snoep in huis. Maar wij hebben de oorzaak-gevolg relatie van teveel of te weinig eten al heel snel geleerd, en daar profiteren we van. ik hoop dat ik het straks aan mijn hummel ook duidelijk kan maken.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:31

xxappiexx: feit blijft natuurlijk dat de ouders en opvoeding niet álles kunnen bepalen. Hij gaat dus met zijn vrienden naar de snackbar. Dat is óók een deel van zijn omgeving en je leert niet alleen van je ouders maar zeker ook van vrienden natuurlijk. Het hoort op dit moment bij zijn sociaal leven. Tsja, zie daar maar eens wat aan de doen als ouders zijnde.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:33

Wat goed Erleyne! Je hoort heel vaak dat wanneer de ouders een eetprobleem/overgewicht hebben dat de kinderen daar in meegaan, maar jouw ouders hebben zichzelf dus als voorbeeld 'hoe het niet moet' gesteld.

Knap!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:34

xxappiexx schreef:
Welshcobfan schreef:

Nu zeg jij eigenlijk dat we zijn opgevoed met vette troep?
Wat een onzin, ik kan een friettent idd makkelijk links laten liggen. Maar mijn broertje heeft daar meer moeite mee, gezellig even met wat "maten" een frietje pakken ofzo. Dat doet hijzelf, niet mijn ouders.

Neehee Haha! dat zeg ik niet Tong uitsteken meer algemeen: als je thuis veel vette troep krijgt, ga je zelf ook makkelijker even een patatje halen.
Ik was en ben niet makkelijk beinvloedbaar als het om eten gaat, terwijl mijn vriendinnen elke pauze een sausijzen broodje en chips aten, at ik lekker mijn brood op Lachen
In de puberteit is men toch wat sneller beinvloedbaar, en hebben vrienden ook wel invloed op het gewicht (ik zou bv bij een dikke vriendin niet voorstellen om naar de mac te gaan). Als ouder kun je daar niets aan doen, behalve proberen het zelfvertrouwen op te vijzelen en het kind wat weerbaarder te maken (maar dat is een hele kunst)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-08-07 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:35

Yinari schreef:
xxappiexx: feit blijft natuurlijk dat de ouders en opvoeding niet álles kunnen bepalen. Hij gaat dus met zijn vrienden naar de snackbar. Dat is óók een deel van zijn omgeving en je leert niet alleen van je ouders maar zeker ook van vrienden natuurlijk. Het hoort op dit moment bij zijn sociaal leven. Tsja, zie daar maar eens wat aan de doen als ouders zijnde.

Gaat idd niet makkelijk, ze proberen het hem iedere keer weer duidelijk te maken. Maar hij ziet zelf niet in dat het niet goed voor zijn gezondheid is. Totdat er dadelijk wat gebeurd maar dan is het vaak te laat.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:36

Welshcobfan schreef:
Neehee Haha! dat zeg ik niet Tong uitsteken meer algemeen: als je thuis veel vette troep krijgt, ga je zelf ook makkelijker even een patatje halen.
Ik was en ben niet makkelijk beinvloedbaar als het om eten gaat, terwijl mijn vriendinnen elke pauze een sausijzen broodje en chips aten, at ik lekker mijn brood op Lachen
In de puberteit is men toch wat sneller beinvloedbaar, en hebben vrienden ook wel invloed op het gewicht (ik zou bv bij een dikke vriendin niet voorstellen om naar de mac te gaan).

Idd, in het algemeen. Maar alles wordt "in het algemeen gezegd" terwijl je niet zo zwart wit kan praten. Als alles zo makkelijk was waren er ook niet zoveel problemen.