Rookverbod schoolpleinen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Rookverbod schoolpleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:00

Wij niet er stond controle aan alle poorten Tong uitsteken van het schoolplein afgaan was geen goed idee

En er stond controle in de toileten zodat ze daar niet konden gaan

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:08

Wij mochten ook gewoon van het schoolplein af.

Als ze dan niet geïntersseerd zijn in voorlichting, dan geven we ze dat gewoon niet.
We gooien alle rokers op een school naar buiten, en iedereen rookt dan binnen een bepaalde tijd 2 of 3 pakjes leeg... dan zijn ze zo ziek geworden, dan roken ze niet meer!

Grapje!!
Een verbod is op zich logisch in verband met de verboden in horeca gelegenheden e.d.
Aan de andere kant vind ik het ook weer betuttelend overkomen. Als de jongeren willen roken, dan moeten ze dat zelf weten. De ouders hebben hierin de eerste verantwoordelijkheid, maar ik kan me voorstellen dat de ouders hierin niet verder komen als hun kinderen op scholen kunnen doen en laten wat ze willen.
Kortom, aan de ene kant vind ik het een goede initiatief, aan de andere kant vind ik het weer nergens op slaan, maar dat is waarschijnlijk omdat ik zelf een roker ben!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:11

Vanessa24 schreef:
Aan de andere kant vind ik het ook weer betuttelend overkomen. Als de jongeren willen roken, dan moeten ze dat zelf weten. De ouders hebben hierin de eerste verantwoordelijkheid, maar ik kan me voorstellen dat de ouders hierin niet verder komen als hun kinderen op scholen kunnen doen en laten wat ze willen.
Kortom, aan de ene kant vind ik het een goede initiatief, aan de andere kant vind ik het weer nergens op slaan, maar dat is waarschijnlijk omdat ik zelf een roker ben!

Sorry, maar ik heb liever dat mijn belastingcenten ergens anders aan worden uitgegeven dan de miljoenen euro's die jaarlijks gaan zitten in de gezondheidsklachten van rokers Boos! Dus niks zelf weten, het kost onze maatschappij bakken met geld!

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 14:13

erleyne schreef:
Vanessa24 schreef:

Sorry, maar ik heb liever dat mijn belastingcenten ergens anders aan worden uitgegeven dan de miljoenen euro's die jaarlijks gaan zitten in de gezondheidsklachten van rokers Boos! Dus niks zelf weten, het kost onze maatschappij bakken met geld!

En wat denk je dan van mensen met veel overgewicht?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:13

Maar technisch gezien gaan rokers eerder dood, waardoor zij op de lange termijn minder zorg kosten Slim

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:14

Dan nog kosten rokers meer dan niet rokers Knipoog Over overgewicht zullen we het maar niet gaan hebben, beetje off topic.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 14:15

erleyne schreef:
Dan nog kosten rokers meer dan niet rokers Knipoog Over overgewicht zullen we het maar niet gaan hebben, beetje off topic.

Da's waar.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:16

Mensen met overgewicht ligt niet altijd aan hunzelf soms ook wel Lachen dat is al zo lang bewezen, mischien even je hystologie, en je anatomie leren. Maar goed de vraag die ik dan stel is waarom moeten twee kwaden altijd met elkaar vergeleken worden, het gaat over roken en niet overgewicht

Roken daarintegen kies je zelf voor, of je hebt een predispositie omdat je moeder rookte terwijl je zwanger bent

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:18

erleyne schreef:
Vanessa24 schreef:

Kost bakken met geld? Rokers brengen ontzettend veel geld in het laatje en ook de vele zorg bij gezondheidsinstellingen is vaak maar van korte duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:19

MissJ schreef:
katiavl schreef:
Goede voorlichting is er nu al, de fotos van beschadigde longen, en zovoort verzamelen ze ondertussen al als stoerdoenderij.
Afschaffen is een goed ding, mag wel overal van mij apart Lachen

Bangmakerij werkt ook niet.

Uitstapje long afdeling ziekenhuis ook niet?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:20

ik vind niet dat ze overal maar verbods in moeten stellen mensen gaan dan wel op andere plekken roken denk aan schoolgangen/wc/buiten pleins..

je stopt het roken toch niet en verminderen zal ook echt niet gebeuren jongeren zullen daardoor echt niet minder gaan roken..
je spoort ze juist aan dan vind ik om het juist te doen omdat het juist niet mag...dan gaan jongeren het juist stiekum doen.

vind ook de jongeren die roken dat ze het zelf moeten weten. heb zelf ook gerookt omdat ik er rustig van werd.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:21

erleyne schreef:

Ik wil wel eens een sommetje maken, maar dat is nu teveel research. Een schatting kan ik wel maken en die gaat dan ongeveer zo:
Een roker leeft gemiddeld minder lang dan een niet roker, maar krijgt misschien een 'zware' ziekte. Stel dat de gemiddelde roker 70 jaar wordt. Een niet-roker leeft gemiddeld langer dan een roker en stel wordt 85 jaar, dat houdt dan in dat de niet-roker zo'n 15 jaar extra zorg nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:22

Niet elke oudje heeft zorg nodig hoor Lachen
Mijn oma is 86 en heeft nog niet veel gekost Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:22

Runningkawa ik ga even eerlijk zijn, toen mijn moeke (oma dus) op sterven lag, werd ze gebracht naar een terminale ziekenhuis, dat is een plekje in een bos waar ze verwend worden tot het gedaan was. 80 procent die er lagen waren er rokers en hadden longkanker daar voor (had het gevraagd), en tot mijn grote verbazing waren er sommige zusters die daar rookte, dat snapte ik echt niet. Of het is mischien omdat ze het verdriet niet aankunnnen

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 14:23

buster4ever schreef:
ik vind niet dat ze overal maar verbods in moeten stellen mensen gaan dan wel op andere plekken roken denk aan schoolgangen/wc/buiten pleins..

je stopt het roken toch niet en verminderen zal ook echt niet gebeuren jongeren zullen daardoor echt niet minder gaan roken..
je spoort ze juist aan dan vind ik om het juist te doen omdat het juist niet mag...dan gaan jongeren het juist stiekum doen.

vind ook de jongeren die roken dat ze het zelf moeten weten. heb zelf ook gerookt omdat ik er rustig van werd.

Ben het gedeeltelijk mee eens. De leeftijd waarop jongeren (zeg maar gerust kinderen) beginnen met roken is soms erg laag. Tegenwoordig is het normaal als je in de brugklas zit en je rookt. Ik denk dat kinderen onder andere op school beïnvloed worden door medescholieren om te gaan roken, of eens een sigaretje te proberen.
Laatst bijgewerkt door Ouwe op 10-07-07 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:24

Hebben wij in NL ook zulke plekjes? Lachen

Geen idee waarom ze toch roken..ik zou het denk ik niet meer durven als ik zo'n baan had en al die ellende in de longen zag

Verder gaat het hier om een doelgroep van onder de 18...daar extra regels vind ik zo raar nog niet hoor Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:26

Ik ben zelf hartpatiënt, en heb dus helaas al heel wat uurtjes doorgebracht op de Thorax-afdeling van verschillende ziekenhuizen. De meeste medepatienten zijn toch echt de rokers Knipoog en dat is geen prettig zicht. Als ze een paar dagen op de afdeling liggen ( en dus niet mogen roken ), hoesten ze jaren asfalt naar boven. En maar aan het zuurstof liggen....

Vanessa24

katiavl schreef:
Runningkawa ik ga even eerlijk zijn, toen mijn moeke (oma dus) op sterven lag, werd ze gebracht naar een terminale ziekenhuis, dat is een plekje in een bos waar ze verwend worden tot het gedaan was. 80 procent die er lagen waren er rokers en hadden longkanker daar voor (had het gevraagd), en tot mijn grote verbazing waren er sommige zusters die daar rookte, dat snapte ik echt niet. Of het is mischien omdat ze het verdriet niet aankunnnen

Ik denk niet dat verpleegsters roken omdat ze het verdriet niet aan kunnen, dan kunnen ze beter op zoek gaan naar een andere baan.
Je rookt omdat je eraan verslaafd bent.

Schimmelig

runningkawa schreef:
Niet elke oudje heeft zorg nodig hoor Lachen
Mijn oma is 86 en heeft nog niet veel gekost Lachen

Ok, enige uitzondering daar gelaten natuurlijk. Een gemiddeld oudje is wel weer redelijk hulpbehoevend (denk aan thuiszorg en al die dingen) Lachen

Anyway, da's wel erg off topic Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb niks tegen op een algemeen verbod wat sigaretten betreft (don't shoot me please) Vork

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:29

*Poef* en schimmelig legt het loodje Knipoog
Ik kan het me wel voorstellen dat niet-rokers blij zijn met een algehele rookverbod, ik als roker is daar minder gelukkig mee.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 14:30

Vanessa24 schreef:
Ik kan het me wel voorstellen dat niet-rokers blij zijn met een algehele rookverbod, ik als roker is daar minder gelukkig mee.

Kan ik me goed voorstellen. Het zal straks ook wel raar zijn als er nergens in de horeca meer gerookt mag worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:30

Oma heeft pas sinds dit jaar hulp in huis, gaar nu afgelopen jaar ook ineens erg berg afwaarts met haar Verdrietig

Ik denk ook omdat ze verslaafd zijn.
Maar een verbod op de scholen werkt veel kunnen roken op 1 dag iig niet in de hand Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:30

Heerlijk toch, kan je weer eens een avond op stap zonder je longen uit je lijf te hoesten en prikkende ogen.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:33

ik vind het niet goed , dit helpt toch niet dan gaan ze gewoon buiten het schoolplein roken dit heeft dus geen zin denk ik
x sharona

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:34

Vanessa24 schreef:

Clown Ik denk dat er een bepaald groepje is dat rokers een slechte naam bezorgd bij niet rokers.
Bij mij zijn dat vooral de mensen die per ongeluk een peuk op mij uitbranden in de kroeg, of mensen die een sigaret opsteken als ik lekker zit te eten in een restaurant Vork Dat ongevraagd meeroken vind ik niet zo fijn, als rokers een beetje zouden opletten zou het mij geen eens zo interesseren of zij rookte of niet Nagelbijten / Gniffelen