( serieus) vraagje over het geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Re: ( serieus) vraagje over het geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:13

mariekie schreef:
Citaat:
:D Ik hou wel van een nuchtere kijk op het geloof al vind ik de 10 geboden werkelijk briljant.

Briljant Verward

dat zijn volgens mij gewoon je normen en waarden die elk persoon moet handhaven als je een goede opvoeding hebt gehad Knipoog

Inderdaad, dat zijn niet specifieke dingen voor het Christendom; ieder mens met een beetje respect hoort zich daaraan te houden.. (alleen 'gij mag gods naam niet gebruiken' etc.. geldt dan wel weer alleen voor christenen, maar de rest zoals 'gij zult niet stelen' en 'gij zult uw ouders respecteren' en dat soort dingen horen er nou eenmaal bij als je beetje normaal bent opgevoedt. Knipoog

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:14

Vraagje: Waarom vloeken niet christelijke mensen met woorden als Jezus enz enz als ze geloven dat er niets is Verward

Zomaar vraag he Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:19

mariekie schreef:
Vraagje: Waarom vloeken niet christelijke mensen met woorden als Jezus enz enz als ze geloven dat er niets is Verward

Zomaar vraag he Lachen

Omdat dat een soort van 'algemeen scheldwoord' is Clown Je zegt toch ook wel eens kankermug of tyfusmug tegen een mug terwijl je de mug eigenlijk geen kanker gunt Sigaar

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:20

Haha, ik zie het al voor me :
Maria : ik wil een kind, maar toch maagd blijven
Jozef: nou, dan doen we toch alleen het voorspel? Pling

@mariekie : Waarom schelden sommige mensen met ziektes die ze zelf niet hebben? Clown
ik zeg af en toe wel eens, Jezus, echt dom ofzo, maar heb er verder niet echt bedoelingen mee Knipoog

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:07

mariekie schreef:

Zomaar vraag he Lachen

tja het wordt altijd en overal gebruikt
is er in geslopen denk ik
en eig vind ik dat ook meer dan normaal om te zeggen...

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:09

Nicky__ schreef:
Haha, ik zie het al voor me :
Maria : ik wil een kind, maar toch maagd blijven
Jozef: nou, dan doen we toch alleen het voorspel?
Pling

@mariekie : Waarom schelden sommige mensen met ziektes die ze zelf niet hebben? Clown
ik zeg af en toe wel eens, Jezus, echt dom ofzo, maar heb er verder niet echt bedoelingen mee Knipoog

hahaha Haha!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:17

De kerk heeft geloof ik de datum van de geboorte van jezus verschoven.. (reden weet ik niet meer) naar de dagen waarop wij nu kerst vieren. Ik weet het niet zeker.. allemaal maar volgens mij was het zoiets.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:23

fixture schreef:
mariekie schreef:

Zomaar vraag he Lachen

tja het wordt altijd en overal gebruikt
is er in geslopen denk ik
en eig vind ik dat ook meer dan normaal om te zeggen...

ik ben ook christelijk

maar waarom juist Jezus als scheldwoord gebruiken?? waarom is het zo normaal om het te zeggen?? en kan je neit gewoon andere woorden gebruiken als scheld woord?

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:25

@Nanna
ik zou eigenlijk helemáál niet weten waarom het normaal is
Het is er denk ik gewoon ingeslopen en ik zeg het gewoon zonder er bij na te denken. Nu ik erover nadenk is het wel een raar scheldwoord natuurlijk. Het is eigenlijk iets soortgelijks als het scheldwoord 'homo' , wat ook nergens op slaat. Nu ik er over nadenk, dat egbruik ik niet omdat ik homo geen scheldwoord vind. Misschien gebruik ik juist Jezus wel omdat ik neits met het christelijek geloof heb en eidereen het in mijn buurt gebruikt.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:28

Lovely1 schreef:
De kerk heeft geloof ik de datum van de geboorte van jezus verschoven.. (reden weet ik niet meer) naar de dagen waarop wij nu kerst vieren. Ik weet het niet zeker.. allemaal maar volgens mij was het zoiets.

Heeft te maken met een heidens feest. Heidenen zorgden voor extra licht tijdens de donkerste dagen van het jaar (vandaar ook de lichtjes in onze kerstboom).
Wel meer feesten komen eigenlijk van de natuurgodsdienst, en hebben er hun eigen katholieke draai aangegeven.

@MSQuincyTE: Dat is juist het bijzondere van het verhaal. Daarom is Jezus ook de zoon van god, omdat God er voor heeft gezorgd dat zij zwanger werd.
@ appelbolfan: Maar in die tijd had je geen seks voor het huwelijk, en in de bijbel staat ook dat Maria nog met Jozef gaat trouwen, dus heeft ze nog geen seks gehad als het goed is.

Daarnaast hebben ze inderdaad geschriften gevonden (of nou ja, delen ervan) die wel geschreven zijn door apostelen, maar nooit in de bijbel zijn geplaatst omdat Jezus daar als doodnormale Jood werd beschreven. Gewoon als een profeet, geen zoon van God.
En inderdaad Maria Magdalena zou wrs van koninklijke afkomst zijn, en wellicht eigenlijk het werk van Jezus moeten doorzetten, maar ze was hoogstwaarschijnlijk zijn vrouw en geen prostituee.

Het Vaticaan is naar mijn mening behoorlijk corrupt wat dat betreft en heeft alles gedaan om ervoor te zorgen dat ze macht over het volk hebben. De bijbel is al helemaal scheef, vrienden van mij hebben erin gelezen dat slavenhandel gewoon toegestaan is... Dit schrift is door doodnormale mensen geschreven, en daar staan dus ook hun inzichten in en hun meningen (daarnaast is het ook niet zeker dat de bijbel wel goed vertaald uit vanuit bijv. het grieks)

Er zitten dus een hoop haken en ogen aan het geloof...

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:33

in de bijbel staat nergens dat Jezus een vrouw had

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:36

appelbolfan schreef:
O laat maar, dat van wikipedia begrijp ik wel een beetje. Clown
Hoe weten de mensen eigenlijk dat Maria nog maagd was? Sigaar

misschien omdat God dat verklaarde? Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:40

El_vis schreef:
appelbolfan schreef:
O laat maar, dat van wikipedia begrijp ik wel een beetje. Clown
Hoe weten de mensen eigenlijk dat Maria nog maagd was? Sigaar

misschien omdat God dat verklaarde? Knipoog

En hoe weet god dat? Wie zegt dat god het zeker weet, en of hij wel de waarheid spreekt..
Als hij bestaat tenminste.. < hier verder niet op in gaan aub, dat is een discussie die nooit eindigt Knipoog

Vind god trouwens niet bepaald nuchter als hij dat verklaard, hij zal toch ook wel doorhebben dat je geen maagd meer bent als je zwanger bent geweest..

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:44

God kan alles, en misschien wou hij zo duidelijkmaken hoe groot en machtig hij is?? dat niet alles zoals normaal hoeft te gebeuren. en ik vind ook niet dat je alles hoeft te begrijpen wat goed doet. maar ik weet wel dat hij met alles een bedoeling heeft

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:47

btw, een antwoord op je vraag. Jezus is niet op zoveel december geboren. kerstmis is niet echt zijn geboortedag. ik weet niet meer waarom we het dan ook alweer vieren. maargoed kerstmis is eigenlijk dus best stom. Tong uitsteken ik geloof dat hij zelfs in april is geboren ofzoiets Clown kzal het eens opzoeken.
en het verbaasd me eigenlijk nogal dat de christelijke mensen hier dat nog niet hadden gezegd.. no affence intended Knipoog

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:48

El_vis schreef:
btw, een antwoord op je vraag. Jezus is niet op zoveel december geboren. kerstmis is niet echt zijn geboortedag. ik weet niet meer waarom we het dan ook alweer vieren. maargoed kerstmis is eigenlijk dus best stom. Tong uitsteken ik geloof dat hij zelfs in april is geboren ofzoiets Clown kzal het eens opzoeken.
en het verbaasd me eigenlijk nogal dat de christelijke mensen hier dat nog niet hadden gezegd.. no affence intended Knipoog

ik wist dat niet Bloos

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:49

misschien omdat God dat verklaarde? Knipoog[/quote]

En hoe weet god dat? Wie zegt dat god het zeker weet, en of hij wel de waarheid spreekt..
Als hij bestaat tenminste.. < hier verder niet op in gaan aub, dat is een discussie die nooit eindigt Knipoog

Vind god trouwens niet bepaald nuchter als hij dat verklaard, hij zal toch ook wel doorhebben dat je geen maagd meer bent als je zwanger bent geweest..[/quote]

ik denk dat als je er zelf nog niet van overtuigt bent dat God bestaat, en alles weet. dat je dan misschien niet in dit topic moet posten, aangezien dit over de zoon van God gaat, dus als de zoon van God bestaat zal zijn vader vast ook wel bestaan Knipoog nogmaals probeer niemand te beledigen hoor Knipoog

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:50

Nanna schreef:
God kan alles, en misschien wou hij zo duidelijkmaken hoe groot en machtig hij is?? dat niet alles zoals normaal hoeft te gebeuren. en ik vind ook niet dat je alles hoeft te begrijpen wat goed doet. maar ik weet wel dat hij met alles een bedoeling heeft

Amen Vork

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:54

spoekie schreef:
Lovely1 schreef:

Heeft te maken met een heidens feest. Heidenen zorgden voor extra licht tijdens de donkerste dagen van het jaar (vandaar ook de lichtjes in onze kerstboom).
Wel meer feesten komen eigenlijk van de natuurgodsdienst, en hebben er hun eigen katholieke draai aangegeven.

@MSQuincyTE: Dat is juist het bijzondere van het verhaal. Daarom is Jezus ook de zoon van god, omdat God er voor heeft gezorgd dat zij zwanger werd.
@ appelbolfan: Maar in die tijd had je geen seks voor het huwelijk, en in de bijbel staat ook dat Maria nog met Jozef gaat trouwen, dus heeft ze nog geen seks gehad als het goed is.

Daarnaast hebben ze inderdaad geschriften gevonden (of nou ja, delen ervan) die wel geschreven zijn door apostelen, maar nooit in de bijbel zijn geplaatst omdat Jezus daar als doodnormale Jood werd beschreven. Gewoon als een profeet, geen zoon van God.
En inderdaad Maria Magdalena zou wrs van koninklijke afkomst zijn, en wellicht eigenlijk het werk van Jezus moeten doorzetten, maar ze was hoogstwaarschijnlijk zijn vrouw en geen prostituee.

Het Vaticaan is naar mijn mening behoorlijk corrupt wat dat betreft en heeft alles gedaan om ervoor te zorgen dat ze macht over het volk hebben. De bijbel is al helemaal scheef, vrienden van mij hebben erin gelezen dat slavenhandel gewoon toegestaan is... Dit schrift is door doodnormale mensen geschreven, en daar staan dus ook hun inzichten in en hun meningen (daarnaast is het ook niet zeker dat de bijbel wel goed vertaald uit vanuit bijv. het grieks)

Er zitten dus een hoop haken en ogen aan het geloof...

ben ik het mee eens, goede uitleg spoekie. en idd, er wordt ook gezegd ''voor zover de vertaling juist is'' over de bijbel etc. en inderdaad heeft ''DE'' kerk er wat aan gedaan en dus de bijbel nogal eens veranderd voor eigen doeleinden.
btw ik ben geen katholiek Knipoog

Bolxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:05

Mooie discussies dit.. Haha!
Ik ben zelf wel christelijk opgevoed. Heb daardoor uiteindelijk geleerd dat je de bijbel vooral niet te letterlijk op moet vatten, maar meer als een mooie symboliek moet interpreteren. (aarde geschapen in 7 dagen? Maria zwanger zonder gemeenschap? Volgens de evolutietheorie klopt dat natuurlijk niet Wow! )
De bijbel is ook door mensen geschreven, daarna herschreven/vertaald etc.. bovendien geschreven op momenten dat de 'maatschappij' heel anders was dan nu.. en de verhalen die in de bijbel staan zijn niet alle verhalen die geschreven zijn in die tijd (volgens mij)
Met deze dingen in je achterhoofd is de bijbel voor mij best een mooi boek om inspiratie uit te halen. Hoe het exact zit met een zwangerschap en dergelijke maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Achterhalen lijkt me een beetje lastig namelijk (FF DNA-testje doen ofzo, haha). Maar gezien we toch graag denken in referentiekaders of logica van 'nu' zitten er nogal wat haken en ogen aan de 'fact' in de bijbel.

Eigenlijk zou ik het wel leuk voor jezus vinden als Maria zijn vrouw was Clown Dat gun ik hem wel Lovers

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:19

Uthrick schreef:
Waarom staat er dan in mijn agenda op 8 december: Maria onbevlekt ontvangen? Dat is op zich niet zo vreemd maar hoe kan het dan dat ze op 24/25/26 december al is bevallen van Jezus???? Verward Nagelbijten / Gniffelen

alles heeft een datum nodig, of het nu klopt of niet.
de verweking en de geboorte van Jezus blijft een wonderbaarlijke gebeurtenis.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:29

Uthrick schreef:
Ik ben niet gelovig opgevoed door mijn ouders maar nu zit ik al een tijdje zoals je in de topic titel kunt zien met een vraag over het geloof en waar gelovige studiegenootjes mij ook geen antwoord op kunnen geven.

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat een gezonde zwangerschap 9 maand duurt toch?

Ja? mooi... Clown

Waarom staat er dan in mijn agenda op 8 december: Maria onbevlekt ontvangen? Dat is op zich niet zo vreemd maar hoe kan het dan dat ze op 24/25/26 december al is bevallen van Jezus???? Verward Nagelbijten / Gniffelen

edit ik had staan: Onbevlekt hoefbevangen Bloos! Bloos Haha!

ik denk een foutje in je agenda,
dat had (volgens deze link http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel19/kn1910u.htm ) 8 september moeten zijn.
en vroeger waren de tellingen van de maanden anders.
de romeinen hadden 10 maanden (daarom Sept=7 ember, Okt=8 ober Novum(9)ber Dec(10)ember) telde niet in de winter,
en keizer julius en augustus wilde een eigen maand.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:32

Bolxy schreef:
Mooie discussies dit.. Haha!
Ik ben zelf wel christelijk opgevoed. Heb daardoor uiteindelijk geleerd dat je de bijbel vooral niet te letterlijk op moet vatten, maar meer als een mooie symboliek moet interpreteren. (aarde geschapen in 7 dagen? Maria zwanger zonder gemeenschap? Volgens de evolutietheorie klopt dat natuurlijk niet Wow! )
De bijbel is ook door mensen geschreven, daarna herschreven/vertaald etc.. bovendien geschreven op momenten dat de 'maatschappij' heel anders was dan nu.. en de verhalen die in de bijbel staan zijn niet alle verhalen die geschreven zijn in die tijd (volgens mij)
Met deze dingen in je achterhoofd is de bijbel voor mij best een mooi boek om inspiratie uit te halen. Hoe het exact zit met een zwangerschap en dergelijke maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Achterhalen lijkt me een beetje lastig namelijk (FF DNA-testje doen ofzo, haha). Maar gezien we toch graag denken in referentiekaders of logica van 'nu' zitten er nogal wat haken en ogen aan de 'fact' in de bijbel.

Eigenlijk zou ik het wel leuk voor jezus vinden als Maria zijn vrouw was Clown Dat gun ik hem wel Lovers

Je bent katholiek? En de katholieken geloven in de evolutietheorie? Dat wist ik niet. interesting.
Ik geloof zelf wel dat de zwangerschap van maria klopte, en ik geloof ook dat ze zonder gemeenschap zwanger kon worden, God was immers de Vader. En dat de aarde in letterlijk 7 dagen is gemaakt geloof ik ook. Maargoed daar ging de discussie nu natuurlijk niet om Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:36

El_vis schreef:
Je bent katholiek? En de katholieken geloven in de evolutietheorie? Dat wist ik niet. interesting.

Als je katholiek bent (opgevoed), dan hoeft dat toch niet automatisch te betekenen dat je de evolutietheorie verwerpt? Verward

Zo strikt als vroeger is het allemaal echt niet meer hoor. Geloven gaat tegenwoordig prima samen met zelf nadenken. Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:27

Karin schreef:
Als je katholiek bent (opgevoed), dan hoeft dat toch niet automatisch te betekenen dat je de evolutietheorie verwerpt? Verward

Sterker, de echte anti-evolutie-fanatici zijn vooral protestants-christelijke stromingen (met name in Amerika, de creationisten bijvoorbeeld.) Voor een deel komt dat omdat het katholieke geloof zich baseert op de bijbel en de Kerk, waardoor er enige ruimte is buiten de bijbelse verklaring. (Van de andere kant kan het nadelen hebben doordat de Kerk vast blijft houden aan bepaalde standpunten, ondanks dat deze niet in de bijbel staan)
De protestantse stroming baseert zich daarentegen vrijwel volledig op de bijbel zelf. Dat kan positief zijn (geen machtsstructuren zoals in de katholieke kerk) maar ook negatief als men alles in de bijbel als onbetwistbaar beschouwt.

Citaat:
Zo strikt als vroeger is het allemaal echt niet meer hoor. Geloven gaat tegenwoordig prima samen met zelf nadenken. Knipoog

Het kan. Het kan zeker. Maar het deel wat dat niet doet is veel te groot en wordt steeds groter - het creationisme is in opmars ipv te verdwijnen, en de paar incidenten van de bijzondere scholen in Nederland zijn ook al niet hoopgevend