"Dieet Sonja Bakker is ongezond"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: "Dieet Sonja Bakker is ongezond"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:18

hahaha bedoelde gezonder leven..... hooop dat mijn lever gezond is Lachen

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:26

Lovely1 schreef:
Sonja Bakker is ook een soort crash dieet en niet een leefstijlverandering zoals zij beweert. Mijn moeder werkt en heeft SB een poosje gevolgd die was gewoon niet te doen, laat staan er nog bij sporten, zij paste het aan.
.

Ik vind het helemaal geen crash dieeet, maar een flinke verandering in je eetpatroon. Ik ben van ongezond eten (vaak pasta´s of wat makkelijks) naar een eetpatroon van gezond eten gegaan. Ik ben nu 10 kilo kwijt vanaf 1januari. Het heeft me weinig moeite gekost, omdat alles voor je uitgeschreven staat en je hoeft het dus echt alleen maar te doen en je eraan te houden. Ik heb daarnaast niet gesport, behalve paardrijden omdat ik een hekel heb aan sporten. Dus zonder sporten gaat het ook echt wel! Je moet jezelf er alleen aan kunnen zetten om dat dieeet te volgen. En als je een paar appels extra neemt per dag, dan maakt dat echt niet uit!

Verder ben ik nu niet echt meer bezig, ik heb door dit boek geleerd wat een mens nodig heeft en dat je af en toe best wat extra´s mag eten maar dat je hier dan wel de volgende dag rekening mee moet houden. Mijn omgeving riep continu dat je toch wel zou aankomen omdat het een crash dieeet zou zijn. Maar als je dit eetpatroon doorzet dan neem ik aan dat je netjes op gewicht blijft. Ik weeg in ieder geval al 2 maanden hetzelfde ondanks dat ik het nu zo streng meer volg.

Kan het iedereen aanraden Vork Haha!

Edit: in het boek staan ook dingen als je s´nachts moet werken, of zwaar lichamelijke arbeid etc. Daar wordt dus ook rekening mee gehouden!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:21

Nou, ik ben het volkomen met je eens SuusJa. En ik sport er ook niet extra bij. Ik ben 4 keer per week op stal en naast paardrijden, mest ik de stallen en sleep ik met hooi- en strobalen en met bikszakken. Dat is al sporten genoeg. Ik voel me daarom niet aangesproken als gesproken wordt over mensen die te weinig bewegen. Ik ken er zat die iedere avond op de bank ploffen en ook in het weekend niet vooruit zijn te branden. Ja, die moeten gaan sporten voor wat extra beweging.

IlsjePilsje schreef:
Of SB slecht is weet ik niet, aangezien ik het dieet niet ken.
Maar wat ik wel weet dat het een hype is. Net zoals Montignac etc. SB heeft gewoon ook een goed commercieel inzicht en verdiend bakken met geld. Als ik zo een beetje lees wat ze aan dieet voorschrijft, had elke snuggere boer dit kunnen bedenken. Alleen heeft zij er een boek over geschreven.
Afvallen doe je zonder dieet, maar met een drastische verandering van je eetgewoontes en levenstijl.

En zoals gezegd: wie een beetje slim nadenkt, komt ook wel op deze tips, maar SB is gewoon commercieel sterk aangelegd. Als je zelf zo slim was geweest, had je ook geld kunnen verdienen. Dat er nog genoeg overgewicht is en ongezond levende mensen, bewijst dat niet iedereen slim genoeg is om zelf tot een goed en gezond voedingspatroon te komen. Er zijn blijkbaar niet zoveel snuggere boeren...

En SB-en is niet direct een dieet, maar zoals je schrijft: een drastische verandering in eetgewoontes en levenstijl. Dat is precies waar het om gaat. Ze geeft gewoon een duwtje in de goede richting.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:25

Ik ben het ook eens Suusja.
Maar...
ik heb dat weekmenu even gezien. Maar ontbijten met een plak ontbijt koek?! Daar kan ik niet op leven, vooral niet als ik nog vanalles moet doen die dag.. Gewoon een beetje aanpassen, denk ik dan..

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:27

Farouche schreef:
Tja, ik weet het niet. Als mensen er vanaf vallen, goed toch. het is beter dan dat mensen het ontbijt en alles gaan overslaan. En het is een tijdelijke hype, straks is er weer wat anders.

Maar als ze dit slecht vinden, ze komen ook niet met een beter alternatief, dit laat mensen tenminste afvallen.

Ja daar ben ik het mee eens.
Maar eerst zo'n dieet dat was ook ongezond schijnbaar..
Maar als je afvalt, en dat is je doel, is het toch goed? Tong uitsteken

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:28

Ontbijten met een plak ontbijtkoek is voor de kantoormensjes. Als je fysiek werk doet, kan je beter iets meer nemen. Staat er ook bij. En je hebt ook tussendoortjes. Dus je hoeft niet de hele morgen op die ene koek te teren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:40

Beginnen met suikers, dat is leuk voor de korte energie, maar niet echt gezond

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:50

Ik eet iedere ochtend twee boterhammen met dik chocoladepasta, ook sinds ik begonnen ben met afvallen. En toch ben ik dus al 15 kilo kwijt. En nee, ik hoef de rest van de dag niet te vasten.

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:53

my_travers schreef:
ik heb dat weekmenu even gezien. Maar ontbijten met een plak ontbijt koek?! Daar kan ik niet op leven, vooral niet als ik nog vanalles moet doen die dag.. Gewoon een beetje aanpassen, denk ik dan..

Ik heb nog geen enkele dag moeten ontbijten met alleen een plak ontbijtkoek? Juist overdag moet je best wat eten ( ik krijg het in ieder geval bijna niet weg Bloos ).

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:42

Ik ook niet! plak ontbijtkoek op brood dan?
Mijn ontbijten zijn vaak 250gram kwark/yoghurt/vla met muesli en een stuk fruit. Of brood of cracker met kaas/appelstroop etc.

Het is echt niet weinig wat je eet, dat is echt onzin. Veel mensen die niet aan 6 eetmomenten per dag toe komen. Gezonde eetmomenten heb ik het dan over!

En ja SB is commercieel, maar dat wordt ze ook niet als ze geen succes zou hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:17

Farouche schreef:
Tja, ik weet het niet. Als mensen er vanaf vallen, goed toch. het is beter dan dat mensen het ontbijt en alles gaan overslaan. En het is een tijdelijke hype, straks is er weer wat anders.

Maar als ze dit slecht vinden, ze komen ook niet met een beter alternatief, dit laat mensen tenminste afvallen.

gezond alternatief?
zie voedingscentrum etc etc etc
daar kun je met alle info zo een voedingspatroon samenstellen wat wel gezond is

het hele sb gebeuren is en blijft ene soort van crashdieet
de calorie aantallen zijn en blijven te laag om geheel verantwoord te zijn en op de lange duur zal een dieet als het sb je metabolism vertragen etc etc

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:20

de mensen van voedingscentrum kunnen het gewoon niet hebben dat iemand in NL het wel voor elkaar krijgt dat mensen gezonder gaan eten, en zij met hun rare reclame spotjes niet Clown

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:25

Haha! Haha! Haha!
Dat gevoel kreeg ik ook bij dit bericht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:31

Ach ja, maar ze heeft wel gelijk! Ook deze hype gaat weer over Knipoog
Sb sponsort bepaalde veodingsmiddelenleveranciers, krijgt zo veel reclame budget. De domme hollander trapt er in en denkt nog dat ze gezond bezig zijn ook Knipoog

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:23

faye schreef:
Ach ja, maar ze heeft wel gelijk! Ook deze hype gaat weer over Knipoog
Sb sponsort bepaalde veodingsmiddelenleveranciers, krijgt zo veel reclame budget. De domme hollander trapt er in en denkt nog dat ze gezond bezig zijn ook Knipoog

Zo, en bedankt...

Zullen we niet iedereen even over één kam scheren aub?

En ja, het valt op dat ze nogal wat merkproducten gebruikt. Je kan daar gerust zelf goedkopere alternatieven voor zoeken. Ze heeft het commercieel dus goed aangepakt. En ja, ook deze hype zal wel weer overgaan. Maar zijn de SB-ers dan niet gezond bezig Faye? Ik vind persoonlijk dat het wel goed gezond en gevarieerd is. Ik eet minstens 2 stuks fruit (niet uit een flesje), 200 gram groente (vers), stukje mager vlees, aardappelen, boterhammen met hartig en zoet beleg, drink zuivel. Is dat niet gezond dan? Ik heb geen hongergevoel aan het eind van de dag.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:50

Deze kritiek is al super gedateerd. Het is gebaseerd op haar eerste boek. Daar heeft ze aan gewerkt en het resultaat is 'Bereik en behoud je ideale gewicht' waarin ze de kritiekpunten ook heeft opgenomen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 04:00

faye schreef:

Ja en het Voedingscentrum is geheel onafhankelijk zeker Clown Lips are sealed Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:45

Waar zeg ik dat nicolletje? Clown

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:53

faye schreef:
Waar zeg ik dat nicolletje? Clown

Nergens Clown

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:47

Lenn schreef:
Deze kritiek is al super gedateerd. Het is gebaseerd op haar eerste boek. Daar heeft ze aan gewerkt en het resultaat is 'Bereik en behoud je ideale gewicht' waarin ze de kritiekpunten ook heeft opgenomen.

Dat dacht ik ook ja.
En dan nog, je kunt beter met het al dan niet gezonde dieet van Sonja afvallen, dan veel te dik zijn. overgewicht is nog altijd doodsoorzaak nummer 1 Haha!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:52

Duke schreef:
En zoals gezegd: wie een beetje slim nadenkt, komt ook wel op deze tips, maar SB is gewoon commercieel sterk aangelegd. Als je zelf zo slim was geweest, had je ook geld kunnen verdienen. Dat er nog genoeg overgewicht is en ongezond levende mensen, bewijst dat niet iedereen slim genoeg is om zelf tot een goed en gezond voedingspatroon te komen. Er zijn blijkbaar niet zoveel snuggere boeren...

Wij zaten ons vanochtend op het werk ook al af te vragen waarom wij geen boek hebben geschreven, hadden we dus ook een paar miljoen kunnen verdienen aan de niet zo snuggere boeren Haha!

SB is commercieel gewoon ontzettend sterk, maar zoals ze in de Veronica gids zei, wil ze er niet aan verdienen, maar is haar doel om de Nederlander gezonder te maken en beter na te laten denken. Yeah right Rolleyes

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:06

Ach dit is al het zoveelste kritiek artikel over Sonja... Haha!

Er is in ieder bewijs genoeg dat het werkt en dat je heel veel variaties voedsel binnen krijgt wat dus erg goed is. Veel mensen die gaan lijnen eten vaak dezelfde dingen, waardoor je eenzijdeige voeding krijgt en dus niet afvalt.

Toen ik begon met het bakkeren verbaasde ik mezelf erover wat voor een lekkere dingen ik allemaal mocht eten... Een tosti hawai? Friet? Pizza? Ijs? lasagna? tjee... dat kwam in mijn eerdere dieeten allemaal niet voor!
Maar doordat je die dingen nu wel mag hebben (wel met mate natuurlijk) houdt je het veel langer vol. Knipoog

Verder wordt er in het artikel gesproken over het langere termijn verhaal....
Het zou gericht zijn op de korte termijn lijnen... Ben ik het niet helemaal mee eens... er staan zoveel heerlijke gerechten in die boeken die in de weekmenu's niet voorkomen... Dus op een gegeven moment kun je hier zelf mee gaan varieren en zo je eigen weekmenu's maken. Ook wordt er in het 2e boek aandacht geschoken aan het op het gewicht blijven (4 voorbeeld weekmenu's) Het is niet Sonja's bedoeling om voor de rest van jou leven te blijven bepalen wat jij gaat eten... Op een gegeven moment moet je zelf je menu's gaan maken.

Tja en het volhouden.... Dat is bij ieder dieet een probleem... Dat kun je niet bij Sonja neerleggen maar bij de persoon zelf. Ik merk ook dat je kan terugvallen in je oude patroon... Maaaaaaaaar je duwt het zelf naar binnen denk ik dan!

Ik ben er inmiddels 10 kilo mee kwijt en probeer er nog steeds 5 te verliezen maar dit wil niet echt lukken (teveel eetafspraken hahaha) Maar goed heb nog tot augustus de tijd! Duivel

Groetjes Iris

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:57

Sanniejj schreef:

jaa maar er zijn ook manieren om gezond te afvallen Knipoog

Zoals?

het ziekenhuis dieet zeker?

nou sorry hoor maar mijn moeder en ik eten al te weinig, teminste dat zegt de dokter, en daarmee hadden wij zelf nog honger, dat hou je ook niet vol, dan maar iets wat minder gezond is Haha!

Dat is het hem juist! Als je te weinig eet, gaat je lichaam in de spaarstand en val je niet meer af. En als je dan stopt met het dieet, want het heeft geen resultaat kom je dubbel zo hard aan. Het beroemde jojo-effect.
En gemiddelde volwassen vrouw heeft al 1400 kcal nodig om het lichaam gewoon aan de praat te houden. Als je beweegt (sport/werk) dan heeft je lichaam meer nodig. En als je dan de menu's van Sonja Bakker bekijkt, en ziet dat er dagen zijn van krap aan 900 kcal, dan kun je je wel voorstellen wat dat met je lichaam doet!

Mag duidelijk zijn dat ik geen fan van SB goed, beter nog, van mij mag dat mens naar de maan geschoten worden!

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:36

In principe wilde ik hier niet eens een reactie plaatsen, maar doe het toch maar. Clown

Ik ben tegen Sonja Bakker. Het is een crashdieet, je krijgt veel te weinig binnen, je hebt je stofwisseling compleet naar de maan.
Ontbijten met een beschuitje, of bakje yoghurt, lijkt me niet heel handig?

Tuurlijk, je valt er van af, dus veel mensen die het gaan volgen. Het is alleen absoluut GEEN gezonde manier van afvallen.
Voor de mensen die het volgen.. tel eens een paar dagen eerlijk de calorieën die je binnenkrijgt, vergelijk het met wat je echt nodig hebt..
Je kunt beter gezond eten en meer gaan sporten, veel effectiever, versnelt je stofwisseling en zorgt dat de verloren kilo's ook echt weg blijven, zoals het hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:41

Meer bewegen, gewoon gezond eten en niet snoepen, dat is verantwoord gewicht verliezen. Duurt wel langer, maar weet je, het blijft er ook gewoon af Knipoog