Feest voor geslaagden, VMBO'ers niet welkom!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Re: Feest voor geslaagden, VMBO'ers niet welkom!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:32

Wat een verschrikkelijk domme actie! Mensen van het VMBO zijn al blij dat ze het gehaald hebben.. En dan dit. Hoezo kinderachtig!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:34

Bij ons waren de examenfeesten ook altijd apart. Havo en vwo organiseerde hun eigen feest, en mavo ook. Havo ging elk jaar naar een groot kasteel, allemaal in gala, iedereen met speciaal vervoer, binnen waren allemaal sjieke hapjes en leuke muziek. De mavo klassen organiseerde een echt tienerfeest zeg maar, wel in galakleding, maar met veel bier, harde muziek, en die feesten liepen ook heel vaak uit de hand.
Dus ik snap heel goed waarom ze geen 'alles bij elkaar'-feest willen houden. Maar dat ze dan op z'n minst voor de mavo-geslaagden een eigen feest organiseren!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-07 21:04

Hier een berichtje van iemand die toch graag wat van zich wil laten horen...

Hoi Kim,
Misschien kun jij dit voor mij op bokt zetten want dit onderwerp gaat mij erg aan het hart!
Ik denk dat er vergeten worden door de artsen/advocaten en zakenlui in spé dat ze deze VMBO'ers nog hard nodig hebben in hun latere leven. Want wie komt er bij hun de lekke dakgoot maken, wie komt de wc ontstoppen, de elektriciteit installeren, het huis schilderen? En wie denk je dat er in de kantine van hun bedrijf staat!
Volgens mijn idee zijn VMBO'ers de basis van de toekomst. En wat dat feest betreft, waarschijnlijk staat er een VMBO'er achter de tap, want die moet geld bijverdienen omdat ze het thuis niet zo ruim hebben.
En dat zo'n feest nou weer zo ontzettend veel moet kosten ... Waarschijnlijk georganiseerd door iemand die er voor geleerd heeft. Kost veel te veel en muziekkeuze laat te wensen over maar .. daar moet je voor gestudeerd hebben hé.
Groeten Melkbus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:39

Juist
super gesproken!!!

Zonder de vmbo-er geen eten op de plank
geen lege vuilnisbak
niet eens kleren aan je gat, want die vrachtwagenchaffeur die alles rondbrengt zal ook geen universiteit gehad hebben.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:45

Ik ga ook VMBO doen omdat ik geen zin heb in HAVO. En ik merk idd wel dat er echt onderscheid tussen gemaakt wordt. HAVO doet bijv. allemaal leuke projecten en uitjes enzo, VMBO doet dat niet. Echt jammer dat het zo moet. Scheve mond

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:49

Ik vind het dikke onzin. Niet alle VMBOers zijn hetzelfde toch?
Ik heb zelf ook VMBO gedaan en ik deed atijd wel veel voor school, maarja als je niet hoger kan dan kun je niet....

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:10

KsVrPy schreef:
Ik ga ook VMBO doen omdat ik geen zin heb in HAVO. En ik merk idd wel dat er echt onderscheid tussen gemaakt wordt. HAVO doet bijv. allemaal leuke projecten en uitjes enzo, VMBO doet dat niet. Echt jammer dat het zo moet. Scheve mond

Misschien komt dat ook wel omdat je op de HAVO tweede fase hebt?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:25

Ik snap niet dat partysquad daar in trapt... Geloof niet dat die allemaal een univeriteit hebben wel..? En inderdaad die jongens die waarschijnlijk voor het drinken zorgen ook niet.

Bij ons op school was het zelfs zo erg dat een leraar van de havo in kwam vallen voor een leraar vmbo bij ons in de klas en die kwam al binnen lopen met de opmerking " zo en dan gaan we nu het lagergelege volk van de school aanpakken"

... dat had hij natuurlijk niet moeten zeggen...

Diep triest zo'n feest, snap niet dat er niks tegen gedaan word?

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:27

Het zou natuurlijk ook gewoon aan de ruimte kunnen liggen. Er zijn nu eenmaal veel meer mensen die vmbo (60%) doen dan havo vwo. Misschien hebben ze niet genoeg ruimte of wordt het feest te groot.

Het zou ook kunnen liggen aan het feit dat de gemeente misschien veel problemen heeft gehad met mensen van vmbo. Bijvoorbeeld door problemen op de school of daarbuiten.
Maar het argument van startkwalificatie slaat nergens op. Met geen enkel middelbare school diploma kan je starten op de arbeidsmarkt. Zelfs iemand met een vwo papiertje heeft een vervolgopleiding nodig. Na de middelbare school ben je niet klaar voor de arbeidsmarkt. Dat ben je pas na mbo/hbo of wo.

Het beste kunnen ze aparte feesten houden. Ik begrijp niet goed wat al die verschillende groepen met elkaar gemeen hebben. Iemand op het mbo is vaak veel ouder dan op de havo of het vmbo. Hou de groepen gewoon apart en geef iedereen zijn eigen feest.

Denk dat het ook een geld kwestie is (te weinig geld om iedereen uit te nodigen of een nog grotere zaal te huren).

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:29

Urko schreef:
Bij ons op school was het zelfs zo erg dat een leraar van de havo in kwam vallen voor een leraar vmbo bij ons in de klas en die kwam al binnen lopen met de opmerking " zo en dan gaan we nu het lagergelege volk van de school aanpakken"

... dat had hij natuurlijk niet moeten zeggen...

ik heb mn gymnasium diploma en heb daarna ook nog op een universiteit gezeten..
denk dat jij niet wil weten hoe daar wordt gedacht..
op een zelfstandig gymnasium werd ons altijd ingeprent dat we meer moesten kunnen en "beter" waren...
op de universiteit werden tijdens colleges geintjes gemaakt over mensen die HAVO hadden gedaan.. over HBO hoefde je al helemaal niet te spreken..
over iemand die VMBO heeft gedaan werd echt niet eens gesproken!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:32

En daar was dan niemand die eens zo slim was om de opmerking te maken dat hij dan geen eten had zonder al die "domme" mensen?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:37

furious schreef:
KsVrPy schreef:

Misschien komt dat ook wel omdat je op de HAVO tweede fase hebt?

Nee.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:42

runningkawa schreef:
belachelijk...meer woorden heb ik er niet voor...

he rk heel vaak ben ik het wel met je eens, maar je moet er wel ff bij stilstaan dat havisten, mbo'ers vwo'ers en andere vaak 17/18 en ouder zijn... vmbo ers komen net van voortgezet onderwijs, zijn veel jonger dus ander soort feest lijkt mij wel gepast...
niet allemaal bijelkaar !!
wel dom dat daar niet eerder aan gedacht is

ge edit
mensen julie doen wel heel negatief!!! kijk goed lezen er staat een Startkwalificatiefeest dus gen discriminatie maar gewoon nog niet voor hun. De meeste vmbo'ers gaan toch wel door naar het mbo dan is het hun beurt...
het gaat er helemaal niet om dat vmbo'ers niet ''goed'' of ''slim'' genoeg zouden zijn!

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:02

Zo het feest is inmiddels geweest.
Heel erg negatief?.De mevrouw die dit bedacht had wilde op deze manier jongens en meiden van het vmbo stimuleren om een vervolgopleiding te doen.Denk je nou echt dat ze dat doen om naar een feest te kunnen.Mischien zijn er wel jongeren bij die aan hun top zitten en niet verder kunnen.
Zoals je hier ook wel in sommige berichten kunt lezen moet je al tegen een vooroordeel vechten als je het vmbo doet, want het zijn vaak geen lievertjes.Weet niet hoor maar van dit soort toestanden gaan ze ook wel schoppen tegen de maatschapij.
Hebben de jongeren die hun vmbo diploma hebben gehaalt er dan niet minder hard voor gewerkt.En kwa leeftijd ,ik ken jongens en meiden die volwassener zijn met 14 dan sommige met 30
Trouwens het geld kwam ook uit het potje om jongeren met een vmbo diploma te stimuleren verder te studeren.Geld op aan feestje en niet eens voor hun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:05

zoals eerder gezegt, iemand van de Havo kan ook niet starten, je hebt dan echt niet zoveel maar dan de mavo (om nog maar ff in die termen te spreken) en zijn ook maar een jaar ouder...

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:44

denk ook nog veel in mavo termen maar goed ben nu wel aardig thuis in vmbo havo vwo termen.
en ja het 'het kan in almere"

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:33

Ik vind de reden die ze in het artikel noemen wel een beetje raar, maar zelf heb ik toch meer negatieve ervaringen met VMBO-ers dan met havisten/VWO-ers. Waar het aan ligt weet ik ook niet, maar op mijn oude school waren het altijd VMBO-ers als er gevochten werd of als er iets gestolen was.
Ik denk dat dat beeld er ook is bij veel mensen. Op zich is het natuurlijk niet raar dat criminaliteit op het VMBO veel meer voor (lijkt) te komen, omdat er veel meer mensen zijn die het VMBO doen. Maar goed, zo denkt de mens over het algemeen niet.

Ik denk overigens niet dat door de mensen voor wie dit feestje georganiseerd wordt erover nagedacht wordt dat VMBO-ers de basis vormen en ik vind het ook niet nodig dat er hier zo denigrerend over wordt gedaan. Het ligt puur aan de organisatie, niet aan álle mensen van het VWO/HAVO/HBO/WO.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:02

Ik vind het ronduit belachelijk.

Er zitten op het VMBO ook gemotiveerde leerlingen die gewoon niet meer in huis hebben op leergebied, of leerlingen die wel meer in huis hebben maar liever praktisch aan de slag gaan. Daarnaast kom je met alleen HAVO of VWO ook niet aan de bak hoor, moeten die niet gemotiveerd worden voor een vervolgopleiding dan?
Ik heb er gewoon geen woorden voor, vind het echt diep, dieptriest!

Die klassestrijd was er trouwens op sommige scholen zelfs tussen het personeel. De H/V-docenten die neerkeken op VMBO-docenten, terwijl ze nota bene exact dezelfde diploma hebben Koe

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:42

Ik zie het probleem niet: wie betaalt, bepaalt.

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:49

prive ja maar niet een gemeente

_LoutJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:53

Ik vindt dit ook belachelijk..
Sommige mensen/kinderen kunnen gewoon geen VWO doen en moeten wel VMBO doen..

Bij ons op school merk ik het ook, ik zit op VMBO en onze engels leraares zegt altijd 'Ik wil echt volgend jaar geen VMBO hebben, die begrijpen niet zo snel iets en zijn zo druk', en dat zegt ze dan als wij(VMBO klas)les van haar krijgen, daar snap ik echt niets van..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:53

flowerxxx schreef:
Maar het argument van startkwalificatie slaat nergens op. Met geen enkel middelbare school diploma kan je starten op de arbeidsmarkt. Zelfs iemand met een vwo papiertje heeft een vervolgopleiding nodig. Na de middelbare school ben je niet klaar voor de arbeidsmarkt. Dat ben je pas na mbo/hbo of wo.

Formeel gezien is een havo- of vwo-diploma wél een startkwalificatie:

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/_unique/_c ... 9A23C85%7D

Citaat:
Startkwalificatie
Een startkwalificatie voor de arbeidsmarkt wordt in Nederland gelijkgesteld aan een opleiding op niveau 2 van de kwalificatiestructuur van de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB). Dit betekent dat na het verlaten van het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo; voorheen vbo en mavo) nog een beroepsopleiding moet worden gevolgd met een minimale opleidingsduur van twee jaar. Ook een afgeronde havo- of vwo-opleiding wordt als een startkwalificatie beschouwd.

On topic: ik vind het te gek voor woorden. Organiseer dan een apart feest voor vmbo'ers als je om wat voor reden dan ook problemen voorziet. Op deze manier wordt het gevoel 'zie je nou wel, we horen er echt niet bij' er nog eens even extra ingewreven. Ja, zo weet je ze idd wel te motiveren. Scheve mond

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:59

elledani68 schreef:
prive ja maar niet een gemeente

Ook een gemeente. Dat die niet beschikt over prive-geld maar over gemeenschapsgeld doet daar niks aan af. Zij betalen de rekening(en) en zij bepalen de doelgroep. En als je het daar als burger niet mee eens bent mag je ze bij de volgende verkiezingen je eigen rekening geven.....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:03

Onderwijswethouder Martine Visser (CU/CDA) hoopt dat van het feest ''een positieve prikkel'' uit gaat. Jongeren met alleen een vmbo-diploma beschikken in principe niet over een erkende startkwalificatie voor de arbeidsmarkt. Als ze goed hun best doen, kunnen ze in de toekomst ook naar het 'Startkwalificatiefeest'.

Nou, wat een positieve prikkel. Scheve mond

Een gemeente hoort IMO op dit punt geen onderscheid te maken. Maar als vmbo'ers zou ik al niet eens naar zo'n feest willen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:06

Dan geef je als gemeente maar geen feest...en doe wat nuttigs met het geld...dit is alles behalve nuttig en als je dan ook nog eens mensen uitsluit is het gewoon belachelijk...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-07 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt