'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: 'Kippen zijn net zo gelukkig in legbatterij'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:16

lejo schreef:
ach een beetje dierenleed uit de wereld helpen is ook niet weg
en als iedereen dit onderzoek nu zou geloven zou dat ook heel veel geld uitsparen want dan konden alle kippen gewoon terug de legbatterij in en alle protestacties gestopt. zoiets zal het doel wel geweest zijn, mensen die eenbeter leven voor kippen willen terugfluiten.
maar helaas, we trappen er niet in.

Dat is ook vaak mijn ervaring, dat er dingen in de wereld worden gebracht, je moet ook denken dat alle projecten gesponserd worden, en vaak nog door een belanggevende sponser. Denk je als ze tegen de sponser ingaan,dat die lekker blijft betalen.
Bij elk onderzoek moet je zowiezo even teruggaan, en je eigen mening geven, en dan meten aan het onderzoek of je jou daarin kan vinden.

Ook is een vrije uitloop ei vele beter dan een batterij, omdat ze tijdens het scharrelen meer kleine insecten enzo eten, en dat is weer veel beter voeding en bouwstoffen voor het ei zelf. En vrije uitloop is "vaak" ook meer biologisch gericht, en dan word er ook daadwerkelijk meer op de kip gecontroleert. Maar de legbatterij situatie creeren we zelf, tegenwoordig zal pakweg een kip vijftig cent kosten, een ei nog veel minder, biologisch is veel duurder maar dan hebben ze ook meer rendement.
Maar wat nemen de meeste consumenten, de goedkopere dingen, dus dan komt er een markt waar kippen zo weinig moeten kosten, en dan word er gefoefeld in het eten, en niet te vergeten van het vocht in de karkassen.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:23

Ik denk dat ze met het onderzoek willen aantonen dat kippen het helemaal niet zo slecht hebben in een legbatterij. En daar ben ik het wel mee eens. Een kip legt echt geen eieren als hij slecht in zijn vel zit.

Tuurlijk, het is niet natuurlijk. Maar een kip kán niet denken, die weet niet beter.
En als we het zo gaan bekijken: een paard hoort ook niet in een stal maar die hoort ook in de vrije natuur.

Maarja, ik ben er zelf ook niet echt voor.. Maar zoveel mensen weten niet waar ze het over hebben en hebben wel hun oordeel klaar liggen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:25

Zolang dat ze genoeg eivoer krijgen, en manipulatie van licht zal een kip niet stoppen met eieren leggen, maar hier maak je een fout Lachen hoelang gaan legbatterij kippen mee ? Lachen

En er staan ook doorgaans geen drie paarden in een stal van één hoop ik Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:10

Okee, dus batterijkippen, daar zijn we tegen. Waar ik nou benieuwd naar ben... Als je het hokje van een kip nou twee keer zo groot maakt? Dat zou het nog niet acceptabel maken. Maar hoeveel uur per dag moet zo'n kip er volgens jullie per dag uitkomen voordat het acceptabel kan worden genoemd?

Is het bijvoorbeeld al prima als je een kip maar 12 uur per dag in zo'n hokje stopt? Of moet je een kip 24 uur per dag niet in zo'n hokje stoppen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 18:18

Arno, waarom heb ik altijd het gevoel dat je weer je standpunt wilt duidelijk maken zoals alle topicsover deze onderwerpen. Het is een topic over batterij kippen en vrije uitloop. Dus niet over kooien groter maken, of half dags in een hok steken... En daarna discussie over stallen is niet de bedoeling Lachen

En de batterij kip en buitenkip zijn twee verschillende rassen, dus de batterij kippen buiten laten zal niet lukken, daar is het ras te zwak voor, en degene die toch na hun dienst een nieuw thuis krijgen met buitenloop heeft meestal speciale zorg en extra voeding nodig. Dat gaan ze in de industrie niet snel geven....
Winst gaat omlaag = niet voordelig

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:02

Zoek als bedrijf maar eens een kannibalistische kip uit tussen honderden kippen in vrije uitloop. Het gedrag kan aangeleerd worden, een paar kannibalistische kippen en hup weer heel wat stress meer. Terwijl de legbatterij kippen met drie in een hok zitten, ( ze kunnen ook genoeg ruimte krijgen= niet op een geplet). Dan heeft niet heel de stal last van zo een kannibaal enkel die twee of drie andere. Over het algemeen hebben al die kippen in de vrije uitloop dan meer stress met al dat verengpikt in heel de groep

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:07

Ik weet nog een leuk vervolgonderzoek voor ze..
Zelf in een legbatterij gaan zitten een week lang Vork

Je hebt ook zoiets als een gezonde dosis stress en dat vergeten deze wetenschappers maar even Pling

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:12

Weet je dat onderzoekscentrum waar wij naar toe zijn geweest heeft ons het even heel mooi uitgelegt. We gingen er ook binnen als richting dierenzorg met de gedachte arme zielige beestjes enz... Maar ze hebben het goed uitgelegt en duidelijk gemaakt dat wij eerst moeten veranderen (iedereen) voor de markt veranderd. Het kost zeer veel voor de bedrijven om echt met vrije uitloop te gaan werken ( er vallen meer dieren uit door sterfte dan bij legbatterij). Dus wordt alles duurder, en hoe is de maatschappij alles zo goed koop als mogelijk. En uit het onderzoek blijkt dus meer uitval bij vrije uitloop= meer dode kippen, die zijn dan toch ook niet gelukkig wel?
Het is eigelijk een groot probleem die massa productie veel uit weinig halen, fout van de maatschappij, maar er is ook veel nodig voor het op te lossen. Er komt meer bij kijken dan je denkt. Iets voor ons om eens over te denken. Of misschien ook niet je kan je zot denken hierover

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:25

De kippen die pikken is niet aangeleerd, dat zit er bij veel kippen in, maar als ze in een kleine ruimte zitten, of een uitloop zonder beschutting kunnen ze nergens naatoe. En als er dan het kleinste puntje bloed tussen zit en ze proeven het pikken ze gewoon door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:36

Kippen op de boerderij hebben geen stress. Lopen los, lopen overal en kennen hun plekjes om te schuilen, kunnen het hok in als ze willen. Hoe zit dat dan?

Willen ze kippen buiten houden, moeten ze het open veld aanpassen, struiken, bomen en genoeg gelegenheid om hokken in te kunnen. S'nachts luiken natuurlijk dicht tegen vossen e.d.

Ik geloof niet zat ze dan veel stress hebben. Maar dat kost natuurlijk weer veel geld en dat wordt dan niet geinvesteerd.

Eet altijd eieren van de boerderij, als ze er zijn, en dat is een totaal ander ei dan die rubber smakeloze ballen van de legbatterij.

Koop ze in principe nooit, altijd ecoeieren. Zouden meerderen moeten doen, dan zal zo een legbatterij ook tot het verleden gaan behoren.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:48

Schimmelig schreef:
Ik weet nog een leuk vervolgonderzoek voor ze..
Zelf in een legbatterij gaan zitten een week lang Vork

Extreme duivel

Zoiets als in de metro 's ochtends van Amsterdam centraal naar WTC, maar dan niet 20 min maar een dag lang ofzo Vork

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:49

Ik wil helemaal geen scharreleieren van bedrijven die ze met 1000en bij mekaar hebben lopen, dan hebben het beter in legbatterijen. Helaas zijn er alleen nog maar scharreleieren te koop Nagelbijten / Gniffelen

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 00:02

er zijn ook vrije uitloop eieren te koop, maar de definitie daarvan weet ik ook niet precies.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:28

Er zou gewoon beter gecontroleerd moeten worden, vaak zie je wel aan het merk wat de standaart is.
Maar dat is hetzelfde met biovlees ook hoor, sommige winkels ben ik zeker dat hun label van bio ver te zoeken is. Maarja waar geld te verdienen is.....

En het probleem met eieren dat jij bedoeld is bij een scharrelei is het toegestaan dat het uit een scharrelstal komt, dus zonder vrije uitloop,waarbij de kippen minder ruimte hebben staat ook zo in het regelement, en de snavel gekapt mag worden.

Integenstelling tot het vlees met goed keurmerk mag de kip niet uit scharrelstal komen, maar moet vrije uitloop hebben en minimaal 4 vierkante meter voor zich hebben
Laatst bijgewerkt door lesilla op 18-07-07 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:31

ben apsoluut tegen leg batterij.
laat die kipptjes toch buiten lopen!
moeten wij die beesjes nou zo krap opsluiten omdat wij zo nodig een eitje willen ?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:38

lejo schreef:
er zijn ook vrije uitloop eieren te koop, maar de definitie daarvan weet ik ook niet precies.

Een scharrelei is een ei gelegd door een scharrelkip, en daarvan zijn er drie opties
- zonder uitloop (scharrelstal)
-,met minimale uitloop
- en vrije uitloop

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:38

Neem eens een kijkje op bedrijven die nog een afdeling met batterij kippen hebben en een een afdeling vrije loop, al dan niet naar buiten.
De kippen in de batterij zien er stukken gezonder uit, dan de kippen die vrijelijk rond kunnen lopen.
Zoals al eerder genoemd heeft men kannibalisme veel sneller in de gaten bij kooihuisvesting dan wanneer de kippen in een groep lopen.

Voor de hobbyist die maar 5 kipjes in een ren heeft zitten of zelfs los in zijn tuin laat lopen is het wel even een ander verhaal dan met tig kippen in een schuur en/of weiland.

De scharrelkippen die naar buiten mogen hebben inderdaad veel stress door roofvogels en andere roofdieren.
Ook al biedt de uitloop de nodige beschutte plekjes voor een kip om zich te verstoppen.
Kan ze weg komen voor de roofvogel, zul je zien dat er een bitchy kip haar voor is geweest en geen beschut plekje vindt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 07:47

Het eeuwe oude excuus. Een kip is inderdaad niet gelukkig in een zandweide zoals de meeste zitten zonder struikgewas, bescherming, en heeft ook meer kans op infectie. Maar hoe kun je in hemel slechte huisvesting vergelijken. Gestoord
Dat is gewoon te dom voor woorden, en simpele propaganda om de gemiddelde burger geen slecht gevoel te geven.
Roepen de ethologen al jaren maar goed onderzoekjes gesponserd door legbatterij houders zijn bij vele natuurlijk meer waard.

Een kip is niet gelukkig in een legbatterij, scharrelschuur en de meeste "vrije uitloop" bedrijven.

dat is de simpele waarheid...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:41

Een kip is tegenwoordig nergens gelukkig, maar ik weet wel waarom ik liever geen scharreleieren koop. De pikorde in een groep met duizend kippen waardoor de helft niet kan eten en wordt doodgepikt maar wél kan rondlopen weegt voor mij op tegen de 4 kippen in een hokje, ze kennen mekaar maar kunnen minder bewegen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:07

Dan weet ik niet waar jij allemaal naar toe bent gegaan hoor, heb lang gewerkt bij een boer met schapen en kippen van vrije uitloop (maak een verschil tussen echte uitloop zoals het hoort te zijn, en uitloop die ontstaan is uit marktdoel) en die kippen hadden een super leven. Heb in die tijd maar een paar kippen dood gevonden, omdat ze zich hadden verhangen.
En kippen in hok worden vaak minder ziek door antibiotica in de voeding....

Dat zou hetzelfde zijn als elk varken in klein opfokkot zetten, met betonnen ondergrond, omdat sommige een barslechte weide hebben, en elkaar soms is bijten.
En kanibalisme komt overal voor, dat is een natuurlijk fenomeen, kippen zijn eenmaal niet zo slim, heeft ook niets met slechte kip te maken. Ze plukken gewoon tot ze bloed zien, en eens ze de smaak hebben geproeft.

Ik vind het altijd raar dat mensen uitloop keuren op de bedrijven waar het standpunt een economisch doel heeft.
Dat hetzelfde zijn om vrije uitloop vlees af te keuren, omdat sommige het niet zo goed doen, alleen omdat de wetgeving te zacht is.
Maar zeventig procent van de uitloopbedrijven waar de beesten zitten hebben wel een super leven. In de bossen, zonder bijvoer alleen natuurlijk voer. Maar ja dat kan ook niet op, want de consument is a door deze gesponserde onderzoeken heilig van overtuigt dat ophokken beter is, en b wil er geen geld aanuitgeven. Neen we willen zoveel mogelijk voor zoweinig mogelijk geld, en we leggen ons geld in de schoot van de massaproductie

Ik vind het triest eigelijk, dat er zoveel nu zijn die geloven dat batterij veel beter is voor de kip, door deze nietszeggende onderzoeken. En dat de bedrijven die het slecht doen wel naar gekeken worden, en die het goed doen niet Verdrietig
Is dat een normale denkwijze?
Een goede consument zou eigelijk beter eieren kopen van de plekken waar ze wel goed zitten, en een betere regelementering afdwingen. Inplaats van ogen toedoen, en een vergelijking maken tussen zandvlakte en batterij.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:19

maar wat kan ik nu het beste kopen, want ik zie aan het doosje niet hoe de kip zit.
er staat alleen: 'niks' op, 'scharrel' op of 'vrije uitloop' op en ik als verdere kippenleek, weet dan dus niet wat het best is. Ik ga op de naam af en pak dus altijd vrije uitloop, maar dat zegt dus ook niks.
Ik ga voortaan wel naar een boer met een bordje eieren te koop lans de weg, kan ik zelf checken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:53

Geen eieren meer, free the chickens Haha!

Vaak kan je het keur nakijken op internet, of toch de naam. Dat is ook het grootste probleem, veel te weinig controle die de consument zelf kan doen. Bv bij negro vlees weet je dat je zowiezo goed zit. Maar wie kent al de namen van eieren ik niet hoor.
Ze zouden beter geld steken in een betere overgang van uitloop biologisch dan een crappy onderzoek.
Vaak is die grens het probleem dat veel boeren tegenhoud, de overgang is duur maar ze krijgen veel meer voor vlees en eieren.
En de antibiotica word weg gelaten.

Maar eens dat,het gebeurd zal er toch een grotere controle moeten zijn van de voedingsindustrie zelf.
Trouwens bij de boer en de supermarkt onder scharrelkippen, controleer de eieren als er markeringen aan zitten is dat door het rondraaien in de batterij Lachen

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:20

Katiavl, ik ben het volkomen met je eens! Mensen willen zichzelf niet slecht voelen over het eten van legbatterij-eieren en troosten zich met zo'n onderzoek als deze. Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat het inderdaad nogal commercieel in elkaar zit. Precies wat lejo zegt. Als iedereen denkt dat deze kippen 'gelukkig' zijn, dan is er toch niets aan de hand? Yeah right... Hoezo een bord voor de kop. Struisvogelpolitiek. Ga nou eens terug naar het idee op zich: we stoppen zoveel mogelijk kippen in hokjes bij elkaar zodat wij iedere morgen een eitje kunnen bakken. Ik dacht dat we juist niet zo in hokjes moesten denken? Verward En oja, om te voorkomen dat ze elkaar doodpikken, snoeren we ze toch gewoon letterlijk de mond? Zie de link http://www.animalfreedom.org/paginas/in ... appen.html (waarschuwing: kan schokkend zijn!!).

Afbeelding
Het is toch om je ogen uit je kop te schamen dat 'de mens' zo bezig is.

En over het ziek worden: een scharrelvarken krijgt ook geen (preventieve) antibiotica. Als dit wel gebeurt wegens ziekte, mag het niet meer als biologisch vlees verkocht worden. Logisch dat een biologische kip dus wellicht sneller iets te pakken heeft. Die wordt niet platgespoten met allerlei troep die wij (nou ja, ik spreek in dit geval niet voor mezelf) genoeglijk met z'n allen naar binnen werken.

Een interessant artikel: http://www.wb-online.nl/krant/artikel.php?id=2782

Nou, eet smakelijk bij je volgende legbatterij-eitje. En denk vooral niet aan de beelden die in mijn post te zien zijn. Deze kippen zijn 'net zo gelukkig'. Afbeelding Scheve mond

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:17

Het is echt gewoon hoe onze maatschappij in elkarr zit. Zolang mensen batterij eieren blijven kopen, zolang de batterijkippen er blijven. Het is veel duurder voor een boer om uitloop te hebben dan batterij kippen. Het is niet juist hoe de beestjes zitten, maar ja de samenleving moet dit ook zien en meer geld willen geven voor de scharreleieren. Snap die boeren ook wel ( ookal is het niet juist voor de kippen)

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:43

Waar wij mensen makkelijk overheen kijken, is dat kippen maar 20 individuen kunnen onthouden. Dus in een groep van 20 kippen weet elke kip zijn rangorde en dus gedrag. Maar scharrelkippen worden per 10.000 gehouden, niet per 20. En dus kom je als kip steeds nieuwe kippen tegen, met wie je moet uitvechten of je hoger of lager in de rangorde staat. Dat is stress. Verveling in de batterij is ook stress, maar niets vergeleken met constant moeten vechten voor je eten.

Batterijen zijn veel minder erg dan veel mensen denken, door de beelden die bijvoorbeeld stichting Wakker Dier toont. Maar: productiekippen zijn bijna altijd gezond, want anders produceren ze niet optimaal, en dat kost geld. Dus wil de boer ze gezond hebben (plus dat boeren ook een hart hebben, en niet graag naar zieke dieren kijken!) Natuurlijk heb je de boeren die 't geen reet kan schelen of die beesten gezond zijn, maar die gaan gauw genoeg failliet. Want ze moeten wel 't gebouw onderhouden, het voer betalen, en ook nog eens de kippen extra vaak vervangen, terwijl de kippen te weinig produceren. En je hebt echt heel veel eieren nodig om winst te maken.

lejo: Ik koop altijd graseieren, dit zijn eieren van kippen die een stal hebben met verschillende "woonlagen", met legnesten, voederplaatsen, zitstokken, enz, en ook een vrije uitloop hebben. En ze mogen nog wel antibiotica, dus zijn minder gevoelig voor ziektes. Het enige nadeel is dat ze in te grote aantallen tegelijk worden gehouden.