mensen die buitenlands praten op straat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moeshie

Re: mensen die buitenlands praten op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:04

Wel, ik spreek zelf 5 talen en die moeten onderhouden worden. Met vrienden die franstalig zijn praat ik frans, met vrienden die ook spaans kunnen spaans, met paar die engels studeren heel vaak engels en met de rest nederlands. Duits laat ik achterwege, ik kan het wel maar het interesseert me niet zoveel. EN dan heb ik het nog niet over Oostends, ons dialect van aan de Kust. Onverstaanbaar voor de rest van de Vlamingen.

Wel, Lachen ik voel me dus gewoon een wereldburger en heb niets echt helemaal niets tegen verschillende talen op straat, het spoort me alleen aan om meer talen en culturen te leren!

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:05

ik vind dat hetzelfde als iemand dialect praat, en stoor me er meestal niet aan.

hier in limburg is het zo dat bijna iedereen in het dialect met elkaar praat [en voglens mij is dat niet alleen in limburg]. ik spreek zelf geen dialect, maar versta het wel. ik praat wel gewoon nederlands terug.

ik heb veel vriendinnen met een andere afkomst als nederlands. als wij bij elkaar zitten, praten ze allemaal nederlands, maar als een familielid ofzo belt, praten ze de taal waar ze vandaan komen.

moeshie schreef:
Wel, Lachen ik voel me dus gewoon een wereldburger en heb niets echt helemaal niets tegen verschillende talen op straat, het spoort me alleen aan om meer talen en culturen te leren!

hier ben ik het mee eens Haha!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:51

Ik kan me heir nou echt niet aan irriteren, die mensen zijn toch samen in gesprek en vallen jou daar toch niet mee lastig?

Beetje overdreven dit.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 00:02

ZoekStalling schreef:
Als je zelf op vakantie bent en op straat loopt in Finland, ga je toch ook niet opeens Fins praten?

Ik wel Haha!

Ik woon in Duitsland, maar als ik familie of vrienden uit Nederland over de vloer heb en we lopen in de stad, spreken we ook gewoon Nederlands hoor. Ik geloof ook niet dat iemand zich er aan stoort.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 00:03

Ik probeer het altijd te vrtalen, dan komen er de vreemdste dingen uit. Mijn broer praat als hij boos is ofzo ook turks dus ben er wel aan gewend.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 00:08

mijn vraag is dus wat zie jij als buitenlander?

Veel mensen zien mensen als 'echte' buitenlander wanneer hij/zij een gekleurde huis heeft of een hoofddoekje draagt.. en dan in zijn eigen taal praat..

de blanke buitenlanders storen veel mensen zich niet aan..

ik weet dat er onderzoek naar is gedaan, en ik weet ook dat natuurlijk lang niet iedereen het ermee eens is..

Zelf ben ik ook iemand die een 'buitenlandse' buitenlander een buitenlander vind..
ik vind het alleen niet erg dat ze in hun eigen taal praten..
wel vind ik het jammer dat je ze niet kunt verstaan, maarja..
ik vind het wel erg vervelend als je in het 'buitenlandse' gesprek steeds nederlandse begrippen en woorden hoort.. praat dat helemaal in het nederlands..

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 01:28

Een leraar van ons was het duidelijk ook zat, hij zei toen tegen een stel turkse meiden bij mij in de klas die hun eigen taal spraken, van Hé we zijn over de grens. Clown Ik denk het, hij zegt het.

Op straat, a la, maar echt in groepsverband kan ik het verschrikkelijk irritant vinden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 02:11

tjah.. ik maak mij er ook schuldig aan. ik werk in Engeland en ga vaak in het weekend met een studiegenootje naar Londen om wat te shoppen of rond te lopen.
en dan praten we gewoon Nederlands, ook bijvoorbeeld keihard in de trein ( waar we dit weekend vriendelijk te horen kregen of het wat zachter kon Clown )

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 03:43

quera schreef:
ik heb het ook niet over op vakantie zijn ik heb het over hier wonen Knipoog

In je begin post staat duidelijk dat je op straat bedoeld.. En ik neem aan dat jij van de buitenkant niet kunt zien of iemand hier woont of hier op vakantie is.

Persoonlijk heb ik er helemaal geen moeite mee dat mensen een andere taal spreken. En voor de gene die dan denken dat het over hun gaat. Uh dat zegt meer wat over jou dan over de mensen die je niet verstaat!!

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 04:33

Ik woon in Amerika en spreek ook gewoon Nederlands op straat. Als ik met andere mensen ben die geen Nederlands spreken doe ik het niet en praat ik ook tegen de rest van de familie in het engels.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 06:20

Tjonge....waar je je al niet druk om kan maken Haha!

Zelf heb ik 6 jaar in Italie gewoond en als ik dan Nederlanders tegenkwam (die ook Italiaans praten), praatten wij onderling ook gewoon Nederlands. Niemand die zich daaraan irriteerde. Mijn vriend was ook geen Italiaan, onderling spraken wij Engels, nooit Italiaans. Dat ging gewoon vanzelf. Als er Italiaanse vrienden bij waren, spraken we wel gewoon Italiaans maar als we samen waren altijd Engels.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 06:43

Waarom irriteer je jezelf er dan aan? Omdat het raar klinkt? Omdat het een vervelende manier van praten is? (marokkaans wordt nog wel eens een irritante,vervelende taal genoemd). Naar mijn idee gaat het erover dat jij ze anders niet kunt verstaan. Zo kun je niet horen wat ze zeggen. En als je daar niet tegen kan, moet je er niet naar luisteren. Ik vind dit echt te ver gaan hoor, als ik naar een ander land gaat waar ze geen engels spreken moet ik ook in mijn eigen taal praten. En oke, dat is iets anders want ik woon daar niet..maar deze mensen kunnen 9 vd 10 keer wel nederlands praten en als jij wat aan ze vraagt zullen ze dat ook heus wel doen. Nogmaals, wát is het nu dat zo irritant is aan mensen die buitenlands praten? Waarom maak jij je daar zo druk over? Elke keer als ik zoiets lees dan krijg ik het gevoel dat er discriminatie in het spel speelt. En als dat nu niet zo is excuseer mij dan, maar ik vind dat je deze mensen en hun taal (Lees: De taal die ze van hun familie soms niet meer kunnen horen omdat ze dood zijn, of nog in oorlog zitten(!)) niet in hun waarde laat. Je hoeft immers niet altijd te horen wat ze zeggen en, als iemand in een andere taal praat zou het ook kunnen zijn dat ze gewoon over die mooie grote boom aan de overkant praten hoor. Laat ze lekker, maak je niet druk. (!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

Edit: Sommige mensen moeten hun heeeelemaal aanpassen trouwens. Niet alleen kwa taal maar ook kwa kleding, manier van leven e.d. Het geloof wordt soms een heel stuk opzij gezet omdat daar in Nederland geen 'plek' voor is, en veel dingen bij ons verboden zijn. Wat wil je nu voor regel gaan instellen dan? 'Buitenlandse mensen mogen niet buitenlands op straat praten, gelieve naar huis te gaan en daar weer jezelf worden.' BELACHELIJK

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 06:53

LZP -> NM

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 08:29

LadyElmira schreef:
Waarom irriteer je jezelf er dan aan? Omdat het raar klinkt? Omdat het een vervelende manier van praten is? (marokkaans wordt nog wel eens een irritante,vervelende taal genoemd). Naar mijn idee gaat het erover dat jij ze anders niet kunt verstaan. Zo kun je niet horen wat ze zeggen. En als je daar niet tegen kan, moet je er niet naar luisteren. Ik vind dit echt te ver gaan hoor, als ik naar een ander land gaat waar ze geen engels spreken moet ik ook in mijn eigen taal praten. En oke, dat is iets anders want ik woon daar niet..maar deze mensen kunnen 9 vd 10 keer wel nederlands praten en als jij wat aan ze vraagt zullen ze dat ook heus wel doen. Nogmaals, wát is het nu dat zo irritant is aan mensen die buitenlands praten? Waarom maak jij je daar zo druk over? Elke keer als ik zoiets lees dan krijg ik het gevoel dat er discriminatie in het spel speelt. En als dat nu niet zo is excuseer mij dan, maar ik vind dat je deze mensen en hun taal (Lees: De taal die ze van hun familie soms niet meer kunnen horen omdat ze dood zijn, of nog in oorlog zitten(!)) niet in hun waarde laat. Je hoeft immers niet altijd te horen wat ze zeggen en, als iemand in een andere taal praat zou het ook kunnen zijn dat ze gewoon over die mooie grote boom aan de overkant praten hoor. Laat ze lekker, maak je niet druk. (!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

Edit: Sommige mensen moeten hun heeeelemaal aanpassen trouwens. Niet alleen kwa taal maar ook kwa kleding, manier van leven e.d. Het geloof wordt soms een heel stuk opzij gezet omdat daar in Nederland geen 'plek' voor is, en veel dingen bij ons verboden zijn. Wat wil je nu voor regel gaan instellen dan? 'Buitenlandse mensen mogen niet buitenlands op straat praten, gelieve naar huis te gaan en daar weer jezelf worden.' BELACHELIJK

Daar is bij mij iig geen enkele sprake van , heb veel buitelandse vrienden.
iid ik vind het vervelend omdat ik niet versta wat ze zeggen.omdat er soms ook mensen zijn die je dan gaan aanwijzen en gaan staan lachen/ en dat irriteerd me dan . in groepsverband is het inderdaad ook best irritant maar ik kan ook begrijpen als iemand een moeder heeft die nog geen nederlands kan. met diegene gewoon de moedertaal spreken.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:09

@quera Dat is meer je eigen onzekerheid. Denk je echt dat die mensen serieus over jou staan te praten.. Alsof ze niets beters te doen hebben. (niet banketstaaf bedoeld) maar als ze over elk persoon moesten gaan praten die ze op straat tegenkomen dan konden ze nog wel even. En die mensen die naar je gaan wijzen.. die zitten vast bij je op school of wonen er in de buurt. Je kan niet iedereen over 1 kam scheren. Een paar volwassenen die op straat een babbeltje maken in hun moedertaal die gaan echt niet over jou staan *ullen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:16

quera schreef:
iid ik vind het vervelend omdat ik niet versta wat ze zeggen.

Maar waarom zou jij moeten weten wat mensen waar jij niets mee te maken hebt tegen elkaar zeggen?

Citaat:
omdat er soms ook mensen zijn die je dan gaan aanwijzen en gaan staan lachen/ en dat irriteerd me dan.

Dat is ook irritant, maar.... het irritantste is toch vooral dat mensen je nawijzen en dan gaan (uit)lachen. Of dat nou in het Nederlands of in het Kirchizistaans gebeurt maakt niet zoveel uit. Feitelijk heeft het dus niet zoveel met de taal te maken, als wel met het gedrag.
Maar smoezen en dan iemand uitlachen is echt pubergedrag imo, bloedirritant maar schijnbaar iets wat vre-se-lijk grappig is als je puber bent. Heeft niets met buitenlanders of Nederlanders te maken hoor, er zijn ook genoeg Nederlandse pubers die zo irritant zijn. Gewoon negeren, de meeste kinderen groeien er weer overheen, en merken vanzelf dat ze zich vooral zelf enorm voor schut zetten.

Maar iemand vroeg: hoe weet jij of iemand niet op vakantie is? Dat is wel een goede vraag. Hoe weet je dat?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 10:18

Nee zeker niet iedereen
maar als ik in rotterdam kom. met vrienden ofzo. dan lopen er weleens mensen die je nog nooit hebt gezien en duidelijk niet bij ons op school zitten ( ik ken iedereen van mijn school vandaar)+wij hebben 5?? buitenlanders. waarom? ik zou het niet weten. maar het is nou eenmaal zo.
en mensen die ik totaal niet ken doen dit dan. en dan heb ik zoiets van uh okeee Sigaar

En of iemand op vakantie is. ja ik weet het niet Tong uitsteken maar ik woon wel in een woonplaats waar 3/4 buitenlander is en waar nou niet 123 toeristen komen. oke in rotterdam wel. maar daar woon ik niet

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:25

quera schreef:
Nee zeker niet iedereen
maar als ik in rotterdam kom. met vrienden ofzo. dan lopen er weleens mensen die je nog nooit hebt gezien en duidelijk niet bij ons op school zitten ( ik ken iedereen van mijn school vandaar)+wij hebben 5?? buitenlanders. waarom? ik zou het niet weten. maar het is nou eenmaal zo.
en mensen die ik totaal niet ken doen dit dan. en dan heb ik zoiets van uh okeee Sigaar

En of iemand op vakantie is. ja ik weet het niet Tong uitsteken maar ik woon wel in een woonplaats waar 3/4 buitenlander is en waar nou niet 123 toeristen komen. oke in rotterdam wel. maar daar woon ik niet

In spijkernisse komen zat toeristen.. Pff hell IK ben er zelfs geweest!!!!

Dit alles gaat dus over gevallen die op en om jou school gebeuren. Dan ben ik het zeer met shadow eens. Irritant puber gedrag.. in welke taal dan ook!

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:25

veel mensen zien buitenlanders als buitenlanders als ze een kleurtje hebben..
De 'westerse' buitenlanders zien de meeste mensen als vakantie gangers..

In dit topic gaat het volgensmij toch echt om de buitenlanders met een kleurtje waarvan men hen een buitenlander vind, en niet de mensen die bijvoorbeeld in het duits praten tegen elkaar, want 'die zijn toch op vakantie'..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:31

quera schreef:

En toch kun je dan veel te snel conclusies trekken. Een kennis van mij, van oorsprong uit Iran, woont hier in Nederland, en spreekt prima Nederlands. Hij heeft wel eens vrienden over van vroeger, dus ook uit Iran, die nu wonen in Duitsland of Frankrijk. Zij spreken dus prima Duits en Frans, maar geen Nederlands. En wat doen ze dan, als vrienden onder elkaar? Ze spreken de taal die ze allemaal goed kennen, nl. Farsi. En dan is het commentaar niet van de lucht.
Terwijl het hier dus gaat om mensen die stuk voor stuk goed zijn geintegreerd en de taal van hun nieuwe land goed spreken, en hier toch echt gewoon op vakantie zijn.

Dus wees voorzichtig met het te snel trekken van conclusies.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:33

chitra schreef:
veel mensen zien buitenlanders als buitenlanders als ze een kleurtje hebben..
De 'westerse' buitenlanders zien de meeste mensen als vakantie gangers..

In dit topic gaat het volgensmij toch echt om de buitenlanders met een kleurtje waarvan men hen een buitenlander vind, en niet de mensen die bijvoorbeeld in het duits praten tegen elkaar, want 'die zijn toch op vakantie'..

tjee... en hoe zie jij het verschil dan? Want er lopen meer dan zat toeristen met een kleurtje. Er zijn ook genoeg buitenlandse studenten in nederland met alle kleurtjes die er voorhanden zijn. Hoe zie jij het verschil dan??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:41

Mensen op straat mogen van mij de taal spreken die ze willen, hoor. Toen ik in Italie woonde sprak ik Italiaans en Engels, maar als ik weer eens Nederlanders ontmoette, sprak ik graag weer even mijn eigen taal. Lachen

Een van mijn beste vriendinnen is Costa Ricaans en haar moeder heeft een clubje Spaanstalige vriendinnen, die allemaal hier wonen. Maar als ze bij elkaar zijn praten ze Spaans en ik vind het prima. Vind ik juist leuk om te horen. Veel mensen denken trouwens dat ze Marokkaans is, zo dom. En al zou ze het wel zijn, wat dan nog???

Een andere vriendin van mij is getrouwd met iemand uit Indonesie, die ook een hele Indonesische vriendenkring heeft en daar gezellig Indonesisch mee praat. Juist leuk om te horen en ze spreken allemaal ook gewoon Nederlands. Ze missen wel hun land, wat ik me kan voorstellen, aangezien NL een hele andere cultuur is. Dat kan toch?

Ik vind het wat anders als je je best niet doet om onze taal te leren of je aan te passen aan onze cultuur. Maar als mensen onder elkaar zijn als voormalig landgenoten, zie ik daar echt het probleem niet van in. Kom op, zeg, doe een beetje tolerant en doe niet zo moeilijk. Alsof Nederlanders in het buitenland zich allemaal zo aanpassen. Ik heb familie in Australie, die allemaal in een Nederlandse nederzetting wonen in Brisbane. Ik snap daar niets van, ga toch lekker tussen de Australiers wonen. Veel Nederlanders doen dus net zo in het buitenland (ik ken meer voorbeelden).

Dit topic gaat volgens mij vooral over de mensen met een kleurtje en van een bepaalde afkomst. Of heb ik het mis? Deze benadering voegt in elk geval weinig toe aan het vinden van een oplossing wat betreft de problemen tussen bepaalde groeperingen in ons land.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:45

Op straat, in een groepje waar iedereen dezelfde taal verstaat: geen enkel probleem voor mij.
Ik heb geen zaken met wat andere mensen tegen elkaar vertellen.
En als ze over mij bezig zijn, dat maakt geen verschil. Spreken ze een andere taal, dan zullen ze misschien durven om het luidop te zeggen als ik voorbij loop.
Spreken ze gewoon Nederlands, dan zullen ze wachten tot ik voorbij ben en stiekem naar elkaar giechelen en fluisteren, zodat ik het niet hoor.
Maar roddelen zullen ze toch, in welke taal het ook is en ze zullen gewoon zorgen dat ik het zelf niet te weten kom.

Verder weet je ook inderdaad niet als iemand wel echt van hier is of niet, en hoe lang hij hier blijft. Er zijn toeristen, maar er zijn ook mensen die voor hun werk slechts enkele jaren in het land verblijven. Of wat dacht van de talloze buitenlandse voetballers, basketballers, volleyballers.... dat zijn vaak ook spelers die een contract hebben van een jaar of langer, en die daarna terug verdwijnen.
Moet zij ook de moeite doen om feilloos Nederlands te leren, omdat ze hier een paar jaar verblijven? Een beetje basiskennis is misschien wel heel fijn, maar voor de rest kan ik het goed begrijpen als die mensen gewoon in hun eigen taaltje met elkaar brabbelen.

Het is wel een ander verhaal in gemengde groepen, een klasgroep bijvoorbeeld. Ik ben daar iets minder voor om in je eigen vreemde taal te spreken. Stel dat er 7 kinderen van de 24 russisch spreken, en het ook continue onder elkaar doen. De rest verstaat er geen woord van, de 7 worden een aparte groep en als ze ook nog thuis russisch spreken, zal het hun Nederlands echt geen goed doen. Dan zou ik wel zeggen: als je met je 7 alleen bent dan spreek je maar russisch, maar als je met 17 andere leerlingen zit dan spreek je beter de algemene taal, zodat iedereen kan meedoen.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:54

Whiz schreef:
tjee... en hoe zie jij het verschil dan? Want er lopen meer dan zat toeristen met een kleurtje. Er zijn ook genoeg buitenlandse studenten in nederland met alle kleurtjes die er voorhanden zijn. Hoe zie jij het verschil dan??

oh dat zie je ook niet... en dat is dus mijn punt..
als bijvoorbeeld een westers uitziend persoon in zijn eigen taal spreek gaan veel mensen ervan uit dat hij op vakantie is..
bij een gekleurd persoon zien ze hem als buitenlander die zich niet aan wil passen..

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:57

Mijn man en ik spreken fries tegen elkaar ook als we in een andere provincie zijn. Dat mag dan zeker ook niet.