Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:44

Mischien dat de oma best een naar blijdorp belt om haar verhaal te vertellen. Zodat ze ook meer duidelijkheid van de situatie krijgen. Maar de kranten beginnen ook over het treitere.
Vond inderdaad al raar dat hij zo reageerde, mischien dat dit dan wel een verklaring is voor zijn gedrag
Want gorilla staan bekend als rustig en vredige dieren, en niet agressief zoals hier gebeurd is

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:46

Jeetje jullie moesten eens weten hoe blij ik nu ben,omdat ik een uitje op deze bewuste dag naar Blijdorp had gepland!!Mijn vriendin kon op het laatste moment niet...pfffff.Een geluk bij een ongelukje dus,gelukkig ben ik zo die boef niet tegen gekomen.Volgende week ga ik deze uitbreker eens goed bekijken,maar geloof me maar dat hij in totale paniek is geweest!!Arm dier,want de verzorgers hadden dit aan moeten zien komen als ik lees dat hij een uitbreker is.Groetjes Knipoog Knipoog

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:54

zo echt schrikken dat dat zomaar kon gebeuren..
ik kijk voortaan wel 2x uit als ik in de dierentuin ben Bloos

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:58

tsjaaa die mensen die toen aanwezig waren zullen wel nooit meer naar de dierentuin willen Knipoog .

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:30

Tam_ schreef:
Citaat:
Suus_ wrote in het andere topic:"
Ik ga altijd met oma naar Blijdorp. Wat wij vaak zien is een stelletje dat daar de aap Bokito loopt te treiteren, hij wordt dan zoo kwaad en het geeft hun een kick ofzo. Altijd als wij daar zjin en zij zijn er ook zien we het weer en weer. En we zeiden al vaker "ooit zal hij haar pakken dan staat ze niet meer op"
Nou gister was oma in het dierenpark en stond die vrouw hem dus weer te treiteren, deze keer was die aap ZO kwaad geworden, ze zeg 'het was WEER die vrouwn en Bokito hij stond tot in zijn knieën in het water', ze is naar de hal gegaan omdat ze het toch wat eng vond worden. Later kwam ze terug en er stond allemaal polite, een heli, ambulance etc. etc.
De dierentuyin werd ontruimt en later hoorde ze dat die vrouw een verbrijzelde hand (ze was mee gesleurd), haar pols en arm gebroken, en bijtwonden tot op het bot heeft.

Het spijt me dat ik het zeg en het wordt er niet minder erg van, maar ik kan er niets anders van maken: 'eigen schuld dikke bult'

Wat een vreselijke speculaties hier. Ten eerste als dit verhaal al waar zou zijn is dus niet de vrouw die de aap heeft gepest aangevallen want die kwam blijkbaar terug toen iemand anders al zwaar gewond daar lag.
Ben benieuwd of je ook zo gedacht had als het jouw oma/moeder zou zijn die nu in het ziekenhuis lag, of jouw kinderen die dit hebben moeten zien gebeuren. Hetzelfde geldt voor de mensen die dit zo lachwekkend vinden.

Ten tweede denk ik als het zo is dat de dieren zo makkelijk gepest kunnen worden het tijd wordt dat de dierentuinen gesloten worden. Lijkt me geen leuk leven voor de dieren en blijkbaar kan deze dierentuin het niet voorkomen.
Blijkbaar werd hij dan in Duitsland ook al gepest gezien het feit dat hij daar ook al ontsnapt is?

Denk alsjeblieft een beetje beter na voordat je posts neer gaat zetten als "eigen schuld, dikke bult".

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:46

Die speculatie is ook op het nieuws, en ze zijn het nu aan het onderzoeken omdat meerdere getuigen hier van iets zouden zeggen dus wel waard om te onderzoeken Lachen maar het is moeilijk omdat er geen bewakings cameras hangen in dat stuk. Maar goed er moet zowiezo iets gebeurt zijn want zijn gedrag laat vraagtekkens over. Maar of we het ooit te weten komen is nog een ?

in berlijn is hij ontsnapt omdat de huisvesting aan wensen overliet.....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:20

Doodzonde dat dat andere topic waar véél meer informatie etc. op staat en eerder geopend is, op slot is gegaan. Was toch gemakkelijk te verplaatsen geweest?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:29

katiavl schreef:
Die speculatie is ook op het nieuws, en ze zijn het nu aan het onderzoeken omdat meerdere getuigen hier van iets zouden zeggen dus wel waard om te onderzoeken Lachen maar het is moeilijk omdat er geen bewakings cameras hangen in dat stuk. Maar goed er moet zowiezo iets gebeurt zijn want zijn gedrag laat vraagtekkens over. Maar of we het ooit te weten komen is nog een ?

in berlijn is hij ontsnapt omdat de huisvesting aan wensen overliet.....

Misschien moeten dierentuinen eens gaan werken aan situaties waardoor dieren niet meer gepest kunnen worden. Dus meer afstand tussen publiek en dieren.
Ze kunnen speculeren wat ze willen, uiteindelijk is er maar een verantwoordelijk voor dit incident en dat is Blijdorp. Of het nu is omdat publiek te dichtbij kon komen en daardoor de beesten konden pesten of door het feit dat het mogelijk was dat deze gorilla kon ontsnappen: de dieren zijn en blijven hun verantwoording en zulk soort zaken horen ze te voorkomen.
Te goedkoop om de schuld bij de bezoekers te zoeken en te ziek om het slachtoffer daarvan de schuld te geven om maar niet te spreken over: eigen schuld, dikke bult. Zoals gezegd: het zou jouw oma/moeder maar wezen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:32

ALs het mij of mijn familie was overkomen dan had Blijdorp toch een mooie schadeclaim tegemoet kunnen zien. JUIST omdat deze aap al eerder over en drie meter hoge glazen wand is geklommen. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat er nu beweerd werd dat het beest gepest werd. OOK dat is hun verantwoordelijkheid, dat zoiets gewoon niet kan. Ze zijn ten allen tijden niet zorgvuldig genoeg geweest. Niet tegenover het beest en niet tegenover de bezoekers!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:33

Die afstand is juist het probleem een ideale huisvesting zou nooit glazen wanden hebben, maar er is nog altijd één element belangrijk en dat is publiek. Ideale huisvesting is niet publieksvriendelijk. Mischien meer bewaking.

Nuja, dat meerdere getuigen het melden vind ik toch al een reden om het te onderzoeken. Ben zowiezo benieuwd wat eruit komt.

Maar waarom is het onbegrijpelijk om dat te zeggen? Waarom zou dat niet kunnen gebeuren.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:38

katiavl schreef:
Die afstand is juist het probleem een ideale huisvesting zou nooit glazen wanden hebben, maar er is nog altijd één element belangrijk en dat is publiek. Ideale huisvesting is niet publieksvriendelijk. Mischien meer bewaking.

Nuja, dat meerdere getuigen het melden vind ik toch al een reden om het te onderzoeken. Ben zowiezo benieuwd wat eruit komt.

Maar waarom is het onbegrijpelijk om dat te zeggen? Waarom zou dat niet kunnen gebeuren.

De meeste mensen zijn nu eenmaal geen apengedragsdeskundigen. Wat jij en ik pesten noemen ziet een ander als iets waarvan hij denkt dat de gorilla het ook leuk vindt. Er zal altijd interactie zijn tussen mens en dier als je de afstand te klein zijn en de meeste mensen weten nu eenmaal niet wat een gorilla wel of niet leuk vindt of zelfs niet wanneer hij geïrriteerd of boos wordt.
Het is te makkelijk om er vanuit te gaan dat er bewust gepest is om het dier overstuur te maken en dan nog had Blijdorp dit moeten voorkomen. Zij zijn verantwoordelijk voor de dieren.

En laat iemand eerst maar eens met een keihard bewijs komen voordat beweerd wordt dat de vrouw die nu zwaar gewond in het ziekenhuis ligt dat aan haar zelf te danken heeft. Ik vind het ongeloofelijk bot om zoiets te beweren, zeker als je er niet zelf bent bijgeweest.

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:41

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:42

Ik lag echt onder de tafel in van het lachen, toen ik dit gisteravond op de radio hoorde Haha! Haha!
Tja, dat krijg je als je zulk soort dieren op een plaats zet waar ze helemaal niet horen. Jammer dat dat dan ten koste moet gaan van de bezoekers die er op dat moment waren...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:49

HaileysComet schreef:

Had ik al gelezen. Maar het is Blijdorp die zijn dieren onvoldoende beschermd tegen het bezoek.
Dan maar wat meer afstand tussen het glas en de mensen en zorgen dat de mensen niet bij het glas kunnen komen.
Kunnen ze dat niet dan moeten ze gewoon de deuren sluiten.

Hoeveel mensen staan er altijd niet op die glazen wanden te kloppen? Waarschijnlijk een hoop van de mensen die nu zo'n grote mond hebben dat het "eigen schuld, dikke bult" is.
Imo blijft de eigenaar van een dier ten alle tijden verantwoordelijk, die dient te voorkomen dat zijn dier in zo'n situatie belandt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:59

ThePast03 schreef:
Wat een vreselijke speculaties hier. Ten eerste als dit verhaal al waar zou zijn is dus niet de vrouw die de aap heeft gepest aangevallen want die kwam blijkbaar terug toen iemand anders al zwaar gewond daar lag.
Ben benieuwd of je ook zo gedacht had als het jouw oma/moeder zou zijn die nu in het ziekenhuis lag, of jouw kinderen die dit hebben moeten zien gebeuren. Hetzelfde geldt voor de mensen die dit zo lachwekkend vinden.

Ten tweede denk ik als het zo is dat de dieren zo makkelijk gepest kunnen worden het tijd wordt dat de dierentuinen gesloten worden. Lijkt me geen leuk leven voor de dieren en blijkbaar kan deze dierentuin het niet voorkomen.
Blijkbaar werd hij dan in Duitsland ook al gepest gezien het feit dat hij daar ook al ontsnapt is?

Denk alsjeblieft een beetje beter na voordat je posts neer gaat zetten als "eigen schuld, dikke bult".

Als zo'n dier getreiterd wordt terwijl die 2 kleintjes te beschermen heeft de mogelijkheid heeft ze te pakken zou ik het ook doen. Puur uit verdediging, bij dieren, met name wilde dieren, horen de ´leiders´ oid te beschermen en deze deed dat op deze manier.. Niet dat Bokito helemaal wild is, maar zal wel op zijn instinct oid af gegaan zijn.
Vind het verder erg voor die vrouw maar ze had het gewoon niet moeten doen dit komt er nou van! Eigen schuld dikke bult is misschie neen beetje hard
Daarnaast zou mijn familie geen dieren pesten

uit het andere topic waar ik nog even op wou antwoorden.
HaileysComet schreef:
Heeft Bokita die vrouw gepakt die hem al enkele malen had getreiterd? Zo ja dan vind ik het totaal niet erg dat Bokita haar te pakken heeft genomen!

Ja, want mn oma zag ze weer, je ziet het dier gewoon kwaad worden. Daarbij was het ook nog een vrouw uit Zoetermeer en dat was ze ook.

Iig sttrak plan om camera´s op te gaan hangen, om te zien wat er nou precies gebeurd is!

Overigens denk ik dat je 1 ding verkeerd hebt gelezen:
Citaat:
Ten eerste als dit verhaal al waar zou zijn is dus niet de vrouw die de aap heeft gepest aangevallen want die kwam blijkbaar terug toen iemand anders al zwaar gewond daar lag.

Mijn oma ging naar de hal, niet de vrouw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:05

Ik lees opd e site van het AD dat de bewuste aap al eerder in het water had gestaan en teruggejaagd moest worden. Hoeveel signalen wil een dierentuin hebben dat het wel eens fout kan gaan?

Het zou maar een klein kind geweest zijn dat gegrepen was, die had het er echt niet levend vanaf gebracht

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:06

Elk dier dat in de zoo zit, is te weinig beschermt tegen het publiek naar mijn mening. Maar eigelijk zou in een perfecte wereld die bescherming niet eens nodig zijn. Maarja zie nog vaak kinderen tegen de ramen kloppen, waarbij de ouders lachen van plezier.
Dan ga ik toch meestal een hartig woordje praten Sigaar

Ook over dat pesten ik denk dat het nu nog te onduidelijk is om er iets over te zeggen, maar zou wel een groot deel van het gedrag van bokito verklaren. Maar inderdaad het blijft deels de schuld van de blijdorp. Ik begrijp zeker je mening pluck.
Maar bv als het echt blijkt dat ze het dier aan het pesten is, in een situatie waar twee vrouwtjes bij zaten met jongen zal je mening nog hetzelfde blijven? Gewoon even voor de nieuwsgierigheid. Denk ook wel dat blijdorp de effecten van deze gebeurtenis lang gaat voelen.

Maar wat ik niet begrijp het is lang geleden dat ik nog in de zoo heb gezeten, waarom wachten ze op het verdoven tot de dierenarts er is. Er zijn moeten toch verzorgers zijn die opgeleid hiervoor zijn.

Trouwens de verhalen hierover draaien ook met de wind he Dromen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:09

Alle verhalen hier worden verdraait in de kranten.
vriendin van me zat op dat moment (nog) rustig in het restaurant.
Er was er een ontsnapt een medewerker is nog naar de keuken gevlucht.
ern er is iemand in haar hand gebeten

verder heb ik nog niet veel van haar gehoort.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:10

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:11

Jolliegirl schreef:
Alle verhalen hier worden verdraait in de kranten.
vriendin van me zat op dat moment (nog) rustig in het restaurant.
Er was er een ontsnapt een medewerker is nog naar de keuken gevlucht.
ern er is iemand in haar hand gebeten

verder heb ik nog niet veel van haar gehoort.

Niet hier lees is vier berichten op nieuwssite, vier keer iets anders Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:11

met hier bedoelde ik niet dit topic hoor Lachen
Die pers doet er alles aan om een zo mooi mogenlijk verhaal in de krant te zetten

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:14

Jolliegirl schreef:
met hier bedoelde ik niet dit topic hoor Lachen
Die pers doet er alles aan om een zo mooi mogenlijk verhaal in de krant te zetten

Ja inderdaad

Eerst heeft het dier zonder aanleiding iets gedaan, dan had de vrouw hem gepest, nu jongeren, nu zonder reden, nu al vaker in het water gestaan. Eerst was het de eerste keer in de dierentuin voor haar, en nu bezoekt ze het elke dag, en is gefacineerd door de gorillas.... Dromen Wel erg voor de vrouw dat er zo een circus om haar word gemaakt

Een shockclaim inleveren zou ik nooit doen, alleen omdat ze het zagen gebeuren. Ik zou eerder de vrouw een mooi boeket opsturen en een beterschapskaartje kun je doorgaans meer met verwerken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:17

Ik las in het Ad dat die vrouw alle dagen kwam om die aap te treiteren? Scheve mond

Als dat écht zo is vidn ik het volkomen terecht dat die aap juist háár te grazen heeft
genomen, oog om oog tand om tand.

Maar of dit verhaal waar is?
Ik vind het bizar dat iemand alle dagen zoiets zou doen.
En dan nóg er is toch wel enig toezicht zoja controle, dus had dit toch even heel simpel gemeld kunnen worden?

suus_ schreef:
Als zo'n dier getreiterd wordt terwijl die 2 kleintjes te beschermen heeft de mogelijkheid heeft ze te pakken zou ik het ook doen. Puur uit verdediging,

Logisch dat kan ieder persoon met een beetje verstand zelf ook nog wel verzinnen....

Gearl schreef:
Ik lag echt onder de tafel in van het lachen,

Ik kan niet lachen om dit bericht, sorrie.

katiavl schreef:
Mischien dat de oma best een naar blijdorp belt om haar verhaal te vertellen.

Goed idee! OK dan!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:20

Ja ik ga het morgen aan ons omake vragen Haha!
Het is idd niet de eerste, 2e, 3e, of 10e keer dat ze hem plaagt, maar iedere dag??

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 19:22

Chiqa schreef:
Ik kan niet lachen om dit bericht, sorrie.

Ik wel. Nouja, onder de tafel was wat overdreven, maar ik vind het toch wel grappig Knipoog
Nogmaals; jammer dat dit ten koste moet gaan van de bezoekers (al hoor ik hier nu genoeg verhalen en als het echt zo is dat de vrouw die aap treiterde vind ik het al helemaal een goeie actie wat dat betreft), maar een aap hóórt niet in een kooi of wat dan ook. Die horen in het oerwoud ergens ver weg. En bovendien moet de dierentuin zelf toch ook wel begrijpen dat je een aap niet onder zulke omstandigheden (blijkbaar dus slechte omheining etc.) kunt houden?