Vanessa24 schreef:Ik weet nog niet wat ik ervan moet denken. Aan de ene kant is het logisch dat jongeren door moeten leren, hoger moeten komen omdat er steeds hogere eisen worden gestelt bij sollicitaties. Maar aan de andere kant zijn er veel opleidingen zoals de bouw die gewoon niet hoger zijn dat een bepaald niveau.
Moet je dan die kinderen ergens anders onder brengen op een school terwijl ze al klaar zijn met hun opleiding, maar nog niet de leeftijd hebben bereikt van 18 jaar?
Of gaan ze alle niveau's omhoog gooien zodat het voor de kinderen die graag met hun handen werken, omdat het leren voor hun moeilijk is nog eens extra tegen werken?
Ik denk dat je meer bereikt om opleidingen toegankelijker moet maken door het afschaffen van de regel dat je een bepaalde vooropleiding moet hebben gehad voordat je de opleiding kan volgen die je ook echt wilt gaan doen.Ook moet er meer gedaan worden aan het kenbaar maken welke opleidingen Nederland heeft, en wat je er mee kunt. Verder denk ik dat kinderen beter gemotiveerd zullen zijn om verder te leren als ze niet zo vroeg hoeven te bedenken wat ze later nou willen worden.
Veel kinderen weten het nog gewoon niet, en daardoor kiezen ze maar wat omdat ze leerplichtig zijn. Het gevolg is dat ze op een opleiding stuiten waar ze het eigenlijk helemaal niet naar hun zin hebben en daardoor vroegtijdig ermee stoppen.
Dit lijkt me nou niet bepaald haalbaar. De meeste mbo, hbo of univeritaire opleidingen zijn gericht op een bepaald niveau van denken, een bepaald niveau van kennis en een bepaald niveau van het in staat zijn van het oppikken van de leerstof. Leerlingen met het laagste vmbo niveau en leerlingen van het gymnasium kunnen dan ook niet in een klas geplaatst worden. Dit zou betekenen dat voor een bepaalde groep leerlingen de opleiding precies op niveau is, terwijl dit voor andere groepen veel te zwaar of juist veel te makkelijk is. Met als resultaat dat het overgrote deel de opleiding zou laten vallen.
Hierbij moet je ook niet vergeten dat de toelatingseisen op vervolgopleidingen toch echt een doel hebben. Niet alleen om goed onderwijs te kunnen geven maar ook ervoor te zorgen dat de studenten geschikt zijn voor de beroepen die mogelijk zijn na het afronden van de opleiding.
Over het algemeen zijn er ook goede mbo opleidingen die aansluiten bij de hbo opleidingen.
Bij ons op school moet een deel van de studenten die van een mbo opleiding komen de school verlaten na een bindend negatief studieadvies. (natuurlijk krijgen studenten van de havo deze ook wel eens) ook is de studie voor mbo studenten vaak erg zwaar.