Hond "weigert" sollicitant om huidskleur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pompompom

Re: Hond "weigert" sollicitant om huidskleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:32

nou ik vind t echt onzin,,
die hond kan er niks aan doen, oke, maar ik vind het een onzin reden om iemand te weigeren daarom. dan leg je de hond maar zolang vast, of je leert m er aan wennen, of bouwt een kennel voor m of zo.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:33

Aan de ene kant vind ik het echt abnormaal maar aan de andere kant is deze werkgever ook wél goed bezig! Hij weet dat zijn hond agressief reageert tegenover donkere mensen, dan weigert bij het hek deze personen om onder andere ook verdere ongelukken te voorkomen. Wel eens aan gedacht? Ook een hond die zich ergens anders bevind zou kunnen ontsnappen en als het dan mis gaat hoor je iedereen weer zeggen dat hij dan maar betere maatregelen had moeten nemen, dit is wel een van die maatregelen. Dus ondanks dat dit misschien wel onder de noemer rascistisch valt vind ik het wel een goed punt dat de werkgever de veiligheid voorop stelt!

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:33

Vind het echt pure rasiscme!!!
Zou zeggen: Geef die man een kans, en doe de hond aan de lijn! Lachen

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:10

Ik vraag me af of die hond zo is afgericht. Dat hoor je wel vaker. En dan is het al helemaal verkeerd van die man.
En zelfs als het niet zo was, dan moet die man die hond maar wat manieren bijbrengen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:15

Zeker geen racisme, tenminste...als het echt zo is!

De hond was er eerder dus mag hij blijven.
De man had het ook anders kunnen stellen (als het echt zo is)..
hij had ook kunnen zeggen: "Mijn hond gaat om de 1 of andere reden door het lint van gekleurde mensen, dus als je hier wil komen werken, pas dan op voor hem, het is voor eigen risico.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:17

Geen racisme, mits het de waarheid is.
Gezien de eerlijkheid van deze baas, vermoed ik van wel.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:18

er zijn bepaalde rassen gefokt die echt tegen zo'n mensen zijn. dit is geen onzin. is vaker op tv geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:18

Idd Ylana, juist omdat hij zo eerlijk is geloof ik het wel Ja

Anders had hij gewoon een standaard smoesje gebruikt als, we hebben een kandidaat gevonden die ons beter geschikt lijkt voor de functie oid.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:20

Inderdaad.
En daarbij geef ik de man groot gelijk dat hij, gezien de reactie van zijn hond verder zoekt.
Geloof mij, wanneer deze hond anders de sollicitant had gebeten de claim véél hoger had geweest...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:25

BlazingBoots schreef:
Zeker geen racisme, tenminste...als het echt zo is!

De hond was er eerder dus mag hij blijven.
De man had het ook anders kunnen stellen (als het echt zo is)..
hij had ook kunnen zeggen: "Mijn hond gaat om de 1 of andere reden door het lint van gekleurde mensen, dus als je hier wil komen werken, pas dan op voor hem, het is voor eigen risico.

ja vind ik ook, van mij zou die mogen komen werken, maar dan wel op eigen risico.
Onze vorige hond kon ook niet tegen gekleurde mensen, en dat was hem echt niet aangeleerd!
Bij sommige deed hij niks en bij andere wel, tja.. kon der ook niks aan doen.

Maar het is een waakhond neem ik aan en tja, die man heeft groot gelijk dat hij zijn hond niet weg wilt doen.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 09:56

Als het klopt, vind ik het toch echt wel een wereldvreemde hond. Zeker een waakhond moet toch net het onderscheid kunnen maken tussen mensen die er niet thuishoren of wel. Maar als jouw waakhond op kleur "selecteert", is het wel een barslecht getrainde waakhond, vind ik.

Als het een smoesje zou zijn, zou dat me niet verbazen. Het is hier nog steeds zo dat er nog heel erg veel "gekleurde" mensen geweigerd worden. Een jaar geleden is hier ook nog disccusie in de politiek geweest over de vraag of mensen bij het solliciteren dat naamloos/fotoloos zouden moeten kunnen doen. Zodat werkgevers enkel nog beoordelen op de echte inhoud van een cv.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 09:59

Wat een smoesjes..

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:04

Tja, aan de andere kant, hij had de man wel uitgenodigd voor een gesprek, als ie echt racistisch was had ie dat misschien ook niet gedaan................
En ik ken inderdaad wel meer honden die zo reageren (onze vroegere kat trouwens ook Bloos )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:07

Zo wereldvreemd is die hond niet. Mijn hond begint ook standaard te grommen tegen donkere mensen of mannen met een pet.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:11

Dan vind ik dat wereldvreemd zijn. Zeker een waakhond zou op dat gebied geen onderscheid mogen maken, wel op indringer/geen indringer.
En als je hond dat kleuronderscheid dus wel maakt en dat wordt niet afgeleerd, is het logisch dat de hond dat blijft doen.

horseyfries

Zodra je een gekleurde mens weigert ben je bij voorbaat al een racist blijkbaar, wat voor reden je er ook voor hebt....

brendalevita

Mijn honden doggen ,kunnen ook niet tegen buitenlanders de fokker legde uit dat ze een zeer sterke huidsgeur hebben en de hond daar op reageert,omdat ze die niet echt herkennen.
Ik vindt het wel bespottelijk iemand daarop af te wijzen,dan de hond maar vast ,op deze manier echt rasistisch

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:21

brendalevita schreef:
Mijn honden doggen ,kunnen ook niet tegen buitenlanders de fokker legde uit dat ze een zeer sterke huidsgeur hebben en de hond daar op reageert,omdat ze die niet echt herkennen.
Ik vindt het wel bespottelijk iemand daarop af te wijzen,dan de hond maar vast ,op deze manier echt rasistisch

Donkere mensen zijn vaak angstig van honden( waarom mag god weten) maar daardoor scheiden ze een angstgeur uit en daar reageert de hond op.
Of kleur daadwerkelijk een rol speelt weet ik niet.
Onze rottweiler had dit vreemd genoeg ook en die heeft nooit iets negatiefs meegemaakt met donkere mensen.
Of het racisme is,tja ik denk van niet.
De man had zich er ook makkelijk vanaf kunnen maken met een standaard brief van u bent niet geschikt voor de functie o.i.d
Dat soort brieven heeft ieder bedrijf standaard in de computer opgeslagen staan Knipoog
Er is hier nog moeite genomen om het uit te leggen.
Maar persoonlijk had ik toch die standaard brief uitgeprint en naar de man opgestuurd Clown

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:26

runningkawa schreef:
Nee geen rascist
Ik kende namelijk ook een hond die dat deed
Waarschijnlijk omdat hij het gewoon vreemd vond en dat niet kende een donker gezicht.

Maar het kan dus wel gewoon waar zijn

Net als dat er honden zijn die lelijk doen tegen mannen en niet tegen vrouwen

Om dan meteen je hond vast te leggen of te muilkorven is ook sneu voor dat beest
Kan die er wat aan doen

Amen... Een vriendin van me heeft ook een hond die geen donkere huidskleur accepteert in zijn buurt...
De hond was er eerder dus waarom zou hij die hond weg moeten doen, vastleggen of muilkorfen als hij de keuze heeft uit meerdere sollicitanten??

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:31

nicci88 schreef:
er zijn bepaalde rassen gefokt die echt tegen zo'n mensen zijn. dit is geen onzin. is vaker op tv geweest

Nee niet gefokt, ze worden zo getraint. De zogenaamde White Dogs...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:33

Tieneke schreef:
Dan vind ik dat wereldvreemd zijn. Zeker een waakhond zou op dat gebied geen onderscheid mogen maken, wel op indringer/geen indringer.
En als je hond dat kleuronderscheid dus wel maakt en dat wordt niet afgeleerd, is het logisch dat de hond dat blijft doen.

Dat kun je een waakhond niet afleren
Een waakhond is er om ongenodigde gasten buiten het terrein te houden. Ongeacht hun huidskleur. Als je de hond laat wennen aan een donkere huidskleur is het geen waakhond meer

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:37

Het kan goed hoor, dat die hond mensen met een donkere huidskleur maar vreemd vindt. Mijn hond discrimineert ook, en blaft als een gek wanneer hij heel donkere mensen ziet (maar ook mensen in een motorpak, of mensen met een gekke hoed op)... Bloos!
Maar ja, dat zijn honden en die kan je niks kwalijk nemen. Dat die man er niks aan wil doen, dat vind ik erg! Bijvoorbeeld even oefenen met zijn hond. Volgens mij mag hij die sollicitant helemaal niet om deze reden wegsturen?

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:42

Dan was de hond misschien niet zo geschikt om waakhond te zijn. Je zegt zelf: ongeacht hun huidskleur. De waakhonden die ze hier in het dorp op de manege gebruiken, zijn getraind om te pakken. Als de eigenaar ze aan de leiband gewoon meeneemt door de manege, doen ze geen vlieg kwaad, donker of niet donker. Ze weten heel goed wanneer ze moeten waken en wanneer niet. Als het hier dan om een hond gaat die sowieso niet goed reageert op gekleurde mensen, vraag ik me toch wel af wat die dan zou doen in een niet-waak-situatie.
En een waakhond moet ook aan alles wennen, donkere kleuren en lichte kleuren en dat gebeurt al bij puppytraining. Het verband "aan donkere kleur gewend = geen goede waakhond" zie ik niet dadelijk.

@nikkigioa: dan heb je idd een hond die discrimineert. En voor mij persoonlijk zou dat geen probleem zijn. Maar als het dan om een waakhond gaat, vind ik dat wel een probleem.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:59

Natuurlijk is het racisme, zoals al eerder in het topic wordt gezegd, de man in kwestie wordt geweigerd om zijn huidskleur, wat daar de achterliggende reden voor is doet niet ter zake.

Verder heb ik heel vaak heel veel verschillende honden uitgelaten en mijns inszien reageren sommige honden op wat vreemd voor ze is, vervolgens zullen ze steun zoeken bij de baas en naar aanleiding daarvan hun reactie aanpassen. "mijn" honden zijn nooit bang/agressief naar mensen met een andere huidskleur of met een burqa aan, omdat ze zien dat ik dat ook niet raar vind. (Natuurlijk zijn er honden die een nare ervaring hebben gehad, en dan ligt dat weer heel anders, maar ook dat is in mijn ogen meestal af te leren.)

Hier valt mijn mond dus ook wijd van open:

griebels schreef:
Tieneke schreef:

Dat kun je een waakhond niet afleren
Een waakhond is er om ongenodigde gasten buiten het terrein te houden. Ongeacht hun huidskleur. Als je de hond laat wennen aan een donkere huidskleur is het geen waakhond meer

Griebels, een waakhond moet dus bang zijn voor donkere mensen en niet voor blanken? Ga jij er nou werkelijk vanuit dat blanken per definitie niets rottigs uithalen? Ik kan me ineens zo voorstellen dat nou net jouw hond ook reageert op mensen die net even anders zijn. Dat is zeker ook aangeboren?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:40

runningkawa schreef:
Nee geen rascist
Ik kende namelijk ook een hond die dat deed
Waarschijnlijk omdat hij het gewoon vreemd vond en dat niet kende een donker gezicht.

Maar het kan dus wel gewoon waar zijn

Net als dat er honden zijn die lelijk doen tegen mannen en niet tegen vrouwen

Om dan meteen je hond vast te leggen of te muilkorven is ook sneu voor dat beest
Kan die er wat aan doen

Klopt, ik ken een herder en die gaat helemaal uit zn dak bij duitsers, heel raar is dat maar toch heeftie t.