Geef nierdonor 50.000euro,mogelijk nieuwe wet.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Effy

Re: Geef nierdonor 50.000euro,mogelijk nieuwe wet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:44

Weten we gelijk wat een mensenleven waard is: 50.000 euro.

Citaat:
In Nederland overlijden per jaar enkele honderden patiënten die op de wachtlijst staan voor orgaantransplantatie. Er is een groot gebrek aan donoren en bruikbare organen. Hoitsma verwacht dat het tekort met succes kan worden aangepakt als burgers goed worden betaald voor het afstaan van een orgaan

Het is dus ook de bedoeling meer mensen te werven door geld te bieden. Indirect is dit dus gewoon een zakelijk voorstel: verkoop je nier en je krijgt er een leuk bedrag voor.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:16

Waar gaat de wereld heen.. Ik vind het prima dat ze donor worden willen stimuleren, maar er geld voor geven.. Waarom moeten mensen er eerst aan verdienen voordat ze iets goeds willen doen? Echt belachelijk gewoon. Geld, geld, geld tot de economie in elkaar zakt en dan is het niks meer waard. Zit je met je briefjes papier in je portemonnee.. Waarom zou je het niet doen omdat je een ander ook het leven gunt? Is dat blije fijne gevoel dat je iemand helpt niet genoeg? Is materie weer beter? Ja ik weet dat ik het nu overdrijf en de wereld is nu eenmaal zo. Maar stiekem vind ik dat toch echt wel zonde..

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:26

Wat de reden is van het afstaan van een nier, vanwege geldproblemen of omdat je iemands leven wilt redden is toch niet van belang? Zolang er maar levens gered worden is het toch goed?
Een mens kan prima leven met 1 nier, echter is de operatie voor het verwijderen van de nier zwaar en kan deze persoon tijdelijk niet werken of wat dan ook. Opzich is het een redelijk vergoeding!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:34

@Revanches, cross-over is iets anders hoor. Wat jij noemt is een familietransplantatie. Cross-over is in eht leven geroepen omdat er veel familieleden zijn die hun naaste een nier willen geven maar vaak zijn ze geen goede match. Als er meerdere koppels(donor-ontvanger) zijn die dat probleem hebben komen ze in een soort programma, ik noem het altijd voor de grap een tombola, waarin een ander koppel wordt gezocht die wel matcht. Dus donor A uit koppel A doneert aan ontvanger B uit koppel B en andersom. Dit gebeurd dan tegelijkertijd en kan in 2 verschillende ziekenhuizen zijn.
Het is mooi bedacht maar aan de andere kant treurig dat het moet bestaan.
Verder zijn er ook altruistische donoren, mensen die zich melden bij het ziekenhuis en vertellen dat ze een nier af willen staan. Dit kan na grondig psychisch en medisch onderzoek. Een van mijn patienten heeft zo ook een nier gekregen.

Ik denk zelf dat de hoogleraar in kwestie gewoon nog een prikkelende mening in de wereld heeft willen brengen. Na de donorshow is iedereen al na gaan denken en zo wordt de discussie nog verder opgelaaid.
Van mij mag er best een vergoeding tegenover staan.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 21:37

Tiessie schreef:
@Revanches, cross-over is iets anders hoor. Wat jij noemt is een familietransplantatie. Cross-over is in eht leven geroepen omdat er veel familieleden zijn die hun naaste een nier willen geven maar vaak zijn ze geen goede match. Als er meerdere koppels(donor-ontvanger) zijn die dat probleem hebben komen ze in een soort programma, ik noem het altijd voor de grap een tombola, waarin een ander koppel wordt gezocht die wel matcht. Dus donor A uit koppel A doneert aan ontvanger B uit koppel B en andersom. Dit gebeurd dan tegelijkertijd en kan in 2 verschillende ziekenhuizen zijn.
Het is mooi bedacht maar aan de andere kant treurig dat het moet bestaan.
Verder zijn er ook altruistische donoren, mensen die zich melden bij het ziekenhuis en vertellen dat ze een nier af willen staan. Dit kan na grondig psychisch en medisch onderzoek. Een van mijn patienten heeft zo ook een nier gekregen.

Ik denk zelf dat de hoogleraar in kwestie gewoon nog een prikkelende mening in de wereld heeft willen brengen. Na de donorshow is iedereen al na gaan denken en zo wordt de discussie nog verder opgelaaid.
Van mij mag er best een vergoeding tegenover staan.

Hoho...Ik weet het verschil tussen crossover en familiaire transplantatie wel.
Alleen Russel kon niet op de naam komen van een crossover,dus dat bedoelde ik er mee.
En daarna volgde ik met mn reactie dat ik mee heb gemaakt dat een vriend een donor kreeg van zn vader,dit stond los van de cross over! Knipoog

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 21:50

Ik vind het niet eens zo'n slecht plan.
Ik denk alleen dat de donoropkomst dan ineens massaal zou zijn.
Want ja.. ik geef toe; ik ben op dit moment geen donor, maar als ik 50.000 euro zou krijgen voor het afstaan van een nier (en ik daarna zonder complicaties verder kan leven) zou ik het ook wel weten..
Dus.. waaaaar gaat dit geld vandaan komen Clown

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:19

degene die hem wil hebben zal waarschijnlijk moeten betalen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:20

Wat krijg je nu (vast al eerder gezegt maar geen tijd om het topic door te lezen), zwerfers of andere mensen met een geld schuld verkopen hun ziel (in dit geval een nier) aan de duivel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:24

50.000? Neem mijn nier maar! Haha!

Haha nee, ik wil echt geen donor zijn. Bloos
Het idee dat er iemand met iets van mij in zijn lijft rondloopt, bah...

Vraag me trouwens wel af waar ze al dat geld vandaan willen halen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:26

Ik zou nooit, maar dan ook echt nóóit, doneren zolang ik in leven ben Scheve mond Straks sta je een nier af, krijg je al dan niet die 50.000 euro en dan krijg je iets aan je nieren waardoor jou ene niet meer genoeg functie heeft of helemaal wegvalt, nou dan ben je de klos... Dat wil je echt niet meemaken volgens mij Nagelbijten / Gniffelen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:27

Hmm.. na mijn idee kan dat geld wel beter besteed worden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:28

Revanches schreef:
Aan de ene kant vind ik het een erg goede optie!(heb het ook in levende lijve meegemaakt qua donor zijn)

Maar ik denk dat er ook een schaduwkant aan zit, wat ik hiermee bedoel is;
Mensen in geldnood proberen misschien op deze manier aan geld te komen...En ik vind dat dat niet zou mogen!

Ik vind het inderdaad wel een beetje link ja..
Als iemand in geldnoot zit zou dat een reden kunnen zijn om donor te worden.
Maar dat lijkt mij een verkeerde reden!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:38

daantjuhhh schreef:
Revanches schreef:
Aan de ene kant vind ik het een erg goede optie!(heb het ook in levende lijve meegemaakt qua donor zijn)

Maar ik denk dat er ook een schaduwkant aan zit, wat ik hiermee bedoel is;
Mensen in geldnood proberen misschien op deze manier aan geld te komen...En ik vind dat dat niet zou mogen!

In principe maakt de reden toch niks uit.. als jij een nieuwe nier nodig hebt interesseerd het je toch geen bal waarom diegene een nier heeft gedoneerd? als jij die nier maar hebt!

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:52

Ilsemarie schreef:
Ik zou nooit, maar dan ook echt nóóit, doneren zolang ik in leven ben Scheve mond Straks sta je een nier af, krijg je al dan niet die 50.000 euro en dan krijg je iets aan je nieren waardoor jou ene niet meer genoeg functie heeft of helemaal wegvalt, nou dan ben je de klos... Dat wil je echt niet meemaken volgens mij Nagelbijten / Gniffelen

naja dan kun je er weer 1 terugkopen, tegen die tijd heb je vast meer geld over dan nu. Vork

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 00:07

Redrumfox schreef:
daantjuhhh schreef:

In principe maakt de reden toch niks uit.. als jij een nieuwe nier nodig hebt interesseerd het je toch geen bal waarom diegene een nier heeft gedoneerd? als jij die nier maar hebt!

nou.. ik ken de kant van donor onvangen zeker,,,

En ja.. het maakt mij wel uit als dit ingesteld zou worden.
Ik vind de enigste goede reden om te doneren is omdat je een ander wil helpen.
mensen gaan uit geld nood rare sprongen maken en denken niet meer helder na.
Dus ik zou willen dat di niet ingesteld zou worden.
Ookal ben ik voor doneren!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:06

Ik zou ook wel een nier af willen staan voor dat geld.
En voor de mensen die denken waar komt dat geld vandaan.. Wat denk je dat je bespaart als er een paar 100 mensen niet meer naar de dialyse hoeven 3 keer per week, die mensen kunnen een productiever leven leiden enz enz.
Voor familieleden zou ik zo een nier afstaan (zonder betaling) mocht het nodig zijn, ik red me met 1 nier ook wel.. ze zijn gezond bleek pas nog uit een bloedtestje Knipoog. Voor een vreemde persoon vind ik het toch anders. Het is best een hele operatie, je bent een tijdje uit de running, zoiets zou bij ons thuis een hele onderneming zijn met de kids, paarden en honden. Daar mag dan ook wel wat tegenover staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:14

Op deze manier kun je de organenhandel ook tegen gaan. Hoevelen rijke figuren gaan naar het buitenland om een illegale nier te ontvangen?

Gebeurt hoor, mensen worden ontvoerd, worden van hun nier ontdaan, (wellicht wel van 2 nieren en verdwijnen), ontwaken ergens op een bankje in een park en ontdekken dat ze een operatie hebben ondergaan. De nier wordt voor veel geld verkocht aan iemand die een nier nodig heeft.

Zwerfkinderen worden er voor ontvoerd, armen doneren hun nier in ruil voor een schijntje, de nier wordt voor veel geld verkocht.

Er is een programma geweest in een arm land ergens, weet niet meer welk land, de mensen leefden in sloppenwijken en hadden niets. Voor het geld dat ze kregen konden ze een huisje kopen althans dat dachten ze. Ze zitten ondertussen wel met een slechte gezondheid omdat ze niet de kans kregen om normaal te herstellen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 01:47

Ik heb geen idee wat ik hier van moet denken

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:53

ik vind dat het van uit je hart moet komen dat je een ander je nier gunt.
en niet dat er geld tegenover moet staan.
ik ga mijn donorformulie nog invullen en opsturen, heb er even mee gewacht omdat ik het een hele moeilijke beslissing vond.
maar sinds de donorshow ben ik wel verander van mening.
als ik een nier zou afstaan zou ik er geen geld voor willen, maar iemand gelukkig zien is voor mij 10 x zoveel waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:48

De wereld draait om geld en sommige mensen hebben geld harder nodig dan een ander.

Dat dingen vanuit het hart gedaan worden voor een ander, zeker een onbekende, is niet van deze wereld. Die mensen zijn met een lampje te zoeken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:57

Ja leuk dat ze geld willen geven maar waarom zo'n hoog bedrag??
Waar willen ze dat vandaan halen?? 't Ken beter naar borneo gestuurd worden ofzo.
Maar ja misschien wordt het 'donorenprobleem' zo wel afgeholpen....

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:38

Er zullen zeker mensen op af komen die zo in de financiële problemen zitten dat ze maar besluiten om een nier af te staan omdat ze geen andere mogelijkheid zien om er financieel weer boven op te komen.

Je kan je afvragen hoe vrijwillig het doneren van een nier dan nog is. Gedwongen worden door je slechte financiële situatie noem ik namelijk niet vrijwillig.

Je vergroot er de kloof tussen arm en rijk door.

Aan de ene kant mensen met een goede baan die er niet over piekeren om een nier af te staan. Aan de andere kant een bijstandsmoeder die denkt aan wat ze met dat geld allemaal voor haar kinderen kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:41

Het werkt 2 kanten op, diegene die niet nadenken over een ander en denken, "ver van mijn bed show" tot diegene die alleen geld willen hebben. Iig hebben zij hun geld, met 1 nier kunnen ze prima leven en een ander zijn leven is gered.

Ik heb daar geen problemen mee. Er wordt zo veel voor geld gedaan, geld geeft mensen een lage moraal.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:48

Aan al die mensen die graag voor niets een nier afstaan.. Waarom laat je je nu dan niet testen of je een match kan zijn voor een nierpatiënt?? Je kan er 1 missen, je wilt mensen helpen.. Wat houd jullie tegen? Of moet het toch wel iemand uit je omgeving zijn voordat je tot zo'n beslissing neemt?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:49

delerium schreef:
Jahoor, kom maar halen. Voor minder ook al overigens.

Voor degenen die het niet kunnen snappen: nieren heb je er 2 van, en daarvan kun je goed met maar 1 verder. "Jamaar als..." Uhuh, een van mijn nieren is op dit moment wat aan het kloothommelen, maar dat verandert echt mijn visie niet.

Nierpatienten zijn in mijn idee zo waanzinnig beperkt, dan gun je niemand. Voor hun betekent mijn 2e nier zoooo veel meer als voor mij, ik zou hem zo afstaan om iemand anders leven er mee te verbeteren. En dat het dan voor mij eventueel een risico inhoudt; so be it. Als het de ander een beter leven geeft neem ik dat risico graag. Een paar jaar aan het eind van mijn leven vind ik ook minder waard dan een aantal jaar in de bloei van iemand anders leven.

ben zelf jaaaren nier patient geweest en ook op de donor
lijst gestaan , gelukkig werken mijn 2 nieren nu saampjes voldoende
appart helaa niet goed genoeg

maar tegen betalen voor een lichaams deel huiver ik echt !
id de handel en arme mensen die dan maar wat verkopen

buiten de gevaren voor de donor ..
je kan ook een stukje lever missen ..en idd ook 1 nier
maar dan moet er ook niks gebeuren

stel ..uit de bloedtest als ik die nu zou doen
zou ik geschikt zijn voor donor
hallo centjes dag nier ..kom dan zelf weer op die lijst ..hallo nier

en de gedachte aan de handel in organen (zwervers ..en arme landen )
nee , ben er toch erg tegen !