sexuele voorlichting op het basisonderwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: sexuele voorlichting op het basisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:10

ik ben niet direct tegen hoor...
ik op een bso in een achterstandswijk en een aantal meiden van 5 zijn zich best bewust van hoe sexy ze zijn en kunnen dat ook prima uitten met hun lichaam. de jongens van 10-11 reageren daar behoorlijk op.
de meiden zijn zich wel bewust van hun lijf en hoe ze sexy kunnen doen ( lees: kopieren van de clips, oudere zussen etc) maar niet wat ze doen met die jongens.
daar heb ik laatst ook een heel gesprek over gehad met die meiden, vind het geen kwaad kunnen idd al jong tebeginnen met dit soort dingen.
uiteraard hoeft niet het hele bloemetjes en bij'tjes verhaal tevoorschijn te komen, maar goed... beetje voorlichting kan in mijn ogen geen kwaad

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:11

ja dat was ook het probleem om daar over te praten met een meester
oke met juf zou er ook niet veel over gezegt worden maar wel meer denk ik

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:14

Ja, inderdaad. Helemaal op zo'n leeftijd..

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:19

ik kwam er al achter toen ik geloof ik net zes was en me er heel erg van bewust dat ik dat niet kon laten merken, dat vond ik niet makkelijk, dacht dat er iets niet goed met me was ofzo. nu heb ik met meerdere meiden gesproken die ook al zo vroeg waren en daar ook problemen mee hadden. dus een soort van voorlichting lijkt me niet verkeerd, al is het maar voor het zelfvertrouwen.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 21:20

Citaat:
Ik ben dus wel voor een goede (basis-)voorlichting met als onderwerpen "baas over eigen billen" , verliefd zijn, ongesteld worden, hormonen, sexuele voorlichting etc.

Van de vorige bladzijde even gequote, want ik ben even een half uur niet op de site geweest.

Wat goed dat er veel verschillende meningen zijn over dit onderwerp!

Ik ben het eens met de quote, MamaMiesje heeft dit geschreven. Ik denk niet dat je zozeer echt moet bezig zijn met de seksuele voorlichting alsin sex, maar meer met; hoe verandert mijn lichaam, ongesteldheid, verliefd worden, verliefd worden op hetzelfde geslacht.
Maar ik vind ook dat er wel behandeld moet worden dat kindjes niet komen van een ooievaar.
Iemand vertelde mij laatst dat een collega van haar zwanger is. Zij heeft al een kind van 6 en die vertelt zij dat de ooievaar een zaadje in haar eten heeft gedaan toen ze het niet zag en dat ze daarom nu zwanger is. Dit vind ik ook geen manier, want andere kinderen op school weten misschien hele andere dingen!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:21

Dniesjj117 schreef:
@Soet: Ik denk dat het wel iets uit kan maken. Als er in de klas over gepraat wordt, is het dan neit zo dat er makkelijker ove rgepraat wordt?

Hier wel hoor, mijn punt is alleen maar dat kleuters zich niet kunnen verweeren tegen een volwassen man. Praten kunnen ze wel, maar dat ligt bij de ouders en niet bij de leerkracht. (of dan als vertrouwenspesoon.)

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:23

marin16 schreef:
Citaat:
Ik ben dus wel voor een goede (basis-)voorlichting met als onderwerpen "baas over eigen billen" , verliefd zijn, ongesteld worden, hormonen, sexuele voorlichting etc.

Van de vorige bladzijde even gequote, want ik ben even een half uur niet op de site geweest.

Wat goed dat er veel verschillende meningen zijn over dit onderwerp!

Ik ben het eens met de quote, MamaMiesje heeft dit geschreven. Ik denk niet dat je zozeer echt moet bezig zijn met de seksuele voorlichting alsin sex, maar meer met; hoe verandert mijn lichaam, ongesteldheid, verliefd worden, verliefd worden op hetzelfde geslacht.
Maar ik vind ook dat er wel behandeld moet worden dat kindjes niet komen van een ooievaar.
Iemand vertelde mij laatst dat een collega van haar zwanger is. Zij heeft al een kind van 6 en die vertelt zij dat de ooievaar een zaadje in haar eten heeft gedaan toen ze het niet zag en dat ze daarom nu zwanger is. Dit vind ik ook geen manier, want andere kinderen op school weten misschien hele andere dingen!

Maar hoe moet een ouder het dan wel zeggen tegen z'n jong/onvolwassen kindje; Mama en papa hebben de liefde bedrijfd..?!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:23

Soet schreef:
Dniesjj117 schreef:
@Soet: Ik denk dat het wel iets uit kan maken. Als er in de klas over gepraat wordt, is het dan neit zo dat er makkelijker ove rgepraat wordt?

Hier wel hoor, mijn punt is alleen maar dat kleuters zich niet kunnen verweeren tegen een volwassen man. Praten kunnen ze wel, maar dat ligt bij de ouders en niet bij de leerkracht. (of dan als vertrouwenspesoon.)

Ja, daar heb je gelijk in.

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:24

Maar is praten over ongesteldheid niet een beetje vroeg om in groep 3 ofzo mee te beginnen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:24

Ik ben voor. Het is ook zeker niet de bedoeling om kleurers tot in details de werking van seks te leren. Maar in het algemeen vind ik het gewoon goed om kinderen te leren hoe jongetjes en meisjes verschillen, over baby's en relaties etc. Niet tot in de plastische details, en ook niet alleen maar over de seks-kant van het verhaal, ook al die andere zaken kunnen aan bod komen. Hoe het is als je een nieuw broertje of zusje erbij krijgt bv.

Gewoon, op een niet te moeilijke manier en gewoon aansluitend bij hun leefwereld.

Ik snap eigenlijk niet goed dat daar nog zo ingewikkeld over gedaan moet worden. Bloos

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 21:25

Citaat:
Maar hoe moet een ouder het dan wel zeggen tegen z'n jong/onvolwassen kindje; Mama en papa hebben de liefde bedrijfd..?!

Zoiezo hoop ik dat ze bedreven zeggen Tong uitsteken. Nee ik ben meer van papa en mama hebben geknuffeld Ach gut

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:25

goed idee!!

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 21:26

En waarom vind je het een goed idee eva2?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:26

@zoetiej Enerzijds wel, anderzijds misschien niet. je hebt mieden die na de kleuterklas (1e leerjaar) al ongesteld zijn, en hoeveel rare dingen maak je niet mee?

Niets durven zeggen tegen ouders, rare dingen er tegen doen, verlegen zijn of er van profiteren etc.

En ook bij de jongens, nu zitten er in m'n klas die nog steeds gaan reageeren met 'Eetjeeeee' Dan denk ik: 'Grow up' Rolleyes

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:27

Ik ben voor. Daarmee kun je bijvoorbeeld alle kinderen laten weten dat sexuele handelingen etc. op jonge leeftijd met een volwassenen gewoon niet normaal is.
Voorbeeld: viewtopic.php?f=2&t=742985&hilit=

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:29

Soet schreef:

Ik ben ontzettend blij dat mijn ouders dat gedaan hebben (het kleine beetje zelfvertrouwen dat ik toen nog had), het is voor mij ook nooit iets bijzonders geweest, dat doen volwassenen, heel simpel. Maar ik had ook vriendinnetjes die daar totaal niet mee om konden gaan, dus ik weet niet of dat per definitie de juiste mander is.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:29

marin16 schreef:
Citaat:

Zoiezo hoop ik dat ze bedreven zeggen Tong uitsteken. Nee ik ben meer van papa en mama hebben geknuffeld Ach gut

Haha inderdaad, zag het juist ook. Typfoutje, (zeg het zo ook wel eens in het plat-vlaams)
Op een leeftijd van 6 zou je bij mij niet meer moeten afkomen met een knuffel; Mama en Papa knuffelen: En hupa daar is een kindje! Magic!!?? *LOL*

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:33

marin16 schreef:
Citaat:

is idd te hopen

maar het LIJKT mij dat kinderen van een jaar of 6
daar niet egt open over zouden praten
met meester of juf
want er zitten 2 meiden in mijn klas van 13
en die wouden dat het kwart over 3 was zodat ze weg konden
zij vonden het niet egt prettig om daar over te praten Knipoog
maar daar zit wel verschil in das waar

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:36

Soet schreef:
@zoetiej Enerzijds wel, anderzijds misschien niet. je hebt mieden die na de kleuterklas (1e leerjaar) al ongesteld zijn, en hoeveel rare dingen maak je niet mee?

In groep 3 ? Op 6-7 jarige leeftijd??

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:39

Overigens, vergis je ook niet hoe jong kinderen daar al mee bezig kunnen zijn... mijn neefje van 2,5 vangt af en toe ook iets op van z'n ouders, en komt daar ook mee. (En dan wordt het niet tegen hem verteld en hij vraagt er nog niet naar, maar hij vangt dus toch de woorden al op uit gesprekken tussen volwassenen)
Dus die kletst al vrolijk over baby'tjes (hoewel hij geloof ik nog in de veronderstelling is dat je even naar het ziekenhuis gaat om er een te halen, zoals je naar de winkel gaat) Haha! Lovers

Het lijkt me erg belangrijk dat kinderen uiteindelijk het juiste weten en er over kunnen praten en het in perspectief kunnen plaatsen, dan dat ze zich allemaal rare dingen in het hoofd halen of eigen verzinsels.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 21:41

Kleuters praten graag. Overal over. De meisjes het liefste. Je kan een kleuter niet vergelijken met een meisje van 13. Bij een meisje van 13 kan er nog veel meer dwars zitten! Denk maar aan verliefdheid, ongesteldheid, sex misschien al wel..

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 21:42

slimmerik schreef:
Ik ben voor. Daarmee kun je bijvoorbeeld alle kinderen laten weten dat sexuele handelingen etc. op jonge leeftijd met een volwassenen gewoon niet normaal is.
Voorbeeld: viewtopic.php?f=2&t=742985&hilit=

Wat een heftig verhaal van LadyElmira! Gelukkig heeft zij mensen waarmee ze er over kan praten! Ik zou anders helemaal niet weten wat ik zou moeten doen!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:44

ja das waar
maar je mag ook best weten dat we (meiden onder elkaar)
over dat soort dingen praten
dan willen ze het wel maar, waar de jongens enzo bij zijn
doen ze het liever niet

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:53

marin16 schreef:
Kleuters praten graag. Overal over. De meisjes het liefste. Je kan een kleuter niet vergelijken met een meisje van 13. Bij een meisje van 13 kan er nog veel meer dwars zitten! Denk maar aan verliefdheid, ongesteldheid, sex misschien al wel..

Marin, ik geloof dat ik niet helemaal begrijp waar je heen wilt met de opmerking. Het klopt natuurlijk dat kinderen van 13 hele andere dingen denken/voelen/meemaken, maar is dat een reden om wel vroeg te beginnen met seksuele voorlichting? Of juist om dat niet te doen?

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 21:59

Nee dat andere meisje vind dat meiden onder elkaar (13 jaar) liever praten en vergeleek dat met de leeftijd van kleuters en dat kan je niet vergelijken.