Moslima geweigerd in Kantine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Moslima geweigerd in Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:13

sronnie schreef:
slimmerik schreef:
Goh, er staat nergens dat ze een hoofddoekje draagt in het nieuwsbericht. En voor de rest berust je antwoord ook al op speculaties.

Een moslima hoort volgens de Koran een hoofddoek te dragen, dat hoeven ze dus ook verder niet in het nieuwbericht te vermelden.

Pardon? Ik heb de moslima's in mijn directe omgeving (waaronder twee collega's, van wie er eentje mijn klasgenote was op de basisschool) werkelijk waar nog nooit met een hoofddoek gezien. Wat een onzin. Zoals Cayenne al zegt: er is ook nog zoiets als eigen keus.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:14

Karin schreef:
Pardon? Ik heb de moslima's in mijn directe omgeving (waaronder twee collega's, van wie er eentje mijn klasgenote was op de basisschool) werkelijk waar nog nooit met een hoofddoek gezien. Wat een onzin. Zoals Cayenne al zegt: er is ook nog zoiets als eigen keus.

Zoals ik al zei, dit is mij verteld door een moslima.

Anoniem

slimmerik schreef:
russel schreef:
Tja, idd. Stel dat ik als niet-gelover of gewoon als katholiek in een moslimschool ga solliciteren in de kantine, alle vrouwen lopen met hoofddoekje behalve ik, denk dat ik om dezelfde reden niet wordt aangenomen, komen die dingen ook in de krant? Hoor altijd de andere kant en dan spreekt men van schande.

Hier veel dorpen van de zwarte kousen, zal eens solliciteren naar een baantje bij hun scholen in dat dorp.. Haha! Clown , weet al de uitslag. Knipoog

Goh, er staat nergens dat ze een hoofddoekje draagt in het nieuwsbericht. En voor de rest berust je antwoord ook al op speculaties.

Het is natuurlijk wél zo dat als in de advertentie gevráágd is naar iemand met Christelijk geloof dat de school wél de sollicitatie mag afwijzen daarop.

Ach, het valt ook niet mee om te lezen, he? Nog een keer beginnen STEL, zo begin ik mijn bericht, maar ik weet al weer genoeg hoor slimmerik je gaat weer al mijn berichten ontkrachten en afzeiken. Lief klein meisje, heb je al weer gehad, meer dan genoeg eigenlijk weer.........

Karin

sronnie schreef:
@ Cayenne: Dan ben ik verkeerd voorgelicht door een moslima, zei vertelde mij dat dit in de Koran gevraagt werd en je je daar eigenlijk aan moet houden.

In de bijbel staat ook dat vrouwen zich niet dienen te vertonen in de kleding van hun man. Vandaar dat in streng gereformeerde kringen vrouwen geen lange broeken dragen.

Er is een verschil tussen de bijbel naar de letter volgen of naar de geest. En dat geldt ook voor de koran.

[Edit] Deuteronomium 22, zoek maar op op internet (ik ben niet bijbelvast, maar deze tekst heeft zoveel indruk op me gemaakt dat ik 'm nooit ben vergeten). Knipoog
Laatst bijgewerkt door Karin op 05-03-07 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 15:16

sronnie schreef:
@ Cayenne: Dan ben ik verkeerd voorgelicht door een moslima, zei vertelde mij dat dit in de Koran gevraagt werd en je je daar eigenlijk aan moet houden.

Mijn beste vriend is Moslim en woont in Pakistan. Hij heeft nog 2 zussen waarvan 1 van 24 jaar en 1 van 12. Zijn moeder draagt wel een hoofdoek maar zijn oudste zus niet. Dit is eigen keuze en hiervoor mogen ze kiezen wanneer ze een jaar of 12 zijn.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:18

Vette onzin, er zitten ook zat niet gelovige kinderen op een Christelijke school. Ze houden ook de leerlingen niet weg omdat deze niet geloven of een ander geloof hanteren. Als dat zo zou zijn dan zouden ze wil in kunnen pakken. Ik vind het dus hypocriet dat ze de vrouw niet toelaten in de kantine en wel als schoonmaakster. Netzoals je leerlingen mogen wel niet gelovig zijn maar het peroneel moet allemaal het geloof volgen dat zij hanteren. Vind ik ook dat ze alleen maar leerlingen van dat specifieke geloof mogen toelaten op de school.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:18

Wat maakt het uit of ze een hoofdoek draagt. Het kan mij iig wel voorstellen dat de school haar geen goed "voorbeeld" vind, aangezien ze een ander geloof heeft. Die school vind hun geloof erg belangrijk.

Ik vind het belachelijk dat zoiets in de krant moet.

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:20

Maarre, alles leuk en aardig hoor dat het niet bij de school past dat ze moslima is, maar ligt het dan aan mij dat ik het raar vind dat ze wel mag komen om schoon te maken? Dat ben je toch ook personeel?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:24

ryannuh schreef:
Maarre, alles leuk en aardig hoor dat het niet bij de school past dat ze moslima is, maar ligt het dan aan mij dat ik het raar vind dat ze wel mag komen om schoon te maken? Dat ben je toch ook personeel?

Zit wat in. Echter in de kantine komt ze in aanraking met de kinderen. Daardoor kán zij de kinderen beinvloeden. (in hun geloof)
Persoonlijk vind ik ook dat ze dan als schoonmaakster niet aangenomen behoorde te worden. (als het geloof zó belangrijk is)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 15:26

superwoman schreef:
Wat maakt het uit of ze een hoofdoek draagt. Het kan mij iig wel voorstellen dat de school haar geen goed "voorbeeld" vind, aangezien ze een ander geloof heeft. Die school vind hun geloof erg belangrijk.

Ik vind het belachelijk dat zoiets in de krant moet.

Dan vind ik het wel vaag dat het geloof zo belangrijk is voor ze, maar dat ze dan wel moslims toelaten als leerling? Verward

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:27

slimmerik schreef:
Fout, in moslim landen dragen nog geen 50 % hoofddoekjes volgens mij.

Dat was vroeger zo...

In landen als Egypte, Saoudi Arabie, Jemen, Iran, Irak dragen vrijwel alle moslima's een hoofddoekje. In enkele grote steden niet en de christenen onder deze bevolkingsgroepen ook niet. Heb zelf contacten in Egypte en 20 jaar geleden was een hoofddoekje sporadisch te zien, tegenwoordig beginnen ze al met niqaabs te lopen. De niqaab komt tegenwoordig op, dit is gehele bedekking op een streepje bij de ogen. Zelfs handschoenen aan. Er zullen zeker landen zijn waar het gebruik afneemt, maar er zijn genoeg delen waar de niqaab toeneemt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:30

Citaat:
De school heeft een 'open toelatingsbeleid', maar vraagt ouders van leerlingen wel de christelijke grondslag te respecteren. Drie procent van de leerlingen is moslim.

Waarom hetzelfde toelatingsbeleid dan niet op het personeel van toepassing kan zijn is mij een raadsel. Al helemaal als het om niet-onderwijzend personeel gaat, personeel dat niet rechtstreeks waarden en normen overdraagt op de leerlingen. Maar daar zal de school haar redenen dan wel voor hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:12

katiavl schreef:
jep insommige strenge jode scholen zitten ook blanken, degene die erin geraken een handvol tot geen. Maar leerkrachten of personeel no way

In streng orthodoxe scholen van het Joodse geloof mag veel meer niet, dat zijn regels die vastgelegd zijn.
In Europa zie je dit nog zelden, wel in Antwerpen waar al eeuwenlang een grote joodse bevolkingsgroep woont die orthodox is.

Overigens sinds wanneer zijn die joodse mensen niet meer blank?????

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:22

Kun je aan d'r neus zien dat ze moslima is ofzo Stoom uit je oren
Wat verwachten ze dat zij voor een voorbeeld gaat zijn? Dat ze de jongeren gaat aanzetten tot drank, seks en drugs en alles wat god nog verboden heeft? Dat ze rondvertelt dat Jezus nooit bestaan heeft? Of dat ze zich allemaal moeten bekeren tot moslim? Dat geloof je toch zelf niet, wat een onzin. Ze is notabene gelovig, beter een moslima in zo'n school dan een overtuigde atheïst neem ik aan! De Islam heeft het Christendom bovendien nooit ontkend of afgewezen als religie, andersom wel (blijkt nu ook maar weer...)

Misschien is het juist wel goed als zij deel van het personeel wordt en leerlingen met haar in contact komen, misschien (hopelijk) leren ze dan meteen een beetje verder kijken dan hun neus lang is.

Beleid prima, maar dit soort scholen met dit soort beleid staan mij NIET aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:26

Ik vind dit niet kunnen, klaar. Protestans-Christelijk of niet. Mijn school is ook een Christelijke school (heette vroeger trouwens toevallig ook Groen van Prinsterer) en die heeft gewoon ook een Marrokaanse man in dienst in de kantine/ als congierge. Ook werken er heel veel allochtone leraren op school. En een groot deel van de leerlingen is ook allochtoon. Ik snap niet waarom die school daar zo moeilijk over doet Verward

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:31

De school heeft een profiel opgesteld van mensen waarvan ze willen dat werknemers daaraan voldoen. Wat is daar zo moeilijk aan?!

Ik vind het eigenlijk al heel wat dat de school toegeeft dat het om het geloof gaat, op veel plaatsen zouden er gewoon *geschiktere kandidaten* gevonden zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:34

delerium schreef:
De school heeft een profiel opgesteld van mensen waarvan ze willen dat werknemers daaraan voldoen. Wat is daar zo moeilijk aan?!

Ik vind het eigenlijk al heel wat dat de school toegeeft dat het om het geloof gaat, op veel plaatsen zouden er gewoon *geschiktere kandidaten* gevonden zijn

Daar is niks moeilijks aan. Ik kan er alleen niet bij dat omdat iemand een ander geloof heeft die maar niet in de kantine mag werken. Terwijl de vrouw terwijl ze eten en drinken staat te verkopen echt niet met haar geloof bezig is..
Dat is mijn mening Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:37

Ze is blijkbaar als schoonmaakster geen 'gevaar', maar als kantinemedewerkster wel.

Ronja schreef:
Misschien is het juist wel goed als zij deel van het personeel wordt en leerlingen met haar in contact komen, misschien (hopelijk) leren ze dan meteen een beetje verder kijken dan hun neus lang is.

Beleid prima, maar dit soort scholen met dit soort beleid staan mij NIET aan.

Ik ben het volledig met je eens, maar in de praktijk liggen de dingen (helaas) vaak anders...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:49

delerium schreef:

Ze IS al werkneemster dus.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:50

gaat om te maken hebben met leerlingen of niet, en de school geeft zelf al aan dat ze haar beter niet hadden kunnen aannemen...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:00

Ik heb toch altijd wat anders uit het woord "christelijk" begrepen.

Mijn zoon zit ook op een christelijke school die daar wel waarde aan weten te geven. Ik weet ook zeker dat als de school zo'n actie uitvoerde, ik direct mijn kind van school haalde daar.

Ik zou me rotschamen mijn kind op zo'n school te laten.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 05-03-07 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:02

'Heb uw naasten lief gelijk uzelve' bedoel je, Slimmerik?

Het is maar net wat je definitie van 'naasten' is.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:04

Inderdaad Karin, de verloedering slaat toe.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:08

sarabande schreef:
katiavl schreef:
jep insommige strenge jode scholen zitten ook blanken, degene die erin geraken een handvol tot geen. Maar leerkrachten of personeel no way

In streng orthodoxe scholen van het Joodse geloof mag veel meer niet, dat zijn regels die vastgelegd zijn.
In Europa zie je dit nog zelden, wel in Antwerpen waar al eeuwenlang een grote joodse bevolkingsgroep woont die orthodox is.

Overigens sinds wanneer zijn die joodse mensen niet meer blank?????

Joodse scholen nemen uitsluitend joods personeel aan zeker in Nederland, wat dat hier ermee te maken heeft is mij een raadsel.
Moslim scholen nemen uitsluitend moslim personeel aan.

En idd hoor veel blanke joden....

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:19

superwoman schreef:
ryannuh schreef:

Zit wat in. Echter in de kantine komt ze in aanraking met de kinderen. Daardoor kán zij de kinderen beinvloeden. (in hun geloof)
Persoonlijk vind ik ook dat ze dan als schoonmaakster niet aangenomen behoorde te worden. (als het geloof zó belangrijk is)

Ik vraag me af op welke manier zij nou die kinderen zou beinvloeden? Mogen die kinderen alleen maar met andere christelijke kinderen omgaan ofzo?
Ik ben het met je eens dat ze dan als schoonmaaktster niet aangenomen had moeten worden. Of helemaal geen moslima's als personeel, of overal.
Het is toch ook niet goed als de kinderen op die school het beeld krijgen dat moslims alleen maar schoon mogen maken? Lijkt me niet echt de bedoeling...