Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Re: Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:41

Je wilt niet weten hoeveel proeven er gedaan worden, wat voor, en hoeveel er nog tig keer herhaald worden (want 1x een proef doen is echt nog niet afdoende voor een onderzoek...). Ook de reden waarom een onderzoek gedaan wordt, kan zeker discussie oproepen. Voor een medicijn tegen een ernstige ziekte vinden wij 'leken' sneller goed dan een dergelijk onderzoek zoals hier beschreven, hoewel ook dit misschien goede redenen heeft... (ik ken ze niet laat dat duidelijk zijn !!!). Ik heb niet de hoefslag, ben benieuwd naar het volledige artikel of de volledige achtergrond. En: wetenschappers staven graag informatie met onderzoeken, op zich niks mis mee, maar wel als het dieren aangaat... Het blijft een lastige en omstreden materie.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:41

Elessar schreef:
_Veronique_ schreef:
Ik zou die mensen die deze proeven op zo'n manier uitvoeren hetzelfde aan willen doen. Huppa ook aan een ketting en ook maar lekker onder stroom zetten, maar dan wel iets meer volt..

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat dé oplossing is. Uiteindelijk bereik je daar ook niets mee.
Eerst maar eens mailen om te vragen wat het nut is geweest van dit afschuwelijk onderzoek.

Ik denk nou niet dat 1 mailtje wel zou kunnen helpen, misschien wel als er veeeeeeeeeeeel meer emails binnen zouden komen van meerdere mensen.

Maar zo'n verhaal, wordt er gewoon boos over. Als het kon, zou ik datzelfde echt bij die mensen terug willen doen. Ik zie het nut van zo'n 'onderzoek' niet in, waarom onschuldige dieren gebruiken? Gebruik dan lekker jezelf voor zoiets achterlijks!

Sorry maar dat is mijn mening

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:42

jeetje!
Bloos!
zoiets kun je ook heel anders testen zeg!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:44

walgelijk, als ik dit soort mensen voor mn auto zou hebben zou ik gas geven. blegh!

Aradis

Re: Artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:45

Crista schreef:
ik dacht dat dierproeven die niet noodzakelijk waren, dus zoals deze niet mee rmochten? of is dit een oud onderzoek??

echt hoor, sommige mensen hebben echt een steekje los, die arme honden....

Daar schijn je speciaal aanvraag voor te doen en dan moet je aan kunnen tonen dat je iets onderzoekt wat verhelderend kan zijn en wat nog niet eerder is gedaan .. Geld alleen voor dieren met een innerlijk skelet..
gepantserde dieren (zoals pissebedden) mag je gwn zonder aan vraag en zo onderzoeken naar doen
*ooit ergens gelezen*

Ik vind het echt belachelijk dat ze zoiets doen!
Ik hoop dat die kerel/vrouw die het bedacht heeft over dat hek gestruikeld is met dr bek op de grond en dat dat lichtje dan ook eem ging branden!
Kan hier echt boos om worden!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:47

Ik snap je mening héél goed _Veronique_ Knipoog
Zelf denk ik er namelijk precies hetzelfde over. Ik gun het die mensen ook om zelf eens een flinke schok te krijgen terwijl ze vastgebonden zitten, maar uiteindelijk verandert de situatie daar niet van. Ja, misschien hebben ze dan enig idee wat die dieren doormaken. Met enigzins normaal verstand weet je ook wel wat dat dier moet doormaken voor zo'n belachelijk onderzoek.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 17:33

Ik trouwens nu ook bezig een mail op te stellen naar De Hoefslag zelf. Vind het erg matig dat ze zo'n onderzoek in hun tijdschrift zetten, alsof het volkomen normaal én nuttig is geweest.. Misselijk

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:48

krijg hier dus spontane brok van in mijn keel,voel heel veel woede,hier moeten we iets tegen doen eigenlijk he,zou ook zeker gas geven als er zo een voor mijn voeten loop,ben echt woedend IK BEN TEGEN PROEVEN MET PROEFDIEREN en jullie

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:55

Faux schreef:
Als we dat nou eens allemaal deden ? Lachen

Ik wil best meehelpen, gráág zelfs.. maar uhm, die mail moet in het Engels?

En verder: Wat een ziekheid toch weer zeg... Misselijk

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 17:56

solina schreef:
krijg hier dus spontane brok van in mijn keel,voel heel veel woede,hier moeten we iets tegen doen eigenlijk he,zou ook zeker gas geven als er zo een voor mijn voeten loop,ben echt woedend IK BEN TEGEN PROEVEN MET PROEFDIEREN en jullie

Lijkt mij een retorische vraag. Knipoog

@ Ymke; als je hem naar dr. Seligman zend, ja. Ik ben er nu een aan het opstellen naar de Hoefslag, zal hem zo hier plaatsen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:56

verschrikkelijk echt waar. Ik hoop dat ze deze onderzoekers flink aan kunnen pakken...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:57

Faux schreef:
( Heb niet het hele artikel neergezet, alleen het onderzoek waar ik het niet mee eens ben. )

Dat is niet handig natuurlijk...
Hoe kun je nou ergens een mening over vormen als je de hele achtergrond niet kent? Ik ben wel geinteresseerd in het hele artikel voordat ik er iets over zeg Lachen

Even een kleine kanttekening: Hoeveel van jullie hebben er een paard met een groot respect voor een tikkend schrikdraad-apparaat?

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:58

Lekker ziek zoiets, met dieren die niks terug kunnen doen Boos!

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:58

Ook ik las het artikel van de week, ik kan niet begrijpen dat erover wordt geschreven alsof het volkomen normaal is

Vreselijk..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:59

Ik zit het te lezen en vind het echt heel zielig voor die beestjes.
Maar hoe ik het opvat is niet dat dit een dierproef betreft voor menselijke doeleinden, maar het 'bewijs' dat dieren niet alleen op instinct reageren maar ook daadwerkelijk na kunnen denken over de gevolgen van hun gedrag.

Er zijn nog steeds hordes mensen, bevolkingsgroepen, die menen dat een dier minder is, dat een dier geen ziel heeft, dat een dier geen rechten heeft, dat een dier geen karakter of gevoel heeft enz.

Door dit soort wetenschappelijke bewijzen dat dieren wel degelijk kunnen leren en anticiperen, zouden ze hopelijk de weg vrij kunnen maken om de mensen die dit niet geloven wel te overtuigen zodat misschien dierenmishandeling niet meer zowereldwijd voor gaat komen.

Het is zielig voor deze 3 hondjes dat zij dan gebruikt zijn hiervoor, maar ik vind het erger dat er miljoenen dieren in deze wereld mishandeld worden omdat wij mensen menen dat wij dat recht hebben.

Dat ze schokken hebben gebruikt ipv eten, kan ik ook wel een beetje begrijpen, want het is misschien al gauw een reactie an: ja duuh, voor eten doen dieren alles, dat is de natuur, om eten te zoeken. Een schok is niet perse iets wat ze in natuurlijke omstandigheden zouden moeten vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:00

Walgelijk. Als je dan perse geen voer wilt gebruiken kun je ook andere dingen gebruiken die ze niet prettig vinden, maar die in ieder geval niet pijnlijk en/of schadelijk zijn.

Maarja.. Dat zijn mensen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:01

Nicolletje schreef:
I
Het is zielig voor deze 3 hondjes dat zij dan gebruikt zijn hiervoor, maar ik vind het erger dat er miljoenen dieren in deze wereld mishandeld worden omdat wij mensen menen dat wij dat recht hebben.

Toevoeging: en om het op deze manier te doen,is ook weer een bewijs dat wij mensen menen dat we dat mogen.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:03

als je het nou toch zonodig moet weten.. dan probeer je t togh gewoon lekker op jezelf uit kom op zeg Verdrietig laat er niet zo'n onschuldig beestje voor lijden Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:03

Belachelijk dit!
Want het stomme is, dat wetenschappers wat hier is onderzocht al tientallen jaren weten!!!

Ik kreeg de uitslagen van dit soort onderzoeken 5 jaar geleden op de HAS al te zien, dus dit is echt onnodig dierenleed, bah.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:04

Hoeveel jaren van nutteloze onderzoeken zijn er nog nodig voordat met gewoon de simpele conclusie trekt dat dieren te conditioneren zijn, zelfs op deze idiote dingen?!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:05

Ugh, wat weer een vervelend bericht over dierproeven. Als ik ergens op tegen ben is dát het wel ! I just don't get waarom je dieren gaat gebruiken voor zoiets. Damn ! Ook met proefdieren waar make-up etc. op word getest heb ik zóó te doen. Zieltjes. Heb een klasgenootje die, net als mij, hier hetzelfde over denkt [ Net als met de klimaatverandering]. We vinden het beide zo erg dat we mensen willen confronteren hiermee. Zij heeft bijvoorbeeld over de klimaatverandering een stuk geschreven en daarmee wil ze proberen er een collum van te maken.

Tegen dit soort dingen moet in elk geval gestreden ! Vind het té gek voor woorden dat hier onschuldig én speciaal gefokte dieren voor gebruikt worden !

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:05

jemig dit weten ze van te voren toch ook wel :S jeetjes hou dom is de mens tegenwoorig wel niet Gaaaap

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:06

Het is toch wel duidelijk dat je een dier wat kunt aanleren? Als je zit zegt en de hond met zn kont op de grond zet en hem iets lekkers geeft. En als de hond het na een paar keer door heb, dan hoef je toch niet van die onzinnige en pijnlijke testen te doen?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:06

Hoe verzinnen ze het ! ..

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:09

Er moet inderdaad tegen worden gestreden.
Daarom hebben Faux en ik intussen een e-mail opgezet naar de redactie van de Hoefslag.

Mijn mail (bruikbare tips/opmerking zijn zéér welkom):

Citaat:
23 februari 2007

Betreft: Artikel in de Hoefslag 22 februari 2007

Geachte heer/mevrouw,

In uw uitgave van 22 februari 2007, heb ik het artikel gelezen over aangeleerde hulpeloosheid. Ik was zeer verbaasd toen ik dit artikel aantrof in uw magazine.
U publiceert een diervriendelijk blad met artikelen over omgaan en benaderen van dieren.
Naar mijn mening past dit artikel niet in uw magazine. Ik heb verbazing het artikel helemaal doorgelezen en kwam tot de conclusie om u een e-mail te schrijven.
Ik vind het namelijk afschuwelijk hoe er met deze honden wordt omgegaan.
De manier waarop dr. Martin Seligman van de universiteit van Pennsylvania dit onderzoek heeft uitgevoerd vind ik ronduit schandalig. Ik vraag mij af in hoeverre jullie achter dit onderzoek staan als magazine/redactie. Ook ben ik zeer benieuwd wat Debbie Rijnders, als gedragstherapeute, van desbetreffend artikel vindt.

Ik hoop spoedig iets van u te vernemen.

Met vriendelijke groet,

Julia d’Ailly