Bestraald voedsel - vitaminen, mineralen en kruiden verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iemand bekend met de CodexAlimentariusrichtlijn?

Poll eindigt op

Ja, ik was ermee bekend.
Geen stemmen
Ehm... Codex Alimendinges wasda?
25 (100%)

Totaal aantal stemmen: 25

Shadow0

Re: Bestraald voedsel - vitaminen, mineralen en kruiden verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:05

ranna schreef:
Een ander ding is kunstmest, zeer slecht voor ons milieu maar ook voor ons omdat het de mineralen uit de bodem haalt maar niets toevoegd.

Ehm... dit is absoluut niet hoe kunstmest werkt. Ik bestrijd niet dat kunstmest slecht voor het millieu is, maar de uitleg die je daarover geeft is onjuist.

Voor de rest voel ik weinig voor een discussie over de voedingsstoffen, maar het is precies deze manier van reageren, waarin emotie belangrijker lijkt te zijn dan juiste informatie, die mij tegenstaat. Dus voorlopig ben ik niet overtuigd. Lachen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 16:13

Geeft niets meid, helemaal niet erg Knipoog
Mensen verschillen.

Ben zojuist teruggebeld door een kamerlid van de SP. Ze vertelde dat ze sinds 1 maand heel veel mailtjes kregen over de Codexrichtlijn en een aantal lijntjes had uitgezet om te achterhalen wat het precies inhoudt en koppelt dan naar me terug. Goede zaak Ja , mensen lijken wakker te worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:59

hmm, heb dit niet allemaal gelezen, ik zie vanzelf wel hoe dit gaat lopen, denk niet in zo'n rotvaart als het nu lijkt.

Wil wel even reageren op het niet gezond zijn van bestraalt voedsel.
Bestraald voedsel zorgt namelijk niet voor problemen, dat maakt in principe voor onze gezondheid niets uit. De straling gaat er namelijk doorheen en blijft er niet in zitten ofzo. Het is dus niet dat je iets "radioactiefs" eet.

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:34

Het gaat er misschien wel doorheen, maar doet toch wel iets met de cellen van het voedsel (of zeg ik nu iets heel doms), en dat is nou net waarom het niet gezond is, net als eten uit de magnetron; je lichaam herkent de cellen niet als voedsel omdat ze zo bewerkt worden.

O jee, nu krijg ik vast een hele hoop mensen over me heen, maar ik geloof in ieder geval niet dat bestraald voedsel gezonder is dan onbewerkt eten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:19

ik denk ook niet dat ik blij van bestraald eten word.....
ga eens even flink in deze materie duiken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:37

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 13:47

greensleaves schreef:
Het gaat er misschien wel doorheen, maar doet toch wel iets met de cellen van het voedsel (of zeg ik nu iets heel doms), en dat is nou net waarom het niet gezond is, net als eten uit de magnetron; je lichaam herkent de cellen niet als voedsel omdat ze zo bewerkt worden.

O jee, nu krijg ik vast een hele hoop mensen over me heen, maar ik geloof in ieder geval niet dat bestraald voedsel gezonder is dan onbewerkt eten.

Nee je hebt gelijk greensleaves, m.n. de eiwitten veranderen door het proces.
Wat het op de lange duur met ons lichaam doet is ook niet bekend.
De politiek reageert maar errrrrug traag mag ik zeggen
Als het land besturen ook zo gaat Verward

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:12

Mooi, dan zijn we snel allemaal dood, als mineralen en vitaminen verboden worden. Dan mag je niets meer eten en alleen nog maar gedestilleerd water drinken. Prima manier om de aarde tegen de mensheid te beschermen. Ik denk dus, dat we hier een geval van klok en klepel hebben.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:30

"Voedselbestraling
maandag 16 december 2002 18:00
Vers voedsel en veilig voedsel blijken niet altijd hand in hand te gaan.

Jaarlijks sterven veel mensen als gevolg van een vergiftiging door salmonella en campylobacter in bijvoorbeeld kip. Deze bacteriën kunnen bestreden worden met chemicaliën, zoals het giftige methylbromide. Een groot nadeel van deze methode is dat en gedeelte van deze giftige stoffen achterblijven in de voeding. Bestraling van voedsel is een goed alternatief om de micro-organismen te doden en zodoende voedselvergiftiging te voorkomen.

Willen we verse producten eten, dan kunnen we ze niet eerst thermisch behandelen. Om bederf van groente, fruit en graanproducten tegen te gaan kunnen we wel bestralen. Een ander groot voordeel dus om producten toch vers te houden. Er kan echter niet gezegd worden dat dit voedsel bestraald wordt om het ten onrechte een betere "uitstraling" te geven of een gebrek te maskeren. De eventuele schadelijke stoffen die door de micro-organismen al gemaakt zijn, kunnen niet door de straling ongedaan gemaakt worden. De hygiënische en sanitaire voorschriften dienen dus van toepassing te blijven bij de productie- en landbouwprocessen.

Maar hoe weten we nu dat deze verse producten ook veilig zijn? Ten eerste leert de ervaring dat in zowel landen binnen als buiten de Europese Unie het bestralen van voeding veelvuldig wordt toegepast. Bovendien wordt de veiligheid van bestraald voedsel bevestigd door een vijftigjarige onderzoeksgeschiedenis van o.a. de wereld gezondheidsorganisatie en het internationale atoomagentschap. Het bestralen van voedsel resulteert wel in de vorming van nieuwe stoffen, evenals dit ook bij het koken van voedsel gebeurt. Alleen in het geval dat vetten bestraald worden is het niet helemaal duidelijk of dit negatieve gezondheidseffecten zou kunnen hebben. Dit moet nog verder onderzocht worden.

Uit bovenstaande feiten concludeer ik dat er een technische behoefte is, er geen gevaar voor de volksgezondheid is, het nuttig is voor de consument en dat het bestralen van voeding geen alternatief is voor de hygiënische voorschriften. Hiermee wordt voldaan aan de vier voorwaarden die in de kaderrichtlijn van 1999 zijn vastgelegd. Ik wil daarom ruimte laten voor het toevoegen van o.a. groente, fruit en graanproducten aan de positieve lijst.

In de milieucommissie is de resolutie door amendering in de goede richting verbeterd. Ik heb echter nog wel een opmerking over etikettering. De etikettering moet niet zodanig zijn dat het een gevarenteken of waarschuwingsteken wordt. Als aangetoond is dat deze producten veilig zijn, is een waarschuwing niet aan de orde. Dit zou alleen maar ten onrechte het idee geven bij de consument dat er toch wat mis mee is. Om verwarring te voorkomen kan volstaan worden met een vermelding dat om hygiënische redenen dit product bestraald is. Net zoals er op een pak melk vermeld wordt dat het tot een bepaalde temperatuur verwarmd is om de schadelijke bacteriën te doden.

Tenslotte, MdV, concludeer ik dat voedsel bestralen in een aantal gevallen noodzakelijk is om vers voedsel en veilig voedsel hand in hand te kunnen laten gaan. Laten we daarom het bestralen van voedsel niet van de hand wijzen, maar op onze handen dragen."

Dit stond ergens hierboven, met de opmerking: alsof dit geen propaganda is. Nee, dit zijn feiten. Het probleem met al die bio en eco dingen is, dat er geen conserveermiddelen inzitten en de natuur haar gang kan gaan. Bij die natuur horen bacteriën en schimmels, die soms levensgevaarlijk zijn. Bij zulk ongeconserveerd voedsel moet het echt heel erg vers zijn om nog veilig te zijn en dat is vaak niet haalbaar. Ik heb ergens eens iets gelezen over schimmels in paardenvoer zonder conserveermiddelen en sindsdien prefereer ik toch wel voer met conserveermiddelen. Liever een kleine hoeveelheid van zulke middelen dan een ziek paard met een infectie.

Overigens, die opmerking over veranderde eiwitten door bestraling (als dat al klopt): koken en bakken verandert de eiwiten ook compleet (denatureren) en is dat dan wel veilig? Ja dus.

Ieder mens en dier leeft van de vitamines en mineralen. Die kun je niet verbieden, wat een onzin! Wat bedoeld wortdt, is waarschijnlijk, dat er controle komt op concentraten. Dat kan zinvol zijn omdat sommige vitamines en mineralen bij vrij lage doseringen al giftig kunnen zijn. Seleen bv. Maar keukenzout (natriumchloride), daar moet je wel een paar kilo van eten voor je eraan doodgaat. Maar inderdaad, je kunt eraan doodgaan als je er genoeg (teveel dus) van eet.

Niets is zwart-wit, alles heeft twee kanten en het is de balans van die twee kanten die ik vaak mis in dit soort discussies. Meningen en feiten worden door elkaar gehaald en veel meningen worden niet gebaseerd op (kennis van) feiten. Informatie is heel erg belangrijk, maar ook de achtergrondkennis om die informatie op de juiste waarde te schatten.
Feit is, dat we dankzij de hoge kwaliteit van onze leefomstandigheden (water, voedsel, lucht) ouder worden dan ooit tevoren.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:42

Bloos!
Hier wist ik niks van.. Maar word van de info in dit topic ook niet heel veel wijzer.. Ik ga eens even rondneuzen. Ja

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:53

Hier een link over een wel heel erg gevaarlijk spul. Alles wat erin staat, is waar. Eens kijken of er slimmerikken zijn, die weten waar dat over gaat. Clown .

http://www.dhmo.org/

"the use of a true fact to lead a scientifically and mathematically ignorant public to a false conclusion", een heel erg griezelig verschijnsel dat door actievoerder, journalisten en politici misbruikt wordt om hun eigen doelen te bereiken. Dus: wees kritisch, denk na, kijk of beweringen logisch zijn, of de conclusies door de feiten ondersteund worden en of er nog andere conclusies mogelijk zijn! En is ermeetsal gee nreden voor paniek. Behalve als de politici met destructieve wetgeving komen op basis van foute conclusies. DAT is reden voor paniek, niet die conclusies zelf.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:00

Zo, nu kan de ap wel uit de mouw, toch? Vandaag is he t1 aprkl en ik neme aan dat dat hele "verbod" van mineralen en vitamines een grap was. Hoop ik tenminste! Want anders denk ik echt, dat de politici echt niet weten waar ze mee bezig zijn. Nou jaaaa, dat denk ik toch al. En, is iemnd er al achter wat dat gevaarlijk goedje is, waar het hier om gaat:
www.dhmo.org ???

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:27

H2O Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:35

vitamines, mineralen en kruiden verbieden????? *LOL* *LOL* *LOL* sorry hoor, ik lach niemand in persoon uit maar dat is de grootste kolder die ik ooit gehoord heb!!! *LOL*

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 08:19

Misser: dat was raak. Leuk he? Zo zie je, wat een onzin er verkocht kan worden, zelfs op basis van ware feiten. Laat staan op basis van leugens. En dat mineralenverhaal lijkt me, als het waar is, ook zoiets.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:38

bterlaan schreef:
Misser: dat was raak. Leuk he? Zo zie je, wat een onzin er verkocht kan worden, zelfs op basis van ware feiten. Laat staan op basis van leugens. En dat mineralenverhaal lijkt me, als het waar is, ook zoiets.

Laat dat eerst maar eens zien dan Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 01:14