Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Knoffer schreef:Idd. Ik was net een maandje 16 toen ik met studeren begon. Veel meisjes/jongeren beginnen een studie op hun 16e.
Ronja schreef:Ach zoiets hangt van zoveel factoren af, zo'n bericht als dit is volgens mij volkomen nutteloos. Als men nu gewoon uitlegt dat het gezond is om vóór je dertigste kinderen te krijgen, goed, dan is dat nuttige info en dan kun je zelf kijken wat je ermee doet. Maar ik zit nu zelf in mijn laatste studiejaar en er zijn zooooo weinig medestudenten die zelfs maar aan kinderen DENKEN! Wat moeten wij nu met zo'n bericht? Scharrel maar gauw ergens een vent op en kweek er een kind mee, want straks is het te laat! Gaat toch nergens over?
Ik denk er ook weleens over na hoor, vooral omdat mijn vriend 8 jaar ouder is dan ik. Ik ben straks klaar met studeren, en dan... tja, het zou gunstig zijn als we even na mn 25e met kinderen proberen te beginnen, maar aan de andere kant heb ik dan als het goed is net 2 jaar een nieuwe baan. Die wil ik dan misschien ook niet opgeven. Als je het van die kant bekijkt is het makkelijker om eerst te studeren, dan even een time-out nemen voor kindjes, en dan pas beginnen met werken ofzo.
jesse_rulez schreef:Ik snap helemaal wat je bedoelt. Alleen wat die laatste zin betreft: zouden werkgevers wel staan te springen op vrouwen die meteen na het afstuderen kinderen hebben gekregen en even een time-out hebben genomen, voordat ze beginnen met werken? Want dan heb je én een tijdje 'eruit gelegen' én je hebt nog helemaal geen werkervaring terwijl anderen op die leeftijd wel al een paar jaar werkervaring hebben én je hebt al kinderen (= ook niet iedere werkgever blij mee). Je hebt dan gewoon al een aantal punten die tegen je kunnen werken op de arbeidsmarkt.
Karin schreef:Knoffer schreef:Idd. Ik was net een maandje 16 toen ik met studeren begon. Veel meisjes/jongeren beginnen een studie op hun 16e.
Ligt eraan wat je verstaat onder 'studeren'. Doe je dat ook wanneer je een mbo-opleiding volgt?
Kom je na zes jaar van het vwo, dan ben je meestal 18. Kom je na vijf jaar van de havo, dan ben je meestal 17. Ben je dus nooit blijven zitten en begin je aan een hbo- of universitaire studie, dan ben je doorgaans 17 of 18. Ook jong, maar niet zo jong als 16.
Knoffer schreef:Ik versta onder studeren een studie volgen, studies heb je op verschillende niveau's: lbo, mbo, hbo en wo.
Schadow0 schreef:(BTW, Knoffer: om nog even te gaan mierenfietsen: het vbo bestaat inmiddels ook niet meer. )
Ronja schreef:Ik ben wo studente, lig op schema en ben nog geen 23 als ik afgestudeerd ben... vind ik ook nog hartstikke jong!
Ireentjuh schreef:Ik zou ook eigenlijk op mijn 20ste (dit jaar dus) mijn HBO diploma halen. Door studievertraging wordt dat op mijn 21ste, maar dat vind ik ook nog niet echt oud eigenlijk
Volgensmij zijn de meeste studenten gemiddeld rond hun 22/23ste klaar.. dat is nog lang geen 30 of ouder!
Om nou studenten te gaan stimuleren om zwanger te worden gaat me wel een beetje ver, ik denk dat dat niet de meest ideale situatie is namelijk, zeker als je nog geen huis/vast inkomen/stabiele relatie hebt.
Ireentjuh schreef:Ja, over het HBO spreek ik danUit mijn studiejaar dat in juni afstudeert zijn de meesten 21/22 jaar volgensmij. Voor de WO opleidingen van 6 jaar zal het dan automatisch wat hoger liggen..