'Zwangerschap stimuleren bij studentes'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: 'Zwangerschap stimuleren bij studentes'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:56

Ook al wil ik geen kinderen, betere voorzieningen voor parttime mogelijkheden (ook als starter) en woonvoorzieningen die op te brengen zijn zonder 2 inkomens zijn natuurlijk prima ideeen.

Ik denk overigens niet dat het de beginnende studenten van net 18 zijn die hiermee bedoeld worden, maar als je een studie (3 jaar), onderzoeksmaster (meestal 2) en vervolgens een aio-schap (4 jaar) volgt, dan ben je zelfs in optimistische voorspellingen al minstens 27 voor je uberhaupt kunt beginnen aan een gezin. Daar valt dus best wat in te winnen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:02

In dergelijke gevallen kan ik me er idd meer bij voorstellen. Ja

Maar in het artikel wordt gesproken over 'studentes' in het algemeen. Daarbij denk je over het algemeen toch eerder aan meiden van begin 20 die nog volop met hun HBO- of universitaire studie bezig zijn (vaak inclusief bijbehorend 'studentenleven') en niet zozeer aan (jonge) vrouwen die met een vervolgstudie of een postdoc-traject (in wat voor vorm dan ook) bezig zijn.

Misschien ws het toch handiger geweest wanneer de onderzoekers deze doelgroep wat meer hadden benadrukt. Nu komt het over alsof ze de gehele studentenpopulatie aan de kinderen willen hebben. Knipoog

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:35

Idd. Ik was net een maandje 16 toen ik met studeren begon. Veel meisjes/jongeren beginnen een studie op hun 16e.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 09-03-07 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:35

Ik vind dat ze moeten kiezen of een studie en een cariere of een kind en dan geen cariere en niet allebei tegelijk.
Om een voorbeeld te geven mijn oom en tante hebben bewust gekozen voor een cariere en geen kinderen, en dat is een goeie keuze geweest van hun is mijn mening

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:39

Knoffer schreef:
Idd. Ik was net een maandje 16 toen ik met studeren begon. Veel meisjes/jongeren beginnen een studie op hun 16e.

Ligt eraan wat je verstaat onder 'studeren'. Doe je dat ook wanneer je een mbo-opleiding volgt?

Kom je na zes jaar van het vwo, dan ben je meestal 18. Kom je na vijf jaar van de havo, dan ben je meestal 17. Ben je dus nooit blijven zitten en begin je aan een hbo- of universitaire studie, dan ben je doorgaans 17 of 18. Ook jong, maar niet zo jong als 16.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:45

ik heb ook iets gehoord dat het met vergrijzing te maken heeft dat veel meer mensen wachten met kinderen en het dan niet meer kunnen...
dat was op die tv die vrouw zij anders sterft de mens langzaam uit :S
dacht dat we overbevolkt waren maar ok ..
ps bron heb ik niet heb het gehoord op tv

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:47

Goed initiatief!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:59

Ach zoiets hangt van zoveel factoren af, zo'n bericht als dit is volgens mij volkomen nutteloos. Als men nu gewoon uitlegt dat het gezond is om vóór je dertigste kinderen te krijgen, goed, dan is dat nuttige info en dan kun je zelf kijken wat je ermee doet. Maar ik zit nu zelf in mijn laatste studiejaar en er zijn zooooo weinig medestudenten die zelfs maar aan kinderen DENKEN! Wat moeten wij nu met zo'n bericht? Scharrel maar gauw ergens een vent op en kweek er een kind mee, want straks is het te laat! Gaat toch nergens over?

Ik denk er ook weleens over na hoor, vooral omdat mijn vriend 8 jaar ouder is dan ik. Ik ben straks klaar met studeren, en dan... tja, het zou gunstig zijn als we even na mn 25e met kinderen proberen te beginnen, maar aan de andere kant heb ik dan als het goed is net 2 jaar een nieuwe baan. Die wil ik dan misschien ook niet opgeven. Als je het van die kant bekijkt is het makkelijker om eerst te studeren, dan even een time-out nemen voor kindjes, en dan pas beginnen met werken ofzo. Scheve mond

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 17:13

Ronja schreef:
Ach zoiets hangt van zoveel factoren af, zo'n bericht als dit is volgens mij volkomen nutteloos. Als men nu gewoon uitlegt dat het gezond is om vóór je dertigste kinderen te krijgen, goed, dan is dat nuttige info en dan kun je zelf kijken wat je ermee doet. Maar ik zit nu zelf in mijn laatste studiejaar en er zijn zooooo weinig medestudenten die zelfs maar aan kinderen DENKEN! Wat moeten wij nu met zo'n bericht? Scharrel maar gauw ergens een vent op en kweek er een kind mee, want straks is het te laat! Gaat toch nergens over?

Ik denk er ook weleens over na hoor, vooral omdat mijn vriend 8 jaar ouder is dan ik. Ik ben straks klaar met studeren, en dan... tja, het zou gunstig zijn als we even na mn 25e met kinderen proberen te beginnen, maar aan de andere kant heb ik dan als het goed is net 2 jaar een nieuwe baan. Die wil ik dan misschien ook niet opgeven. Als je het van die kant bekijkt is het makkelijker om eerst te studeren, dan even een time-out nemen voor kindjes, en dan pas beginnen met werken ofzo. Scheve mond

Ik snap helemaal wat je bedoelt Ja. Alleen wat die laatste zin betreft: zouden werkgevers wel staan te springen op vrouwen die meteen na het afstuderen kinderen hebben gekregen en even een time-out hebben genomen, voordat ze beginnen met werken? Want dan heb je én een tijdje 'eruit gelegen' én je hebt nog helemaal geen werkervaring terwijl anderen op die leeftijd wel al een paar jaar werkervaring hebben én je hebt al kinderen (= ook niet iedere werkgever blij mee). Je hebt dan gewoon al een aantal punten die tegen je kunnen werken op de arbeidsmarkt.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:16

Ligt ook aan de leeftijd, vaak ben je inderdaad zo rond de 18 bij je start. Maar bij bijv een master ben je al wel ouder.

Ik ben nu 21 en me vriend wordt 23. Ik studeer volgend jaar af en zou op me 23e opzich wel een kleine willen maarja me vriend is net in februari begonnen met een master dus tsja we beginnen nu "pas" aan kinderen als hij klaar is. Dan is het weer een ander verhaal.

Qua tijd zie ik het nu echt nog niet zitten en financieel ook zeker niet.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:25

jesse_rulez schreef:
Ik snap helemaal wat je bedoelt Ja. Alleen wat die laatste zin betreft: zouden werkgevers wel staan te springen op vrouwen die meteen na het afstuderen kinderen hebben gekregen en even een time-out hebben genomen, voordat ze beginnen met werken? Want dan heb je én een tijdje 'eruit gelegen' én je hebt nog helemaal geen werkervaring terwijl anderen op die leeftijd wel al een paar jaar werkervaring hebben én je hebt al kinderen (= ook niet iedere werkgever blij mee). Je hebt dan gewoon al een aantal punten die tegen je kunnen werken op de arbeidsmarkt.

Daar heb je inderdaad ook weer een punt Ja
Het is allemaal niet zo simpel.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:25

Het zou bij mij idd ook niet in m'n hoofd opkomen om nu al aan kinderen te denken.

Karin schreef:
Knoffer schreef:

Ligt eraan wat je verstaat onder 'studeren'. Doe je dat ook wanneer je een mbo-opleiding volgt?

Kom je na zes jaar van het vwo, dan ben je meestal 18. Kom je na vijf jaar van de havo, dan ben je meestal 17. Ben je dus nooit blijven zitten en begin je aan een hbo- of universitaire studie, dan ben je doorgaans 17 of 18. Ook jong, maar niet zo jong als 16.

Ik versta onder studeren een studie volgen, studies heb je op verschillende niveau's: mbo, hbo en wo. Als je een mbo volgt, studeer je dus. Lijkt me vrij simpel Tong uitsteken Knipoog

Ik ben een vroege leerling en heb vmbo gedaan, vandaar dat ik net 16 was toen ik ging studeren (een mbo studie), ik ben nu 19 en bijna klaar met mijn mbo studie, tegen die tijd ben ik nog altijd 19. Ik ben nu bezig met HBO doorstroomtraject, zodat ik straks in het 2e jaar van de hbo kan instromen, dan heb ik nog 3 jaar hbo te gaan, als ik daar klaar mee ben, ben ik 22. Waarschijnlijk wil ik daarna nog verder, maar zou ik dat niet doen, wat vele doen, valt die hoge leeftijd dus hartstikke mee.

Volgens mij is het grootste percentage van de studenten nog altijd mbo/hbo student, die na de studie gaan werken. Als je die studies zonder extra jaren doorloopt, ben je doorgaans rond je 20e/21e klaar.

Dan heb je nog de mensen die vwo en universiteitaire studie(s) doen, dat is natuurlijk een langer traject, vooral als er onderzoeksmasters en hogere universiteiten aan te pas komen. En dan heb je nog degene die via vmbo en mbo naar de hbo en vervolgens universiteit gaan, dat is ook een langer traject. Maar volgens mij is dat nog altijd de minderheid (weet ik niet zeker natuurlijk, maar d8 het wel).
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 09-03-07 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:35

Knoffer schreef:
Ik versta onder studeren een studie volgen, studies heb je op verschillende niveau's: lbo, mbo, hbo en wo.

Lbo bestaat al tijden niet meer en is (naar mijn mening) nooit een studie geweest. Dit was een opleiding aansluitend op je basisschool, net als mavo/havo/vwo. Is daarna hernoemd naar 'vbo' en vervolgens samen met de mavo opgegaan in 'vmbo' - en nog altijd geen studie wat mij betreft.

Verder denk ik dat er in dit verband met 'studenten' vooral hbo/wo-studenten wordt bedoeld, maar het artikel is niet zo heel informatief dus het is een beetje onduidelijk.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:41

Klopt, je hebt gelijk over lbo, ik had geen idee of het nog bestond, maar wist niet dat het vbo was geworden. Maar dan hoort het uiteraard niet in mijn rijtje thuis, zal ff editten.

Maar was al gezegd, ze kunnen er beter een doelgroep bij zetten idd. Als ik het over studenten heb, heb ik het over alle studenten, dus ook de mbo-ers (wat een heel groot deel van alle studenten is).

Maar goed, bij hbo valt de leeftijd ook hartstikke mee. Het lijkt me mss alleen zinnig voor wo studenten of mss voor studenten die na een 'werkstop' weer gaan studeren.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 09-03-07 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:44

Ik ben wo studente, lig op schema en ben nog geen 23 als ik afgestudeerd ben... vind ik ook nog hartstikke jong!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:48

Goed, ik heb toch de bron maar eens opgezocht, en laten we het erop houden dat de titel die door nu.nl verzonnen is nogal suggestief is, en ook het bericht zelf krijgt ineens een andere toon. De oorspronkelijke bronnen:
- De korte inhoud van het onderzoek
- Het persbericht van de RVZ

De inhoud van die berichten is heel anders. Men heeft gekeken hoe het zit met laat kinderen krijgen (totaal onafhankelijk van studie ofzo, gewoon op basis van leeftijd) en vervolgens een aantal aanbevelingen gedaan hoe de trend om steeds later kinderen te krijgen zou kunnen worden bijgestuurd. Het eenvoudiger maken van ouderschap tijdens de opleiding / studie is pas punt 6 van deze aanbevelingen, en is echt ver verwijderd van het aanmoedigen van studenten om kinderen te krijgen tijdens de studie.

(BTW, Knoffer: om nog even te gaan mierenfietsen: het vbo bestaat inmiddels ook niet meer. Knipoog )

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:58

Kijk, dat veranderd een hele hoop. Zo zie je maar hoe de media weer een enorm vertekend beeld kan geven. Ik ben het er helemaal mee eens dat de combi werk en kinderen moet verbeteren.

Schadow0 schreef:
(BTW, Knoffer: om nog even te gaan mierenfietsen: het vbo bestaat inmiddels ook niet meer. )

I know, praat me er niet van Knipoog Zoals ik al zei heb ik vmbo gedaan, ik zat in 3e ofzo toen het mavo waar ik opzat ineens vmbo werd. Dankzij die geweldige fusie is de kwaliteit zo enorm gedaald. Het vmbo is volgens mij een van de meest domme ontwikkelingen in het onderwijs, maar goed, ik dwaal af Tong uitsteken.
Ik bedoelde niet te suggereren dat vbo nog bestond, ik wist alleen niet dat lbo destijds vbo was geworden.

Ronja schreef:
Ik ben wo studente, lig op schema en ben nog geen 23 als ik afgestudeerd ben... vind ik ook nog hartstikke jong!

Dat bedoel ik! Grootste deel van de wo studenten zijn volgens mij ook op een vrij jonge leeftijd klaar. Je hebt natuurlijk ook altijd nog de studiebollen, die wo studies van heel wat jaren doen, maar dat is al helemaal niet de meerderheid.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:34

De studiebollen die wo studies van heel wat jaren doen? De meeste oudere studenten hebben gewoon veel gefeest en/of zijn een aantal keer van studie geswitcht. Wie doorloopt er nou zijn studie nominaal? Bijna niemand. Activiteiten naast je studie worden ook gestimuleerd, want bedrijven zien graag op je cv straks dat je naast je studie ook nog op andere vlakken actief bent geweest. Ik ben net 21 klaar met mijn hbo en wil dan nog een master gaan volgen, dan ben ik op mijn 23e klaar (als alles goed gaat).
Verder vind ik het niet zo'n goed idee. Voor bestaande moeders zouden best meer mogelijkheden moeten zijn. Maar moederschao promoten tijdens je studie? Wie heeft er nou een echt stabiele relatie op dat moment? En een vast inkomen, plek om te wonen die geschikt is voor een kind en kinderopvang?
Natuurlijk studiegenoten van mij wonen soms al samen met werkende vriend. Maar een aantal van deze relaties heb ik ook na 1/1,5 jaar op de klippen zien lopen. Bovendien is het de vraag of je zo jong klaar bent voor de verantwoordelijkheid. Dat zal ook maar bij een beperkt deel het geval zijn. De meeste studenten die ik ken (waaronder ik zelf) willen toch lekker zorgeloos genieten van hun studententijd.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:32

Wat betreft de vruchtbaarheid vind ik het helemaal geen gekke gedachte. En de kinderen hebben dan oingeveer de schoolleeftijd bereikt als je afgestudeerd bent en gaat werken, dat scheelt alweer opvang. Qua tijd kan het ook makkelijk, maar financiëel? En laten we wel zijn, ik denk dat heel veel mensen tijdens hun studie gewoon nog lekker leven en experimenteren met van alles, en echt niet nadenken over of klaar zijn voor kinderen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:33

Ik zou ook eigenlijk op mijn 20ste (dit jaar dus) mijn HBO diploma halen. Door studievertraging wordt dat op mijn 21ste, maar dat vind ik ook nog niet echt oud eigenlijk Knipoog

Volgensmij zijn de meeste studenten gemiddeld rond hun 22/23ste klaar.. dat is nog lang geen 30 of ouder!
Om nou studenten te gaan stimuleren om zwanger te worden gaat me wel een beetje ver, ik denk dat dat niet de meest ideale situatie is namelijk, zeker als je nog geen huis/vast inkomen/stabiele relatie hebt.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:36

Ireentjuh schreef:
Ik zou ook eigenlijk op mijn 20ste (dit jaar dus) mijn HBO diploma halen. Door studievertraging wordt dat op mijn 21ste, maar dat vind ik ook nog niet echt oud eigenlijk Knipoog

Volgensmij zijn de meeste studenten gemiddeld rond hun 22/23ste klaar.. dat is nog lang geen 30 of ouder!
Om nou studenten te gaan stimuleren om zwanger te worden gaat me wel een beetje ver, ik denk dat dat niet de meest ideale situatie is namelijk, zeker als je nog geen huis/vast inkomen/stabiele relatie hebt.

22-23 jaar? Met MBO of HBO misschien, al je dan ook niet meer verder leert. Geloof dat het bij ons toch rond de 24-26 jaar ligt met afstuderen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:58

Ja, over het HBO spreek ik dan Lachen Uit mijn studiejaar dat in juni afstudeert zijn de meesten 21/22 jaar volgensmij. Voor de WO opleidingen van 6 jaar zal het dan automatisch wat hoger liggen..

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:59

Ireentjuh schreef:
Ja, over het HBO spreek ik dan Lachen Uit mijn studiejaar dat in juni afstudeert zijn de meesten 21/22 jaar volgensmij. Voor de WO opleidingen van 6 jaar zal het dan automatisch wat hoger liggen..

Ja En dan nog, ik blijf het jong vinden hoor. Maar ieder zijn ding. Lachen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 05:40

Grappig, ik lees dit artikel nou pas, maar ik had hier net een discussie over met mijn vrouw Katja. Ons zoontje is geboren toen ik 33 was en Katja 35. Vooropgesteld dat wij echt heel blij zijn met Jan, hadden we het er wel over hoe goed het was geweest als hij toch maar 6 jaar of meer ouder was geweest.

De broer van Katja werd vader toen hij 18 jaar was. Met zijn 50 heeft hij een zoon van 23 en een dochter van 21, die op haar eigen benen kunnen staan. Ze hebben samen nogal heel wat leven over om het een en ander leuks te doen. Toen hij en zijn vrouw 18 waren, hadden ze alle energie om voor de kinderen te zorgen en er nog van alles bij te doen. Bij ons zie ik die energie af en toe wel eens missen.

In Finland zie ik veel mensen die op de universiteit zitten en er ook maar wat kinderen bij hebben, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Kwestie van gewenning zou ik zeggen. Leuk op een "schoolverlater" tegen te komen met drie koters erbij. Was even wennen voor bekrompen ikke in die tijd.

Wat relaties betreft: ja, weinig mensen van 30 hebben nog dezelfde relatie van toen ze 18 waren. Hoeveel hebben er nog dezelfde relatie met de 42 toen ze 30 waren? Of met de 50 nog dezelfde relatie toen ze 38 waren? Die keuze is sowieso moeilijk. "Kindjes maken" heeft een stabiele relatie nodig, ongeacht leeftijd. Je kan natuurlijk ook gewoon tot je 70ste onzeker blijven over je relatie, dan blijf je gewoon kinderloos Knipoog

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:09

Ik denk dat meer mensen dezelfde relatie van hun 30e op hun 40e nog hebben dan van 18 op 30.
Bovendien blijft het financieel moeilijker.
En ik heb op dit moment echt niet zoveel enrgie hoor, die energie gaat naar de studie, mijn hobby's en plezier.
Maar goed, smaken verschillen, ik zou echt niet uberhaupt al willen denken aan kinderen voor mijn 30e.