Don't let your mind be so judgemental

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ronja

Re: Don't let your mind be so judgemental

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:39

Ik vind het vreselijk, vre-se-lijk hoe er hier in sommige topics over allochtonen gesproken wordt. Domme, kortzichtige, ronduit racistische opmerkingen, waar je haren van overeind gaan staan! Onder het mom van "ja maar dat is nu eenmaal mijn mening"... en waarom speelt fatsoen geen rol meer tegenwoordig?

Waar is de tijd gebleven dat racisme not-done was?? Dat vooroordelen bestreden moesten worden? Nee alles mag en alles kan tegenwoordig. Ik denk dat sommige politieke tendensen daarin een TE grote rol spelen.

Ik kan er echt heel erg boos om worden, vooral omdat ik deze mijn studie doe op dit gebied (interculturele communicatie) en gewoon ZIE waar mensen redeneerfouten maken en dingen verkondigen die gewoon NIET waar zijn. Maar typ een bericht waarin je dingen probeert uit te leggen en vooroordelen wegwimpelt en het verwijnt gewoon naar de vorige pagina zonder dat iemand het leest, of zo lijkt het toch. Men gaat gewoon door met praten over "de buitenlanders met die hoofddoeken" en alles wat "zij" doen en dat "zij" zich moeten "aanpassen" aan "ons"en dat "wij" (waar ik in de meeste gevallen niet bij wens te horen) bedreigd worden door "de Islam"... Meestal weet de auteur niet eens waar hij/zij het over heeft! En dan toch zulke extreme meningen en opmerkingen!

In het dagelijks leven maak ik dit ook vaak mee zodra mensen horen wat ik studeer. Het ergste zijn nog degenen die beginnen met "Ik heb niks tegen buitenlanders hoor... MAAR..." en vervolgens krijg je een bevooroordeeld, ongefundeerd, soms gewoon racistisch verhaal te horen, waarvan ik denk; jij hebt wél wat tegen buitenlanders! Je weet het alleen zelf niet eens! OF je bent gewoon verkeerd voorgelicht. En dat laatste komt helaas ook maar al te vaak voor...

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:21

"Dat is mijn mening en het maakt toch niet uit wat je zegt want daar blijf ik bij" En dat zeggen ze je ook gewoon..Ergelijk

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:23

jij blijft toch ook bij je mening Lachen als je naar de mensen luisterd die zich racist noemen en naar de andere groep kom je meer te weten dan direct verwijten maken.

Maar wat je ook mag zeggen beide groepen blijven blind voor elkaar dus gaat er ook niks gebeuren

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:29

Nee hoor..als iemand een goede onderbouwde mening heeft en diegene heeft gelijk dan geef ik die ook gelijk..waarom zeg je dat ik er altijd bij blijf? Ervaring mee?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:40

ik bedoelde algemeen totaal niet op jou dus Lachen

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:42

Ik ben het totaal eens met de TS!
Waarom zouden mensen met een andere taal anders zijn dan wij (nederlanders)?
Ze hebben ook een hart, een familie die van ze houdt, kinderen, hersenen die net zo goed of soms zelfs beter kunnen denken dan wij!?
We delen de aarde met z'n allen, waarom zouden zij dan niet hier mogen komen wonen?
Als ze hier wonen betalen ze ook beslastig, werken ze ook, gaan ze ook naar school!
Ik vind het knap als iemand één verschil kan vinden!
En als wij op vakantie gaan/emigreren naar een ver land, zonder dat we de taal spreken, dan willen we toch ook niet worden uitgekotst?

Ik ben heel erg multi-cultureel opgevoed, in die zin dat ik ben opgevoed met: iedereen is hetzelfde in alle culturen zijn goede en slechte mensen!
Iedereen (veel mensen) heeft een hekel aan de taliban, begrijpelijk, wat ze doen is niet goed. maar betekend dit dat elke man met een traditioneel gewaad uit het middenoosten een lid is van de taliban?
Nee
Er is ook maffia, ook nederlandse bendes, ook amerikaanse bendes, deze zijn net zo extreem als de taliban, alleen komt het met vlagen, kijk maar naar de aanslagen in spanje... dat was een tijdje terug weer, en nee niet iedereen heeft nu een hekel aan spanjaarden omdat ze niet in "ons" land komen wonen...

Ik besefte het pas erg goed toen ik vorig jaar op ardennenkamp was in Belgie, het klinkt raar maar wij wilden over de brug waar maar 2 mensen tegelijk op mochten, zij drongen voor vanaf de andere kant, wij zeiden hadden jullie niet even kunnen wachten? waarop wij terug kregen: vuile buitenlanders ga terug naar je eigen land!
op dat moment besefte ik (minimaal natuurlijk) hoe mensen uit andere landen zich in nederland moeten voelen... nederland is net zo erg...
ik vind het alleemaal diep triest, een lang verhaal maar ik wilde mijn mening graag goed onderbouwen en hopelijk is dit gelukt...
wie denkt er net zo over?

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:59

mietjuh schreef:
Ik besefte het pas erg goed toen ik vorig jaar op ardennenkamp was in Belgie, het klinkt raar maar wij wilden over de brug waar maar 2 mensen tegelijk op mochten, zij drongen voor vanaf de andere kant, wij zeiden hadden jullie niet even kunnen wachten? waarop wij terug kregen: vuile buitenlanders ga terug naar je eigen land!
op dat moment besefte ik (minimaal natuurlijk) hoe mensen uit andere landen zich in nederland moeten voelen... nederland is net zo erg...
ik vind het alleemaal diep triest, een lang verhaal maar ik wilde mijn mening graag goed onderbouwen en hopelijk is dit gelukt...
wie denkt er net zo over?

Haha, ik ben een tijdje in Wallonië naar school gegaan, op slechts 7(!) km van mijn huis. Je wilt niet wéten wat ik daar heb moeten slikken. Detail: het waren diegenen die ik niet persoonlijk kenden, maar die mij gewoon in de straat tegenkwamen die zo deden!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:25

Kanelly schreef:
' Don't let mistakes be so monumental, don't let your love be so confidential, don't let your mind be so damn judgemental, and please let your heart be more influential. Be thankful for all that the spirit provides and be thankful for all that you see without eyes. '

'We say we want peace
but nobody wants to change their own mind''

Laat ik dit maar eens gaan voordragen aan de volgende Marokkaan die mijn fiets aan het slopen is Huilen van het lachen

Maar Kanelly, ik snap je stukje best, en zie mijzelf absoluut niet als rascist. Het gaat niet om het kleurtje, hoofddoek of andere taal.Ik heb helemaal niets maar dan ook niets tegen andere culturen, zelfs niet als ze in hun eigen taal tegen elkaar praten met mij erbij.

Ik heb alleen zoveel vervelende ervaringen met vooral marrokkaanse jeugd dat ik ze nu aardig zat ben.
Kan ze missen als kiespijn (fiets wordt gesloopt danwel gejat, ze vallen mensen lastig op straat, schreeuwen, schelden, stoelen in de bus in de hens zetten, ruzie zoeken met uitgaan..) ik vind dat het in elk geval bij die mensen belangrijk is dat ze de hand nu ook eens in eigen boezem gaan steken.

Heb nooit enig vooroordeel gehad maar na tig vervelende ervaringen word je van schade en schande wijzer en ga je meer opletten, met in elk geval het positieve gevolg dat mijn fietsbanden nu heel blijven.

Zo dat moest er ff uit..

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:39

het is het verschil in normen en waarde wat zo botst.wat ik aso vind vind een andere cultuur normaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:53

dwaallicht schreef:
Heb nooit enig vooroordeel gehad maar na tig vervelende ervaringen word je van schade en schande wijzer en ga je meer opletten, met in elk geval het positieve gevolg dat mijn fietsbanden nu heel blijven.

Ehm, dit zie ik nog niet helemaal. Je roept een vooroordeel en je fietsbanden blijven heel? Tot nu toe stond je ernaast als je fiets gesloopt werd en deed je niets, en nu roep je wat en houden ze op, of hoe moet ik dit zien?

Nou is mijn fiets op wat lakschade na redelijk met rust gelaten, maar de keren dat mijn fietslampjes erafgehaald werden was ik er niet bij, dus ik weet niet wie het gedaan heeft. Hoe weet jij dat wel? En hoe voorkom je dat? En in hoeverre voorkom je dat anders dan dat je op risicoplekken (bv Utrecht Centraal) gewoon wat meer voorzorgsmaatregelen treft? Dat heeft toch niets met vooroordelen te maken volgens mij.

Hoe bedoel je dit precies? Misschien dat ik het dan beter snap.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 12:29

Shadow0 schreef:
dwaallicht schreef:

Ehm, dit zie ik nog niet helemaal. Je roept een vooroordeel en je fietsbanden blijven heel? Tot nu toe stond je ernaast als je fiets gesloopt werd en deed je niets, en nu roep je wat en houden ze op, of hoe moet ik dit zien?

Nou is mijn fiets op wat lakschade na redelijk met rust gelaten, maar de keren dat mijn fietslampjes erafgehaald werden was ik er niet bij, dus ik weet niet wie het gedaan heeft. Hoe weet jij dat wel? En hoe voorkom je dat? En in hoeverre voorkom je dat anders dan dat je op risicoplekken (bv Utrecht Centraal) gewoon wat meer voorzorgsmaatregelen treft? Dat heeft toch niets met vooroordelen te maken volgens mij.

Hoe bedoel je dit precies? Misschien dat ik het dan beter snap.

Een vooroordeel? Daar hebben we het weer..nee, na de zoveelste keer dat er van alles af gejat is en gesloopt zet ik mijn fiets voortaan binnen in t halletje ipv dat ie gewoon in de stalling voor de flat staat.
Halletje mag eigenlijk niet, maar dan heb je grotere kans dat ie heel blijft.
En ja ik kan vanuit het raam zien wie het doet, als je dan naar beneden rent zijn de vogels al gevlogen..ik weet wie het doen. Zeg je daar wat van, dan kun je nog een grote bek op de koop toe krijgen en als je pech hebt klappen.
Ik word er nogal nijdig van als mensen mij nog steeds als bevooroordelend bestempelen, je leert van je ervaringen en zeker als je vaak in een "slechte" buurt komt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:14

dwaallicht schreef:
Een vooroordeel? Daar hebben we het weer..nee,

Misschien heb je het gewoon niet zo handig verwoord... jij zegt "ik had nooit enig vooroordeel maar...." en dat wekt de indruk dat je ze nu dus wel hebt. Maar dat was blijkbaar niet wat je bedoelde.

En verder, ik weet wel dat het knap irritant is als je fiets gejat of gesloopt wordt, maar ik vind het in die discussie gewoon niet zo heel relevant of dat door een Marokkaan, voetbalsupporter, dronken student of andersoortige vandaal gedaan wordt. En als het elke keer aangehaald wordt als voorbeeld van 'ziejewel' dan IS er toch blijkbaar al een mening die je graag bevestigd ziet.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:26

Ik ben het volledig met TS eens.
Maar ik heb een vriendin die er anders over denkt, en er valt gewoon niet tegenin te discussieren.
Want: Ze zijn zo, dat is mijn mening en we leven in een vrij land dus dat mag ik zeggen. En zij komen hier, dus moeten zij zich maar aanpassen.
Wat ben ik blij, dat toen ik naar Frankrijk verhuisde, ik gewoon normaal behandeld werd. Ik moet er niet aan denken hoe het geweest zou zijn als mensen mij gingen discrimineren.
En nog iets wat ik gemerkt heb: Iedereen roept maar dat als mensen hier komen wonen, ze dan ook maar Nderlands moeten praten, ook op straat, in de supermarkt etc. En ze moeten zich aanpassen, en dit en dat.
Ik heb in die 3 jaar in Frankrijk nog NOOIT een Nederlander (een Nederlander die in Frankrijk woont bedoel ik dan) gehoord, die in de supermarkt tegen zijn man/vrouw/wat dan ook Frans ging praten. Waarom niet? "Nou ik ben toch Nederlander? Dan ga ik toch geen Frans praten tegen mijn familie?"
En wij hebben in drie jaar heel veel contact gehad met de Nederlanders in Frankrijk, omdat dat gewoon leuk is: je hebt dezelfde gebruiken, dezelfde feesten etc. Naar wat ik gehoord heb gaat dat hetzelfde met de Nederlanders in Australië bijvoorbeeld. Maar als allochtonen dat doen, is het niet goed, want "ze moeten zich maar aanpassen".
Ligt het aan het inlevingsvermogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:37

Inderdaad Marieke,
zo heeft Najib Amhali ook een leuk stukje in een show van hem.
Het ging erover dat hij eens op moest treden bij nederlandse expats in Nigeria...
'ja zo leuk, die mensen wonen in een compleet nederlands dorpje, met nederlandse winkeltjes voor de nederlandse producten, nederlandse clubjes... Oh en ja, schotels hè, heel handig, zodat ze wel nederlandse televisie kunnen ontvangen!"

Haha!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:38

Shadow0 schreef:
Misschien heb je het gewoon niet zo handig verwoord... jij zegt "ik had nooit enig vooroordeel maar...." en dat wekt de indruk dat je ze nu dus wel hebt. Maar dat was blijkbaar niet wat je bedoelde.

En verder, ik weet wel dat het knap irritant is als je fiets gejat of gesloopt wordt, maar ik vind het in die discussie gewoon niet zo heel relevant of dat door een Marokkaan, voetbalsupporter, dronken student of andersoortige vandaal gedaan wordt. En als het elke keer aangehaald wordt als voorbeeld van 'ziejewel' dan IS er toch blijkbaar al een mening die je graag bevestigd ziet.

Het wordt een beetje lastig om na zoveel irritante ervaringen met marokkaanse jeugd geen vooroordelen meer te hebben, maar ergens kunnen vooroordelen ook best goed zijn. Voorbeeldje van dat ik mijn fiets nu binnen zet, het is misschien een vooroordeel dat ik dat doe omdat ik er problemen van verwacht, maar helaas heeft die groep zelf al zo vaak hun slechte imago bevestigd dat je gek bent als je je fiets moedwillig laat slopen. Snap je? Dan heb ik liever een vooroordeel dan weer die lekgestoken banden Knipoog

Waar ik een hekel aan heb is politieke correctheid in dit geval. Ik zie om mij heen zoveel overlast van deze groep.Dan blijft het niet bij slopen alleen, maar ook schreeuwen, schelden, lastigvallen, stelen.
En nee, ik zie dit lang niet zoveel bij autochtone mensen. Ik snap ook echt niet dat mensen hun ogen blijven sluiten voor het probleem, ik had het er een keer over met een marokkaans meisje wat ik kende van mijn werk en die was het met me eens dat voornamelijk een hoop van de jongens hier echt losgeslagen zijn.

Maar dit wordt een eindeloze discussie. Ik beoordeel mensen op wat ik zelf met ze meemaak, en ik heb er nou wel genoeg vervelende ervaringen mee gehad.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:46

Kanelly schreef:
Inderdaad Marieke,
zo heeft Najib Amhali ook een leuk stukje in een show van hem.
Het ging erover dat hij eens op moest treden bij nederlandse expats in Nigeria...
'ja zo leuk, die mensen wonen in een compleet nederlands dorpje, met nederlandse winkeltjes voor de nederlandse producten, nederlandse clubjes... Oh en ja, schotels hè, heel handig, zodat ze wel nederlandse televisie kunnen ontvangen!"

Haha!

Ja precies! (Bijna) alle Nederlandse mensen daar namen kaas mee uit nederland, en hageslag, en brood, en ze hadden bijna allemaal schotel, en regelmatig afspreken met de Nederlandse vrienden, en we kregen de Nederlandse krat... Raar is het toch hè....

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:38

dwaallicht schreef:
Waar ik een hekel aan heb is politieke correctheid in dit geval. Ik zie om mij heen zoveel overlast van deze groep.Dan blijft het niet bij slopen alleen, maar ook schreeuwen, schelden, lastigvallen, stelen.

Ik denk dat je hier op zich een goed punt hebt. Dat er meer criminaliteit voorkomt onder allochtone bevolkingsgroepen is volgens mij door onderzoek uitgewezen. Echter ende maar. Door dat probleem te ontkennen (wat veel politici graag mogen doen), gaat het niet weg. Je moet kijken naar de oorzaak van het probleem. Betekent dat dat marokkanen (ik noem maar een groep) minderwaardige mensen zijn? Nee. Betekent dat dat er iets veranderd moet worden aan de situatie? Ja. Er is duidelijk iets niet helemaal in orde met het integratieproces in Nederland van veel allochtonen. Dat ligt niet alleen aan die mensen en de oplossing is niet 'dat zij zich maar moeten aanpassen'. Maar ergens gaat er blijkbaar iets niet goed: vaak zijn die mensen arm, voelen ze zich hier eigenlijk helemaal niet thuis, en gaan sommige van hun jongeren over de schreef.

Ik denk niet dat dit probleem ontkent moet worden, maar ik vind het ook geen reden om maar te gaan brullen over 'die k*tmarokkanen' of dat soort onzin. Ik denk dat de politiek gewoon realistisch moet zijn, moet onderkennen dat er íets van een probleem is, en daar mee aan de slag moet gaan. Niet door allochtonen te verbieden op straat hun eigen taal te praten, niet door hoofddoekjes te verbieden, maar door manieren te zoeken waarop wederzijds begrip gevonden kan worden en door immigranten meer te betrekken bij onze cultuur. Zolang die mensen zich buitengesloten en gediscrimineerd blijven voelen en zolang autochtonen in termen van 'wij' en 'hun' blijven denken, zijn de problemen nog lang niet opgelost.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:34

Nimue schreef:
Ik denk niet dat dit probleem ontkent moet worden, maar ik vind het ook geen reden om maar te gaan brullen over 'die k*tmarokkanen' of dat soort onzin. Ik denk dat de politiek gewoon realistisch moet zijn, moet onderkennen dat er íets van een probleem is, en daar mee aan de slag moet gaan. Niet door allochtonen te verbieden op straat hun eigen taal te praten, niet door hoofddoekjes te verbieden, maar door manieren te zoeken waarop wederzijds begrip gevonden kan worden en door immigranten meer te betrekken bij onze cultuur. Zolang die mensen zich buitengesloten en gediscrimineerd blijven voelen en zolang autochtonen in termen van 'wij' en 'hun' blijven denken, zijn de problemen nog lang niet opgelost.

Daar ben ik het helemaal mee eens! OK dan!

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:40

Wat een naivelingen zijn jullie zeg,dat er Nederlanders zijn die in het buitenland hetzelfde doen betekend toch niet dat we het hier moeten goedkeuren?
Als er Belgen moorden en in Nederland moord iemand hoeven we het ook niet goed te praten op die manier. Dat is gewoon flauwekul.

Maar waarom ik eigelijk een berichtje wilde plaatsen(laat ik de werkelijkheid maar niet doordringen) is omdat het volgens mij niet bij nieuws hoort?

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 12:41

Vvincent schreef:
"Dat is mijn mening en het maakt toch niet uit wat je zegt want daar blijf ik bij" En dat zeggen ze je ook gewoon..Ergelijk

Vrijheid van meningsuiting staat in de wet hoor! En dit valt niet onder discriminatie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:01

ushi schreef:
Wat een naivelingen zijn jullie zeg,dat er Nederlanders zijn die in het buitenland hetzelfde doen betekend toch niet dat we het hier moeten goedkeuren?

Nee, dat klopt. Het geeft wel aan dat het argument van vele Nederlanders "wij passen ons in het buitenland toch ook aan" niet klopt.

Citaat:
Als er Belgen moorden en in Nederland moord iemand hoeven we het ook niet goed te praten op die manier.

Ik begrijp niet precies wat je hier zegt? Wie praat er moorden goed dan?

Citaat:
Vrijheid van meningsuiting staat in de wet hoor! En dit valt niet onder discriminatie.

Het hangt een beetje van de omstandigheden af of iets wel of niet discriminatie is. Maar afgezien daarvan is ook Vvincent vrij om te zeggen dat hij/zij het heel irritant vindt als mensen steeds hun ondoordachte 'mening' roepen. En ik vind persoonlijk eigenlijk ook wel dat je je mening moet kunnen onderbouwen, en dat 'ie moet kloppen met de feiten. Je kunt best vreselijk van mening zijn dat water niet nat is, maar dat maakt het nog niet waar, of nuttig, of iets om serieus te nemen. (Je mag het vinden hoor - verwacht alleen wel enig commentaar Lachen )

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:15

ushi schreef:
Als er Belgen moorden en in Nederland moord iemand hoeven we het ook niet goed te praten op die manier. Dat is gewoon flauwekul.

Dat zeg ik ook niet. En je hoeft mij (want ik zei het oa) niet meteen voor naiveling uit te maken.
Wat ik zei (of anders in ieder geval bedoelde, misschien een beetje krom verwoord), was dat veel mensen zeggen, dat buitenlanders zich moeten aanpassen, want dat zouden zij ook doen. Maar dat klopt (meestal) niet. Lachen

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:16

Nimue schreef:
dwaallicht schreef:

Ik denk dat je hier op zich een goed punt hebt. Dat er meer criminaliteit voorkomt onder allochtone bevolkingsgroepen is volgens mij door onderzoek uitgewezen. Echter ende maar. Door dat probleem te ontkennen (wat veel politici graag mogen doen), gaat het niet weg. Je moet kijken naar de oorzaak van het probleem. Betekent dat dat marokkanen (ik noem maar een groep) minderwaardige mensen zijn? Nee. Betekent dat dat er iets veranderd moet worden aan de situatie? Ja. Er is duidelijk iets niet helemaal in orde met het integratieproces in Nederland van veel allochtonen. Dat ligt niet alleen aan die mensen en de oplossing is niet 'dat zij zich maar moeten aanpassen'. Maar ergens gaat er blijkbaar iets niet goed: vaak zijn die mensen arm, voelen ze zich hier eigenlijk helemaal niet thuis, en gaan sommige van hun jongeren over de schreef.

Nimue, ik ben t op een aantal punten met je eens, maar mensen zijn al gauw bang om aan te geven dat ze zich onveilig voelen bij groepen marokkanen die de buurt teisteren..en dat is omdat je dan meteen voor racist wordt uitgemaakt..

Ik vind opzich ook dat er al aardig wat wordt gedaan voor die integratie van de marokkaanse jeugd, ze moeten alleen ZELF ook willen.
Hier in vdaal hebben ze projecten met buurtvaders omdat er zoveel rotzooi wordt getrapt.
Tijdje terug zat ik in de bus en hoor achter me de verhalen van een grote groep Marokkanen wat ze allemaal bij die (marokkaanse) buurtvaders flikken want dat is toch gewoon een stelletje overlopers naar NL.. Gestoord

Ik ben het met je eens dat we niet met zn allen "die k*tmarokkanen dit en dat"moeten gaan roepen, maar ik sla wel steil achterover van de naiviteit van sommige mensen in dit topic..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:26

Er is momenteel een groot probleem, en daarvanuit vind ik het zeker geen raar fenomeen dat er racisme ontstaan Lachen

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:54

dwaallicht schreef:
Nimue, ik ben t op een aantal punten met je eens, maar mensen zijn al gauw bang om aan te geven dat ze zich onveilig voelen bij groepen marokkanen die de buurt teisteren..en dat is omdat je dan meteen voor racist wordt uitgemaakt..

Dat klopt. Maar als ze nou aangeven: 'ik heb last van een groep jongeren' ipv 'ik heb last van een groep marokkanen', zou dat al niet veel verschil uit maken? Een marokkaan wordt altijd voorop als marokkaan gezien, of hij nou oud, jong, groot, klein, dik of dun is. Een autochtoon wordt altijd gezien als 'een man' of 'een vrouw' of 'een jongere'.
Als je telkens weer gedefinieert wordt als 'een buitenlander' snap ik wel dat dat heel vervelend is. Er zijn inderdaad allochtonen die direct over discriminatie beginnen. Toppunt van wat ik zelf meegemaakt hebt was een man in het park van Breda: "Meisje, wil je met mij naar bed?" "Nou, eh... nee." "Oh, dan ben je een racist, dat zeg je alleen maar omdat ik zwart ben!"
Ja tuurlijk pino, ik duik met elke blanke kerel het bed in maar jou moet ik niet omdat je zwart bent. Clown

Ik denk dat je gewoon per geval moet kijken. Iemand die zich misdraagt moet aangepakt worden omdat hij zich misdraat, niet omdat hij een marokkaan is die zich misdraagt. Er wordt inderdaad veel gedaan voor de integratie, maar dat gaat volgens mij erg veel vanuit onze cultuur, terwijl er zo'n enórm cultuurverschil is. Die mensen leven in hun land van herkomst zó anders, het is op zich wel logisch dat die jongens een beetje doorslaan als ze hier allemaal meisjes in minirokjes en spaghettibandjes-shirtjes zien lopen. Dat je van een andere cultuur komt is NOOIT een excuus, maar het maakt het wel wat begrijpelijker dat er problemen kunnen ontstaan.

Ushi, kun je je mening wat beter beargumenteren in plaats van direct mensen uit te gaan maken voor naievelingen? Ik denk wel zéker dat als wij als Nederlanders ook Nederlands zouden blijven praten in Amerika, we niet van andere mensen kunnen verwachten dat zij niet hun eigen taal blijven praten als ze hierheen komen. In deze situatie maakt dat dus zeker wel uit.