Rasisme, nogal "hip" onder de kleurlingen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patatkraamJarig

Re: Rasisme, nogal "hip" onder de kleurlingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:26

LiNdA1986 schreef:
De kleurlingen hoor je altijd maar roepen: we worden gediscrimineert enzo!
Maar zelf discrimineren ze ook de blanken/Nederlanders net zo hard.

Ik heb verder niks tegen de kleurlingen (om het maar even netjes te zeggen Knipoog ) maar wat ik echt heel irritant vind dat is dat ze vaak in hun eigen taal praten, dan denk ik: praat Nederlands, je woont niet voor niks hier! (heb het ook een keer gezegd, toen gingen ze gelijk Nederlands praten, dat was wel netjes Knipoog )

dus ze moeten zich helemaal laten intregeren in de nederlandse cultuur, etc.
dan vind ik het hier niet echt democratisch meer, als ze zelfs niet hun eigen taal mogen praten
bovendien is het zo dat ze hier niet altijd uit vrije wil wonen (oorlog, etc.)
het zoutoch ook belachelijk zijn als je naar duitslands verhuisde om maar als voorbeeld te nemen en dat je dan geen nederlands meer mocht praten

Ontopic: ik vind ook wel dat kleurlingen zich snel gediscrimineert voelen soms, hartstike irritant

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:30

Dniesjj117 schreef:
[Ik durf niet eens alleen in de achterwijken van Rotterdam te lopen: Ik voel me daar zelf net een buitenlander. Je wordt daar vies aangekeken als je wit bent.

hahah. ja kwas daar een keer snachts met een vriendin. in rotterdam noord. helemaal niemand. alle huizen dichtgetimmerd.. afentoe kwam je een gare junk tegen Tong uitsteken

maargoed. dat is wel offtopic.

maar bij de oudere allochtonen heb ik er totaal geen last van. alleen die jonkies meestal. maar dan maak ik een grapje met ze.

dan zeg ik.: stil. alle marokkanen stelen

en dan weten ze gelijk wat ik bedoel Haha!

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:32

ik kan daar echt niet tegen!
"gekleurde mensen" mogen mij uitschelden en beledigen met mijn uiterlijk.. en als ik wat terug zeg dan discimineer ik! Scheve mond zo zij ik laatst BlingBling-mogool, omdat hij me uitschold voor een paar woorden die ik maar niet hier op bokt zet.. werd die kerel boos omdat ik een rascist zou zijn! komop!.. dat je een kleurtje hebt kun je nix aan doen.. maar dat je zoveel blingbling draagt dat het pijn aan mijn ogen doet dat is toch echt je eigen keuze (dit was niet de eerste x dat hij me uitschold, maar de 10023423ste keer ofzo. en ik was het best wel zat)
ik heb niets tegen buitenlanders en ik laat ze ook allemaal in hun waarde, maar als ze dat niet bij mij doen dan kan ik best wel flippen

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:36

Ik ben het deels wel met je eens hoor Marloes. Ik heb zelf ook 3 buitenlanders in de klas en dat is nog weinig vergeleken bij andere jaren. Als ze geen gelijk krijgen van docenten dan word vaak gezegd: heee discriminatie!!! Dat vind ik eerlijk gezegd wel wat overdreven. Bij ons word eignelijk nooit gezegd van vieze blanke of zoiets dergelijks, we doen gewoon vriendelijk tegen elkaar. Natuurlijk lig je elkaar niet allemaal en zijn er ook mensen die racistisch zijn maar goed, daar is iedereen anders in.

Ik denk dat als we elkaar accepteren om hoe we zijn we al heel ver komen. Lachen We hebben ten slotte allebei een andere cultuur maar toch zijn de meeste ''kleurlingen'' gewoon in Nederland geboren dus eigenlijk zijn het gewoon Nederlanders, net zo goed.

Ik kan zelf goed opschieten met buitenlanders, je moet elkaar gewoon in je waarde laten.

Ik volg dit topic, interesant!! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:38

Ik kan zelf ook goed met buitenlanders/kleurlingen op schieten hoor! maar ik vind het af en toe zo overdreven, ze reageren gelijk al wanneer je in de bus zit en je kijkt bijvoorbeeld die kant op...
Mij leek het ook al een interesant onderwerp Tong uitsteken

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:42

__Marloes schreef:
Ik kan zelf ook goed met buitenlanders/kleurlingen op schieten hoor! maar ik vind het af en toe zo overdreven, ze reageren gelijk al wanneer je in de bus zit en je kijkt bijvoorbeeld die kant op...
Mij leek het ook al een interesant onderwerp Tong uitsteken

Wow! Dat is wel heel erg overdreven.. maar je hebt er bij die zo zijn ik weet het. Nagelbijten / Gniffelen Kijk gewoon de andere kant op en laat ze maar dan heb je misschien ook nog beter uitzicht. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:43

Tsja.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:48

Ik denk dat dit bij elk soort 'indeling'/'groepje' zo is. (Goth's,jumpers,kleurlingen,punkers,rockers,...) Niet in overdreve mate, maar iig denk ik dat dit bij elke mentaliteit wel zo is.

Maar om te reageren, eerlijk gezegd geef ik je wel gelijk. Ik heb helemaal niets tegen kleurlingen, integendeel. Ik heb een heleboel vrienden die ook geen 'blanken' zijn.

Maar op straat kan ik soms echt denken 'Hoezo racisme, je lokt het zo wel zelf uit.' Vreemd dat je dit topic plaats. Ik dacht nl vandaag net het zelfde. Toen zei ik ook heel duidelijk tegen m'n vriendinnen. 'Komaan zeg, ik heb niets tegen 'zwarten'/'kleurlingen' maar als dit al racisme is.'

Om mijn vb nu te geven, vandaag waren we (2 grote klassen) op weg van de ene school naar de andere. Zoals gewoonlijk liepen wij(ik en m'n vriendinnen) een heel stuk achter. En we waren dom aan het doen. 'Raad de naam van die bepaalde persoon.' Dus dat ging van: 'Martha?? Martha? Elizabeth? Tom?'
Nu kwamen we voorbij een bakkerijtje, waar een heleboel jongeren waren, (oa kleurlingen) en daar kwam een (blanke) jongen voorbij, dus ik 'Pim?' Iig iedereen lachte vriendelijk naar ons. En toen hoorde m'n vriendin 1 van die kleurlingen zeggen 'Kérel, wat een racist, GVD' (over mij dus)

Sommigen voelen zich echt heel gauw aangevallen. Imo was er in dit geval helemaal niets racistisch gebeurt?

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:52

Ik heb dit zelf ook al vaker meegemaakt. Dat ze al snel vinden dat ze worden buitengesloten of dat er sprake is van rascisme. Misschien komt dit omdat ze weten dat ze dit tegen 'blanken' kunnen gebruiken. Zelf vind ik het nogal ascosiaal wij doen dit toch ook niet als we les hebben van een buitenlander? Dit is echt weer duidelijk een voorbeeld van de onenigheden in Landen en Culturen.

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:54

Ik ben het helemaal met je eens hoor Marloes! Ja
Ik woon zelf half in de "ghetto" (om het zo maar ff te noemen) en ik hoef maar over straat te lopen naar een kleurling te kijken en ze zeggen al vieze kaaskop oid. Rolleyes

Op de basisschool had ik een keer ruzie met een gekleurde, toen zei ik uit pissigheid: "hoor ik daar nou een lama schijten?" En meteen word je dan uitgemaakt voor vieze racist enzo..
In de klas waar ik nu zit is dat gelukkig niet zo!

Gelukkig zijn er ook aardige kleurlingen die zich goed weten aan te passen. Ja

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:04

Ik zie dat veel mensen reageren als 'Je kan deze of deze reactie terug geven' Ik ben 2x in Amsterdam en Rotterdam geweest, en ik kreeg dat sterk de indruk dat ze bij zoiets direct op je zouden vliegen, dus dat lijkt me een minder goed idee.

En ook hier zou ik het echt niet wagen om zoiets te zeggen, meestal zeggen die gasten dat alleen maar als ze in een groepje zijn. En voor je het weet geraak je in een vechtpartij terecht, of kruipen ze op je. (btw: niet alleen voor de kleurlingen, maar elk soort 'groepje' die je op deze manier aanvalt.)

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:15

__Marloes schreef:
o0valerie0o schreef:
offtopic:welke leraar was het en wat zei tie? Tong uitsteken

Paulusen (?)
hij zei daarna "nu voel ik mezelf zeer geraakt in mijn hart" Clown

ahhh super schattig Afgod

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:22

De 'kleurlingen', zoals je het noemt, die ik ken worden vaak zomaar zonder reden uitgescholden op straat vanwege een andere huidskleur (ookal zijn ze in België geboren) en ik bedoel wel héél vaak, iedere dag. Ik kan wel begrijpen dat ze op den duur zo gaan reageren, tja ze moeten zich wel inhouden natuurlijk, maar zij hebben het ook niet makkelijk.
Ik zeg dit niet om ze te beschermen (ik behandel iedereen als een gelijke) maar je moet het toch eens vanuit hun standpunt bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:25

Charlotjuuh schreef:
De 'kleurlingen', zoals je het noemt, die ik ken worden vaak zomaar zonder reden uitgescholden op straat vanwege een andere huidskleur (ookal zijn ze in België geboren) en ik bedoel wel héél vaak, iedere dag. Ik kan wel begrijpen dat ze op den duur zo gaan reageren, tja ze moeten zich wel inhouden natuurlijk, maar zij hebben het ook niet makkelijk.
Ik zeg dit niet om ze te beschermen (ik behandel iedereen als een gelijke) maar je moet het toch eens vanuit hun standpunt bekijken.

Maar niet door iedereen. Ik zie wel het verschil tussen een "lief" meisje die dat soort dingen niet doet of een meisje die dat wel doet hoor Vork Maar dat is toch geen reden om iets terug te doen?

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:29

Ik vind het wel overdreven om te zeggen dat ze niet in hun eigen taal mogen praten. Mijn ouders hebben ook in mexico gewoont, en praatten altijd tegen mexicaanse mensen spaans. Maar als ze het tegen elkaar hadden praatten ze gewoon Nederlands. Waarom zou je tegen een nederlander spaans moeten praten als je gewoon een gesprek met die nederlander hebt? Ik vind het dom om te zeggen dat ze het maar altijd in het nederlands moeten zeggen. Ookal hebben ze het tegen iemand uit het zelfde land.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:34

zoetiej schreef:
Ik vind het wel overdreven om te zeggen dat ze niet in hun eigen taal mogen praten. Mijn ouders hebben ook in mexico gewoont, en praatten altijd tegen mexicaanse mensen spaans. Maar als ze het tegen elkaar hadden praatten ze gewoon Nederlands. Waarom zou je tegen een nederlander spaans moeten praten als je gewoon een gesprek met die nederlander hebt? Ik vind het dom om te zeggen dat ze het maar altijd in het nederlands moeten zeggen. Ookal hebben ze het tegen iemand uit het zelfde land.

vind ik normaal. je woont in NL praat dan ook nederlands.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:35

Ik heb het idee dat juist de "schoften" zeuren over discriminatie en de "goede", daar hoor je niks van. (maar lijden wel onder de slechte)
Het lijkt idd wel "in" en dat zal ook komen, omdat het werkt. Er wordt altijd serieus gekeken of het waar is, terwijl je soms echt wel weet dat het uit de mond van een "aso" is. Erg frustrerend!

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:36

Ik vind het nog al een verschil, een europese taal en een noord afrikaanse taal. En de meeste kleurlingen voeren gewoonweg geen hol uit, integreren niet en teren lekker op ons geld waar wij voor hebben gewerkt. Lekker joh.

Ik ben het 100% met je eens marloes, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik sowiezo niets met kleurlingen te maken wil hebben. Vaak zijn ze toch niet te vertrouwen. (spreek voor mezelf en uit ervaring, anderen kunnen dat natuulijk weer anders zien) Dus..
Laatst bijgewerkt door September op 24-04-07 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:37

o0valerie0o schreef:
zoetiej schreef:

Ik vind het niet netjes om in een taal te spreken die mensen er omheen niet kunnen verstaan.
Thuis mogen ze praten in elke taal die ze maar willen.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:37

superwoman schreef:
Ik vind het niet netjes om in een taal te spreken die mensen er omheen niet kunnen verstaan.

Omdat?

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:38

Het asociaal is en erg achterbaks over kan komen?
Laatst bijgewerkt door September op 24-04-07 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:38

o0valerie0o schreef:
zoetiej schreef:

Ik niet, dus je zou tegen familie op straat ook geen andere taal mogen praten omdat je toevallig in nederland woont? Zeg maar tegen een fries dat hij in limburg maar gewoon nederlands moet praten tegen hun familie. Slaat toch nergesn op.

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 20:39

Bealy schreef:
superwoman schreef:

Omdat?

Alsof iedereen met jou gesprek mee moet kunnen luisteren. Nee, ik vind het echt onzin.

Ciinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:56

zoetiej schreef:
Alsof iedereen met jou gesprek mee moet kunnen luisteren. Nee, ik vind het echt onzin.

Nee, niet iedereen hoeft mee te luisteren en nee, van mij hoeven ze niet altijd nederlands te praten. Maar in het bijzijn van een nederlander vind ik het wel zo netjes. Je voelt je ontzettend buitengesloten als je als nederlander tussen een paar buitenlanders zit en er word hier dan buitenlands gesproken, je voelt je al snel aangesproken en daar kunnen ze best rekening mee houden. Evengoed als dat wij andersom ook rekening met hun moeten houden (bv. hoofddoeken, bidden, geloof enz.).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:09

superwoman schreef:
Ik heb het idee dat juist de "schoften" zeuren over discriminatie en de "goede", daar hoor je niks van. (maar lijden wel onder de slechte)

Helemaal mee eens!

Verder heb ik zelf de indruk dat diegenen die zichzelf 'allochtoon' noemen. (In mijn ogen 12-16 jaar) Niet meer 'echt' allochtoon zijn. De meesten van deze 'allochtonen' zijn namelijk in Nederland geboren ect en dan ben je geen allochtoon in mijn ogen. (Ook al weet ik dat de 3de generatie zich pas Nederlander mag noemen)
Ik vind het wel vervelend dat er zo wordt gereageerd, ook omdat er toch behoorlijk wat kleurlingen in Nederland zijn. Soms is het eigenlijk andersom, dat blanken worden gediscrimineerd omdat zij wat tegen de kleurlingen durfen te zeggen. (Wat de kleurlingen dan niet aanstaat en dan ben je spontaan een racist)

(Goed ik hoop maar dat iemand wat van deze warboel begrijpt Bloos )