hoofddoek thuislaten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vind jij dat een hoofddoek verboden moet worden in de klas?

ja
81 (57%)
nee
52 (36%)
anders, namelijk...
9 (6%)

Totaal aantal stemmen: 142

wiifke

Re: hoofddoek thuislaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:35

Sorry, had de site nog niet bekeken, maar vind ook niet dat je naar een school moet gaan dat een totaal ander geloof heeft Verward Maar aan de andere kant, zou ik het wel een beetje onaardig [om het zo maar te zeggen], om nou te zeggen dat het af moet (in de klas). Dit is niet toegestaan in hun geloof en vind het dan ook wel associaal dat wij dat moeten verstoren.
Laatst bijgewerkt door wiifke op 24-04-07 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:36

Malibu_ schreef:
De 'buitenlanders'moeten die aanpassen. Tuurlijk! Maar je hebt wel verschillende culturen! Zoals het hier gaat om christelijke, heb je ook de moslims, katholieke mensen.
De christelijke lopen met een bijbel in hun zak. Waarom geen hoofddoeken bij de moslims?

Een hoofdoek zie je een bijbel niet en het is dan nog altijd je eigen geloof in je eigen land

Denise

ma_rie_tje schreef:
Het zelfde geld voor islamitische mensen!

Ik vind dat iedereen zich op de school aan mag melden waar hij of zij wil. Dit meot nu op geloof worden gebaseerd. Openbare scholen dus.

Anoniem

ma_rie_tje schreef:
bij ons is het gewoon zo dat studenten weigeren hun pet af te zetten als er mensen met hoofddoek in de college zaal zitten.

Daarbij gaat het bij deze peiling om een protestants-chirstelijke basis school. Een hoofddoek is een islamitisch iets, als ze graag een hoofddoek opwillen moeten ze niet naar een christelijke basis school gaan.

Mensen, kijk is naar de website, het gaat niet om openbare scholen maar om PROTESTANTS-CHRISTELIJKE scholen.

Daar ben ik het niet mee eens. Het hoort bij hun geloof en dat moet je 100% met rust laten. En ze moeten toch goed intergreren? dat kan niet als je op zo'n school zit hoor...

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:38

__Marloes schreef:
ma_rie_tje schreef:
bij ons is het gewoon zo dat studenten weigeren hun pet af te zetten als er mensen met hoofddoek in de college zaal zitten.

Daarbij gaat het bij deze peiling om een protestants-chirstelijke basis school. Een hoofddoek is een islamitisch iets, als ze graag een hoofddoek opwillen moeten ze niet naar een christelijke basis school gaan.

Mensen, kijk is naar de website, het gaat niet om openbare scholen maar om PROTESTANTS-CHRISTELIJKE scholen.

Daar ben ik het niet mee eens. Het hoort bij hun geloof en dat moet je 100% met rust laten. En ze moeten toch goed intergreren? dat kan niet als je op zo'n school zit hoor...

dan moeten ze naar een OPENBARE school gaan, kunnen ze toch ook nog steeds goed integreren?

Vanillala

Even over al die reacties dat jullie dan ook je pet op willen houden. Een pet is iets anders dan een hoofddoek. Sorry maar dat vind ik dus echt niet te vergelijken. Een hoofddoek heeft religeuze waarde, een pet niet. Buiten dat, moet je een pet af doen omdat een leraar je dan niet goed in je gezicht kan kijken, dat is uiteindelijk waarom die af moet. Een hoofddoek, zo vastgeknoopt dat hij netjes strak om je hoofd zit, is geen belemmering voor de leraar om in je gezicht te kijken.

Dat een burka niet op prijs wordt gesteld, snap ik helemaal. Maar een hoofddoek? Kom op zeg.

Vala

Ik ben het met Kelly21 eens.In Nederland passen wij ons altijd maar aan. Duits spreken tegen de Duitse toeristen, terwijl wij als we daar op vakantie zijn toch ook hun taal maar moeten spreken? Tis maar een voorbeeld...Dacht je dat als er veel Nederlanders in een islamitisch land zouden wonen dat we daar ook een kerk kregen met een toren zo hoog als het Empire State Building? hier in Nederland zijn de minaretten nog hoger dan de reclamemast van Mc Donalds!

babli

Yentl_ schreef:
Tiessie schreef:
Moet jij eens proberen op een school bijv in Iran zonder hoofddoek aan te komen omdat je christelijk bent!!! Op een protestants-christelijke schoolvind ik dat ze dit best mogen verbieden.Misschien mag Nederland nog enigszins zijn eigen cultuur behouden?

en dit vind ik dus ook!
als je Marokko in een rokje loopt word je gewoon bij *** gegrepen en MOETEN we ons dus wel aanpassen. laat ze zich dan ook in Nederland aanpassen.

Hier ben ik het ook mee eens. had laatst een schoolfeest waar ik gewoon ben geslagen door een Marokaan omdat hij het niet kon hebben dat ik na hem met een andere jongen ging dansen had een week erna nog een hele blauwe wang. Je bent gelijk een prutsmuts daar! Hier in Nederland zien we het als gezellig dansen niet eens zoenen niks maar daar vinden ze dat al niet normaal en ben je gelijk een prutsmuts. pff sorry hoor

Dit was even offtopic

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:39

het gaat neit om het feit hoofddoek, maar om het feit dat de ouders de kinderen sturen naar een school met een totaal andere geloofs overtuiging.

Zoals ik al eerder zei, mensen die KATHOLIEK zijn doen kinderne naar een KATHOLIEKE SCHOOL.
Mensen die PROTESTANTS zijn, doen kids naar een PROTESTANTSE SCHOOL. Hierdoor ontstaat er toch ook een splitsing in geloven of neit soms?
Als je als niet gelovige naar een christelijke school gaat moet je je ook aan de regels omtrent het geloof houden.
Zo moet je gewoon meedoen met bidden, en de paasviering ect mee vieren.
Een hoofddoekje is iets wat NIET PAST bij een Protstants christelijke school.

Van te voren weten deze ouders dat het een totaal ander geloof is dat er wordt uitgedragen op de school.

En over de pet en hoofdoek.
een hoofddeksel is een hoofddeksel of het nou een pet is of hoofddoek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:40

Yentl_ schreef:
__Marloes schreef:

dan moeten ze naar een OPENBARE school gaan, kunnen ze toch ook nog steeds goed integreren?

Op een openbare school is het ook verboden hoor Dromen

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:40

Ik heb er geen problemen mee als meisjes een hoofddoek dragen, het is hun cultuur en het zal bij hun normaal zijn in de familie.
Tegenwoordig zie je wel steeds minder bij ons op school dat meisje een hoofddoek dragen, het zijn er nog maar een paar.
Ik vind een hoofddoek in de klas wel wat anders dan een pet, hoofddoek is voor het geloof en die pet meer voor de show.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 19:41

ma_rie_tje schreef:
Mensen, kijk is naar de website, het gaat niet om openbare of islamitische scholen maar om PROTESTANTS-CHRISTELIJKE scholen.

nou en :S

stalleke schreef:
Misschien ben ik wel heel hard maar ik vind als je in nederland komt wonen moet je je maar aanpassen aan de principes hier!

ow.. en als jij naar marokko gaat verhuizen ga jij je ook totaal aanpassen?

Malibu_ schreef:
pff.. hoofddoek.. is een kenmerk van een geloof.
Als jij daar voor uit komt en je draagt hoofddoek. Absoluut geen probleem mee! Vind het juist goed dat ze daar voor uitkomen!

precies.
ik ken meisjes die nog liever met een schoon geweten gelijk dood gaan. dan dat ze hun hoofddoek af moeten doen in het openbaar

Yentl_ schreef:
ik ben het helemaal eens met de bovenstaande reacties!
ga dan naar een moslimschool als je zonodig je doek wilt dragen, als hun een hoofddoek mogen dragen wil ik me pet ophouden.

oowwwjaa.. dat is helemaal slim
laten we ze allemaal in hokjes plaatsen. islamieten moet een islamitische school, supermarkt, dokter.. alles

alsof het probleem dan opgelost is Haha!

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:43

Tiessie schreef:
Ik ben het met Kelly21 eens.In Nederland passen wij ons altijd maar aan. Duits spreken tegen de Duitse toeristen, terwijl wij als we daar op vakantie zijn toch ook hun taal maar moeten spreken? Tis maar een voorbeeld...Dacht je dat als er veel Nederlanders in een islamitisch land zouden wonen dat we daar ook een kerk kregen met een toren zo hoog als het Empire State Building? hier in Nederland zijn de minaretten nog hoger dan de reclamemast van Mc Donalds!

Ik wil net zeggen!!
er zei hier net ook iemand over dat er niet gezeurd word over klompen.
ten 1e is dit in Nederland heb je wel eens met klompen gelopen daar?
en dat heeft niks met je geloof te maken alleen met je cultuur en dat is een heel groot verschil dat iet niet te vergelijken.
En zou jij hier moeilijk over doen als iemand zou zeggen in dat land dat je klompen verboden waren?
hier kun je het nog niet eens uitspreken of die mensen worden al pislink

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:45

jameyskatje schreef:
stalleke schreef:
Misschien ben ik wel heel hard maar ik vind als je in nederland komt wonen moet je je maar aanpassen aan de principes hier!

Ik kies er niet voor om naar marokko te gaan.. hun wel om naar nederland te komen dus dienen ze zich maar aan te passne

Ronja

Gut wat maakt het nou toch uit. Vrouwen of meisjes die een hoofddoek dragen hechten er bijzonder veel waarde aan, hebben er zelf voor gekozen en zullen jou ook haarfijn kunnen uitleggen wáárom ze hem dragen. Welk recht, en ook welk argument hebben wij dan om daarover te klagen? Omdat het op je hoofd zit? Omdat het anders is? Omdat wij het ook niet doen? Voor hen betekent het veel, voor ons is het slechts een doek, waar maken we ons druk om? 50 jaar geleden liep menig nederlandse vrouw ook met een hoofddoek.

Als men er een probleem mee heeft dat Moslima's door middel van een hoofddoek openlijk hun geloof uitdragen, dan mag je de keppeltjes en de kruisbedeltjes ook wel afschaffen. Ik persoonlijk vind dat eenieder mag geloven en dragen wat hij of zij wil, tenzij het de veiligheid in gevaar brengt.

Snoevie

je zal je ook moeten aanpassen als je naar een islamitische school gaat..........andersom dus ook.

ik heb geen last van hoofddoekjes in de klas,maar dan ook de petten op.
geen onderscheid maken,dat word al veel te vaak gedaan.

wat ik wel apart vind,is dat in die landen zelf het verboden is met een hoofddoek naar school te komen.
en dan hier moet het perse?

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:46

Ronja schreef:
Gut wat maakt het nou toch uit. Vrouwen of meisjes die een hoofddoek dragen hechten er bijzonder veel waarde aan, hebben er zelf voor gekozen en zullen jou ook haarfijn kunnen uitleggen wáárom ze hem dragen. Welk recht, en ook welk argument hebben wij dan om daarover te klagen? Omdat het op je hoofd zit? Omdat het anders is? Omdat wij het ook niet doen? Voor hen betekent het veel, voor ons is het slechts een doek, waar maken we ons druk om? 50 jaar geleden liep menig nederlandse vrouw ook met een hoofddoek.

Als men er een probleem mee heeft dat Moslima's door middel van een hoofddoek openlijk hun geloof uitdragen, dan mag je de keppeltjes en de kruisbedeltjes ook wel afschaffen. Ik persoonlijk vind dat eenieder mag geloven en dragen wat hij of zij wil, tenzij het de veiligheid in gevaar brengt.

Helemaal met je eens! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:46

Vanillala schreef:
Even over al die reacties dat jullie dan ook je pet op willen houden. Een pet is iets anders dan een hoofddoek. Sorry maar dat vind ik dus echt niet te vergelijken. Een hoofddoek heeft religeuze waarde, een pet niet. Buiten dat, moet je een pet af doen omdat een leraar je dan niet goed in je gezicht kan kijken, dat is uiteindelijk waarom die af moet. Een hoofddoek, zo vastgeknoopt dat hij netjes strak om je hoofd zit, is geen belemmering voor de leraar om in je gezicht te kijken.

Dat een burka niet op prijs wordt gesteld, snap ik helemaal. Maar een hoofddoek? Kom op zeg.

ik snap heel goed dat een hoofddoek en een pet andere waarden hebben, maar maak dat maar eens wijs aan een 1ste klas VMBOers.........

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 19:48

ja geloof en cultuur is een heeeeel groot verchil. want je hebt namelijk ook nederlandse moslims Lachen

Vanillala schreef:

Haha!

juist!!

Snoevie schreef:
je zal je ook moeten aanpassen als je naar een islamitische school gaat..........andersom dus ook.

nee natuurlijk niet.
je mag het gelooof niet dwingen

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:48

@vanillala je hebt wel gelijk maar leg dit maar uit aan bepaalde mensen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:49

Waarom zou je een hoofddoek afdoen, heb je er last van dat er iemand ind e klas een hoofddoek draagt?

Mri

jameyskatje schreef:
ma_rie_tje schreef:
Mensen, kijk is naar de website, het gaat niet om openbare of islamitische scholen maar om PROTESTANTS-CHRISTELIJKE scholen.

nou en :S

stalleke schreef:

Malibu_ schreef:
pff.. hoofddoek.. is een kenmerk van een geloof.
Als jij daar voor uit komt en je draagt hoofddoek. Absoluut geen probleem mee! Vind het juist goed dat ze daar voor uitkomen!

precies.
ik ken meisjes die nog liever met een schoon geweten gelijk dood gaan. dan dat ze hun hoofddoek af moeten doen in het openbaar

Yentl_ schreef:
ik ben het helemaal eens met de bovenstaande reacties!
ga dan naar een moslimschool als je zonodig je doek wilt dragen, als hun een hoofddoek mogen dragen wil ik me pet ophouden.

oowwwjaa.. dat is helemaal slim
laten we ze allemaal in hokjes plaatsen. islamieten moet een islamitische school, supermarkt, dokter.. alles

alsof het probleem dan opgelost is Haha!

Als al die moslims er zo'n probleem van maken, dan moeten ze scholen uitkiezen waar de koters hun doekjes op mogen houden.

Ik zeg eerlijk datik mijn kids later liever op een school heb zitten die past bij het geloof dat ik hun "leer". Ik doe mijn kind bewust NIET op een islamitische school omdat dit NIET mijn geloof is.

Maar jij maakt mijn geloof dus belachelijk, ik (en mijn kinderen) moet me dus aanpassen aan alle andere geloven, terwijl ik ze bewust op een school doe met een bepaald geloof?

Kom op zeg, ik vindhet een beetje zielig!

Het gaat om een school die staat voor het CHRISTELIJKE geloof, en niet voor het islam.
De CHRISTELIJKE regels gelden dus, en niet de islamitische.

Denk logisch na, en kom tot de conclusie dat het heel logisch is, en dat de ouders het hadden kunnen weten!

KiWiKo

over aanpassen gesproken........ ik was acht toen ik naar Amerika verhuisde.......

en geloof me ik moest me echt wel aanpassen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:51

dat bedoel ik, en dat zelfde doe je als je naar marokko verhuisd.

nederland is veel te "vriendelijk" wat dat betreft.
Iedereen kan hier in zijn eigentaal alles doen en regelen, dus waarom zou je nog nederlands leren als het je in het turks ook lukt?

Hoe kan het dat er 2 (en zelfs 3e!!) generatie mensen in nederland wonen die GEEN WOORD nederlands spreken?
In elk anderland was het niet mogelijk geweest volgens mij

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:51

ik snap ook dat over het algemeen een pet geen geloofswaarde heeft,maar je kan toch niet tegen de 1 ja zeggen en tegen de ander nee?

en idd je zet je kind bewust op een bepaalde school....niet miepen over de regels dus daar