Stelling: Hitlergroet VS hoofddoekje..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

roest

Re: Stelling: Hitlergroet VS hoofddoekje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:45

marije86 schreef:
@roest...ik snap wel wat je bedoeld..alleen ik denk niet dat je dat kan vergelijken met elkaar eigenlijk.
Daar zijn er teveel verschillen voor vind ik

Is dat niet precies wat de bedoeling is van dit topic?[/quote]

haha juist Knipoog
die vergelijking gaat dus gewoon niet omdat het twee hele andere dingen zijn[/quote]

Neemt niet weg, degene die dit topic geopend heeft zorgt wel voor een goeie discussie Haha!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:48

Waarom moeten die mensen aanpassen kwa kleding? wil je ze kledingvoorschriften gaan opleggen? Goh nu gaat ineens de vergelijking hitler wel op he.[/quote]

Als ik me in kleding niet voldoende aanpas in hun land vraag ik om problemen (en ik ben er lastig gevallen, al was het in een gewone broek).
Maw, zij leggen ook kledingvoorschriften op.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:50

het is toch ook heel normaal dat je als je in een ander land komt je aanpast aan de cultuur etc..
Net zoals ik vind dat da ook in nl moet gebeuren..helaas gebeurt dat niet altijd

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:52

[/quote]
We hebben het hier niet over de periode '40 - '45 maar over mensen die deze groet nu gebruiken lijkt me?
De mensen die nu groeten met een hitlergroet zijn compleet van het padje af.
nogmaals: ik heb het hier niet over de periode 40-45.[/quote]

Ja, sorry Bloos dat is me lichtelijk voorbijgegaan, ik vindt de geschiedenis ervan gewoon erg boeiend. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:52

Wat normaal is, maar wat mij opvalt dat erin turkijen heel negatief word gepraat over de personen die hier zitten.
En de mentaliteit is er ook heel anders Lachen

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:57

katiavl schreef:
Wat normaal is, maar wat mij opvalt dat erin turkijen heel negatief word gepraat over de personen die hier zitten.
En de mentaliteit is er ook heel anders Lachen

Ze zijn idd niet echt te spreken over de turken hier.
Ik had in Turkije een gesprek met een Turk en die zei: "de commerciëlen gaan naar NL en vragen daar een uitkering aan, zo onderhouden ze de familie hier, zijn ze niet slim?" Dat vond ik wel weer erg typerend voor NL. met z'n geweldige beleid Haha!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 02:02

roest schreef:
Als ik me in kleding niet voldoende aanpas in hun land vraag ik om problemen (en ik ben er lastig gevallen, al was het in een gewone broek).
Maw, zij leggen ook kledingvoorschriften op.

ik ben ook in turkije op vakantie geweest en elke dag in een korte rok gelopen en nergens geen problemen mee gehad......
stel dat het in bepaalde ruimtes verboden was dan had ik mij aangepast aan het land waar ik op dat moment ben...
maar idd de turken uit turkije zijn totaal anders dan de turken in nederland,waar ik was liepen alle turkse vrouwen gewoon zonder hoofddoek en rookte en drinkte....
alleen in de bergen waren de ouderwetse turken...

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:05

Marjo_x schreef:
nee..een Hitler groet heeft Hitler bedacht en die heeft veel dingen verkeerd gedaan ..
Een hoofddoekje dragen staat in de koran, geschreven door een profeet, en niet door een of andere idioot met een rassenprobleem

hier ben ik het mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:08

Ik vind dat je dat niet kunt vergelijken. Hitler heeft vreselijke dingen gedaan. Een hoofddoekje is een totaal ander verhaal.. Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 12:43

Mijn stelling komt van het volgende af: Ik las in de krant dat een jongen/man een hitler groet heeft uit gebracht. Toen dacht ik bij mezelf dat hij dat mischien ook wel deed uit geloofsovertuiging. Dat hij bv wilde dat alle niet nederlandse mensen het land uit gaan enzv. Dat is iig uit mijn ogen ook een geloofs overtuiging want er is een groep dat er in geloofd. En toevallig is daar dan hitler aan gebonden met de " hitler" groet maar ze hadden bv ook een soort dansje kunnen doen om te laten weten dat ze er in geloven. Deze jongen/man die werd voor geleid aan de rechter (of zo iets) eingelijk terwijl hij in mijn ogen zijn geloof liet zien.

Waarom worden dan de mensen met een hoofddoekje niet voorgeleid. (ik ben overgens absoluut niet rasictisch) die laten zo ook hun geloof zien...

Ok hij kan er andere mensen terug mee naar het verleden kijken. maar ik heb geleerd dat je dat juist niet moet doen. want je kan er toch niks aan veranderen. En steeds terug vallen op dingen die zijn gebeurd is ook weer koeien uit de sloot halen. (is dan wel niet iets kleins) Maar waarom zou je daar nu in 2007 nog iemand voor laten berechten.

het gaat er dus niet om dat hitler vreselijke dingen heeft gedaan, maar dat die jongen de hitler groet misschien wel uit geloofsovertuiging heeft gebracht, en er nu voor berecht word.

Daar komt dus mijn stelling vandaan...

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:46

roest schreef:
Hier moet ik toch even over nadenken.
Hitler verzon die dingen (vrijwel) niet zelf, daar had hij zijn mannetjes voor (zijn moeder was joods, of half joods, dat weet ik niet meer zeker).
Wie heeft er meer schade aangericht? Praat je dat over doden of onderdrukten? Door de geschiedenis heen zou het mij niets verbazen als dat 50=50 is. (Hitler een paar jaar, geloof een paar eeuwen).
In beide gevallen is de bevolking goed op te jutten, ontstaan uit armoede en/of door geloof.
Ik weet het nog niet, ik ga dit volgen. Knipoog
@ marije86: niet iedereen draagt een hoofddoek uit vrije keuze.

Mee eens Knipoog

Alhoewel het wel een zware stelling is. Denk dat het per persoon verschilt.
En die mensen die hoofddoekjes dragen en met die koran bezig zijn, ( sommige ) die blazen zichzelf en vele andere op in bussen, vind ik nou ook niet echt zo'n succes...

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:27

pubelia schreef:
Mijn stelling komt van het volgende af: Ik las in de krant dat een jongen/man een hitler groet heeft uit gebracht. Toen dacht ik bij mezelf dat hij dat mischien ook wel deed uit geloofsovertuiging. Dat hij bv wilde dat alle niet nederlandse mensen het land uit gaan enzv. Dat is iig uit mijn ogen ook een geloofs overtuiging want er is een groep dat er in geloofd. En toevallig is daar dan hitler aan gebonden met de " hitler" groet maar ze hadden bv ook een soort dansje kunnen doen om te laten weten dat ze er in geloven. Deze jongen/man die werd voor geleid aan de rechter (of zo iets) eingelijk terwijl hij in mijn ogen zijn geloof liet zien.

Waarom worden dan de mensen met een hoofddoekje niet voorgeleid. (ik ben overgens absoluut niet rasictisch) die laten zo ook hun geloof zien...

Ok hij kan er andere mensen terug mee naar het verleden kijken. maar ik heb geleerd dat je dat juist niet moet doen. want je kan er toch niks aan veranderen. En steeds terug vallen op dingen die zijn gebeurd is ook weer koeien uit de sloot halen. (is dan wel niet iets kleins) Maar waarom zou je daar nu in 2007 nog iemand voor laten berechten.

het gaat er dus niet om dat hitler vreselijke dingen heeft gedaan, maar dat die jongen de hitler groet misschien wel uit geloofsovertuiging heeft gebracht, en er nu voor berecht word.

Daar komt dus mijn stelling vandaan...

dan zou je in principe alle mensen die hun geloofsovertuiging laten zien moeten laten berechten.. en staat dus vrijwel de hele wereld terecht, inclusief mijzelf want ik draag een kruisje om mijn nek en laat dus mijn geloofsovertuiging zien Rolleyes

lees de grondwet eens, daarin staat dat je in nederland recht hebt om je geloof te uiten, maar in artikel 1 staat dat je niemand mag discrimineren op huidskleur etc. maar ook op geloofsovertuiging.

iemand die een hitlergroet doet discrimineert wel degelijk, namelijk de joden op hun geloofsovertuiging. maar iemand die een hoofddoek draagt, wie discrimineert zij?
daarnaast vind ik dat 'hítler' geen geloof is, volgens welk boek leven zij dan? Mein kampf? laat me niet lachen..

iemand die tegenwoordig nog een hitlergroet uitvoert is in mijn ogen heeeeeel dom en moet zich nog maar eens afvragen waarom hij dat eigenlijk doet, of beter, moet zich eens laten nakijken door een psychiater..

vind dit een achterlijke stelling, maar wel een interessante discussie

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:27

pubelia schreef:
Mijn stelling is: Een hitler groet brengen is het zelfde als een hoofd doekje dragen.
Het gaat allebei uit van een geloofsovertuiging en dus mag het...?

ps. respecteer elkaars mening hierin.
en ik wil geen discriminatie opmerkingen...

Wat een Vreselijk slechte stelling zeg!! Dat is toch een vergelijking van niks.

WAAR HAAL JE HET VANDAAN DAT DE HITLER GROET VANUIT GELOOFSOVERTUIGING IS??? Krijgen jullie dan geen geschiedenis meer op school?

Deze facist, racist, anitsemist en nationalist deed dat niet uit geloofsovertuiging!!!? Waar staat geschreven dat joden, zigeuners, gehandicapten en homo's etc geen recht hebben om te leven??

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:31

Marjo_x schreef:
nee..een Hitler groet heeft Hitler bedacht en die heeft veel dingen verkeerd gedaan ..
Een hoofddoekje dragen staat in de koran, geschreven door een profeet, en niet door een of andere idioot met een rassenprobleem

wie zegd dat die profeet niet een of andere idioot was die een probleem had met vrouwen . (ik was er niet bij een paar eeuw geleden)

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:34

karin1985 schreef:
Marjo_x schreef:

wie zegd dat die profeet niet een of andere idioot was die een probleem had met vrouwen . (ik was er niet bij een paar eeuw geleden)

De gedachte achter de hoofddoek is heel wat vredelievender...... wellicht nu wat achterhaald. Maar eeuwen geleden... werden vrouwen geroofd op de dorre vlakten in het midden-oosten en vaders beschermde hun dochters en vrouwen door dat ze met een hoofddoek liepen, zodat rovers niet konden zien hoe de vrouwen eruit zagen.

De gedachte erachter is in ieder geval niet het uitmoorden van anders denkenden.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:38

ik heb toevallig een turkse collega op kantoor (mannelijk)
en hij zecht dat er in turkije bijna geen vrouwen meer rondlopen met een hoofdoek dat de cultuur erg veranderd is hij zegt dat hij meer hoofdoeken in nederland ziet als in turkije

vond het mischien wel interesant om het hier te plaatsen

groetjes maud en uli

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:47

ulinoco_maud schreef:
en hij zecht dat er in turkije bijna geen vrouwen meer rondlopen met een hoofdoek dat de cultuur erg veranderd is hij zegt dat hij meer hoofdoeken in nederland ziet als in turkije

groetjes maud en uli

Heb ik ook al veel gehoord, als je op de nederland kijkt naar de machtige vrouwen docu.
Daar hebben ze helemaal geen hoofdoek op netjes in mantelpak baas over de man

Just the way i like it

En alsk dan hier zie njah zucht

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:48

ulinoco_maud schreef:

groetjes maud en uli

dat is helemaal waar, in de koran staat nergens dat een hoofddoek verplicht is..

het hangt meer af van de cultuur en het land. in jordanie bijv. moet elke vrouw een hoofddoek dragen, maakt niet uit of zij een moslima of christen is..
en dan bosnie bijv. draagt bijna niemand een hoofddoek, terwijl zij toch echt wel moslima zijn Knipoog

Edding3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:50

volgens mij is dat ook slechts in europees turkije.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:00

poeh dat gaat erg ver. Ik zie t iets anders. Bijv op t werk mag je geen baseballcap dragen en dus ook geen hoofddoekje(geloofsovertuiging of niet)Er schijnt dus ook nergens te staan dat ze een hoofdoekje MOETEN dragen maar dat dat eigen keus is. Over de stelling wil ik verder geen uitspraken doen. Hitlergroet gaat mij erg ver. Hoofddoek moet men zelf weten mits er geen hoofddeksel gedragen mag worden dan ook geen hoofddoek.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:41

Edding3000 schreef:
volgens mij is dat ook slechts in europees turkije.

niet alleen daar Knipoog
In steeds meer landen hebben vrouwen de eigen keuze om wel of geen hoofddoek te dragen.
En das dus weer heel anders als hitler...die dwong het af en als je niet reageerde kon je aan het gas

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:51

Een hitler groet vergelijken met het dragen van een hoofddoekje is appels met peren vergelijken- de een komt voort uit een politieke overtuiging en de ander vanuit een geloofsovertuiging...

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:59

foutje
Laatst bijgewerkt door mobick op 02-03-07 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:01

Whiz schreef:
pubelia schreef:
Mijn stelling is: Een hitler groet brengen is het zelfde als een hoofd doekje dragen.
Het gaat allebei uit van een geloofsovertuiging en dus mag het...?

ps. respecteer elkaars mening hierin.
en ik wil geen discriminatie opmerkingen...

Wat een Vreselijk slechte stelling zeg!! Dat is toch een vergelijking van niks.

WAAR HAAL JE HET VANDAAN DAT DE HITLER GROET VANUIT GELOOFSOVERTUIGING IS??? Krijgen jullie dan geen geschiedenis meer op school?

Deze facist, racist, anitsemist en nationalist deed dat niet uit geloofsovertuiging!!!? Waar staat geschreven dat joden, zigeuners, gehandicapten en homo's etc geen recht hebben om te leven??

ik dacht al "waar blijft deze opmerking". Mag ik er ook nog even aan toevoegen dat er nergens in de koran staat dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen?

Ik vind het een hele rare stelling. En het brengen van een hitlergroet mag voor mij afgestrafd worden met het afhakken van de arm, het dragen van een hoofddoek is voor mij het zelfde als het dragen van een keppel (wat overigens wel in de tora beschreven staat) of pet of pruik of etc. Dus niets om een discussie over te voeren.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:17

Ik vind dit twee verschillende dingen.

Ik zie ook niet in waarom mensen zich hier zouden moeten aanpassen! Dat doen Nederlanders die in Canada of Australie zijn gaan wonen ook niet hoor!
Zo lang ze zich verstaanbaar kunnen maken, ons kunnen verstaan en in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien doordat ze een normale baan hebben, vind ik het prima.

Het brengen van de Hitlergroet is een teken van domheid!!!! Een uiting van haat. Het heeft niets te maken met een geloof.