Taalgebruik jongeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Re: Taalgebruik jongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:07

Ik vind het zelf ook erg irritant, net als 'ik werdt' enzo, dat soort dingen.
Maar ik vind wel dat je het de laatste tijd (met name op bokt) echt minder ziet worden,
of het ligt aan mij natuurlijk, maar dat vind ik echt een goede zaak! Ja

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:14

Ik denk dat het helaas niet alleen is dat men me paard typt maar ook zo uit spreekt.....
Ik hoor nl heel vaak deze fout om me heen. Men spreekt heel slecht nederlands helaas. Me eigen, hij heb, dat ken hij niet wezen..... en dit soort uitspraken storen me heel erg. Moet wel lachen soms om mijn zoontje, want als hij mensen dit hoort zeggen gaat hij ze verbeteren Bloos! Hij is 6 jaar dus ik zeg m wel dat hij volwasse mensen niet altijd zo maar mag verbeteren maar hij heeft wel gelijk......

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:30

KsVrPy schreef:
Idd.. Erger ik me ook dood aan. Ja Ben je dan te lui om er gewoon een lettertje bij te typen of ben je dan gewoon dom? Clown

Idd heel irritant..
Ook vooral dat ick etc..

Beetje jammer zoiets..

Enne wat betreft d's en t's ..probeer er wel aan te denken..maar ja bokt is gelukkig geen spellingstoets, maar is meer voor de vrijetijdsspeller Knipoog (dubbel s lijkt me hier correct Schijnheilig )

EDIT:
@shirley: ben het helemaal met je eens..
Denk dat je op een gegeven moment je 'msn taal' niet meer gescheiden kunt houden van je 'gewone schrijftaal' en gesproken taal..
Is gewoon zonde..maar ja..dat gaan ze niet aannemen en zeker niet toegeven denk ik Bloos

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:35

Ik vind het ook behoorlijk irritant. Wat ik niet begrijp, is hoe docenten / leraren hiermee omgaan, schrijven die 'jongeren' dan ook zo tijdens een proefwerk? Dan zouden je de tranen toch in de ogen schieten? Ik neem namelijk aan dat als dingen typen als 'ik wordt' er 'ingeburgerd raakt' en wat je eenmaal hebt aangeleerd, leer je niet snel meer af

Ik vind het irritant lezen als mensen geen hoofdletters en punten gebruiken, is naar mijn inziens toch een grammaticale basisregel nummer 1 of niet?

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:51

Born2BCrazy schreef:
KsVrPy schreef:
Idd.. Erger ik me ook dood aan. Ja Ben je dan te lui om er gewoon een lettertje bij te typen of ben je dan gewoon dom? Clown

Idd heel irritant..
Ook vooral dat ick etc..

Beetje jammer zoiets..

Enne wat betreft d's en t's ..probeer er wel aan te denken..maar ja bokt is gelukkig geen spellingstoets, maar is meer voor de vrijetijdsspeller Knipoog (dubbel s lijkt me hier correct Schijnheilig )

EDIT:
@shirley: ben het helemaal met je eens..
Denk dat je op een gegeven moment je 'msn taal' niet meer gescheiden kunt houden van je 'gewone schrijftaal' en gesproken taal..
Is gewoon zonde..maar ja..dat gaan ze niet aannemen en zeker niet toegeven denk ik Bloos

Ja ,je hebt gelijk Ja
Ik heb dat soms op school , was het nu tog of toch (voorbeeld)
Maar op bokt probeer ik zo juist mogelijk te typen. Maar mijn probleem is ook dat ik hier niet ben geboren. Ik kom uit wit-rusland en woon nog maar 5 jaar in belgië . Maar ik doe mijn best Ja Pling

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:54

Ik kan me daar ook echt enorm aan ergeren. Het staat ook meteen zo dom als er 'me' staat ipv 'mijn'. Echt ontzettend vervelend

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 21:56

Kinee_ schreef:
Ik kan me ook héel erg irriteren aan aaneenlopende zinnen, dus zonder dergelijke leestekens!
En inderdaad geen hoofdletters. Ik tiep áltijd hoofdletters!
En inderdaad zoals al gezegd dat 'Me dit, en me dat'.
Utrechtersimmitatie vind ik het! Zo praten ze in Utrecht (Goed.. Stiekem ben ik zélf een Utrechter, maar wel een beschaafde! Tong uitsteken )
En ik ben ook 16, dus je bent géen oude muts want ik ben het volkomen met je eens!
Ik vind het wel heel erg goed van bokt dat ze die 'breezah' taal zo goed aanpakken! Je ziet bijna níemand meer die echte 'breezah' taal gebruikt. Kijk voor de grap op CU² of Sugababes o.i.d.! Je lacht je rot!

inderdaad Keen,
ook zo fijn; een sort of vriendin van mIJ (sorry kon het niet laten Vork ), vind het blijkbaar tof om Utrechts te praten, en dat begint ze dan halverwege een gesprek te doen... Dan kap ik het altijd meteen af! Dat vind ik echt zo debiel!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 23:26

Op bokt kan ik me hier ook enorm aan storen.
Trouwens, iemand die in msn-taal schrijft mag nog zo intelligent zijn als ze wil, die neem ik niet au serieux in een discussie. Om het met een extreem voorbeeld te illustreren, stel dat ik niets van paarden afwist en de discussie ging over aan de teugel rijden, en iemand schrijft dit:

"Het is niet moeilijk. Je moet gewoon je teugels goed kort nemen, en afwisselend links en rechts trekken. Dan krijg je een beetje een zaag-effect, waardoor het paard gestimuleerd wordt om zijn hoofd in ee mooie krul te zetten."
en onder het bericht dit:

"neej joh das ni hoe het werkt juh moet juh paardjuh ni in de krul trekke ma ontspane en vanui de 8terhand werke zodat ze vanself zo lopuh ik deed ut vroeger ook verkeert ma ik kwam een lesgeefer tege di het mij wel goed heeft geleert pepper ik zie juh doodgraag kusjuh van je baasje!!!!!!"

Dan ga ik heel vlug automatisch denken dat nummer 1 toch gelijk heeft. Gewoon omwille van het taalgebruik. 'Zij kan beter Nederlands, dus ze zal het ook wel beter kennen.' msntaal hoort imo niet thuis in een serieuze discussie.

Zelf gebruik ik ook wel eens die taal. Maar alleen bij vrienden die het ook doen, ik versta hun, zij verstaan mij ook. Nooit in officiële dingen (herinner me vorig jaar nog een meisje op mijn school waarvan iets gestolen was, zij had via het schoolnetwerk een mail gestuurd naar alle leerlingen, leerkrachten en directie: In BrEeZaH wel te verstaan, ik viel bijna van mijn stoel) en zeker niet als ik echt au serieux genomen wil worden.
En gelukkig heb ik op proefwerken geen last van het msn-syndroom Haha! .

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 07:55

lena_girl schreef:
Ja ,je hebt gelijk Ja
Ik heb dat soms op school , was het nu tog of toch (voorbeeld)
Maar op bokt probeer ik zo juist mogelijk te typen. Maar mijn probleem is ook dat ik hier niet ben geboren. Ik kom uit wit-rusland en woon nog maar 5 jaar in belgië . Maar ik doe mijn best Ja Pling

Nou jij geeft het tenminste toe én je doet er wat aan! hulde! Afgod

Enne idd in discussies stop ik bij zulke reacties vaak bij de 1e zin Bloos

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:34

Precious20 schreef:
theaatje schreef:
Ik vind sowieso het taalgebruik in grammaticaal opzicht vaak beneden peil op bokt. Dat is jammer want het is een leuke site.

Helemaal waar! Ook ik erger me vaak aan 'me paardje' en 'hun zeggen' en nog meer soortgelijke uitspraken. Maar wat ik nog erger vind, is dat de meeste bokkers nog niet eens zonder 'dt'-fouten kunnen schrijven. Hoe vaak heb ik hier 'ik wordt' wel niet gelezen?! Rolleyes Dit vind ik 10x erger dan msntaal.

Mwah, ik gebruik geen Msn-taal.. heel irritant. Maar in grammatica ben ik nou eenmaal geen ster, en ik weet niet altijd wanneer er een d of t achter moet bij woorden als 'word'
en ' hun zeggen ' doe ik soms ook nog welleens.. ik erger me wel aan ' wij wouden '

Roossje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:36

Wij wouden is eigenlijk gewoon correct dacht ik Haha! Schijnheilig

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:40

wouden zijn van die bossen met veel bomen erin weet je wel.. Knipoog . 't is wij wilden ipv wij wouden..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:42

Ik vind het ook zo storend als mensen hierover op de vingers getikt worden en het tegenwoordig nog als excuus durven te gebruiken ook!

Zo is het ze volgens mij niet geleerd op school.
Dat mensen eens een keer een d of t o.i.d. fout gebruiken, dat vind ik niet zo erg, maar dat er opzettelijk verkeerd van de taal gebruikt moet worden gemaakt vind ik niet nodig.

Nadine: wouden is correct als je het op deze manier gebruikt: wij lopen door de wouden van Lutjebroek.

Als je het gebruikt in een zin als: wij wouden naar de winkel dan is het een fout. Wel eentje die erg veel mensen maken net als de hen en hun fout.

Roossje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:44

O, ik had op de basisschool altijd geleerd: wij wilden klinkt beter, maar wij wouden is ook correct Lachen Ach de leraren zijn ook niet meer zo hoog opgeleid tegenwoordig.. Lachen

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:45

Ik kan me er echt dood aan ergeren Scheve mond
Ook dingen zoals; supper i.p.v super of ick i.p.v ik
En de moeilijkere woorden, worden al helemaal getypt om te huilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:46

Het is ook algemeen bekend dat het met zowel de reken- als taalvaardigheid op de Pabo's tegenwoordig slecht gesteld is... Triest eigenlijk.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:47

hmm ik begin toch ook wel twijfelen? Blond
Wij wilden klinkt idd beter, maar vind wij wouden toch ook niet zwaar storend..
Dan vind ik dat 'me paardj', 'da vind ik ook' etc veel erger..
Weet niet of dit hier ook hoort..maar vind al dat geneuzel over NTB, HVJ, NLYG etc..ook heel erg irritant Misselijk

En idd voor de 'complexe' woorden..dat is vaak niet veel soeps qua spelling..

Niet dat ik zo'n spellingswonder ben.. Bloos

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:56

(Ik durf hier bijna niet te typen, want ik weet ineens niet meer wanneer je de d/dt gebruikt Nagelbijten / Gniffelen )

Ik hoor om mij heen heel erg vaak hen/hun verkeerd gebruikt worden. Het probleem is dat ik nu zelf ook niet meer weet wat juist is, en dat heb ik met meerdere woorden. Als iets op bokt of in de krant verkeerd geschreven word, meerdere malen, dan neem ik dat over en zie niet meer het onderscheid tussen goed/fout. Msn-taal heb ik nooit aan gedaan, vind dat echt érg dom staan. Scheve mond

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:11

Vreselijk. Ik vind het heel erg dat mensen niet eens meer de moeite nemen om "BN" te spreken en te schrijven. Natuurlijk maakt iedereen wel eens een fout. Maar consequent "me" gebruiken, nee dat vind ik "not done".
Ik hoorde dat men er op scholen zelfs veel makkelijker is geworden en dat bepaalde grammatica / zinsopbouw en uitdrukkingen gewoon mogen worden gebruikt.
OK, een taal leeft, maar hoeft niet te worden uitgeleefd!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:14

hen en hun is idd lastig..
geloof dat hun alleen als bezittelijk voornaamwoord woord gebruikt mag worden.. dus 'dit is van mij, dat is van hun' (zo heet dat toch? Blond )

en als je hen gebruikt als in "ik mag dat van hen lenen", dus als um persoonlijk voornaamwoord(?)..

zoiets..al kunnen de grammatica wonders hier vast beter uitleg over geven..

Ik doe het zelf ook vaak fout hoor, heb meer met "hun" als woord als met "hen" Knipoog

Net als 'dan en als'..blijft ook een moeilijke Knipoog
Maar dat is meer omdat je het niet weet, niet omdat je 'weigert' goed te spellen.. Knipoog

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:18

ik vind ook niet dat de nederlandse taal leeft IlsjePilsje, ik vind eerder dat die aan t uitsterven is Huilen .

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:21

Ik vind het nu ook wel vervelend, ja.
Maar het is denk ik echt wel een kwestie van leeftijd.
Jonge kinderen vinden het leuk om zo te praten.
Als je nou minder ervoor hoeft te typen.. sja, dan snap ik het wel!
maar als ze zeggen schatjuh typ je zelfs nog meer! Sigaar
Ze zullen vanzelf wel inzien dat het niet leuk blijft!

San_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:25

BrEezAh (nadat ik dit woord getypt heb snap ik niet waarom iemand het leuk vindt om zo te schrijven... Je doet er zó lang over!) is verschrikkelijk irritant. Als ik een berichtje van iemand lees die op zo'n manier schrijft, dan vind ik het een afknapper. Het komt niet intelligent over en het is kinderachtig. Zoals een paar forummers voor mij al hebben gezegd: ik neem zulke mensen niet serieus! Van Bokt vind ik het heel goed dat ze dit taalgebruik aanpakken, dat zouden ze overal moeten doen. Vooral op basis- en middelbare scholen. Ik denk dat als dit zo doorgaat dat veel jongeren (en dan vooral in de leeftijd van 10-18 jaar) geeneens meer weten hoe ze 'normaal' moeten schrijven. Denken ze dat je 'ick' ook echt met i-c-k schrijft en dat alle verkleinwoorden op -juh eindigen, om maar wat voorbeelden te geven. Ik vind het heel erg zonde dat de Nederlandse taal zo wordt verkl**t.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:27

esziiY schreef:
Ik vind het nu ook wel vervelend, ja.
Maar het is denk ik echt wel een kwestie van leeftijd.
Jonge kinderen vinden het leuk om zo te praten.
Als je nou minder ervoor hoeft te typen.. sja, dan snap ik het wel!
maar als ze zeggen schatjuh typ je zelfs nog meer! Sigaar
Ze zullen vanzelf wel inzien dat het niet leuk blijft!

Ik zie ook veel oudere mensen de taal verpesten hoor en ik hoor t ook om me heen. vaak worden die mensen door mijn zoontje verbeterd....
Maar de pubers v nu maken er wel n hobby van ja om de taal zo aan te tasten.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:41

Ik ben ook niet goed in grammatica, maar probeer alles wel op te schrijven zoals geleerd is en hoe het in het woordenboek staat. Er zijn er echt heeeeeel veel die niet weten wanneer je 'zij' of 'zei' moet gebruiken. Dan krijg je: 'Ik zij net nog'.
Ook 'sjagerijnig' is een woord dat vaak verkeerd geschreven word(t?), in het woordenboek staat toch echt chagrijnig. (heb het net nog opgezocht voor de zekerheid Clown )