Hier kan ik dus echt niet bij. Dat je jezelf wilt ombrengen is al raar, maarja daar kan ik eigenlijk niet zo over oordelen, maar dat je dan anderen meeneem, je zoontje nota bene.. Verschrikkelijk.
En voor hetzelfde geld vond die man zijn ex maar een vreselijk wijf (wat niet geheel onaanneemlijk is, want zelfs na een weblijvenvrienden-scheiding kan er onderling toch heel wat haat broeien, stiekempjes) en wilde hij niet dat hij na zijn zelfmoord zijn zoontje EN zonder vader verder moest laten leven, EN met zijn ex, die in de ogen van de man misschien wel een verschrikkelijk mens was (wat ze uiteraard compleet niet hoeft te zijn geweest, het kan net zo goed de liefste vrouw van de wereld zijn! Maar die man moet zo belachelijk ver heen zijn geweest dat in zijn ogen het misschien een verschrikkelijk mens leek), en heeft hij zijn zoontje daarom meegenomen.
Wie weet hoe iemand op zo'n ogenblik denkt en wat er in iemand omgaat. Dat kan niemand toch stellen?
Even voor de duidelijkheid, dat dit heeft moeten gebeuren is in en intriest. Voor de jongen zelf, ook voor de vader, maar bovenal voor de nabestaanden, want die blijven eeuwig de pijn ervan voelen. Ik hoop ook dat de man zelf overlijdt- niet omdat ik hem het leven niet gun, maar omdat ik me niet voor kan stellen dat hij hierna zelf ooit nog een normaal leven kan leiden. Niet nadat je zoiets gedaan hebt, want dit is walgelijk. Daar lijkt me geen discussie over mogelijk.
Maar dat mensen hier reageren met 'wat een egoistische klootzak' etc, nee. Dat hoeft van mij ook weer niet. Natuurlijk is het je eerste reactie op zo'n extreem heftig verhaal, en is de kans groot dat hij niet goed genoeg aan anderen dacht (maar nogmaals, weet jij veel wat er in die man omging of wat voor ideeen hij had).. maar het HOEFT niet, en ik vind het ergens wat kortzichtig om zo'n behoorlijk hard oordeel over iemand uit te spreken terwijl je niets van de hele zaak af weet verder.
Iemand die zoiets doet is psychisch niet in orde, en natuurlijk kan (MOET, eigenlijk) je die vader dit kwalijk nemen. Maar dat betekend niet dat je hem direct zo hard hoeft te veroordelen terwijl je niet eens weet of jouw oordeel terecht is.