Gratis schoolboeken voor leerlingen op het middelbaar onderw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Gratis schoolboeken voor leerlingen op het middelbaar onderw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:52

Manon88 schreef:
Sommige boeken (eindexamen boeken e.d.) moeten wel helemaal betaald worden. Deze mag je dan ook houden. De andere boeken lever je aan het eind van het jaar in en als ze er niet goed uitzien krijg je een boete.

Eén van de redenen dat het boekengeld zo omhoog is gegaan is dat er steeds meer werkboeken zijn. (Dat is niet de enige reden, maar het speelt wel mee.) Het boekenfonds, hoe zinnig ook, is daar niet echt een goede oplossing voor.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:58

Dan zou er dus minder met werkboeken gewerkt moeten worden, of naast het werkboek toch ook een schrift gebruikt moeten worden ofzo. Daar moet toch wel wat op te vinden zijn? Evt kan er ook met handouts gewerkt worden.

Wij hadden voor een aantal boeken op de middelbare school helemaal geen boeken, daar stelde de docent zelf het lespakket samen en gebruikte hij zijn eigen handouts. Dat kan natuurlijk niet voor elk vak en niet elke docent zal daar zin in hebben, maar dat soort dingen helpen al wel mee om de kosten wat te drukken.

Ik denk dat een deel van de verantwoordelijkheid ook wel bij scholen gelegd mag worden. Die hebben ook een verplichting om een beetje op het budget te letten, natuurlijk. Moedig hen ook aan om te proberen hier en daar wat te besparen. Natuurlijk mag dat nooit ten koste gaan van de kwaliteit van het lesmateriaal, maar het is ook niet nodig om de allerduurste boeken op te zoeken. Op de universiteit moesten wij soms boeken kopen van 90 euro, waar we dan uiteindelijk 50 pagina's uit gebruikten. Tsja... daar word je niet echt vrolijk van. Zó erg zal het op middelbare scholen niet zijn, maar die mogen natuurlijk ook aangemoedigd worden om het niet duurder te maken dan nodig is.

Nogmaals, ik vind het prima dat ik voor een deel hieraan meebetaal, als belastingbetaler. Het helemaal gratis maken, vind ik echter toch weer een stap te ver.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:46

Nimue schreef:
Dan zou er dus minder met werkboeken gewerkt moeten worden, of naast het werkboek toch ook een schrift gebruikt moeten worden ofzo. Daar moet toch wel wat op te vinden zijn? Evt kan er ook met handouts gewerkt worden.

Klopt, daar zou ook wat op gevonden moeten worden. Dat zou ook best kunnen.

Handouts vind ik overigens weer helemaal niet handig. Veel gedoe, grote kans dat het niet aansluit bij andere leerjaren, geen nakijkmateriaal, toetsen, verrijking of herhaling, en dat is allemaal wel nodig bij een goede lesmethode, vooral als je met meerdere docenten hetzelfde vak geeft. Dan moet die samenhang er wel zijn.
Daarnaast zijn ze meestal lelijk en chaotisch. (Dat hoeft niet, maar dat is wel mijn ervaring, zowel op de middelbare scholen als op hbo/uni: handouts komen zelden verder dan lelijke printjes...)

Maar, ook ik denk dat er veel manieren zijn om voor minder geld toch kwalitatief goed materiaal te leveren. Bovendien schieten de drukkers heel duidelijk tekort in dat 'kwalitatief goede' materiaal: er staan ontzettend veel fouten in de boeken vaak. Het is volgens mij ook helemaal niet nodig om zo vaak het lesmateriaal te veranderen. Wiskunde blijft wiskunde, en de Romeinse tijd verandert ook niet meer. Dat betekent niet dat we nu nog boeken uit 1950 zouden moeten gebruiken, maar de veranderingen hoeven niet te groot te zijn. En een wiskundemethode die nog altijd fouten in de opgaven / antwoorden heeft staan, dat is echt niet nodig.

Citaat:
Ik denk dat een deel van de verantwoordelijkheid ook wel bij scholen gelegd mag worden. Die hebben ook een verplichting om een beetje op het budget te letten, natuurlijk. Moedig hen ook aan om te proberen hier en daar wat te besparen.

Mee eens, deels, maar ik vind het ook weer vreemd om te verwachten dat scholen naast hun toch al uitgebreide taken, ook nog eens moeten onderhandelen... Persoonlijk zou ik liever hebben dat de drukkers meer gepusht worden om hiermee aan de gang te gaan. Dat grijpt veel direkter in op het probleem.

Interessant artikel:
http://www.trouw.nl/laatstenieuws/ln_bi ... ijs_omlaag

Dit illustreert dat er blijkbaar best wat mogelijk is, en dat scholen zich hierin wel wat harder mogen opstellen. Het onderstreept ook dat drukkers graag gebruik maken van de situatie, en dat scholen zich in een dubbele positie bevinden. (Het komt toch erg vaak voor dat een deel van de leerlingen zonder boeken begint aan het schooljaar... ik kan me voorstellen dat de scholen dergelijke zaken niet op de spits willen drijven.)

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 13:54

Idd interessant artikel Shadow! Bij ons op school werken ze tot bepaalde klassen met boekenfonds van school, daarna moet je nu dus zelf aan de boeken komen. "De uitgever' hier in de buurt verdient er echt heel veel aan want die boeken zijn gigantisch duur, mijn rekening was tegen de 700 euro( vwo met 2 vakken in de vrij ruimte).
Wat ik me nu afvraag, als die schoolboeken idd gratis worden, dan valt er toch een heel stuk inkomen weg voor de uitgever? Blond Hebben ze daar wat voor bedacht?

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:55

Dniesjj117 schreef:
Ik ben voor, want m'n ouders betalen het schoolgeld en ik de boeken Tong uitsteken

Moet jij op je 15e je eigen boeken betalen. Bloos!
Zoveel geld had ik toen nog niet eens. Scheve mond[/quote]
Nee, nu nog niet, maar als ik straks ga studeren wel, want dat moet m'n zus nu ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:00

Hanin: De uitgever krijgt dan nog steeds betaald, alleen niet van de ouders maar van de overheid.

Vandaar ook het protest: het is een boel geld dat dan van de overheid naar de uitgevers gaat... En niet iedereen is het daarmee eens.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:25

Shadow0 schreef:
Handouts vind ik overigens weer helemaal niet handig. Veel gedoe, grote kans dat het niet aansluit bij andere leerjaren, geen nakijkmateriaal, toetsen, verrijking of herhaling, en dat is allemaal wel nodig bij een goede lesmethode, vooral als je met meerdere docenten hetzelfde vak geeft. Dan moet die samenhang er wel zijn.

Ja, da's waar. Dan zou je al aan een reader moeten, en dat is natuurlijk erg lastig te coördineren met een aantal docenten. Maar ik dacht meer aan het gebruiken van een tekstboek en daar af en toe een handout bij geven met oefeningen, ter vervanging van het werkboek. Dus niet alleen maar met handouts werken, maar er hier en daar één ter aanvulling geven. In het ideale geval natuurlijk gebundeld.

Citaat:
Wiskunde blijft wiskunde, en de Romeinse tijd verandert ook niet meer. Dat betekent niet dat we nu nog boeken uit 1950 zouden moeten gebruiken, maar de veranderingen hoeven niet te groot te zijn. En een wiskundemethode die nog altijd fouten in de opgaven / antwoorden heeft staan, dat is echt niet nodig.

Ik kan over wiskunde niet echt oordelen, maar ik weet wel dat er in het vak Engels regelmatig toch wel dingen veranderen. Literatuur eruit, literatuur erin, meer nadruk op spreken, toch maar weer meer nadruk op grammatica, veranderingen in de spelling, een verschuiving richting Amerikaans engels... noem maar op. De lesmethodes moeten daar natuurlijk wel in mee gaan, maar ik ben het met je eens dat dit niet direct hoeft te betekenen dat het hele pakket aangepast wordt. Er kan ook gewoon een herziene uitgave komen, ipv een heel nieuwe methode.

Citaat:
Mee eens, deels, maar ik vind het ook weer vreemd om te verwachten dat scholen naast hun toch al uitgebreide taken, ook nog eens moeten onderhandelen... Persoonlijk zou ik liever hebben dat de drukkers meer gepusht worden om hiermee aan de gang te gaan. Dat grijpt veel direkter in op het probleem

Als we dan toch meer geld in het onderwijs gaan steken, zou ik liever zien dat dat in een hogere beloning voor leerkrachten gestoken werd of in meer leerkrachten. Dan zou er ook weer wat 'mankracht' vrijkomen om te onderhandelen met de uitgever, of om wat minder materiaal aan te schaffen en daar als docent zelf wat actiever mee aan de slag te gaan (is voor de docenten tot op zekere hoogte ook leuk, omdat het meer vrijheid geeft).

Ik werk zelf mee aan een lesmethode Engels, en als ik zie hoeveel werk daar in gaat zitten snap ik ook wel dat een uitgever wat wil hebben voor die boeken. Zeker als een school ze maar eens in de vijf jaar afneemt, zo'n bedrijf moet ook winst maken wil het kunnen blijven voortbestaan. Uitgevers kunnen dus niet érg goedkoop gaan zitten (dat gaat weer ten koste van het materiaal), maar ik denk wel dat scholen zelf bewust hiermee om kunnen gaan. Volgens mij is er meer mogelijk dan nu gebeurd. Natuurlijk moet je daarin ook weer niet doorschieten en uitgevers ook weer niet tot de bedelstaf brengen doordat je geen cent wilt geven (dat is op termijn ook bepaald geen goed idee, en niet alleen voor de uitgevers Knipoog ). Maar er zou misschien wel zuiniger ingekocht kunnen worden.

Dingen als TalenQuests, WebQuests, toetsen bij vocabulaire... ik vind het prachtig dat het gemaakt moet worden want ik eet ervan... maar of het ook echt nodig is? Een docent kan toch zelf ook een internet opdracht bedenken? Of een toetsje maken bij een lijst met woordjes? Je hoort mij niet klagen natuurlijk, maar heel goedkoop zal het op deze manier voor scholen niet uitpakken. Als ik het voor het zeggen had denk ik niet dat ik dat soort materiaal zomaar zou kopen.

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 21:35

Als je kinderen gelijke kansen wilt geven dan horen daar ook gratis schoolboeken bij vind ik. Dat je als belastbetaler daaraan meebetaalt, vind ik eigenlijk niet zo verkeerd. Later als die kinderen een baan hebben, heb jij daar weer profijt van.
Wel vind ik een regeling als geld terugkrijgen van je schoolboeken als je die weer netjes inlevert wel goed. Je hoort namelijk netjes ermee om te gaan, zodat anderen er weer gebruik van kunnen maken.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:40

Als je zo redeneert, zou je ook het schoolgeld volledig moeten afschaffen. En het collegegeld (of zéker de bijdrage voor het mbo), omdat dat voor sommige mensen in verhouding ook veel duurder is dan voor anderen en ook niet echt bijdraagt aan volledig gelijke kansen.

Ten dele vind ik wel dat daaraan gewerkt moet worden, maar het moet niet helemaal zo worden, vind ik. Er zijn zat ouders die het mákkelijk kunnen betalen, ik vind niet dat je dan andere mensen met een minimumloon daarvoor moet laten ophoesten via de belasting. Misschien zou ik een inkomensafhankelijke toeslag beter vinden, maar daar moet ik nog even over nadenken. Lachen

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 21:42

Nimue: Het schoolgeld is ook afgeschaft.
Mensen met een minimumloon betalen ook minder belasting, dus je laat ze ook minder ophoesten.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:47

Maar voor iemand die 1200 euro bruto heeft is elke cent belasting er een teveel. Als hij dan mee moet gaan betalen aan de kinderen van de buurman die 5.000 p/m heeft, dan kan ik me voorstellen dat hij daar niet gelukkig van wordt. Lijkt me ook niet echt eerlijk, vandaar dat ik denk dat ik persoonlijk een inkomensafhankelijke toeslag beter zou vinden: mensen die weinig hebben krijgen de boeken voor 100% vergoed, mensen die veel hebben betalen ze zelf.

Het schoolgeld is tot 16 jaar afgeschaft, toch? Of is dat veranderd? Maar dan zit je nog steeds met een bijdrage voor het MBO enzo. Ik ken kinderen die moesten gaan werken (werken/leren opleiding) omdat de opleiding die zij eigenlij wilden doen niet betaald kon worden. Gelijke kansen houden dan dus ook op na de middelbare school...

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 21:52

Het schoolgeld is helemaal afgeschaft.
Ik ben het met je eens dat voor mensen met een laag inkomen elke cent teveel is. Maar ze betalen als er gratis schoolboeken komen niet meer belasting, maar de belasting die ze betalen wordt ergens anders aan uitgegeven. Het kabinet zou dus ergens anders op moeten sparen.
Ik ben het ook met je eens, dat de 'gelijke kansen' na het middelbaar onderwijs ophouden, maar het is iig een stap in de goede richting.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:16

Ja, maar je zou ook kunnen zeggen dat als er tóch ergens anders op bespaard wordt (doe maar een JSF minder), dat er dan ook belastingkorting zou kunnen komen. Of dat van dat geld de zorgtoeslag net wat omhoog zou kunnen gaan. Of dat armere gezinnen korting op de gemeentebelastingen zouden kunnen krijgen. Ik noem maar wat, maar er zijn in elk geval ook zat andere dingen met dat geld te doen waar armere belastingbetalers voordeel van zouden hebben. Wat dat betreft betalen zij op een bepaalde manier toch mee - het zou ook voor hún gebruikt kunnen worden.

Ik ben er overigens wel voor om extra geld in het onderwijs te steken, maar ik denk dus dat gratis schoolboeken niet de beste plaats zijn om dat geld heen te sturen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:38

Nimue schreef:
Zeker als een school ze maar eens in de vijf jaar afneemt, zo'n bedrijf moet ook winst maken wil het kunnen blijven voortbestaan. Uitgevers kunnen dus niet érg goedkoop gaan zitten (dat gaat weer ten koste van het materiaal), maar ik denk wel dat scholen zelf bewust hiermee om kunnen gaan.

Wat ik mij afvraag, en wat mij het meest dwarszit, is wat het voornaamste doel is van de uitgevers. Is dat het aanbieden van zo goed mogelijk lesmateriaal? Of is dat marktaandeel en winst? Die twee gaan soms samen, maar zeker niet altijd!

Juist vanwege het vreselijk trage systeem (een foute beslissing nu kan op een school pas over 5 jaar rechtgezet worden, als het budget dat weer toelaat bv - zelfs als je de leerlingen hun eigen boeken laat kopen moet je nog altijd een investering doen als school) maakt dat oppervlakkige kenmerken veel interessanter zijn dan degelijke methoden voor een redelijke prijs. Het mag duidelijk zijn dat ik niet zoveel vertrouwen heb in die marktwerking Lachen

Citaat:
Dingen als TalenQuests, WebQuests, toetsen bij vocabulaire... ik vind het prachtig dat het gemaakt moet worden want ik eet ervan... maar of het ook echt nodig is? Een docent kan toch zelf ook een internet opdracht bedenken? Of een toetsje maken bij een lijst met woordjes? Je hoort mij niet klagen natuurlijk, maar heel goedkoop zal het op deze manier voor scholen niet uitpakken. Als ik het voor het zeggen had denk ik niet dat ik dat soort materiaal zomaar zou kopen.

Ik vind niet dat docenten dat zelf moeten doen, juist dat verwacht je bij een methode te krijgen. Maar wat bv weer wonderlijk is, is dat overal nieuwe zaken voor bedacht moeten worden. Terwijl dit juist zaken zijn die volgens mij zo mooi te automatiseren zijn, en daarna heel weinig aandacht en onderhoud behoeven - en dus erg gunstig voor de uitgevers.

Maar ja...

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 01:10

Shadow0 schreef:
Wat ik mij afvraag, en wat mij het meest dwarszit, is wat het voornaamste doel is van de uitgevers. Is dat het aanbieden van zo goed mogelijk lesmateriaal? Of is dat marktaandeel en winst? Die twee gaan soms samen, maar zeker niet altijd!

Ik denk dat het een combinatie moet zijn. Een uitgever die geen winst maakt is snel klaar, maar een uitgever die slecht materiaal maakt zou dat in principe ook zo moeten zijn. Deels zit er (in elk geval bij de uitgevers die ik ken) toch ook wel een deel idealisme achter. Zij houden van het onderwijs en vinden het belangrijk, vaak komen ze zelf ook uit het onderwijs en willen ze hun inzichten gebruiken om meer te doen dan lesgeven alleen. Degenen die ik ken zijn geen winstbeluste handelaren, maar wel mensen die gewoon genoeg winst moeten maken om lekker van te kunnen leven.

Citaat:
Ik vind niet dat docenten dat zelf moeten doen, juist dat verwacht je bij een methode te krijgen.

Ja, maar daar betaal je voor. Je krijgt niks gratis; als het maken van een TalenQuest 10 uur werk kost en de uitgever krijgt daarvoor een rekening van een freelancer voor 10 x 50 euro*, moet die vervolgens ook nogeens gaan nakijken, er plaatjes bij zoeken (en evt rechten daarvoor betalen), dan kun je natuurlijk niet verwachten dat die uitgever 10 TalenQuests bij één methode kan aanbieden zonder dat de methode daardoor in prijs stijgt. In al die dingen gaat werk zitten, dus al die dingen kosten geld. Je kunt niet verwachten dat je die er gratis bij krijgt als ze de uitgever duizenden euro's kosten; zo'n uitgever is ook geen liefdadigheidsinstantie. De methode wordt er áltijd duurder van, of zou in elk geval goedkoper kunnen als dit soort dingen er niet meer bij zaten. Zoiets gaat nooit voor niks, daarvoor is het gewoon te duur om te maken. Dat soort projecten zul je toch altijd terug zien in de rekening. Tis net als die bonuspunten bij de supermarkt, die worden ook gewoon meegenomen in het bepalen van de prijzen van producten. Knipoog

Ik zou werkelijk niet weten hoe je het maken van een WebQuest zou kunnen automatiseren. Elke WebQuest ziet er weer anders uit, afhankelijk van het onderwerp en de doelgroep. Er moeten dus niet alleen steeds nieuwe teksten bij geschreven worden, maar de verwijzingen binnen de pagina's moeten kloppen en er moet beeldmateriaal bij gezocht worden. Het lijkt mij niet mogelijk om dat automatisch te doen.

Het maken van vertaaloefeningetjes bij woordenlijsten misschien wel, maar dan ook alleen van die oefeningetjes van 'wat betekent dit woord?'. Alles wat ingewikkelder is (waar zinnen in voorkomen) is bijna al niet automatisch te doen en áls je het al automatiseert zul je nog mensen moeten betalen om het na te kijken en te corrigeren. Ik denk niet dat dat de investering waard is.

* 50 euro p/uur lijkt misschien beláchelijk veel, maar dit is een heel normaal bedrag in freelance-land. Ik ga hier niet neerzetten hoeveel ik zelf verdien, maar 50 euro is wel zo'n beetje wat een ervaren freelancer vaak vraagt. Dat moet ook wel, omdat hij zelf veel belasting moet betalen, geen vakantietoeslag krijgt, zelf geld opzij moet zetten voor zijn pensioen (of periodes van ziekte), etc.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 01:22

Nimue schreef:
Ik vind het eigenlijk wel normaal dat de ouders wat meebetalen aan de boeken van hun kinderen. Op onze school kreeg je ze net als bij Gerlienke ook uit een boekenfonds; daarvoor betaalde je dan een bedrag, en dan moest je ze aan het eind van het jaar weer inleveren. Doordat de boeken zo meerdere jaren gebruikt konden worden, was het natuurlijk veel goedkoper dan wanneer elke leerling zijn eigen boeken zou moeten aanschaffen.

Vind ik wel een goed systeem, beter dan de overheid alles laten betalen. Laat bijv de school/overheid 0-50% van de kosten dragen (afhankelijk van de prijs), en verdeel de overige 50-100% over de jaren die het boek gebruikt kan worden. Dat scheelt al heel veel. Of stel een maximumbedrag in dat ouders moeten meebetalen en laat de overheid de rest bijbetalen.

Het nu ineens helemaal 'gratis' maken vind ik te ver gaan. Dan moet het uit de belasting van alle Nederlanders komen, en ik vind niet dat ik zo'n groot deel mee hoef te betalen aan Pietje die nu op de middelbare school zit. Aan mijn schoolboeken werd tenslotte ook niet meebetaald. Dat vind ik ineens een te grote stap, maar er kan natuurlijk wel gekeken worden naar manieren om het allemaal wat goedkoper te maken.

Overigens leef ik momenteel van het meewerken aan een lesmethode, dus ik hoop wel dat ze in elk geval goed betaald blijven worden. Clown

Ik vind dat ze moeten kijken naar het inkomen van de ouders.
Hoe lager hun inkomen hoe lager de school en boekenkosten!
Ik weet hoe moeilijk mijn ouders het soms gehad hebben en hoe makelijk het soms bij andere ouders ging!

Ik heb trouwens ook op een school gezeten waar je aan het einde je boeken weer moest inleveren!
Dat was wel een goede methode.
En waren je boeken niet netjes meer moest je daarvoor betalen!

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:14

Daar komen ze nu mee. Huilen van het lachen
De kosten zijn zeker hoog van de middelbare schoolboeken zeker als meerdere kinderen hebt of als je in begin/midden van het jaar van school veranderd en de school niet dezelfde boeken heeft(dit was bij mij het geval).

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:17

gerlienke schreef:
op mijn middelbare school was het zo dat je de boeken te leen kreeg.
je moest ze aan het einde van het jaar inleveren en als ze netjes waren, kreeg je geld terug, als de boeken beschadigd waren moest je betalen.
misschien is dat een idee voor de overheid.

Hier bij mij op school moet je ze 'huren'. Je krijgt ze en betaalt er voor een jaar voor. Aan het eind van het jaar moet je ze weer inleveren en als er iets stuk aan is betaal je een boete.

Mijn moeder is er een voorstander voor zei ze laatst. Het zou voor haar nogal wat uitsparen. JaWe hebben het hier niet al te breed, ouders gescheiden, 3 kinderen waarvan 2 op middelbare enz. Knipoog

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:58

Mischien een ondzettend blonde vraag maar geld dit voor middelbaar onderwijs (MBO) of voor het voorgezet onderwijs(ook middelbaar)

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 19:07

Ik dacht alleen het voortgezet onderwijs

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:10

Oke.

Ik was in de war want hier in Twente of in elk geval om mij heen noem je MBO middelbaar. Tong uitsteken

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 00:42

Ja middelbaar beroepsonderwijs, maar dat is wat anders dan de middelbare school.