Friese cultuur draagt bij aan achterstand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: Friese cultuur draagt bij aan achterstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:57

sorry ik moet even lachen om die laatste opmerking Haha!

natuurlijk heb je dit 'soort' mensen, maar lindsey heb jij daar ervaring mee, dat een bedrijf geen vestiging in friesland neer wil zetten omdat de helft van zijn werknemers onverstaanbaar is omdat ze zo nodig hardnekkig fries onder elkaar willen blijven praten??

ik schaar mij ook onder de mensen die nooit zou gaan verhuizen omdat ze in een andere provincie een betere baan zou krijgen. werk trouwens ook in een andere provincie, maar niet omdat ik daar een betere baan zou kunnen krijgen dan in friesland.

misschien dat het in het bedrijfsleven meer speelt, dat men buiten de grenzen gaat kijken?

Citaat:
* De werkloosheid is in Fryslân al decennia hoger dan het landelijk gemiddelde;
* De inkomenspositie van de Friezen ligt gemiddeld 10% lager dan het landelijke cijfer;
* Er is niet één Friese gemeente, waar het gemiddelde inkomen op het landelijk gemiddelde uitkomt;
* 11 van de 20 armste gemeenten in Nederland zijn Fries;
* Kinderen in het Friese basisonderwijs presteren gemiddeld slechter dan het landelijk gemiddelde;
* Het aantal kinderen dat een HAVO of VWO-advies krijgt, is gelijk aan het percentage onder allochtone kinderen;
* 14 van de 31 Friese gemeenten ( = 45% ) horen bij de honderd gemeenten met de slechtste omstandigheden om op te groeien.

als ik dit zo lees, scoort friesland inderdaad erg laag, maar is het als statement neergezet of als probleem?

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 23:44

Ik woon liever in een achterstandsgebied waar ik vrij uitzicht heb met paardjes in de tuin, dan in een niet-achterstandsgebied vijf hoog achter met een goudvis.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 00:02

Zit zeker een kern van waarheid in! Ik denk dat dit niet voor grotere plaatsen als Leeuwarden of Heerenveen geldt, maar meer voor dorpen als Sint Anneparochie of in de Wouden. Daar gaan veel jongens eerder van school af om op het land te werken en meisjes worden gauw huisvrouw. Is helemaal de cultuur daar. Je kunt 't zelfs zien: de gemiddelde jongen daar van een jaar of 18 is veeeel gespierder dan een jongen in een stad van al dat werken op 't land. En idd ook die nuchtere, Friese cultuur van 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' en het denken dat het toch moeilijk is om iets te bereiken zal hier zeker aan bijdragen...

Ethische vraag is dan wat belangrijker is: vooruitgang, kenniseconomie, hoge lonen, of die mensen gewoon hun cultuur laten bewaren en Fries zijn. Voor dat laatste valt naar mijn mening ook wel wat te zeggen. Waarom moet Friesland zo nodig ook rijk en geavanceerd worden?

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 00:40

Denk dat een deel aan de mentaliteit ligt..

Ben geboren Rotterdamse en de echte Rotterdammers hebben echt het motto "geen woorden maar daden".
En als we voor iemand klaar staan staan we ook echt voor diegene klaar.
Toen wij hier in Friesland kwamen wonen moesten we vooral wennen aan het "ach komt wel goed" motto...
Dus komt het vandaag niet dan komt het ehhhh ooit wel een keer...

Moet er bij zeggen dat ondanks dat mijn hartje nog wel sneller gaat kloppen van Rotterdam dat ik toch zeer gelukkig ben als import Fries (ja ja dat blijf je nu eenmaal...)

Wat me ook opvalt is dat er veel kinderen in het begin van de basisschool een achterstand in de Nederlandse taal hebben omdat ze thuis alleen maar Friestalig worden opgevoed.(maar dit geld ook voor buitenlandse kinderen)
Dit is denk ik ook een mede oorzaak.
Het is mooi als je een traditie in ere wilt houden maar een half uurtje in de auto en je hebt er niets meer aan..
Dus ik denk dat het beter zou kunnen zijn als kinderen in eerste instantie Nederlandstalig worden opgevoed en daarnaast de mooie, maar soms lastige, Friese taal leren.
Of dat ze duidelijk 2 talig opgevoed worden.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:31

Bij mij thuis word altijd Fries gesproken en mijn man spreekt stads Fries.Wij hebben hier nooit problemen mee gehad, ook niet op school.Wat ik wel tegen kwam is dat het Fries in een hoek werd gedrukt.Wat is er mis mee als je Fries spreekt? Het levert echt geen probleem op om naast het Fries nog andere talen te leren. Hier zijn lagere scholen waar ze in drie talen les geven en dat gaat uitstekent.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:53

Citaat:
Daar gaan veel jongens eerder van school af om op het land te werken en meisjes worden gauw huisvrouw. Is helemaal de cultuur daar. Je kunt 't zelfs zien: de gemiddelde jongen daar van een jaar of 18 is veeeel gespierder dan een jongen in een stad van al dat werken op 't land. En idd ook die nuchtere, Friese cultuur van 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' en het denken dat het toch moeilijk is om iets te bereiken zal hier zeker aan bijdragen...

LIEVE HELP in welk jaar leef jij nog? btw je mag ook wel weer terug in de banken gezien je spelling Knipoog

Nou mag ik mij voorstellen? Ik kom uit de wouden, zware achterstandsfries en spreek Fries. Helaas ben ik dan waarschijnlijk een uitzondering en studeer ik accountancy icm bedrijfseconomie. Nee, met deze studie heb ik geen ambities en hoop ik natuurlijk huisvrouw te worden Huilen van het lachen

Daarnaast heb ik als één van de vier (totale klas 30 personen) de taaltoets gehaald. Ben Fries opgevoed en dit spreek ik thuis ook. De klas is een mengeling van noorderlingen en zelf ook mensen uit het midden van het land.

Ik ben gelukkig in Friesland, vooral wanneer ik uit de stad Groningen kom. Ik kan het platteland waarderen en ben het ook gewend. Ik kan de mentaliteit erg waarderen, nuchter blijven en je vooral niet zomaar ergens druk over maken als het niet nodig is. Friezen (en andere noorderlingen) hebben meestal wat meer zelfvertrouwen nodig, omdat ze door stedelingen weleens als achterstandsmensen worden betiteld. 'Domme' mensen heb je overal, ook in de steden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:06

maar hoe zit dat met de rest van je dorpsgenoten en omgeving?

ik heb een deel van mijn vriendinnen die idd niet ver zijn gekomen met leren en werken en zijn nu huismoeder met hier en daar een klusje.
een ander deel is ook moeder (daar ontkom je op deze leeftijd bijna niet aan Nagelbijten / Gniffelen ) maar zit toch iets meer in het werk, en doorgaans ook op hbo niveau.

fitch denk dat het meevalt maar ik denk dat ook zeker in plaatsen en heerenveen en leeuwarden genoeg mensen wonen die aan de onderzijde van de maatschappij leven. heerenveen is mijn 2e woonplaats zeg maar, en ik wéét wat daar woont. meer lager niveau dan gemiddeld en hoger.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:52

Dat is in de steden precies zo... Op het platteland echt niet meer. Minder begaafde mensen zijn overal. De rest van mijn dorpsgenoten? Ik ben echt niet de enige die aan het studeren is. Zijn nog zat HBO'ers en WO'ers bij mij in het dorp. Veel wonen natuurlijk op kamers door de slechte verbindingen bij ons. Echte huismoeders kan ik eigenlijk niet opnoemen hier. Iedereen heeft toch wel minimaal MBO of zo'n werken/leren baan. Tuurlijk zijn er veel in de landbouw sector, maar wat wil je hier ook Haha! Zie weinig werkloosheid hier en dat is in de grote steden toch wel anders. Iedereen doet wel wat hier. Denk dat de gemiddeldes hier niet veel verschillen met de gemiddeldes van de grote steden.

Ga maar eens langs in de buurten van Amsterdam en Rotterdam, die doen er echt niet veel onder voor Heerenveen.

Het zijn vooral de wat 'oudere' boeren die het zelfvertrouwen missen. Zich achtergesteld voelen bij stadse mensen en niet mee kunnen in alle moderne technologien.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:03

Worden wij Friezen dan door het kabinet afgeschreven als aso's ? Mensen die geen goede gezinssituaties hebben ? Vreemd. Hier geen last hoor. Weet niet waar dit op berust is. En hoezo hebben wij een eigen cultuur ? Goed we hebben onze eigen taal en misschien manieren van doen, maar cultuur is een groot woord.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:40

LuvdaTossa schreef:
Citaat:
Daar gaan veel jongens eerder van school af om op het land te werken en meisjes worden gauw huisvrouw. Is helemaal de cultuur daar. Je kunt 't zelfs zien: de gemiddelde jongen daar van een jaar of 18 is veeeel gespierder dan een jongen in een stad van al dat werken op 't land. En idd ook die nuchtere, Friese cultuur van 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' en het denken dat het toch moeilijk is om iets te bereiken zal hier zeker aan bijdragen...

LIEVE HELP in welk jaar leef jij nog? btw je mag ook wel weer terug in de banken gezien je spelling Knipoog

Nou mag ik mij voorstellen? Ik kom uit de wouden, zware achterstandsfries en spreek Fries. Helaas ben ik dan waarschijnlijk een uitzondering en studeer ik accountancy icm bedrijfseconomie. Nee, met deze studie heb ik geen ambities en hoop ik natuurlijk huisvrouw te worden Huilen van het lachen

Daarnaast heb ik als één van de vier (totale klas 30 personen) de taaltoets gehaald. Ben Fries opgevoed en dit spreek ik thuis ook. De klas is een mengeling van noorderlingen en zelf ook mensen uit het midden van het land.

Ik ben gelukkig in Friesland, vooral wanneer ik uit de stad Groningen kom. Ik kan het platteland waarderen en ben het ook gewend. Ik kan de mentaliteit erg waarderen, nuchter blijven en je vooral niet zomaar ergens druk over maken als het niet nodig is. Friezen (en andere noorderlingen) hebben meestal wat meer zelfvertrouwen nodig, omdat ze door stedelingen weleens als achterstandsmensen worden betiteld. 'Domme' mensen heb je overal, ook in de steden.

Oké, dan mag jij mijn spelling wel even verbeteren. Ik zie namelijk geen fouten, als jij ze wel ziet; vertel 't me, graag zelfs! Kan ik er nog wat van leren! Huilen van het lachen

En hoe ik tot deze gegevens kom: ik kom zelf ook uit de Wouden en studeer nu aan de RuG. Terug in de banken hoef ik dus niet, daar zit ik al. Helaas ben ik inderdaad een uitzondering, net als jij dus, als ik zie hoe veel meisjes uit mijn vroegere basisschoolklasje nu inderdaad getrouwd zijn, in een rijtjeshuis wonen, een kind in hun buik hebben en CDA stemmen. 't Maakt natuurlijk wel wat uit of je uit Hurdegaryp of Zwaagwesteinde komt, in de eerste plaats zijn ze over 't algemeen veel gecultiveerder.