Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:We hebben dus duidelijk te maken met een ongwenste zwangerschap (al heeft de moeder wel besloten het uit te dragen) en zeer arme mensen. Ik denk dat mensen die vinden dat het kind gered moest worden voor de nabestaanden, daar ook even bij stil moeten staan.
Ann schreef:Een ongewenste zwangerschap vind ik geen reden om een bijna voldragen baby van medische hulp te onthouden. In feite doet het er ook niet toe wat de nabestaanden ervan vinden of dat er een gebrek aan financiën is om het kind te kunnen onderhouden, het gaat hier om het recht op medische hulp.
Ann schreef:Lusitana schreef:Voor wie?
Voor het kind zelf, de vader, de grootouders of andere familieleden.
Verder, een baby is geen wegwerpartikel wat je kunt onthouden van medische hulp als dat beter uitkomt?!
De medici in deze kwestie hebben hun plicht/roeping gedaan en voor God spelen heeft daar in mijn ogen niets mee te maken.
Citaat:...Uit medisch oogpunt moet je ook verder kijken. Het moet namelijk ook nog leven en verzorgd worden.
Citaat:Als ze niets hadden gedaan, hadden ze het kind niet "dood laten gaan". Het kind was nog deel van de moeder. Het was al dood!!!
Ze hebben het tot leven gewekt en dat vind ik een groot verschil. Dát is voor god spelen!
soesita schreef:Ann schreef:Een ongewenste zwangerschap vind ik geen reden om een bijna voldragen baby van medische hulp te onthouden. In feite doet het er ook niet toe wat de nabestaanden ervan vinden of dat er een gebrek aan financiën is om het kind te kunnen onderhouden, het gaat hier om het recht op medische hulp.
Helemaal mee eens!
Lusitana, kan je het artikel dan alsjeblieft vertalen en er hier opzetten ipv voortdurend met nieuwe gegevens te komen opdraven? Dat maakt het discussieren wel zo makkelijk!
soesita schreef:Kan allemaal wel zijn; ik heb ook geen zim om mijn "leven" kunstmatig beademd te worden en een kasplantje te zijn.
MAAR:
artsen moeten in zulke ogenblikken SNEL handelen. Ze hebben geen tijd om zulke moeilijke ethische kwesties eerst uitgebreid te gaan overleggen. Dus lijkt mij de eerste optie: proberen in leven te houden. Blijkt dat leven om wat voor reden ook onmenswaardig kan de discussie nog steeds in gang gebracht worden, alleen is het dan een ander thema: euthanasie.
En dus vraag ik me nog steeds af waarom ze zo lang gewacht hebben met het kind te halen als de moeder al dood was.
Waarom is dat anders dan? Wat als een moeder -om wat voor reden dan ook- geen emoties kan tonen en er een levensbepalende beslissing moet worden genomen tijdens het halen v/h kind? De baby maar laten sterven omdat er geen emotie kan worden getoond?Citaat:Ik vind het iets anders als er een baby geboren wordt die een huilende moeder heeft die het zo lang in de buik heeft gehad en natuurlijk wil dat het blijft leven/gereanimeerd wordt.
Es79 schreef:Ik vind het wel goed dat ze het kind hebben gehaald maar wel te laat.
Een ongeboren kind is voor mij ook een leven!
Even cru gezegd, ze hadden beter dat kind er daar uit kunnen halen.
Als je zwanger bent en er is iets "mis"' doen we er toch ook alles aan om ons kindje te kunnen halen of te behouden?
Althans, dat is van de meeste mensen wel de insteek.
En wat betreft achtergrond van de vader en familie, dus omdat ze arm zijn had het kindje geen recht op leven gehad? Pffff.......
Ann schreef:Waarom is dat anders dan? Wat als een moeder -om wat voor reden dan ook- geen emoties kan tonen en er een levensbepalende beslissing moet worden genomen tijdens het halen v/h kind? De baby maar laten sterven omdat er geen emotie kan worden getoond?Citaat:Ik vind het iets anders als er een baby geboren wordt die een huilende moeder heeft die het zo lang in de buik heeft gehad en natuurlijk wil dat het blijft leven/gereanimeerd wordt.
Lusitana schreef:Gebrek aan geld mag NOOIT een reden zijn om medische hulp te onthouden...Nee, dat zeg ik niet, maar de moeder is dood en mag haar kindje niet meenemen? Zo kun je het ook stellen. Dat kind moet maar gehaald, om er te ZIJN voor eh, een zus, die zijn ziekenhuiskosten niet eens kan betalen en zich dus in de schulden moet steken om en kasplantje in leven te houden?
Ja, als daarmee een poging kan worden gedaan om een leven te redden, MOET er in een 'lijk' gesneden worden.Citaat:Maar nogmaals, de medici die de beslissingen namen staan daar buiten. Moet je als arts een kind uit een lijk halen? Dat is wat anders dan een kindje redden van een moeder die er naar verlangt, vind ik.
Hoeveel mensen gaan niet voor Jan Joker naar het ziekenhuis voor onderzoekjes terwijl ze feitelijk niets concreets lichamelijks mankeren, maar het 'tussen de oren' zit??? Dat vind ik meer geldverspilling dan wat hier gebeurt is...Citaat:En, nogmaals het is weer wat anders als ze het ter plekke hadden gedaan.
Bekijk het ook eens zo: Er werd nu ook nog eens een operatie kamer en ziekenhuispersoneel bezet gehouden voor Jan Joker. Want de uitkomst was natuurlijk wel voorspelbaar!