8ste slachtoffer anorexia in de modewereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: 8ste slachtoffer anorexia in de modewereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 02:59

tita schreef:
Ze doen het zichzelf aan hoor, je kun ze toch niet van gedachten veranderen.

Nee, ze doen het zichzelf niet aan.
Het gaat gewoon zover dat ze niet meer kunnen stoppen, anarexia is een ziekte en geen keuze!
Het lijkt voor omstanders simpel, het geneesmiddel eten.. je kan gewoon goed gaan eten en je word weer beter denkt een buitenstaander!
Maar zo werkt dat dus niet
Je maag is kleiner geworden, je kan eten moeilijk binnen houden, bent snel misselijk na een klein beetje eten, je hoofd speelt rare spelletjes met je!
Je hebt een heel ander beeld van je zelf.
Ik zie 40 kilo op een meisje van 172 lelijk... Maar dat meisje ziet zichzelf nog als dik.
Als ze in de spiegel kijkt ziet ze een dik meisje, terwijl ze eigenlijk broodmager is!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:14

tita schreef:
Ze doen het zichzelf aan hoor, je kun ze toch niet van gedachten veranderen.

Anorexia is een ziekte, die je jezelf niet aandoet. Stom vooroordeel. Je kunt mensen wel degelijk helpen er vanaf te komen. Maar dat lukt helaas niet altijd. Ik ben een ervaringsdeskundige, dus ik weet waar ik het over heb. Gelukkig ben ik er vanaf sinds een paar jaar, maar dat is niet bepaald een makkelijke strijd geweest. Verre van....

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 22:07

Anorexia is een psychische ziekte. Onzin om te zeggen dat ze het zichzelf aandoen. Denk dat heel wat mensen die het hebben het liever niet hebben.

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 23:13

tja... wat kan je erover zeggen... ik kom de hongerwinter wel door....

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:28

Lijkt me idd een goed initiatief om 'te' magere modellen te weren!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:37

Welshcobfan schreef:
Soms is anorexia een statussymbool, dan willen ze niet eens stoppen. Hoe dunner, hoe meer aanzien (vaak van andere anorexiapersonen). Vooral in de modewereld werd anorexia als het ware verheven. Nu merken ze de after-effect. Zonde...

Idd, dat zijn de zogenaamde pro-ana's (pro anorexia). Die mensen/kinderen zijn echt doorgeslagen, echt eng gewoon.
In sommige gevallen zouden de ouders mss ook eens wat beter kunnen opletten.

Eindelijk gaan ze er in de modewereld eens wat beter op letten, goede zaak.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:47

Die pro-ana's sporen elkaar toch ook via het internet aan om nog meer af te vallen?

Ze blijven elkaar steunen om gewicht te verliezen, zelfs als ze vel over been zijn.

Roxy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:11

Ik vind het goed dat ze te dunne mensen willen weigeren. Maar doordat ze anorexia had, kan je dan zo in een keer overlijden... Lijkt me ook vreselijk voor die ouders Huilen

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:39

Een kind met anorexia lijkt me verschrikkelijk.

Je ziet je kind zowel lichamelijk als emotioneel onder je vingers vandaan glippen.
Liegen over eten, of liever het niet eten.
Wantrouwen, je kind is niet meer zoals het was, je raakt het kwijt en dan praat ik nog geeneens over de lichamelijke aftakeling.

En dat allemaal vanwege een dwaas 'schoonheids' ideaal, wat helaas in stand wordt gehouden in de commercie.
Laten er asjeblieft snel officiele wetten voor komen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:55

Nogmaals, Stennisje, niet iedereen of ieder kind heeft anorexia vanwege een 'dwaas' schoonheidsideaal. Er liggen vaak heel wat diepere oorzaken in verborgen en het is een afschuwelijke ziekte.
'

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:00

Nadya schreef:
Nogmaals, Stennisje, niet iedereen of ieder kind heeft anorexia vanwege een 'dwaas' schoonheidsideaal. Er liggen vaak heel wat diepere oorzaken in verborgen en het is een afschuwelijke ziekte.
'

Inderdaad Ja Er zijn vaak veel dieper liggende oorzaken aan de orde. Soms is een eetstoornis al jaren van te voren 'in ontwikkeling'.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:31

Er was pas op Vitaya een uitzending over de modewereld en de rol van anorexia. Daarin werd ook gezegd dat ze twijfelden aan het nut van die ondergrens omdat tijdens de shows waar dat gehanteerd wordt, de meisjes zich voor ze op de weegschaal gaan volzuipen met liters water zodat ze net binnen de marge vallen, daarna gaan plassen en weer ondergewicht hebben.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:33

Ja, daar heb ik vaker van gehoord ja Ja Dan zou de ondergrens gewoon wat naar boven moeten Lachen Is het echt kilo's dan wat je zwaarder wordt van water?

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:57

Anorexia zit ind. veel dieper dan alleen een schoonheidsideaal. Ik heb het van heel dichtbij meegemaakt en het is echt een verschrikkelijke ziekte! Anorexia is ind. echt een ziekte dat in principe iedereen kan overkomen, je doet het jezelf niet aan.... Het overkomt je!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:29

Liedje schreef:
Ja, daar heb ik vaker van gehoord ja Ja Dan zou de ondergrens gewoon wat naar boven moeten Lachen Is het echt kilo's dan wat je zwaarder wordt van water?

Toen ik anorexia/boulimia had en in een kliniek zat, werden we wekelijks gewogen en ja, met water kon je het gewicht wel iets hoger krijgen. Knipoog
Gelukkig ben ik er helemaal vanaf, want het is echt hel om in die ellende te zitten.

Roxy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:59

Inderdaad gelukkig ben jij ervan af Knipoog Maar gebeurd dan in die klinieken dan vaak dat ze veel water gaan drinken voor het wegen ?? Volgens mij valt daar niet zoveel aan te doen ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:18

Roxy13 schreef:
Inderdaad gelukkig ben jij ervan af Knipoog Maar gebeurd dan in die klinieken dan vaak dat ze veel water gaan drinken voor het wegen ?? Volgens mij valt daar niet zoveel aan te doen ?

Nou ja, bij ons destijds moest je toch om de beurt dat kamertje in om je bij de verpleegster te laten wegen en dan kun je natuurlijk altijd even naar het toilet gaan om veel water te drinken van tevoren. Ja, bij ons gebeurde dat, maar goed, die artsen e.d. zijn niet achterlijk natuurlijk. En echt kilo's kom je er niet van aan en als je daarna weer in een therapiegroep zit en iedereen moet continu naar de wc, dan wisten ze ook heus wel hoe laat het was. Haha!

Roxy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:08

Haha inderdaad dat is waar Haha!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:43

@Nadya: Ten eerste, super dat je het hebt weten te overwinnen.

Ik begrijp dat het een ziekte is, maar had jij echt het gevoel dat je te dik was?
En zo ja, wat gaf jou dat gevoel en hoe wilde je dan worden?

Ik probeer te begrijpen hoe het in elkaar steekt en besef dat er natuurlijk wat meer aan te pas komt dan een 'schoonheidsideaal'.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:09

Het is moeilijk te begrijpen idd. Maar dat heb ik met meer ziektes, zoals automulatie (weet eig. niet hoe je het precies schrijft, ik bedoel iig in jezelf snijden).

Stennisje schreef:
Die pro-ana's sporen elkaar toch ook via het internet aan om nog meer af te vallen?

Ze blijven elkaar steunen om gewicht te verliezen, zelfs als ze vel over been zijn.

Ja klopt, met 'thinspiration' foto's enzo. Echt ernstig en eng, ik krijg honger als ik dat soort sites en fora's zie.
Had er ooit beetje research naar gedaan.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:45

Wat sommige mensen zeggen dat het hun eigen schuld is is echt onzin, je kan er zelf weinig aan doen als je het eenmaal hebt.
Ik vind het opzich wel dat ze soms hele magere modelen weigeren

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:16

Stennisje schreef:
@Nadya: Ten eerste, super dat je het hebt weten te overwinnen.

Ik begrijp dat het een ziekte is, maar had jij echt het gevoel dat je te dik was?
En zo ja, wat gaf jou dat gevoel en hoe wilde je dan worden?

Ik probeer te begrijpen hoe het in elkaar steekt en besef dat er natuurlijk wat meer aan te pas komt dan een 'schoonheidsideaal'.

Stennisje; allereerst, dank je voor je compliment. Ik ben ook dolgelukkig dat ik het niet meer heb!!!

Ik was helemaal niet zo zeer bezig met dat ik te dik was. Ik hield niet meer van mezelf door dingen die ik heb meegemaakt en ik 'verdoofde' mijn emoties/gevoelens door uit te hongeren. Wil ik je best wat over vertellen, maar liever via PB (ik PB je morgen dan, ok?). Het is een zeer gecompliceerde ziekte en in die tijd had je ook nog helemaal geen internet om elkaar op te stoken e.d. Ik verborg juist wat ik had, heb het 15 jaar gehad, waarvan ik het 5 jaar verborgen heb gehouden en in die andere 10 jaar heb ik alles gedaan en geprobeerd om er vanaf te komen. Dat was een hele strijd en daarom word ik nogal woest als mensen er zo'n kortzichtige mening op na houden, dat mensen het zichzelf aandoen. Het gaat heel wat dieper dan dat, ook bij die modellen, hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:17

Niezzz schreef:
Wat sommige mensen zeggen dat het hun eigen schuld is is echt onzin, je kan er zelf weinig aan doen als je het eenmaal hebt.
Ik vind het opzich wel dat ze soms hele magere modelen weigeren

En ik vind ook dat ze te magere modellen moeten weigeren, hoor. Absoluut. Ja

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:25

Ik geloof niet dat het iets is wat je jezelf aan doet, ik hoor ook wel eens dat het een vorm van zelfcontrole is.
Het nodig hebben ergens controle over te hebben.

Je mag me zeker PB-en.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:35

Stennisje schreef:
Ik geloof niet dat het iets is wat je jezelf aan doet, ik hoor ook wel eens dat het een vorm van zelfcontrole is.
Het nodig hebben ergens controle over te hebben.

Je mag me zeker PB-en.

Doe ik, hoor, ik denk pas overmorgen (ben morgen vrijwel de hele dag weg). Tot dan!! Doei!