Mijn lijf schreeuwt om moeder melk (Kalfje)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Re: Mijn lijf schreeuwd om moeder melk (Kalfje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:46

Sjoert schreef:
Maxielover schreef:
Maar wel ontzettend zielig zeg, wat willen ze in vredesnaam ermee bereiken door een kalfje in een kist te proppen ? Huilen

Als zo'n kalfje niet veel beweegt totdat hij geslacht wordt, dan ontwikkeld hij weinig spieren.
Het vlees schijnt dan lekkerder te zijn.

Nou, dan eet ik toch liever een iets minder lekker stukje vlees van een kalf die een goed leven heeft gehad in de wei of een ruime stal, dan een iets lekkerder stukje vlees van een kalf die in zijn hele leven alleen maar op 1 vierkante meter heeft gestaan !!!!! Lips are sealed

irmaaatje

Re: Mijn lijf schreeuwt om moeder melk (Kalfje)

op de eerste foto zit het kalfje in een 1-ling box. op de 2de foto zit het kalfje in een groter hok..
Moet je nou eens voor stellen dat een kalfje van 1 dag oud, in een hok komt met allemaal anderen kalfjes, en dan krijgen ze met zijn alle te drinken uit een bak.. denk je dan dat het kalfje het red in die groep?

Anoniem

Genee schreef:
Waarom zie ik nergens MSN-taal?

Heel sneu van dat kalfje inderdaad Scheve mond

omdat de typo's al uit het startbericht zijn gehaalt! Knipoog

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:48

ik vind het achterhaald,
in nl staan kalveren niet meer in kisten
de eerste par weken wel even maar dan op stro
en daarna in groepshuisvesting, paar kalfjes bij elkaar in een ruime stal met stro.
en daarna op de roosters met een groep, met ligboxen met zaagsel, of naar buiten.
en ze krijgen als ze klein zijn na de biest poedermelk.
een boer wil toch gewoon dat zijn vaarskalveren opgroeien tot goede koeien dus hij zorgt er echt wel voor.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:49

Shanna schreef:
em als eerste, dyslexie is geen excuus om met msntaal te mogen typen, en als 2e, waarom schrok je ervan? dat iemand een tekstje op een foto heeft bewerkt van een kalfje die toevallig in een kistje zit? die kalfje's krijgen toevallig wel melk van pas gemolken koeien dus nog op juiste temperatuur en verser kan niet...

en ze zitten ook wel eens in kisten omdat als ze bij de koe weggaan gaan ze aan elkaars navelstreng dingetje sabbelen met alle gevolgen van dien, ook leren ze zo makkelijker uit een emmer drinken en eventueel hooi eten.. meestal gaan de stiertje's darana na een mesterij waar die tot hij bijna 1 is blijft en de koetje's gaan in een gewone stal met andere kalfje's tot ze de wei op kunnen en dan worden ze na een tijdje als ze oud genoeg zijn bij de stier gedaan en worden ze zelf melkkoeien..

ik weet dit omdat ik stage loop bij een melkboer die ook mestkalferen heeft lopen dus..

De meeste koeien worden tegenwoordig toch kunstmatig bevrucht (reageerbuisbevruchting) ? Dat gebeurt in elk geval op mijn stage, een kinderboerderij. Knipoog

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:51

Ja, maar sommige mensen begrijpen dat niet ( en terecht, dat weet ik ). als je ze het gewoon duidelijk uitlegt en hun er open voor staan is er niets aan de hand.. maar ik vind dat sommige mensen een mening hebben terwijl ze verder van niets weten.. bedoel tegenwoordig is bijna alles zielig.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:51

Hahah, ja kunstmatige inseminatie word dat ook wel genoemd (KI)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:53

Sjoert schreef:
Maxielover schreef:
Maar wel ontzettend zielig zeg, wat willen ze in vredesnaam ermee bereiken door een kalfje in een kist te proppen ? Huilen

Als zo'n kalfje niet veel beweegt totdat hij geslacht wordt, dan ontwikkeld hij weinig spieren.
Het vlees schijnt dan lekkerder te zijn.

Nee joh, dan heb je puur watervlees.

Het lekkerste vlees komt van dieren die langzaam groeien en veel beweging hebben.
Waarom denk je dat een paardenslager het liefst sportpaarden voor de consumptie slacht?
Qua leeftijd het lekkerste vlees, tussen de 4 en de 12.
Hoe ouder het paard hoe smaakvoller het vlees.
Paard heeft altijd beweging gehad, dus spierontwikkeling en weinig vet.

Een koe ouder dan 3 wordt taai, een paard niet.

De reden het mesten van kalveren en varkens op deze manier heeft gewoon te maken met kosten/baten.
De consument miept wel over dier welzijn, maar als puntje bij paaltje komt, wordt toch het goedkoopste vlees gekocht. En niet van de zelfslachtende slager die zelf z'n vee weidt en mest of het vee bij een veehouder, varkensboer inkoopt.

De voeding van vleeskalveren kan bestaan uit alleen maar (poeder)melk, dan houd je witvlees.
Of uit ruwvoer aangevuld met brok, dan krijg je rosé vlees.

Ik hoorde laatst dat het vlees van veulens jonger dan 6 maanden ook volgens de wet verkocht mag worden als kalfsvlees.

Onze melkveekalveren krijgen poedermelk i.p.v. koemelk. Maar dat heeft te maken met de bestrijding en voorkoming van ziekten.
De stierkalveren en vleesveekalveren die dus na 10 dagen verkocht worden en naar een afmest bedrijf gaan, krijgen wel gewoon koemelk.

Onze pasgeboren kalfjes liggen ook in eenling boxjes.
Ze zijn wel een stuk ruimer dan het boxje op de eerste foto in dit topic.
Maar aan boxjes die voor de leken een beter welzijn bieden aan de kalfjes, blijken in de praktijk ook nog weleens nadelen aanzitten.
In de winter is het kouder.
Ze hebben contact met de buurkalfjes, dus diarree e.d. verspreidt zich erg gemakkelijk.

Maxielover

irmaaatje schreef:
Hahah, ja kunstmatige inseminatie word dat ook wel genoemd (KI)

Dat bedoelde ik ja, kon er ff niet op komen. Clown

Anoniem

de pinken worden bij mijn stagebedrijf nog wel bij een stier gegooit, de melk koeien inderdaad door KI bevrucht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:54

Tja, als je op achterhaalde info je mening gaat vormen kan veel zielig zijn Lachen

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:57

ik zou zeggen voor de gene die het nogsteeds zielig vinden, kom gerust een keertje langs om te kijken o.i.d..!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:02

@ Irmaatje, ik zat je profiel door te lezen.
Wat melken jullie vroeg.
Blij dat jullie niet op het lijstje van monsternemen staan bij mijn broer. ( ik val voor hem in)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:05

Iedereen roept dan ach wat zielig maar nemen vervolgens in de supermarkt wel een goedkoopste stukje vlees mee.
Als men een "diervriendelijk" stukje vlees wil dan moet daar wel voor betaald worden.

Veel mensen zullen er niet bij stil staan maar een goed dierenwelzijn is ook belangrijk voor een boer. Ja, hij verdient zijn geld ermee maar als een dier zich goed voelt zal het bv meer melk geven en minder ziek zijn. En wie wil er nu werken met dieren die zich niet gezond voelen.

Ik heb laatst wel een docu gezien hoe kuikens klaargemaakt worden voor de mesterijen. Persoonlijk zou ik geen voldoening kunnen halen uit een dergelijk bedrijf of uit de bio-industrie.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:12

irmaaatje schreef:
ik zou zeggen voor de gene die het nogsteeds zielig vinden, kom gerust een keertje langs om te kijken o.i.d..!

Heel goed Irma.
Wij hebben zelf geen melkveebedrijf maar ik kom uit een gebied met veel melkveebedrijven.
Mijn vriendin heeft wel een melkveebedrijf samen met haar man en ik praat met haar vaak over dit soort dingen.

Ik baal altijd van de vooroordelen.

Ik heb ook je profiel bekeken. Erg leuk die koeienfoto's. Leuk beesten he?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:50

tsja ik zie ook liever kalfjes bij hun moeder, maar een vriend van me is boer en die heft dus idd ook kistkalveren
niets is leuker en schattiger dan die beestjes de fles geven!
en stoer als ie is als jongen van 26, hij is superlief voor de kalfjes Lachen

Mn vorige buurman had ook koeien, de kistkalfjes zag ik vanuit mn wei, zagen er allemaal prima uit
wat heb je als boer aan je beesten als ze niet gezond zijn? daar zorgen ze dus cht wel goed voor!

ken ergere dingen die met beesten gebeuren dan t feit dat de kalfjes niet bij hun moeder zijn hoor!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:57

tienus63 schreef:
Wat melken jullie vroeg.
Blij dat jullie niet op het lijstje van monsternemen staan bij mijn broer. ( ik val voor hem in)

half 5! idd erg vroeg Bloos!
bij die vriend van me begint ie zowel 's ochtends als 's avonds rond 6/half 7 met melken Lachen

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:03

en boer heeft zijn koeien als broodwinning, niet als hobby of wei vulling. ( tenzij het natuurlijk een hobby boer is) dat geleuter zielig dit, zielig dat. Kom op zeg, vlees groeit nou eenmaal niet aan de bomen hoor

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:06

Tinus63 en Ibalia, jullie halen me de woorden uit de mond. Ook wel een beetje dommig dat juist een kalfje in een eenlingbox "om moedermelk zou schreeuwen", juist die ukkies krijgen nog wel eens biest. Ik snap werkelijk niet dat mensen zich nog steeds zo laten opnaaien door dingen waar ze het fijne niet van weten. Ik heb ooit eens iemand van een zekere liefdadigheidsgroepering voor dieren gevraagd waarom ze nog steeds zulke plaatjes gebruiken, het (overigens erg eerlijke OK dan! ) antwoord: "de meeste mensen in de doelgroep weten toch niet hoe het precies zit en dit soort plaatjes genereert nou eenmaal leden". Hier hadden ze ook helemaal geen morele problemen mee, die leden konden ze immers weer goed gebruiken om dierenwelzijn te verhogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:11

plaatje doet het nie Boos!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:17

Nee niet meer nee. Wel jammer, had hem nog wel willen zien...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:40

Ellebel schreef:
het (overigens erg eerlijke OK dan! ) antwoord: "de meeste mensen in de doelgroep weten toch niet hoe het precies zit en dit soort plaatjes genereert nou eenmaal leden". Hier hadden ze ook helemaal geen morele problemen mee, die leden konden ze immers weer goed gebruiken om dierenwelzijn te verhogen.

Hetzelfde doen liefdadigheidsinstellingen met zieltjes winnen voor Afrika e.d.
Zet van die honderd mensen die het best wel goed hebben, de magerste en de ziekste op de foto en laat die foto spreken voor allen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:27

Dit is allemaal niks nieuws inderdaad.
en wat ibalia al zei; iedereen koopt toch gewoon weer hetrzlefde vlees in de supermarkt.
Veel mensen in ieder geval wel.
Ikzelf eet helemaal geen vlees, principieel niet, want ik ben ertegen dat dieren geslacht worden voor de lust van mensen, en op de manier worden gehouden als in de bio-industrie.
Daarom voor mij géén vlees.

(biologisch dinamisch vlees, okee)

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:55

tienus63 schreef:
Wat melken jullie vroeg.

Hahaha, ja het is ook wel vroeg! maar wij monsteren zelf dus niemand die daar last van heeft(A) alleen degene die melken voor ons als we op vakantie zijn!

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:58

Ibalia schreef:
irmaaatje schreef:

Heel goed Irma.
Wij hebben zelf geen melkveebedrijf maar ik kom uit een gebied met veel melkveebedrijven.
Mijn vriendin heeft wel een melkveebedrijf samen met haar man en ik praat met haar vaak over dit soort dingen.

Ik baal altijd van de vooroordelen.

Ik heb ook je profiel bekeken. Erg leuk die koeienfoto's. Leuk beesten he?

Ja echt onwijs leuke beesten!

Ja die vooroordelen blijven gewoon een probleem, de meesten mensen weten niet eens waar ze het over hebben ,het enige wat ze roepen is oowh wat zielig.. maarja, dat blijf je toch houden. Maar ook gewoon in je omgeving zijn er vooroordelen over de boer zelf.. dat hij stinkt, altijd op klompen loopt.. maar dat is lang niet altijd zo!