doen jullie aan de dode-herdenking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dode-herdeking doen jullie mee

Poll eindigt op

ja natuurlijk
110 (86%)
nee ik vindt het niks!
15 (11%)
wat is de dode-herdenking
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 127

Yellowcab

Re: doen jullie aan de dode-herdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:27

Ik vind het wel belangrijk ook al heb ik het niet meegemaakt. Je herdenkt gewoon de zware tijden en wat die mensen wel niet meegemaakt hebben dan is het echt niet teveel gevraagd om even 2 minuten stil te zijn. Ik denk aan m'n opa & oma die de oorlog wel hebben meegemaakt en beide overleefd hebben en al hun vrienden en familie die het mischien niet hebben gehaald. Er is laatst ook een Nederlandse soldaat gesneuveld in deze oorlog ook daar moet zeker even bij stilgestaan worden vind ik!
Even stilstaan bij de mensen die gevochten hebben voor ONS land die ervan gemaakt hebben wat het nu is ja daar mag echt wel eens bij stil gestaan worden!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:29

buster4ever schreef:
neeuh niet aan meegedaan...
we leven nu zonder oorlog in ons kikkerlandje dankzij de amerikanen...en heel leuk dat mensen er nog aan willen denken en graag blijven terug denken aan vroeger ...
maar ik heb t niet meegemaakt denk dan liever aan me lieve overlede hond of opa...drie kwart van de nieuwe generatie moet ook 2 minute stil zijn terwijl ze geen eens een besef hebben wat er eigenlijk is gebeurt....vind dat mensen die t nodig vinden om stil t zijn die mogen van mij lekker stil zijn maar zelf vind ik t niet nodig.. Bloos ik weet niks van die oorlog tjah mensen werden vergast en alle joden werden afgemaakt door hitler ..
eigenlijk zouden ze om alle oorlogen maar 2 minuten stilte doen

Aan die Amerikanen hebben we niets te danken hoor...

Maar ja, ik hou 2 minuten stilte.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:30

Ja heb net ook mee gedaan.

Yellowcab

buster4ever schreef:
we leven nu zonder oorlog in ons kikkerlandje dankzij de amerikanen...en heel leuk dat mensen er nog aan willen denken en graag blijven terug denken aan vroeger ...
maar ik heb t niet meegemaakt denk dan liever aan me lieve overlede hond of opa...drie kwart van de nieuwe generatie moet ook 2 minute stil zijn terwijl ze geen eens een besef hebben wat er eigenlijk is gebeurt....vind dat mensen die t nodig vinden om stil t zijn die mogen van mij lekker stil zijn maar zelf vind ik t niet nodig.. Bloos ik weet niks van die oorlog tjah mensen werden vergast en alle joden werden afgemaakt door hitler ..

Het gaat ook over alle oorlogen
en het gaat echt niet alleen om een oorlog die we niet hebben meegemaakt maar om respect tegenover de mensen die gevochten voor het land waar wij in leven ik vind dat iedereen die in Nederland woont wel wat mee te maken heeft

Shadow0

Ik zal niemand overlast bezorgen rond die tijd, maar ik herdenk niet mee. Net als vanillala omdat ik vind dat er geen tijd/datum aan vast hoeft. Ook deels omdat ik veel te bang ben dat mensen die 2 minuten zien als 'iets' doen. En daar ben ik het niet mee eens. Het respect voor de vrijheid en het menselijk leven moet je uitdragen in alles, elke dag opnieuw.

Maar wat ik om me heen zie is dat er alleen maar meer onbegrip is, en bovendien minder vrijheid. Vooroordelen zijn niet van de lucht, ook al richten die zich tegenwoordig meer op een andere bevolkingsgroep. Ik vind dan ook niet dat die 2 minuten stilte iets veranderen, en doe er dus ook niet aan mee.
En inderdaad... we vechten nota bene zelf mee in een oorlog die op z'n zachtst gezegd niet helemaal legitiem is. Als we ECHT willen eren wat men toen heeft gedaan, zouden we daar eerst eens kritisch naar moeten kijken.

Nogmaals: ik zal niemands herdenking verstoren, zoals ik ook nooit de stilte tijdens iemands gebed heb verstoord. Maar ik doe er niet aan mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:31

buster4ever schreef:

Zonder de mensen die we ook vanavond weer herdacht hebben, hadden we nú misschien op een heel andere manier geleefd. Vind je persoonlijk vrij apart reageren.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:37

mijn vader verzamelt vanalles over de tweede wereld oorlog, heeft al een aantal keren een tentoonstelling gehouden..
ik heb een uitgebreid werkstuk gemaakt over de II wereld oorlog en daarvoor ben ik met verschillende mensen gaan praten die het hebben overleefd
dus de herdenking houd me zeker bezig.
elke keer sta ik weer op mijn wang te bijten om niet in janken uit te barsten.. op 1 of andere manier raakt het mij wel altijd..

natuurlijk is de herdenking niet alleen voor de IIwo. maar ook voor alle anderen oorlogen.. ik vind het daarom erg belangrijk dat we niet mogen stopen met herdenken, al is het alleen maar om te zorgen dat zoiets niet weer gebeurt

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:38

Ja ik sta stil bij de mensen die voor ons gestreden hebben. Die wellicht hun eigen vrijheid verloren hebben, om anderen de vrijheid te geven. Daarnaast denk ik ook aan al die militairen in oorlogsgebieden. Ik vind het wel belangrijk, vooral dat we er bij stil staan. Natuurlijk denk ik er vaker aan, maar als ik het gebeuren zie op de dam en al die verhalen weer hoor, dan begint het toch meer te leven.

Het zou goed zijn om je eens wat meer te verdiepen in de Nederlandse geschiedenis en ietwat meer respect tonen voor de mensen die voor onze vrijheid gevochten hebben.

Voor morgen : Vier de vrijheid!!!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:38

buster4ever schreef:

Het gaat niet alleen om de 2e wereldoorlog, maar om alle oorlogen (en daar zijn er nu ook nog zat van). De mensen die niet beseffen wat er is gebeurd: zal het nooit kunnen voelen zoals mensen in oorlog dat hebben gedaan, maar door er soms eens bij stil te staan (en dat hoeft wat mij betreft niet perse op een vaste tijd en datum, maar ik doe er wel aan mee) kan je je er wel een beetje in inleven. Ben zelf daarnaast dankbaar dat mijn opa's en oma's het overleefd hebben, anders zou ik hier niet rondlopen Bloos

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:40

Ik ook. Ben ermee opgevoed!
Mijn oma heeft al haar familie verloren tijdens die oorlog en uit respect naar haar en haar verloren familie ben ik ook 2 minuten stil om 20.00 uur en denk ik alleen maar aan haar en wat zij heeft meegemaakt.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:41

Laura24 schreef:
Het gaat niet alleen om de 2e wereldoorlog, maar om alle oorlogen (en daar zijn er nu ook nog zat van). De mensen die niet beseffen wat er is gebeurd: zal het nooit kunnen voelen zoals mensen in oorlog dat hebben gedaan, maar door er soms eens bij stil te staan (en dat hoeft wat mij betreft niet perse op een vaste tijd en datum, maar ik doe er wel aan mee) kan je je er wel een beetje in inleven. Ben zelf daarnaast dankbaar dat mijn opa's en oma's het overleefd hebben, anders zou ik hier niet rondlopen :o

precies Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:50

Ik doe het ook, ieder jaar weer Lachen

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:55

Ik doe ook altijd mee, ik vind het ook eigenlijk niet meer dan normaal om even 2 min. respect te tonen naar de mensen die voor ons zijn dood gegaan, tevens doe ik het ook omdat ik hoop dat wij het nooit mee hoeven te maken! Want wat lijkt mij het vreselijk om ondergedoken te moeten zitten, en hopen dat je niet gevonden word.. Brrr ik moet er echt niet aan denken.... Huilen

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:56

Scheve mond

Ik was ook van plan om stil te zijn doe ik elk jaar, maar dit jaar zat ik in de middle of nowhere en had geen horloge bij.. Dus ik ben het helemaal vergeten Scheve mond Dahm Nagelbijten / Gniffelen

ik heb respect voor de mensen die er voor gezorgt hebben dat wij nu zonder oorlog leven.. Vind niet zoveel moeite om 2 min stil tezijn.. Maarja nu is er niks van gekomen Scheve mond

Annemarie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:59

buster4ever schreef:

Ik vind jou reactie toch een beetje raar..
Het is toch goed dat ook de nieuwe generaties meekrijgen wat er allemaal is gebeurt?
Ook zodat het niet weer gebeurt bijvoorbeeld.

En je omschrijving van de oorlog.. beetje kort door de bocht.

Loeser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:02

buster4ever schreef:

Ik hoop hier een geval van ik weet niet wat ik zeg!

Zonder al deze doden had jij nu niet de vrijheid gehad waar je nu iedere dag gebruik van maakt..

Je zou eens een goede oorlogsfilm moeten kijken, zou je sieren!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:03

hou elk jaar 2 minuten stilte verder doe ik er nik aan.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:13

buster4ever schreef:
ik weet niks van die oorlog tjah mensen werden vergast en alle joden werden afgemaakt door hitler ..

Lips are sealed psst, misschien een idee om eens de geschiedenis van Nederland in te duiken of inderdaad een goede oorlogsfilm kijken... Lips are sealed

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:25

Ik vergeet het altijd. Stom is dat! Ik sta er totaal niet bij stil, maar dat wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor al die mensen...

Annemarie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:09

Hm toch raar volgens mij wordt er genoeg aandacht aan besteeds in de media? Clown

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:10

Ja zeker doe ik daaraan. Ik moest eigenlijk om 8 uur paardrijden, maar voor die tijd ben ik toch even
2 minuten naast de pony blijven staan met het capje af, ik vind het echt heel belangrijk dat we dit herdenken, en dat we niet vergeten dat oorlog eigenlijk nooit meer zou mogen gebeuren.

Trouwens, bij een goede oorlogsfilm (WO II) heb je mij ook zo aan het janken, die dingen raken mij op
de een of andere manier gewoon ontzettend.

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:30

AnneB schreef:
Ik vind het belangrijk ja. Zo erg wat is gebeurd, dat mag je minstens eens per jaar wel een paar minuten bij stilstaan.

Jetske schreef:
Ja, ik heb respect voor de mensen die hun leven voor "ons" hebben opgegeven. Zodat wij weer in vrijheid kunnen leven.

helemaal mee eens!

Groetjes Ilse

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:16

Ik denk dat 90% van de bokkers, als het niet nog meer is nog nooit een oorlog heeft meegemaakt, maar dat wil niet zeggen dat we niet de oorlogen kunnen herdenken en vooral de gevallenen...

Het is lang geleden, maar we herdenken niet alleen WO2, we herdenken alle mensen die gevallen zijn in een oorlog, daarom doe ik hier wel aan mee. Weet ook niks van de oorlog want ik was er "gelukkig " niet bij....maar ik denk ik die 2 minuten wel na over hoe blij ik ben dat ik nu achter mijn pc zit, in een goede culturele familie, dat ik kan werken, dat ik de straat op kan enz enz.

Wij waren vanavond zelfs uit eten, nou het hele restaurant was stil, ik moest daar best van slikken want er zaten bijna alleen maar jongelui, ik vind dat dit moet blijven leven , ook dat ik mijn kinderen dit later mee kan geven!

En die 2 minuten per jaar.....wat is dat op ons mensenleven?? Ons vrije mensenleven??

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:23

ik was het wel van plan, maar had er niet meer aan gedacht..
Ik was op de manege, in de kantine toen we er achter kwamen.
De mensen daarbinnen (wat er maar 3 waren) kwamen er toen achter dat de radio het niet deed en toen opeens, o'ja, 2 minuten stilte.
Toen hebben we toch nog iets van 1 minuutje stilte gehouden..

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:24

Ik doe het elk jaar, alleen heb ik het nu later gedaan omdat ik bij mijn oppaskindjes was die ik geen 2 minuten stil houd in bad Tong uitsteken