Shadow0 schreef:Handouts vind ik overigens weer helemaal niet handig. Veel gedoe, grote kans dat het niet aansluit bij andere leerjaren, geen nakijkmateriaal, toetsen, verrijking of herhaling, en dat is allemaal wel nodig bij een goede lesmethode, vooral als je met meerdere docenten hetzelfde vak geeft. Dan moet die samenhang er wel zijn.
Ja, da's waar. Dan zou je al aan een reader moeten, en dat is natuurlijk erg lastig te coördineren met een aantal docenten. Maar ik dacht meer aan het gebruiken van een tekstboek en daar af en toe een handout bij geven met oefeningen, ter vervanging van het werkboek. Dus niet alleen maar met handouts werken, maar er hier en daar één ter aanvulling geven. In het ideale geval natuurlijk gebundeld.
Citaat:
Wiskunde blijft wiskunde, en de Romeinse tijd verandert ook niet meer. Dat betekent niet dat we nu nog boeken uit 1950 zouden moeten gebruiken, maar de veranderingen hoeven niet te groot te zijn. En een wiskundemethode die nog altijd fouten in de opgaven / antwoorden heeft staan, dat is echt niet nodig.
Ik kan over wiskunde niet echt oordelen, maar ik weet wel dat er in het vak Engels regelmatig toch wel dingen veranderen. Literatuur eruit, literatuur erin, meer nadruk op spreken, toch maar weer meer nadruk op grammatica, veranderingen in de spelling, een verschuiving richting Amerikaans engels... noem maar op. De lesmethodes moeten daar natuurlijk wel in mee gaan, maar ik ben het met je eens dat dit niet direct hoeft te betekenen dat het hele pakket aangepast wordt. Er kan ook gewoon een herziene uitgave komen, ipv een heel nieuwe methode.
Citaat:
Mee eens, deels, maar ik vind het ook weer vreemd om te verwachten dat scholen naast hun toch al uitgebreide taken, ook nog eens moeten onderhandelen... Persoonlijk zou ik liever hebben dat de drukkers meer gepusht worden om hiermee aan de gang te gaan. Dat grijpt veel direkter in op het probleem
Als we dan toch meer geld in het onderwijs gaan steken, zou ik liever zien dat dat in een hogere beloning voor leerkrachten gestoken werd of in meer leerkrachten. Dan zou er ook weer wat 'mankracht' vrijkomen om te onderhandelen met de uitgever, of om wat minder materiaal aan te schaffen en daar als docent zelf wat actiever mee aan de slag te gaan (is voor de docenten tot op zekere hoogte ook leuk, omdat het meer vrijheid geeft).
Ik werk zelf mee aan een lesmethode Engels, en als ik zie hoeveel werk daar in gaat zitten snap ik ook wel dat een uitgever wat wil hebben voor die boeken. Zeker als een school ze maar eens in de vijf jaar afneemt, zo'n bedrijf moet ook winst maken wil het kunnen blijven voortbestaan. Uitgevers kunnen dus niet érg goedkoop gaan zitten (dat gaat weer ten koste van het materiaal), maar ik denk wel dat scholen zelf bewust hiermee om kunnen gaan. Volgens mij is er meer mogelijk dan nu gebeurd. Natuurlijk moet je daarin ook weer niet doorschieten en uitgevers ook weer niet tot de bedelstaf brengen doordat je geen cent wilt geven (dat is op termijn ook bepaald geen goed idee, en niet alleen voor de uitgevers
). Maar er zou misschien wel zuiniger ingekocht kunnen worden.
Dingen als TalenQuests, WebQuests, toetsen bij vocabulaire... ik vind het prachtig dat het gemaakt moet worden want ik eet ervan... maar of het ook echt nodig is? Een docent kan toch zelf ook een internet opdracht bedenken? Of een toetsje maken bij een lijst met woordjes? Je hoort mij niet klagen natuurlijk, maar heel goedkoop zal het op deze manier voor scholen niet uitpakken. Als ik het voor het zeggen had denk ik niet dat ik dat soort materiaal zomaar zou kopen.