Hond richt slachting aan in Zeeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Re: Hond richt slachting aan in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:02

Diablo schreef:
Dat is dus niet waar. Een lam is een prooi voor een hond, een kind niet. Beetje verdiepen in het fenomeen hond en je weet dat.

Is dit echt zo? Ik ben geen hondenkenner, maar ik kan me toch zo voorstellen dat alles dat vangbaar-en-eetbaar is in principe prooi is voor een hond. Kinderen (vooral echte kleintjes) zijn natuurlijk precies lekker handig: het loopt niet zo hard, is zo onhandig als de neten en smaakt vast helemaal niet slecht. Ik weet niet of alle honden nou echt wel verschil maakt tussen een lam en een kind, op dat gebied. Normaal gesproken is een hond opgevoed om geen mensen te bijten natuurlijk, maar ik neem aan dat deze hond ook niet opgevoed was om schapen aan te vallen.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de hond maar afgemaakt moet worden omdat hij komende week wel een peuter op zal eten, hoor (ik mag toch hopen dat de eigenaresse voortaan de hond bij zich zal houden). Maar ik vraag me af of het verschil er echt wel is tussen schapen en kinderen, voor een hond. Een hongerige wilde hond die een peuter tegenkomt zou die volgens mij best wel eens te grazen kunnen nemen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:43

Kinderen worden altijd gezien als laagst geplaatste in de rangorde, dus laat sowieso nooit een kind alleen met een hond.

Ontopic: de honden van mijn vriendin hebben ook een aantal kippen doodgemaakt 2 jaar geleden (kippen waren van hunzelf). Ze hebben op hun kop gehad (grote mond), maar ze hebben het nooit meer gedaan.
Het enige wat de eigenaresse van deze hond kan doen is haar hond voortaan aangelijnd houden, dan neem je ook geen risico's.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:46

Cayenne schreef:
Toch mocht het mijn hond geweest zijn, dan had ie toch echt wel gesnapt dat schaapjes geen speelgoed zijn, en wat te denken van schaapshonden Haha! Daarnaast is de hond gedomesticeerd, dus vergelijken met wolven wordt dan ook een beetje moeilijk Knipoog

Schapen houden vind ik op zich niet onnatuurlijk wanneer dit in de wei is. Die beesten staan dan heerlijk buiten.

Ben ik helemaal met je eens!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 18:51

Schapen houden in de wei is zeker niet onnatuurlijk. Onnatuurlijk vind ik het houden van schapen in een stal! (geldt overigens ook voor andere dieren)

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:01

Jeetje mine, het zal je hond maar wezen. Scheve mond

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:32

Inderdaad.. Kleine kinderen en honden moet je zobiezo nooit alleen laten. Wie weet wat het kind uitspookt met de hond.. Grote kans dat het mis gaat!

Onze hond is ook niet opgevoed om vogels te vangen ect. maar als je haar de kans laat, neemt ze die ook!
Maar met kinderen is ze zo'n schat dat ze ze helemaal onderlikt Clown Wat die kinderen ook niet leuk vinden, maargoed!
Bijten zal ze niet doen, tenzij het verdediging is o.i.d..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:41

Diablo schreef:
Dat is dus niet waar. Een lam is een prooi voor een hond, een kind niet. Beetje verdiepen in het fenomeen hond en je weet dat.

Werk mijn hele leven met honden. Train naast mijn eigen honden, honden voor anderen, ben pakwerkster heb ik een pension gewerkt, en vervang mijn oom regelmatig in zijn kennel als ze weg zijn. Heb me onder tussen best verdiept in honden vind ik zelf.

Het enigste wat ik bedoel te zeggen, als de hond nu een lam pakt en niet stopt. Wie geeft dan garantie dat het niet een kind pakt? Ben een aantal honden tegen gekomen die maar wat graag achter konijnen en schapen ect aan renden en plots klaps de knop om ging en niet stopten voor het dood was. "Nee joh, hij pakt absoluut geen kinderen" Elk van deze hond heeft een kind te pakken gehad.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:04

Ik heb twee honden die op katten jagen, maar die mijn kinderen absoluut niets doen. Ze zien de kinderen niet als prooi, de kat duidelijk wel. De hond van mijn broer heeft 7 konijntjes van mij doodgebeten, maar voor kinderen was hij doodgoed. Dat verschil zien ze echt.
Daarentegen, een andere hond van mij heeft nog nooit achter katten, konijnen of wat dan ook aangezeten en hij greep (helaas) één van mijn kinderen.

Neemt niet weg dat je natuurlijk altijd een risico loopt, je moet altijd goed opletten. Maar een hond die achter katten of andere dieren aangaat (en dat doen véél honden) is niet gevaarlijker voor kinderen dan iedere andere hond. Ik vind het dan ook oneerlijk en doodzielig voor de hond dat hij zijn leven nu moet slijten in een kennel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:11

De hond die nu in de kennel zit heeft naast het lam ongeveer alles verslonden wat in de kennel valt. Zodra ik, mijn vader of mijn oom de kennel in stap is het een totaal ander beest. Maar verder kan niets of niemand in de buurt komen.

Overgens heeft ze een binnen + buiten kennel van beide 25 m2 en een extra buitenkennel van 350 m2 waar ze met een andere hond op los loopt. Daarnaast komt ze elke dag minstens 3 /4 uur er uit om te trainen en te wandelen. Zo zielig vind ik het niet, fijner en veiliger dan bij ons in de straat met alle kleine kindjes en beestjes.

Jij hebt dan misschien andere ervaringen dan ik, maar vind niet dat alle honden hetzelfde zijn. Daarvoor moet je naar de hond in zijn geheel en zijn daden kijken. En aangezien we in dit geval er weinig van weten kunnen we ook geen goed oordeel vellen. Vind ik.

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:15

Nimue schreef:
Diablo schreef:

Is dit echt zo? Ik ben geen hondenkenner, maar ik kan me toch zo voorstellen dat alles dat vangbaar-en-eetbaar is in principe prooi is voor een hond. Kinderen (vooral echte kleintjes) zijn natuurlijk precies lekker handig: het loopt niet zo hard, is zo onhandig als de neten en smaakt vast helemaal niet slecht. Ik weet niet of alle honden nou echt wel verschil maakt tussen een lam en een kind, op dat gebied. Normaal gesproken is een hond opgevoed om geen mensen te bijten natuurlijk, maar ik neem aan dat deze hond ook niet opgevoed was om schapen aan te vallen.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de hond maar afgemaakt moet worden omdat hij komende week wel een peuter op zal eten, hoor (ik mag toch hopen dat de eigenaresse voortaan de hond bij zich zal houden). Maar ik vraag me af of het verschil er echt wel is tussen schapen en kinderen, voor een hond. Een hongerige wilde hond die een peuter tegenkomt zou die volgens mij best wel eens te grazen kunnen nemen.

een hond ongeacht welk ras het ook is, maar met name de jachthonden zien een weglopen/rennend dier,als een prooi, opgevoed of niet als ze buiten jouw bereik zijn gaat verstand op nul en blik op oneindig.(is niet voor jou persoonlijk bedoeld hoor)
maar goed als je je hond aan de lijn houd dan voorkom je dit soort dingen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:19

Ok Judith_, dan snap ik het beter. Ik dacht echt dat het dier weggestopt was in een kennel omdat hij in jullie ogen niet meer te vertrouwen was. En dat omdat hij achter een lam aan was gegaan, terwijl dat eigenlijk heel normaal is voor een hond. Hij hoeft dan niet als vals of gevaarlijk bestempeld te worden.

Maar hij heeft dus fijn alle ruimte en er wordt nog veel met hem gedaan. Klasse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:22

Okee, dat scheelt. Daarnaast is hij in blinde woede/angst/instinct er achter aan gegaan. Dwars door sloten, prik- schrik draad en hald tegen een auto aan. Niks stopte hem en ze hebben hem met vier man en stokken (klinkt erg overdreven) moeten pakken. Vandaar dat we hem niet hier thuis willen hebben met kinderen.

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:33

Judith_ schreef:
Okee, dat scheelt. Daarnaast is hij in blinde woede/angst/instinct er achter aan gegaan. Dwars door sloten, prik- schrik draad en hald tegen een auto aan. Niks stopte hem en ze hebben hem met vier man en stokken (klinkt erg overdreven) moeten pakken. Vandaar dat we hem niet hier thuis willen hebben met kinderen.

kan alleen zeggen dat jullie er goed aan hebben gedaan!

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:34

Hier lopen mijn honden wel los, beweging hebben ze toch nodig, en dat kunnen mijn honden niet voldoende krijgen aan de riem. Ze lopen alleen los op de dijk, niet in de woonwijk. 1 van mijn honden kan met alle dieren, maar mijn JR kruising hoef ik echt niet bij schapen los te laten lopen, en schapen staan hier wel op de dijk achter vee roosters waar ik langs loop. Dan gaat hij altijd aan de riem.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:35

Het zou je dier maar zijn.
Het is niet slim om je dieren los te laten lopen als er zulke dieren in de buurt zijn.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:37

Judith_ schreef:
Diablo schreef:

Werk mijn hele leven met honden. Train naast mijn eigen honden, honden voor anderen, ben pakwerkster heb ik een pension gewerkt, en vervang mijn oom regelmatig in zijn kennel als ze weg zijn. Heb me onder tussen best verdiept in honden vind ik zelf.

Het enigste wat ik bedoel te zeggen, als de hond nu een lam pakt en niet stopt. Wie geeft dan garantie dat het niet een kind pakt? Ben een aantal honden tegen gekomen die maar wat graag achter konijnen en schapen ect aan renden en plots klaps de knop om ging en niet stopten voor het dood was. "Nee joh, hij pakt absoluut geen kinderen" Elk van deze hond heeft een kind te pakken gehad.

Mijn JR kruising gaat ook achter konijnen en schapen aan als hij de kans krijgt (en die krijgt hij absoluut niet) en toch zal hij een kind nooit iets doen. Hij is helemaal gek van kinderen.
Ik vindt zelf dat achter een konijn of een ander dier aan gaan prooi gedrag is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:43

hele discussie weer....maar 1 ding is een feit

de eigenaresse is in dit geval weer schuldig...ze had haar dieren aangelijnd moeten houden,een hele stomme fout die met een dood bekoopt moest worden
maar petje af...ze heeft zelf gebeld en de rest geregeld...netjes...en zo hoort het ook
niet dat het daarmee de dood vergoeilijkt maar toch...hoeveel hondeneigenaren zouden doorlopen Nagelbijten / Gniffelen

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:46

naadje24 schreef:

de eigenaresse is in dit geval weer schuldig...ze had haar dieren aangelijnd moeten houden,een hele stomme fout die met een dood bekoopt moest worden
maar petje af...ze heeft zelf gebeld en de rest geregeld...netjes...en zo hoort het ook
niet dat het daarmee de dood vergoeilijkt maar toch...hoeveel hondeneigenaren zouden doorlopen Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben het helemaal met je eens, het is de schuld van de eigenaresse, en de hond is waarschijnlijk weer de pineut

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:59

vlekkie1 schreef:
een hond ongeacht welk ras het ook is, maar met name de jachthonden zien een weglopen/rennend dier,als een prooi, opgevoed of niet als ze buiten jouw bereik zijn gaat verstand op nul en blik op oneindig.(is niet voor jou persoonlijk bedoeld hoor)
maar goed als je je hond aan de lijn houd dan voorkom je dit soort dingen.

Ik heb zelf geen hond, dus ik vatte het niet persoonlijk op. Lachen

Maar je bedoelt denk ik hetzelfde als ik: een wegreggend lammetje is prooi, maar een kindje dat ineens die hond toch wel eng vindt en de andere kant op wilt (en dan ook nog valt ofzo), dat kan ook best link zijn toch?

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:53

Ik geloof meer dat de hond het uit jachtinstinct heeft gedaan. Ik heb zelf ook jachthonden en die zie ik er ook rustig voor aan, al weet ik zeker dat ze nooit een kind zullen pakken.
Ze zijn (in spanje) getraind om konijnen te jagen en ik zou ze hier bij schapen ook niet los durven laten (verhalen genoeg over het zelfde ras dat achter herten enz aangaat).
Maar om nou te zeggen dat ze vals zijn....alles behalve.
Wij hadden vroeger een herder die ook een keer in een wei achter schapen aan is gegaan. Gelukkig zonder gevolgen maar denkt dat een hoop honden dit instinct toch nog wel hebben.
Net als honden die buiten erg op katten reageren; doet denk ik ook meer dan de helft.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:13

naadje24 schreef:

Hier sluit ik me bij aan.
Ik vind het trouwens wel erg netjes dat ze zelf de politie heeft gebeld, er zijn eigenaren die gewoon doen of hun neus bloed en doorlopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:16

fijn dat de vrouw goed heeft gehandeld door de politie te bellen en het met de boer te regelen....
De hond hoeft geen spuitje, wanneer het geen persoon is, die gewond is geraakt.
Ze zal in het vervolg gewoon heel erg moeten oppassen, want áls de hond weer schapen ziet, is hij niet te houden en zal hij het weer doen.
(wanneer hij niet is aangelijnd)