Dierenproeven? Wat vinden jullie..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ukje

Re: Dierenproeven? Wat vinden jullie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:42

Ben er heel dubbel over ik zeg er nee tegen als het voor cosmetica en dat soort troep is. Maar ik zeg ja tegen de medische wetenschap. Maar een feit blijft wel dat die dieren onder slechte omstandigheden gehouden worden en daar ben ik bij alle twee tegen ik vindt gun die dieren zover ze het hebben en leuk bestaan.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:44

Machie schreef:
Jolijneke1 schreef:
Ik vind het niet goed! Die dieren worden gewoon geboren om te sterven. En dat zou je toch niemand moeten toewensen ook een dier niet. Ik vind het gewoon misselijk.

waarom ben jij geboren dan?
Zo'n dier is doordat ie als medisch proefdier ingezet wordt uiteindelijk meer voor het leven waard dan menig mens Lachen

Ik vind het niet goed dat je een mens meer waard vind dan een dier, maar dat is mijn mening. Lachen
Om even terug te komen op het onderwerp: Ik vind het niet kunnen door de slechte omstandigheden. Voor make-up is het sowieso onzin, bij medicijnen heb ik dubbelde gevoelens.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:48

ik vind dat primaire dingen in mate getest mogen worden en secundaire dingen in geen enkel geval..

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:50

echt, ga eerst eens kijken in een proeflab en oordeel dan pas!

Nee, ik zeg niet dat een mensenleven meer waard is. Mijn die proefdieren gaan dan wel dood, maar hebben wel wat betekend voor de rest van de mensen en dieren. Kun je van heel erg veel mensen echt niet zeggen! Dat bedoelde ik ermee.

En meer waard.. tsja.. Als jij ratten in/onder je huis hebt, hoe was jij van plan die te vangen?

ankyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:52

ik vind dierenproeven niet goed! de dieren hebben niks gedaan en ze worden opeens als proefkonijn gebruikt. zeker als je zelf een beagle hebt is het héél erg vervelend om te zien en horen, alleen nu ik dit lees.... vind ik het ook héél erg, zeker omdat je zei dat er een plaatje in stond waar een beagle dood lag op een handdoek met bloed ernaast Huilen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:53

vossieman schreef:
Ben er heel dubbel over ik zeg er nee tegen als het voor cosmetica en dat soort troep is. Maar ik zeg ja tegen de medische wetenschap. Maar een feit blijft wel dat die dieren onder slechte omstandigheden gehouden worden en daar ben ik bij alle twee tegen ik vindt gun die dieren zover ze het hebben en leuk bestaan.

Ik vraag me af waarom jullie denken dat ze onder slechte omstandigheden gehouden worden. Wel eens in een proefdiercentrum wezen kijken?
Beestjes krijgen gewoon elke dag een vers bedje, zitten in groepjes tenzij het echt niet anders kan en mogen niet lijden (zelfs wondjes van vechtende mannetjes zijn al uit den boze) tenzij dat echt niet te voorkomen is (kanker onderzoek bijvoorbeeld). Het enige waar wat op aan te merken is, is de hoeveelheid ruimte, maar wat dat betreft hebben de meeste manege pony's het nog slechter.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:53

Ik ben in het GDL geweest en vond eigenlijk dat die dieren (kleine dieren maar ook honden en geitsen enzo) er prima bij zaten, kan menig 'normaal' dierenhouder nog wat van leren! Maargoed dat ik waarschijnlijk wat de mensen hier niet willen horen Knipoog

(en ja, ik ben een dierenliefhebber, zelf een hond, katten en een paard dus..)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:21

Sizzle, ik vind jouw reactie juist nogal kortzichtig...
Omdat er sommige dieren nog slechter bij zitten is het wel goed...?
En omdat ze in het verleden door schade en schande wijs zijn geworden mag je nu zo ongeveer niet leven? Nu lijdt er niemand meer onder wat er in het verleden is gebeurd! Is dat hypocriet?
Maar... dingen kunnen veranderen, dat heet ontwikkeling... verbeter de wereld en begin bij jezelf!

Ik ben wel eens bij proefdieren wezen kijken en of ze nou goed worden verzorgd of niet, ik zie nog steeds geen reden om mensen boven dieren te plaatsen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:27

SparklingApp schreef:
Sizzle, ik vind jouw reactie juist nogal kortzichtig...
Omdat er sommige dieren nog slechter bij zitten is het wel goed...?
En omdat ze in het verleden door schade en schande wijs zijn geworden mag je nu zo ongeveer niet leven? Nu lijdt er niemand meer onder wat er in het verleden is gebeurd! Is dat hypocriet?
Maar... dingen kunnen veranderen, dat heet ontwikkeling... verbeter de wereld en begin bij jezelf!

Ik ben wel eens bij proefdieren wezen kijken en of ze nou goed worden verzorgd of niet, ik zie nog steeds geen reden om mensen boven dieren te plaatsen..

Dan zie ik ook geen enkele reden om huisdieren te houden. Dat is ook egoistisch.
Ik zou ook willen dat proefdieren niet meer nodig waren, maar het kan nog steeds niet anders. Negeren dat dat zo is, is pas kortzichtig. Ik wil jouw reactie wel eens zien als jij, je ouders, je paard, je vriend whatever aan een ernstige ziekte komt te lijden. Neeeeeee geef hem/haar geen medicijnen daar is een muis voor dood gegaan.

Er is maar 1 vorm van dierproeven die ik echt verafschuw en dat is voor munitie (wapens en kogels). Cosmetica mag allang niet meer hier dus dat is ook geen discussie. Apen zijn ook al zo goed als verboden dus daar valt ook weinig over te zeuren. Het grootste proefdierenverbruik komt bij de medische wetenschappen vandaan en zijn ratten, muizen en konijnen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:34

en honden en geiten Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:37

Machie schreef:

Ja maar veel minder.
Waar waarschijnlijk nog de allermeeste van worden opgeofferd zijn wormen, (fruit)vliegen en zebravissen. Deze beestjes zijn tegenwoordig vaak het alternatief voor een muis. Wat vinden jullie? Is een fruitvlieg gelijk aan een muis of mens?

Ook zeekomkommers (ja dat is ook een beest) en anemonen worden gebruikt. Mag dat? Is die evenveel waard als een aap?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:43

Sizzle, ik schreef; Nu lijdt er niemand meer onder wat er in het verleden is gebeurd! Is dat hypocriet?
Dus over die medicijnen waar die muis?? voor dood is gegaan hoef je het tegen mij niet te hebben.
Ik vind dus alleen dat daar nu wel een ommekeer in mag komen!

Sizzle schreef:
Apen zijn ook al zo goed als verboden dus daar valt ook weinig over te zeuren.

Oh.... noem jij dat zeuren....?
Tsja.. voor mij zijn dat soort dingen wel belangrijk.. maar ieder zijn eigen mening hoor!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:54

SparklingApp schreef:
Sizzle, ik schreef; Nu lijdt er niemand meer onder wat er in het verleden is gebeurd! Is dat hypocriet?
Dus over die medicijnen waar die muis?? voor dood is gegaan hoef je het tegen mij niet te hebben.
Ik vind dus alleen dat daar nu wel een ommekeer in mag komen!

Sizzle schreef:
Apen zijn ook al zo goed als verboden dus daar valt ook weinig over te zeuren.

Oh.... noem jij dat zeuren....?
Tsja.. voor mij zijn dat soort dingen wel belangrijk.. maar ieder zijn eigen mening hoor!

Voor mij is dat ook belangrijk, maar het is oude koeien uit de sloot halen aangezien de regels allang verscherpt zijn.
Dit topic heeft een nogal hoog wetenschappers zijn dierenbeulen gehalte. Terwijl niemand beestjes voor zijn plezier dood maakt. Dierproeven zijn aan extreem strenge regels gebonden wat betreft welzijn.
Alternatieven zijn leuk, maar hoe moet iemand nou serieus leren om bloed te prikken bij een dier op een stukje karton of een knuffelbeest???
Iedere dierenarts in de maak zal toch ook moeten leren hoe je een beest euthaniseert.
Hoe moet je een nieuw kankerremmend middel testen op zijn neveneffecten zonder proefpersoon of dier?
Moeten we vanaf nu maar niets meer proberen te leren over nieuwe ziekten?
Voortaan altijd maar preventief ruimen omdat vaccins anders op proefdieren getest moeten worden?
Toen er een topic liep over een eventuele paarden pest riep iedereen nogal hard dat er snel een vaccin moest komen. Hoe denk je dat die gemaakt en getest gaat worden?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:14

Sizzle schreef:
Machie schreef:

Ja maar veel minder.
Waar waarschijnlijk nog de allermeeste van worden opgeofferd zijn wormen, (fruit)vliegen en zebravissen. Deze beestjes zijn tegenwoordig vaak het alternatief voor een muis. Wat vinden jullie? Is een fruitvlieg gelijk aan een muis of mens?

Ook zeekomkommers (ja dat is ook een beest) en anemonen worden gebruikt. Mag dat? Is die evenveel waard als een aap?

En sprinkhanen, maar die schijnen geen ontwikkeld zenuwstelsel te hebben dus die mag je in tweeen trekken en de darmen eruitpeuteren terwijl ze nog leven Ja

Degene die trouwensde cursus proefdierkunde bij ons geven zijn mensen van dierenbeschermingsorganisaties. Mensen die de dieren niet onnodig willen laten lijden en daarom die cursussen geven dat de mensen iig zo goed mogelijk met de dieren omgaan!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 00:06

Yessy, dat is zeker al wel een verbetering als die dieren niet extra onnodig lijden! Ook knap dat die mensen dat kunnen..

Sizzle, je hebt zeker een punt met wat je schrijft, het is niet alleen maar slecht en onnodig en ik denk dat veel mensen snel zeggen dat ze tegen zijn zonder dat ze er over na denken wat de gevolgen zouden zijn..
Maar ik zie het zo; stel je kiest een aantal willekeurige mensen uit, die sluit je op, maak je expres ziek en ga je testen om zo een grotere groep mensen te kunnen helpen, dat is ook niet alleen slecht en onnodig, maar dan zou wel bijna iedereen zeggen dat kan niet!
Waarom bij dieren dan wel?
Iedereen heeft zo zijn eigen grens en ik wil geen dieren bewust misbruiken om er zelf beter van te worden.
Ik ga daar verder in als de meeste mensen, anders was bijvoorbeeld iedereen ook wel vegetariër

Wat ik van die fruitvliegjes enzo moet vinden weet ik ook niet zo goed, maar het lijkt me ook dat die voor de meeste dingen niet geschikt zijn als proefdier..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:26

SparklingApp schreef:
Iedereen heeft zo zijn eigen grens en ik wil geen dieren bewust misbruiken om er zelf beter van te worden.Ik ga daar verder in als de meeste mensen, anders was bijvoorbeeld iedereen ook wel vegetariër

Ik ga nu even heel vervelend worden en een hele rottige etische vraag stellen.

Er bestaat een dodelijke spierziekte (Pompe) waarbij kinderen op zeer jonge leeftijd sterven omdat ze 1 eiwitje niet kunnen maken in hun lijf. Er is echter sinds een tijd een manier om deze kinderen dit eiwitje te geven door een medicijn waardoor ze een normaal leven kunnen hebben. Nu komt het probleem. Dit 'medicijn' wordt gehaald uit de melk van konijnen die daar speciaal voor zijn 'aangepast'.
Stel: jij krijgt een baby en die blijkt deze ziekte te hebben.
Gaat het leven van je baby dan voor die van de konijnen die daarvoor gefokt worden (en daarvoor sterven) of vind je dat daar geen dieren voor geofferd mogen worden omdat die evenveel recht hebben op leven en laat je je kind sterven aan deze ziekte.
Ik ben erg benieuwd naar je overdachte antwoord.
Hier een linkje:
http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/2000/07/28/Vp/04.html

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:21

Ik ben het ermee eens dat in sommige gevallen proefdieren heelveel betekend hebben voor de ontwikkeling van medicijnen ed. Ook nu kunnen sommige proeven helpen om ziektes te bestrijden. Wat ik nog veel werk nodig vind hebben, is de stimulering van de alternatieven en de stop op cosmetische testen met dieren. Maar de 3 V's worden echt behoorlijk goed opgevolgd zo ik gezien heb in de labo's. Maar er is nog nood aan uniforme regelgeving, want in sommige landen zijn de regels te laks en houden ze teveel dezelfde testen die al in andere landen uitgevoerd zijn. De ethische comissie houdt toezicht op alle dierproeven, en als iets echt niet door de beugel kan, blokkeren ze het experiment. Ik vind dit alvast een goede evolutie!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:22

Oké Sizzle, ik denk dat ik hier pas een eerlijk antwoord op kan geven als het me zou overkomen.. ik kan me goed voorstellen dat je dan alles zou doen om je kindje te redden..
Ik veroordeel geen mensen die andere beslissingen in hun leven nemen of anders over dingen denken, ik weet ook niet wat goed is, ik weet alleen dat dit soort dingen voor mij heel slecht voelt!

Maar ik denk wel waar moet het heen als je iedereen in leven gaat houden, die mensen worden groot en er bestaat de kans dat ze ook weer kinderen willen... en dan?
Uiteindelijk worden de problemen alleen maar groter..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:48

SparklingApp schreef:
Oké Sizzle, ik denk dat ik hier pas een eerlijk antwoord op kan geven als het me zou overkomen.. ik kan me goed voorstellen dat je dan alles zou doen om je kindje te redden..
Ik veroordeel geen mensen die andere beslissingen in hun leven nemen of anders over dingen denken, ik weet ook niet wat goed is, ik weet alleen dat dit soort dingen voor mij heel slecht voelt!

Maar ik denk wel waar moet het heen als je iedereen in leven gaat houden, die mensen worden groot en er bestaat de kans dat ze ook weer kinderen willen... en dan?
Uiteindelijk worden de problemen alleen maar groter..

Ik kan het heel goed begrijpen dat het moeilijk is. Ik denk dat jij er ook heus wel goed over nagedacht heb, dus het was best een beetje flauwe vraag van mij. Ik heb alleen aan het begin van het topic wat reacties gezien van mensen (van waarschijnlijk nog niet al te hoge leeftijd) die niet veel verder hebben gedacht dan: sielughhh
en die stuiten mij wat tegen de borst.

Wat betreft het tweede gedeelte van je quote, daar maak ik mij ook wel eens zorgen over. Je hoopt dan stiekum dat die mensen verstandig genoeg zijn om zelf zich niet voort te planten, maar ja daar valt weer niet over te oordelen als je niet in hun schoenen staat.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:50

Ik ben van mening dat dierproeven noodzakelijk zijn in onderzoek naar medicijnen.

Dierproeven zijn NIET nodig voor cosmetica etc. Daar zijn/schijnen genoeg alternatieven voor te zijn! (weet iemand wat dan precies?)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:34

Ja, o.a onderzoek op gewkeekte cellijnen of weefsel, onderzoek op gekweekte organen of vers uit het slachthuis, computermodellen, analyses, poppen, ... Daar gebeurt wel onderzoek naar, maar sommige wetenschappers vrezen andere resultaten te halen met alternatieven.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:37

ik volg dit topic even

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:28

Van cosmetica zijn de grondstoffen altijd getest (ja ook van de proefdiervrije cosmetica), vaak al vele jaren geleden. In plaats van konijnoogjes volstoppen met die prut, wordt tegenwoordig vaak een test op kippenogen (uit het slachthuis) gebruikt, schijnt in bijna alle gevallen goed te werken, alleen als ze er echt niet uitkomen, komen er nog levende konijnen aan te pas.

Overigens vallen in amerika muizen en ratten onder het ongedierte, en mag je die dus bijna zonder regelgeving gebruiken. Of misbruiken hoe je het ook wilt noemen..
In europa zijn het gewoon zoogdieren, met evenveel rechten als alle anderen (behalve primaten geloof ik).

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:00

Ik ben het met de TS eens, waarom geen mensen?
Waarom zouden dieren dat wel moeten, en mensen niet?
Alleen maar omdat die dieren niet kunnen praten en 'Nee' kunnen zeggen..
Ik vind het maar zielig..

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:18

Omdat er namelijk er groot ethisch aspect is, als je gaat testen op mensen. Welke mensen neem je wel, welke niet? Ik hoopte maar dat het zo simpel was...