Agressieve hond bijt kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Re: Agressieve hond bijt kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:41

Albert schreef:
Het valt mij op dat vooral in de randstad deze zogenaamd stoere honden populair zijn.
Waar wij wonen zie je ze echt nooit.
Volgens mij zou het type mens dat op deze honden valt vooral geen hond moeten nemen, maar ik vrees dat nadenken bij dit volk ook onderontwikkeld is.

In grote lijnen is dit ook zo,er zijn echter ook veel normale mensen die op zo'n hond vallen.

(Niet gelijk gaan janken; het is mijn mening dat alleen bij sukkels en criminelen dit soort honden populair is)

Je hebt natuurlijk recht op je mening,hij is alleen nogal kort door de bocht.

Je moet eens op zaterdag in Apeldoorn gaan rondlopen,en dan voor de Oranjerie gaan kijken,daar staan de Boi'z off the hood met de hondjes.

Overigens liggen de verstandelijke vermogens bij de diverse politiehonden
clubs ook een stuk lager dan de Ego's.
Ook leuk dat al die afgekeurde honden gewoon op de markt gedumpt worden,die zijn lekker veilig!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 11:44

LimaGentle schreef:
en zo kan ik wel meer incidenten opnoemen waarbij geen pitbullachtige bij betrokken is geweest, maar ze er wel de schuld van kregen

De hond uit dit artikel is helemaal geen Dogo Verward Dat is gewoon een hond van een voorbeeldplaatje.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:47

ik hou het erop dat het karakter van de hond door de baas gemaakt wordt, en ze zouden de eigenaren eens aan moeten pakken, niet gelijk de hond afmaken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:53

idd, er word metteen vanuit gegaan dat het een pitbullachtige is, (wat vaak word omschreven als pitbull, terwijl het geen pitbull is) ik denk dat pittbullachtige overal wel zijn..
hier lopen ze wel heel veel rond, maar dan niet met de macho's die stoer willen doen om zo'n hond te hebben, maar bij mensen die van hun honden houden, en hem hebben om het karakter.. niet om stoer te doen of mensen bang te maken met hun hond..
alleen sukkels en criminelen? bij criminelen leeft zo'n hond niet lang, die lopen te patsen met het beestje, beest word agressief, en hond in beslag genomen.. wat er precies gebeurt is weet je niet, maar als een hond kinderen aanvalt uit het niets (als hij gewaarschuwt heeft word het een ander verhaal) dan vind ik dat die hond niet meer terug moet de maatschappij in pittbullachtige hebben kaken die veel schade aan kunnen richten, dus dan vind ik het niet veilig om hem terug te doen..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:57

Dan mag het misschien wel een voorbeeldplaatje zijn (als dat al is, hoe weet jij dat?) maar feit blijft dat ze wel een hond als voorbeeld nemen dan die op de lijst staat van pitbull-achtigen...

Dit soort honden krijgen een stempel die onterecht is. Zoals ik al zei een golden of een labrader of wat dan ook in dezelfde handen zal ook een zelfde hond worden (uitzonderingen daargelaten!)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:57

Cayenne schreef:
LimaGentle schreef:
en zo kan ik wel meer incidenten opnoemen waarbij geen pitbullachtige bij betrokken is geweest, maar ze er wel de schuld van kregen

De hond uit dit artikel is helemaal geen Dogo Verward Dat is gewoon een hond van een voorbeeldplaatje.

Hoe weet je dat? het kan ook wel een boxerkruising zijn,alles wat bijt is een pitbullachtige,want dat trekt de aandacht. Dat er een voorbeeldplaatje van een op een Dogo-gelijkende hond bij word geplaatst.
zegt alweer voldoende over de integriteit van de verslaggever.
Het kan dus van alles zijn.
Vandaar het citaat van LG, waarin verduidelijkt word wat er gaande is wat betreft de verslaggeving en de kwaliteit hiervan en wat dat betekent heeft
voor ruim 25000! honden in NL die veelal lieve huisdieren waren.

De eikels die het verpest hebben voor de serieuze liefhebbers,hebben nu gewoon een ander ras,of kruising die (nog)niet onder de R.A.D valt.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:14

OH NEE was de eerste gedacht die bij me opkwam toen ik dit topic zag!

Ik ben het volledig met KellyG eens, ze moeten eerst eens naar de eigenaar kijken, die zijn 9 van de 10 keer schuldig aan de gebrekkige opvoeding van de hond!
Het beest is hier weer eens de dupe daarvan evenals die kinderen!
Ze mogen van mij echt de hondeneigenaren een test laten doen VOORDAT ze een hond aanschaffen.

Maar wie weet hebben die kinderen die hond wel gepest! Hoop dat ze eerst de echte reden gaan uitzoeken voordat ze het dier afmaken!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:25

LiNdA1986 schreef:
Maar wie weet hebben die kinderen die hond wel gepest! Hoop dat ze eerst de echte reden gaan uitzoeken voordat ze het dier afmaken!

Ook al zoeken ze de reden uit, nog steeds ben ik van mening dat bij dit soort bijtincidenten de hond afgemaakt moet worden. Let wel hij heeft 2 kinderen gebeten! Dit is geen schrikreactie geweest oid.
Ongeacht het ras hoort een hond niet zo te reageren. Zo'n hond heeft geen respect voor zijn roedelleider (eigenaresse) en bestempeld kinderen als "lager in rang" de kans dat deze hond weer bijt is te groot.
Een hond die ondergeschikt is zal nooit een hoger geplaatste bijten (tenzij het dier misschien in doodsangst is, maar ik verwacht niet dat die kinderen dat hebben veroorzaakt).

Mijn mening is "in laten slapen" ongeacht het een pitbull-achtige is of een klein frans schoothondje.
Het is alleen jammer dat de beten van bull-achtigen gewoon veel heftiger zijn ivm kaakdruk, dus daar zul je sneller iets over horen, aangezien de verwondingen vaak ook heftiger zijn.

Daarbij staan misschien andere rassen hoger in de "bijtincidenten" top 10, maar is dit een percentage of het daadwerkelijke aantal? Is natuurlijk ook nogal een verschil....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:45

griebels schreef:
Dan mag het misschien wel een voorbeeldplaatje zijn (als dat al is, hoe weet jij dat?) maar feit blijft dat ze wel een hond als voorbeeld nemen dan die op de lijst staat van pitbull-achtigen...

Dit soort honden krijgen een stempel die onterecht is. Zoals ik al zei een golden of een labrader of wat dan ook in dezelfde handen zal ook een zelfde hond worden (uitzonderingen daargelaten!)

Je mag toch aannemen dat het niet de hond is van het bijt incident Haha! .
"foei Fikky wat heb je nou gedaan....ff lachen naar het vogeltje voor het nieuwsbericht" Haha!

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:12

misschien wat offtopic maar wij hebben een jack russel van 5 jaar die als pup behoorlijk is geschrokken van een klein kindje wat als een achterlijke Whoosh! Whoosh! Whoosh! achter haar aan ging schreeuwend met een vork.sinds die tijd is ze echt als de dood voor kinderen.en gaat als ze los is altijd blaffend in de aanval.tot nu toe heeft ze geen kinderen gebeten.(wel de postbode ) Bloos

en ben ik ook erg voorzichtig als ik kinderen tot 12 jaar ergens zie lopen of rennen.het vervelende is dat ze ook bijna altijd gaan rennen en gillen en dat maakt het allemaal nog meer dramaties als ze los zou zijn.we hebben echt van alles geprobeerd van curcussen tot kinderen snoepjes laten geven.ze wantrouwd ze gewoon nogsteeds.als ik kinderen zie of de postbode moet ze gewoon vast. ik wil mijn hondje niet kwijt omdat ze iemand bijt die ze doodeng vind en zich zelf wil beschermen.

en tsja....watvoor ras het ook is vind ik dat de hond wel ingeslapen moet worden als hij/zij het zomaar uit het niks deed.maar een verhaal heeft natuurlijk twee kanten en bij veel honden die nu onder de grond liggen was het toch vaak het kind wat begon met treiteren.een hond kan niet praten dus moet ie wel waarschuwen met grommen. of bijten als ze niet serieus worden genomen.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:31

LiNdA1986 schreef:
Ik ben het volledig met KellyG eens, ze moeten eerst eens naar de eigenaar kijken, die zijn 9 van de 10 keer schuldig aan de gebrekkige opvoeding van de hond!
Het beest is hier weer eens de dupe daarvan evenals die kinderen!
Ze mogen van mij echt de hondeneigenaren een test laten doen VOORDAT ze een hond aanschaffen.

Ik heb zelf een jack russel, deze zijn van zichzelf ook behoorlijk fel. Als pup zijnde heeft hij mij 1x geprobeert echt menis aan te vallen, hij beet me ook echt gemeen.
Ik heb 'm daar goed voor op zn flikker gegeven (nee hij is niet afgeranseld, ik pak hem in zn nek en leg 'm op zn rug zoals honden dat bij elkaar ook doen, alleen schreeuw en vloek ik er erg hard bij, maar heeft een hoop effect) maar hij heeft het dan ook nooit meer in zn hoofd gehaald om zoiets te doen.
Hij heeft soms wel de blik van "en nu pak ik je" en hij is heel erg dominant, maar dan zie je 'm denken en loopt hij weg.
Ik denk dat als hij bij een verkeerd persoon terecht was gekomen die dit leuk en stoer had gevonden, het een hele andere hond was geweest.
En dat niet beter......

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:17

LimaGentle schreef:
neem zoals vorige week met dat hert.. er werd van alle daken geschreeuwd dat het om een pitbullachtige ging... dit bleek dus een bullterrier te zijn
en die pitbullachtige die die kindjes een paar weken geleden aanviel bleek een boxer te zijn
de hond in dit verhaal bleek een dogo te zijn geweest lees ik nu..

Het geval van een aantal weken geleden was zeker geen boxer dus ik zou nu weleens een betrouwbare bron van jou willen zien.
En niet die via via verhaaltjes die bij nader onderzoek niet waar blijken of over een ander incident gaan.

Verder voegt het artikel wat je plaats weinig toe en is ook compleet nutteloos in Nederland.
De American Pitbull en alle pitbull-achtigen (kruisingen en sommige rassen zonder FCI stamboom) zijn (sinds 1993 !!) verboden in Nederland en lopen elk moment de kans om in beslag genomen te worden en afgemaakt dankzij hun leuke bazen.

Ik heb het al eerder vermeld: Er hebben de laatste jaren ook incidenten met Husky's en Rottweilers de voorpagina's gehaald. Alleen hebben die geen liefhebbers die dit soort incidenten proberen goed te praten en lopen de topics dan niet zo uit de hand.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 18:10

ThePast03 schreef:
Verder voegt het artikel wat je plaats weinig toe en is ook compleet nutteloos in Nederland.
De American Pitbull en alle pitbull-achtigen (kruisingen en sommige rassen zonder FCI stamboom) zijn (sinds 1993 !!) verboden in Nederland en lopen elk moment de kans om in beslag genomen te worden en afgemaakt dankzij hun leuke bazen.

Dan gewoon een landelijke oproep doen dat mensen dergelijke honden uit hun omgeving melden, en al die honden hoe spijtig ook: afmaken. De baasjes allemaal een boete i.v.m. verboden wapenbezit en het aankopen dan wel fokken van verboden honden.

Nederland is ook veel te soft in dergelijke gevallen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 18:48

sja, als er gebeten word en het lijtk niet op een herder of een lab of golden dan is het een pitbull achtige...
zulke simepele zielen zijn helaas vaak reporter schijnbaar
(de golden staat trouwens in de top 5 van bijtincidenten en dat komt niet alleen door de grote getallen waarin deze hond vooromt, maar ook door foute fok en omdat iedereen die geen reet van honden weet een golden ziet en er op af stormt om te aaien , schrik hap....)

pitbull achtige, wat de meeste mensen als naam gebruiken mij amerikaantjes is een naam die er is ingeslopen en helaas doodzonde dat dat geburtt is, want ook pitbulla waren ontzettend lief, helaas dat er teveel hersenloze mensen zo een dier hebben aangeschaft en vernaggelt .
ik stem nog steeds voor een diploma voor je een dier mag houden , want schijnbaar is het nodig

even terugkomen op dit geval, ben erg benieuwd wat voor hond het nu daadwerkelijk was kwa ras, wat de omstandigheden waren (kwam het uit het dier, of is het dier getriggered door plagen)
en wat de sancties eventueel voor de eigenaar zijn als het door opvoeding komt

maar helaas, als het al door opvoeding van het dier komt, zal de hond de gebetene zijn aan het eind van dit verhaal
en mag eigenaar een nieuw slachtoffer uit gaan zoeken bij de plaatselijke puppenboer

maar nogmaals, ben benieuwd naar daadwerkelijke ras en omstandigheden

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:11

slimmerik schreef:
griebels schreef:

Je mag toch aannemen dat het niet de hond is van het bijt incident Haha! .
"foei Fikky wat heb je nou gedaan....ff lachen naar het vogeltje voor het nieuwsbericht" Haha!

Dat was inderdaad wat ik bedoel Haha!
Je ziet het ook vaak op grotere sites als nu.nl. Er wordt een voorbeeldplaatje gebruikt, maar dit is uiteraard niet het werkelijke dier dat heeft aangevallen Haha! Of het een Dogo was in werkelijkheid weet ik natuurlijk niet, maar ik had het over het plaatje waarvan mensen aannamen dat het de hond in kwestie was Knipoog

Dat heeft overigens niets met de integriteit van de verslaggever te maken. Het wordt zo al jaren gedaan op een flink aantal nieuws-sites.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 22:21

Ik wil nu onderhand wel een keer het onderzoek zien dat Retrievers& labradors vaker bijten dan Pitt-bulls (als het even kan ook nog met de gevolgen van de bijtincidenten). Dan weten we eindelijk of het om percentages gaat of om aantallen en dan kunnen we goed evidence based uitspraken doen zonder elkaar na te blaten en oneindige topics starten over bijtende pitt bulls en elke keer weer precies dezelfde argumenten aanvoeren.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 22:25

Pff, die zal wel afgemaakt worden. Zonde hoor, dat mensen hun kinderen niet vertellen hoe zij met dieren horen om te gaan.
Ook zonde dat de baas van een dergelijke hond geen rekening houd met dit soort situaties.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 22:27

Lizzle schreef:
Pff, die zal wel afgemaakt worden. Zonde hoor, dat mensen hun kinderen niet vertellen hoe zij met dieren horen om te gaan.
Ook zonde dat de baas van een dergelijke hond geen rekening houd met dit soort situaties.

Ik geloof dat je hier iets teveel "aan neemt" . Waarom moeten die kinderen leren hoe ze met dieren om moeten gaan? Misschien heeft die hond ze wel "zomaar" aangevallen. Staat nergens dat ze de hond plaagden of aaiden of wat dan ook.

Irene2510

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 22:29

De fout ligt zelden bij de hond zelf.
Het ligt vaak aan de opvoeding, dus bij de fout ontstaat bij de eigenaar. Ok, je hebt ook wel eens honden die een "kronkel" in de kop hebben.
Honden opvoeden is hetzelfde als kinderen opvoeden. Iemand die zijn hond niet helemaal onder controle heeft zal vaak ook zijn kinderen niet goed aan kunnen...
Echt, je staat er soms versteld van! Lachen

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 22:32

slimmerik schreef:
Lizzle schreef:

Ik geloof dat je hier iets teveel "aan neemt" . Waarom moeten die kinderen leren hoe ze met dieren om moeten gaan? Misschien heeft die hond ze wel "zomaar" aangevallen. Staat nergens dat ze de hond plaagden of aaiden of wat dan ook.

Vandaar m'n tweede zin, het komt alleen over als 'én'. Zo bedoelde ik het niet.

Maar ik heb jarenlang op kinderboerderijen gewerkt en je schrikt je werkelijk wezenloos wat kinderen bij dieren doen waar vervolgens de ouders om lachen. Verder sluit ik volkomen aan bij Irene. Het is óf de baas' fout of die van de kinderen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 22:34

Lest schreef:
Ik wil nu onderhand wel een keer het onderzoek zien dat Retrievers& labradors vaker bijten dan Pitt-bulls (als het even kan ook nog met de gevolgen van de bijtincidenten). Dan weten we eindelijk of het om percentages gaat of om aantallen en dan kunnen we goed evidence based uitspraken doen zonder elkaar na te blaten en oneindige topics starten over bijtende pitt bulls en elke keer weer precies dezelfde argumenten aanvoeren.

Op internet staat een onderzoek (helaas al uit 1999) :

http://www.dogweb.nl/bijtincidenten.html

Daarin o.a. het volgende:

Citaat:
De twee Mechelaars en de ene American Staffordshire Terrier uit dit deel van het onderzoek zouden dan aangeven dat deze rassen ieder een relatief risico hebben van 8,3. Dat wil zeggen dat ze een acht maal grotere kans zouden opleveren te bijten, in vergelijking met andere rashonden. Het relatieve risico van de Rottweiler wordt berekend op 7,3 (zeven maal meer bijtkans) en de ene Bull Terrier uit het onderzoek leidt tot een vermeend bijtrisico voor het complete ras van 6,3. Het relatieve risico van de beide retrieverrassen (in dit onderzoek zijn om onduidelijke redenen de Labrador en de Golden retriever samengevoegd) komt uit op 1,4.

Dus de kans dat een labrador bijt is heel wat lager dan dat een pitbull achtige bijt.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 22:39

Sowieso is het zo dat als een labrador/retriever bijt, ze vaak een stuk minder schade veroorzaken. Niet dat ik het goed wil praten ofzo, maar dat scheelt wel.
Verder vind ik dit soort berichten altijd moeilijk, je weet nooit de hele toedracht van het verhaal en daarom ga ik er ook niet over oordelen, ik oordeel pas als ik er een filmpje van gezien heb, dan weet je tenmiste hoe het echt is verlopen, nu blijft het toch allemaal speculatie.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 22:46

Lest schreef:

De Pitbullwet uit 1993 is er niet gekomen vanwege bijtincidenten dus zo'n onderzoek zal weinig meerwaarde geven.
Bovendien is het bijna onmogelijk om een betrouwbaar onderzoek te doen.
Je zou dat alleen kunnen doen met geregistreerde honden in het bezit van een FCI stamboom omdat je bij een hond die dat niet heeft nooit zeker kunt stellen dat er geen "vreemd bloed" inzit.

Het onderzoek wat hier steeds wordt aangehaald is ook absoluut geen officieel of betrouwbaar onderzoek geweest.
Vragen stellen aan mensen die op de eerste hulp van een ziekenhuis komen doordat ze gebeten zijn door een hond levert nu niet bepaald betrouwbare informatie.
Zoveel mensen zijn er nu ook weer niet met een uitgebreide rassenkennis. Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 22:52

Ben het met Pluck eens. Had dat er ook bij willen zetten maar werd hier afgeleid Haha! Haha! Haha!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 22:55

Het is natuurlijk zeer zeker zo dat dit bijtgedrag niet pitbulleigen is. Kleine hondjes zijn over het algemeen feller en bijtgrager, maarja dat is schattig. Wel denk ik dat bepaalde rassen (waaronder pitbull, husky, dalmatiër, etc) meestal vasthouden als ze iets gegrepen hebben, dat vind ik wel aardig beangstigend, maar absoluut geen reden een dier bij voorbaat te wantrouwen! De baas dient de hond onder apèl te hebben staan.