De grote donorshow

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alive

Re: De grote donorshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:25

Aan de ene kant denk ik; hoe verzinnen ze het, maar er wordt ook duidelijk gemaakt dat er ernstig behoefte is aan donoren:) ik wacht af... Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:30

Eerst leek het mij ook niets, maar ik hou persoonlijk wel een beetje van BNN en als je je wat meer in de opzet verdiept, vind ik het zeker een goed idee nu. Trouwens, er hebben zich al donoren aangemeld om de overgebleven kandidaten ook aan een nier te helpen. Dus met die mensen komt het ook goed.

De problematiek rondom orgaandonatie speelt al jaren en de politiek kan nu wel weer moord en brand schreeuwen, maar hebben zij er ooit iets aan gedaan om die problematiek te verbeteren? Nee! En nu zeuren ze weer over een omroep die tenminste iets doet. Erg kinderachtig weer.

BNN brengt trouwens wel meer interessante, mooi gemaakte medische programma's en echt niet alleen maar ranzigheid.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:32

Inderdaad valt BNN heus wel mee. Laatst heb ik een aantal afleveringen van Over Mijn Lijk teruggezien. De mensen daarin werden met veel respect & oprechte interesse gevolgd door Patrick Lodiers.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:34

Ann schreef:
Inderdaad valt BNN heus wel mee. Laatst heb ik een aantal afleveringen van Over Mijn Lijk teruggezien. De mensen daarin werden met veel respect & oprechte interesse gevolgd door Patrick Lodiers.

Is een heel oprecht en prachtig programma. Als mensen eens wisten hoe de medewerkers van dit programma meeleefden met de mensen erin. Echt heel mooi en heel bijzonder. BNN heeft hele serieuze kanten en verder moet je er met een knipoog naar kijken. Tenminste, dat doe ik, ik vind het een geweldig bedrijf. Maar goed, ik kom ook uit dat wereldje. Haha!

senna9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 16:43

Mensen geven zichzelf op om mee te doen aan dit programma!
In de voetsporen van Bart de Graaff een hele goede impuls om de mensen ns wakker te schudden hoe belangrijk dit is !!
Heb zelf al jaren n donorcodicil op zak.
Wat maakt t nou uit of ze wat uit je lichaam halen als je het zelf niet meer kunt gebruiken en een ander gelukkig en gezond kan maken.
Snap echt niet waarom mensen geen donor willen zijn

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:16

waar slaat dit programa op! echt een walgelijk progamma.. het slaat dus nergen op!! hoe 3 kinderen moet strijden om een donor.. en hoe ene vrouw haar nier mag afstaan aan een paard tieners.. heb geen woorde voor dit poedersuiker programma..

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 18:45

Ik vind dit programma drie keer niks, een beetje zelf voor god gaan spelen door te smsen wie een nier mag winnen, dat kan er bij mij gewoon niet in .
De gedachte erachter is wel goed, idee van de 'show' is gewoon verwerpelijk.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:14

De gedachte er achter vind ik wel goed, het is de realtiteit helaas..

Ik heb alleen mijn twijfels of dit echt is of dat alles opgezet is.. Volgensmij is het namelijk helemaal niet mogelijk om zelf te kiezen naar wie je organen gaan als je donor bent. Als dat zo was geweest hadden de nieren en levers wel op marktplaats gestaan voor enorme bedragen, lijkt mij?

Ik zou er zelf niet blij mee zijn als m'n organen na mijn dood naar iemand gaan die zijn eigen lichaam kapot heeft gemaakt (drank/drugs), maar zelfs dat kun je als orgaandonor niet bepalen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:21

Even voor de mensen die allemaal zo negatief zijn over deze show: Zijn jullie zelf donor na jullie dood?

En over de twee overgebleven mensen: die blijven natuurlijk gewoon op de ellelange wachtlijst staan, dus deze show geeft je 1 op de 3 meer kans op een donornier. Ik kan me heel goed voorstellen dat als je leven hiervan af hangt, je je opgeeft. Daarbij is al bekend dat er al genoeg nieren aangeboden zijn voor de 'overblijvers'. Dus dat is opgelost. Door de aandacht die deze show heeft gekregen. Ja

Verder is het een feit dat door foldertjes uit te delen, huis-aan-huis donoren te werven niet genoeg heeft gewerkt, dus dan maar op deze manier. Blijkbaar kan het niet anders meer in ons land om aandacht te vragen voor zo'n groot probleem. En geef toe, het werkt wel, want de hele wereld heeft het er (blijkbaar) over. Tong uitsteken

joyca23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:25

Vind het een goed initiatief van BNN, natuurlijk is het op het randje.. maar het is toch te gek voor woorden dat je met zo'n spelshow veel meer kans hebt dan in het dagelijks leven. De kans is nu 33%, vele malen meer als iemand die gewoon op de lijst staat.
Ikzelf sta dichtbij transplantaties, door vrienden die geen nieren maar longen nodig hebben. Ook ikzelf zou dat in de toekomst ooit nodig kunnen hebben. Ik mag hopen dat deze discussie mensen wakker schudt, of misschien zelfs wel de regering zodat zij in kunnen grijpen. Want als het zo doorgaat gaat het fout.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:27

Ik vind niks verwerpelijks aan de show. Wat ik verwerpelijk vindt is dat dit soort shows nodig zijn om mensen wakker te schudden in dit godvergeten lakse egoistische land. Als dialyseverpleegkundige zie ik dagelijks de ellende van nierpatienten die minimaal 7 jaar wachten op een nier en het dus vaak niet halen. Het programma is wettelijk legaal, de 3 kandidaten zijn gescreend en onderzocht en alle 3 geschikt voor het krijgen van die nier. De kijker kan per sms de donor beinvloeden maar de donor beslist zelf naar wie het orgaan gaat. Er zijn vaker altruistische donoren tegenwoordig hoor.
Ik vind het heerlijk dat mensen zich hierover opwinden, ik heb deze dag overal waar ik kwam mensen gehoord over deze show, geweldig!! Dus dat is er al mee bereikt!!
De boodschap er achter is belangrijker dan het zogenaamde spelelement maar dat begrijpen sommigen niet. De donor en de 3 mogelijke ontvangers stemmen ermee in dus daar zit geen probleem.
En tja, de 2 die overblijven..die hebben tot 22.00 tenminste nog 33,3% kans op een nier. De mensen die op de wachtlijst staan hebben nog geen 5% kans....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:34

Precies. BNN bedenkt zo'n show niet zomaar voor de grap, maar om NL (en blijkbaar de rest van de wereld) eens wakker te schudden. Mede dankzij Bart, die er zijn leven door verloren heeft. Dan kun je van hem houden of niet, maar hij was ook maar gewoon een mens met een vreselijke ziekte.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:36

Tiessie, wie ben jij om te zeggen dat iemand egoistisch is als hij zijn organen niet afstaat? Het zijn toch echt jóuw organen dus aan jou om er mee te doen wat je wilt.
Overigens ben ik zelf ook donor, en sta daar voor de volle 100% achter, maar om mensen nou egoistisch en laks te noemen die het niet doen is ook zo wat..

Overigens, is deze show misschien wel een wakkerschudder voor de mensen die gewoon er nooit aan gedacht hebben zo'n formulier in te vullen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:38

Ik vind het een goede actie van BNN, misschien wat drastisch maar ze hebben nu wel aandacht voor het donor probleem wat er is, de regering spreekt er schande van maar zelf doen ze niets.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:40

sjorsie schreef:
Ik vind het een goede actie van BNN, misschien wat drastisch maar ze hebben nu wel aandacht voor het donor probleem wat er is, de regering spreekt er schande van maar zelf doen ze niets.

Precies wat ik zei. Balkenende en consorten kletsen te veel, maar lossen zelf de problemen niet op. Clown
Dan moeten ze ook niet eh.... zeiken. Bloos

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:43

Hallo Ezzumii, ik zeg niet dat iemand die zijn organen niet afstaat egoistisch is! Waar staat dat in mijn post???? Ik zeg dat dit een egoistisch land is en ik ga je uitleggen wat ik daarmee bedoel: ik bedoel daarmee dat ik me eraan erger dat veel mensen zelfs te laks zijn om erover na te denken en zich te laten informeren en alleen maar met zichzelf bezig zijn.
Je kunt me ook vragen uit te leggen wat ik bedoel zonder stomweg aan te nemen dat ik bedoel dat mensen die geen donor zijn egoistisch zijn. Voor mensen die daar goed over nagedacht hebben en toch geen donor willen zijn heb ik juist veel respect!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:47

Kalm aan maar Knipoog!
Ik nam dat misschien inderdaad te snel aan, maar dit wordt dus wel gewoon heel vaak geroepen. Heb nou al zo vaak gehoord dat mensen die geen donor zijn egoistisch zijn, 'en wat moet je er toch mee als je dood bent'. Voor sommige mensen is het heel belangrijk in tact te blijven, die mensen komen weer vol onder vuur natuurlijk met zo'n programma.

Daarom zette ik er ook onder, een goede wakkerschudder voor de mensen die er nooit over gedacht hebben, of te lui zijn geweest het papiertje in te vullen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:50

Ik word wel weer kalm maar was echt even pislink na jouw opmerking. Internet is moeilijk, geschreven woord wordt zo vaak verkeerd begrepen.
Ik heb hier thuis op de bank er ook zo eentje zitten die er weigert over na te denken. We praten er niet eens meer over want ik word er echt kwaad om. Hij wil ook niet meekijken vanavond. Hij zei letterlijk: dan krijg ik weer de volle laag. Jazeker! En terecht!!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:54

Citaat:
Kijkers zeggen donorshow links te laten liggen
Uitgegeven: 1 juni 2007 19:00

AMSTERDAM - Driekwart van de Nederlanders zegt vrijdagavond niet te gaan kijken naar de Grote Donorshow op BNN. De helft van de bevolking vindt niet dat de omstreden uitzending moet worden afgelast. Dat blijkt vrijdag uit peilingen van Maurice de Hond.

In het programma bepaalt de terminaal zieke Lisa wie van drie jonge nierpatiënten haar orgaan krijgt. Kijkers kunnen haar met een sms adviseren.

Bijna 65 procent van de ondervraagden vindt dit niet deugen. Ook heeft ruim 45 procent er moeite mee dat uiteindelijk maar één nierpatiënt een nieuwe nier krijgt.

Aandacht

Bijna zestig procent van de Nederlanders vindt de uitzending geen goede manier om aandacht te vragen voor het tekort aan donororganen.

Bijna 65 procent vindt het programma ethisch verwerpelijk, maar een kleine 25 procent steunt de stelling dat de overheid de uitzending moet verbieden.

Dat is gewoon je kop in het zand steken, er niet over na willen denken Tiessie Slapen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:58

Ik vind die opiniepeilingen en percentages altijd zo lekker vaag. Er is mij nog nooit wat gevraagd nl voor een opiniepeiling!! Jullie wel? Ik vraag me af waar die Maurice de Hond zijn peilingen doet. Bij hem thuis ofzo??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:05

Nogmaals, ze krijgen alle drie een nieuwe nier! Er hebben zich al meerdere donoren aangemeld voor de twee overblijvers, let maar op.....

En ik ben heel erg benieuwd wie er van de 60% van de Nederlanders, die schijnen te roepen dat dit geen goede manier is om aandacht te vragen, een ander goed idee bedacht hebben om hier aandacht aan te schenken. Of is dit weer zo'n typisch geval van 'de beste stuurlui staan aan wal'. Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:06

Maurice de Hond doet zijn peilingen op zoveel x 100 mensen, volgens mij. Ik lach me altijd suf om opiniepeilingen, want het is vaak erg nietszeggend.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:15

Ik ben nu aan het kijken en ik heb echt respect voor Liza en haar keuze om dit te doen Ja

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:17

laartjuh schreef:
Moet kunnen naar mijn mening, vooral om de achterliggende gedachte (als je netwerk gezien hebt vandaag).
BNN zelf vind dit ook géén goed programma voor tv, maar de achterliggende gedachte is om mensen te laten denken hierover, dat het toch wel érg sneu is dat die andere 2 overlijden omdat er te weinig donoren zijn in nederland.

En mensen hierdoor het knopje kunnen laten omzetten om toch donor te worden.

Soms moet je met iets extreems komen om mensen van gedachte te laten veranderen...

Ja dat is ook de enigste reden waarom dit een goed programma is!!
Aan de ene kant is dit mega walgelijk, maar het zet mensen wel aan het denken!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:30

Ik ben jarenlang donor geweest tot het moment dat je jezelf moest registreren. Het feit dat je nabestaanden nu niets meer te zeggen hebben over wat er na je dood gebeurd met je organen heeft mij doen besluiten om geen donor meer te zijn. Persoonlijk vind ik het namelijk ontzettend belangrijk dat mijn nabestaanden er mee kunnen leven, zij zijn namelijk degene die door moeten.
En je kan nooit weten wie er in je toekomst je nabestaanden worden.

Heb net het begin van de uitzending gezien en heb nu helemaal mijn buik vol. Mensen boven de 50 zijn blijkbaar het leven niet meer waard en hetzelfde geldt voor rokers en exroker of mensen die chatten en puzzelen.
Het enige wat ik mag hopen dat er aan het einde van de uitzending wordt vermeld dat het allemaal toneelspel was om mensen de ogen te openen.
Anders vind ik het dieptriest. Gezien de kandidaten is te dik geen probleem, terwijl dat toch ook de levensverwachting behoorlijk kan beoordelen....

Mijn ogen zijn in ieder geval goed geopend nu. Blijkbaar kom ik over een paar jaar absoluut niet meer in aanmerking voor donor organen (te oud, levensgewoontes e.d.) dus waarom zou ik me nog druk maken. Haha!