Docent schopt leerling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8Eveline

Re: Docent schopt leerling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:27

Haha! En toen stond je school opeens in de krant Clown
De siteautie schijnt als volgt te zijn gebeurd;
Citaat:
Het ging om een Liga Koekje. De jongen die is geschopt gooide een stukje koek naar iemand anders, die wou vervolgens teruggooien en toen is die jongen achter het bureau van de leraar gedoken, en hij heeft een schop gekregen. Vervolgens is ie huilend naar zijn plaats gegaan. En heeft de leraar gelijk gezegt (Toen was de klas voor het eerst écht stil). Dat het waarschijnlijk zijn laatste dag op school zou zijn, omdat dit nooit had mogen gebeuren.
Ook zouden de leerlingen in andere lessen of zijn les Clown niet helemaal duidelijk een opmerking hebben gemaakt over "dat hij nog geen eens tot tien kon tellen" dat erg poedersuikeropmerking was gezien de leraar 9 vingers heeft.

Knipoog Dit alles heb ik ook maar via via de apeldoorner.com site gelezen gezien ik geen les van deze man heb en ook geen mensen ken uit de desbetreffende klas. Dus het zou kunnen de gedeeltes zijn overdreven/niet waar zijn

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:31

een opvoedkundige rotschop geeft niks. die pubers van tegenwoordig worden steeds erger. geen respect voor niks of niemand. nou dan moet je het respect maar afdwingen. heb ik geen enkel probleem mee.

zomaar slaan zonder reden vind ik niet nodig. maar als het gedrag er om vraagt, dan moet dat kunnen. ik heb op de basisschool ook wel eens een tik gekregen of een draai om mijn oren als ik niet deed wat mij gevraagd werd, of als ik geen respect toonde. ik kan niet zeggen dat ik hieronder geleden heb.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:38

@ paardje 2005: misschien worden 'die pubers van tegenwoordig' wel steeds brutaler enzo, geeft dan het recht om iemand te slan/schoppen/of iets dergelijks... lijkt me niet!
als ze geen respect tonen, probeer dat dan op een andere manier te verhelpen maar niet met agressief gedrag

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 16:16

als diegene het uitdaagt vind ik van wel. doelloos schoppen en slaan vind ik ook niet kunnen. maar in dit geval terecht. die pubers krijgen thuis alle vrijheid omdat de opvoeding steeds meer op de school word afgeschoven. dan moet er orde zijn en stilte in de klas, en soms kun je dat alleen op deze manier afdwingen.

je kunt niet eeuwig lief blijven vragen of ze alsjeblieft stil willen zijn en op hun plaats willen blijven zitten en niet met etenswaar door de klas willen gooien

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:09

Citaat:
een opvoedkundige rotschop geeft niks. die pubers van tegenwoordig worden steeds erger. geen respect voor niks of niemand. nou dan moet je het respect maar afdwingen. heb ik geen enkel probleem mee.

Met een schop dwing je geen respect af, integendeel, het is een teken van zwakte!
Ik vind het zeer terecht dat deze persoon geschorst is, een leerling die geweld gebruikt wordt ook geschorst en aangezien een docent een voorbeeldfunctie bekleed, kan men het niet maken deze niet te schorsen. Bovendien kan zo'n actie (ook al wordt het bloed onder je nagels vandaan gehaald) absoluut niet en moet deze man denk ik maar eens nadenken of dit wel de baan voor hem is.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:18

o nee, dat dwingt geen respect af? nou ik heb het zelf meegemaakt, en oh wat had ik een respect voor mijn meester, serieus waar. ik heb in groep 6 in schop onder mijn hol gehad en 2 keer een draai om mijn oren, sindsdien was ik zo mak als een lammetje

ik noem doelloos in elkaar slaan een teken van zwakte. een opvoedkundige schop of draai om de oren vind ik niet erg

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 20:10

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:18

Bedankt sunrice. Interessant om de commentaren ook te lezen.

Paardje: misschien dwing je wel respect af hoor, door af en toe een schop uit te delen. Alleen op een manier die meer thuishoort in de prehistorie... ik dacht dat we in de tussentijd wat beschaafdere manieren hadden geleerd om met elkaar om te gaan.
Dat je jezelf niet verlaagt tot lichamelijk geweld betekent niet dat je alles toelaat. Er zijn meer manieren om grenzen aan te geven. Maar helaas leer je die niet als je alleen maar in aanraking komt met 'een goeie draai om je oren'.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:15

Paardje2005 ik denk dat ji de termen respect en angst door elkaar haalt. Respect hebben voor iemand die schopt kan niet angst hebben voor iemand die duidelijk geen zelfbeheersing heeft wel.
Geloof me de leeraar die mijn kind schopt of slaat gaat absoluut zijn baan verliezen want ik zou dat nooit accepteren, voor zo iemand heb ik geen respect maar ook geen angst en dat zal hij/zij weten ook. Een opvoedkundige schop waar jij t over hebt krijgt mijn kind niet v een leraar, dat vind ik onacceptabel! Opvoedkundig pfffffffffff mijn r e e t! Het is gewoon geweld!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:17

paardje2005 schreef:
o nee, dat dwingt geen respect af? nou ik heb het zelf meegemaakt, en oh wat had ik een respect voor mijn meester, serieus waar. ik heb in groep 6 in schop onder mijn hol gehad en 2 keer een draai om mijn oren, sindsdien was ik zo mak als een lammetje

ik noem doelloos in elkaar slaan een teken van zwakte. een opvoedkundige schop of draai om de oren vind ik niet erg

Ik noem dat geen 'respect hebben voor je leraar' maar 'bang zijn voor je leraar'.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:14

de leraar had dit idd niet mogen doen, maar toch geef ik 'm groot gelijk dat hij het gedaan heeft. de gemiddelde middelbare scholier kan wel een rotschop onder de kont gebruiken. als ik dat in mijn puberjaren gehad had, waren mijn cijfers een stuk beter geweest.
ik ben hier nu in Amerika en als hier niet wordt geluisterd kom je de volgende dag om half zes s'morgens op school, bovenien wordt alles direct gemeld aan je ouders. spijbelen word ingehaald op zaterdag school, ik kan je vertellen dat het hier een stuk beter wordt opgelet in de klas en het huiswerk is hier wel af. aanpakken die zooi.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:17

Idd dat lijkt me ook een betere methode zoals jij beschrijft MRmichiel dan wij hier hebben

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:30

MRmichiel schreef:
ik ben hier nu in Amerika en als hier niet wordt geluisterd kom je de volgende dag om half zes s'morgens op school, bovenien wordt alles direct gemeld aan je ouders. spijbelen word ingehaald op zaterdag school, ik kan je vertellen dat het hier een stuk beter wordt opgelet in de klas en het huiswerk is hier wel af. aanpakken die zooi.

Ten eerste noem jij andere middelen op om grenzen te trekken dan door lichamelijk geweld - zoals ik (en anderen) al zeiden is het grenzen trekken niet het probleem, maar de manier waarop. Met schoolse middelen (detention, vroeg op school komen, gesprekken met de ouders, weet ik veel wat): prima. Schoppen? ABSOLUUT niet goed te praten.

Ten tweede hoef je in Amerika al helemaal niet te proberen om als docent een leerling te lijf te gaan. De kans is groot dat je niet alleen geschorst wordt, maar ook wordt aangeklaagd. Dan ben je als docent heel wat slechter af dan hier, denk ik zo.

Ten derde levert de door jou zo geidealiseerde aanpak niet zoveel resultaat als je zou denken. Het niveau van het onderwijs is in Amerika niet hoger dan in Nederland, en gezien de rest van de Amerikaanse maatschappij is het maar de vraag of we Amerika als voorbeeld willen nemen (hogere criminaliteit, meer mensen die onder de armoedegrens leven, een groter aantal mensen dat niet in staat is een vervolgopleiding te volgen, etc)

Tot slot was mijn eigen ervaring met het leven op een highschool in een doorsnee stadje in Amerika niet zo positief als jij het afschildert. Ook daar waren genoeg leerlingen ongemotiveerd, rebels, vervelend en onoplettend. En ik vond het echt veel simpeler dan in Nederland.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:29

Ik zit op die school Knipoog

Het was een jongen uit de klas van het zusje van een meisje uit mijn klas Clown Als je snapt wat ik bedoel.
Ik snap het wel van de docent. Hij kon gewoon geen orde houden. En altijd maar een drukke klas hebben, dan snap ik het wel dat hij boos word. Al vind ik dat nog geen rede om geweld te gebuiken
ij ons ook; dan ging de bel, iedereen zat te kletsen, en dan na 5 minuten riep hij een keer; 'We gaan beginnen met de les' en dan bleef iedereen kletsen, en dan na weer 10 minuten sloeg hij een keer op de tafel en schreeuwde: 'Stilte' En zo ging het de hele les door.
Maar als ik hoor wat die jongen had gezegt, ik weet niet of het waar is, maar ik heb gehoord dat hij voor de klas was gaan staan en had geroepen: 'Hij is zo dom, hij kan niet eens tot 10 tellen op zijn vingers!' (Docent heeft maar 9 vingers). Maarja, ik weet dus niet of het waar is, er gaan zoveel verhalen rond in onze school..

Edit; ik zie net dat Iwan_Fjord bijna hetzelfde heeft geschreven Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:35

Ik vind het wel terecht dat hij geschorst is. Wat er ook gebeurt als leraar leer je om jezelf te beheersen en dat moet je dan ook doen. Het moet wel veilig blijven voor leerlingen ookal was dit misschien een eenmalig ''ongelukje''..

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:44

Shadow0 schreef:
UK_eef schreef:
Ik ben zelf docent en het is wel moeilijk om in te schatten wat er precies voorgevallen is. Ik kan me voorstellen (denk het zelf ook wel eens) dat je die kinderen een corrigerende tik zou willen verkopen.

Als je dat echt denkt (zelfs al doe je het niet), dan moet je je naar mijn mening serieus toch afvragen hoe je in het onderwijs staat. Wat wil je dan aan je leerlingen meegeven? Hoe moet je ze nou leren om op een volwassen, verstandige manier met problemen op te gaan als je dat zelf niet eens echt kunt? Je bent als docent een model voor de leerlingen, en als je wilt dat leerlingen geen geweld gaan gebruiken, moet je uitstralen dat je ZELF het gebruik van geweld afkeurt.

Ik vind het onderwijs zeker weten erg leuk. Ik ben ZEER duidelijk naar mijn leerlingen toe dat ik geweld afkeur maar dat bedoelde ik niet. Als ouder (en dus als docent, want wij zijn tegenwoordig de ouders van de leerlingen) halen kinderen wel eens het bloed onder je nagels vandaan. Dan komt dus de corrigerende tik in beeld. Ik ben van mening dat sommige kinderen hierbij gebaat zouden zijn. Daar kun je lang of kort over zijn maar dat is hoe ik er over denk.

Begrijp me niet verkeerd, een corrigerende tik is voor mij geen geweld. Mijn leerlingen weten dat ik ze nooit zal aanraken en dat ze dat bij mij ook niet hoeven te proberen. Die scheiding is zeer duidelijk (ik geef les aan het VMBO dus ik krijg genoeg met vechtpartijen te maken die ik ten strengste afkeur en dat weten mijn leerlingen).

Het gaat hier echter om het geval van het schoppen van een leerling van die docent. Dat keur ik zeker af maar ik kan me (aangezien ik in dezelfde omstandigheden werk) wel indenken dat hij zichzelf heeft mee laten sleuren in de situatie.

Dat bedoelde ik! Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:57

UK_eef schreef:
Begrijp me niet verkeerd, een corrigerende tik is voor mij geen geweld

Hoe maak je onderscheid tussen een tik die geen geweld is, en een tik die dat wel is?
Het probleem is, en bij een corrigerende tik nog veel meer dan een stomme actie in het heetst van de situatie, dat je het gebruik van lichamelijke straffen legitimeert. Daarmee geef je de boodschap af dat het geoorloofd is om een tik uit te delen, als er maar redenen voor zijn. Is dat de boodschap die je aan de leerlingen wilt meegeven?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:59

paardje2005 schreef:

Dat is geen respect, dat is angst voor een nieuwe klap of schop!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:02

_Karlijn schreef:
Maar als ik hoor wat die jongen had gezegt, ik weet niet of het waar is, maar ik heb gehoord dat hij voor de klas was gaan staan en had geroepen: 'Hij is zo dom, hij kan niet eens tot 10 tellen op zijn vingers!' (Docent heeft maar 9 vingers).

Als dit zo is (ter beoordeling aan de school uiteraard) dan lijkt een flinke straf voor de leerling en een excuusbrief van hem aan de docent ook niet verkeerd.

Ik hoop niet dat de school nu vindt 'dat die jongen wel genoeg gestraft is'. Hij is ook heel duidelijk over de schreef gegaan, en mag daar beslist ook de consequenties van dragen.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:08

Ik vind het eerlijk hoor..

Een leerling moet het toch ook niet proberen een leraar te schoppen! Op welke manier dan ook..

Misschien is het ook wel de leerlings schuld maar de leraar had ook ánders kunnen reageren.

Maargoed, ik was er niet bij!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:11

Goof schreef:
paardje2005 schreef:

Dat is geen respect, dat is angst voor een nieuwe klap of schop!

En wat is dan het verschil voor angst voor een straf?
nablijven etc?
Dat werkt toch precies hetzelfde?
Dat je wéét wat er gaat komen als je niet luistert en je niet gedraagd.

Niet dat ik voor slaan of schoppen ben of zelfs niet voor de corrigerende tik hoor.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:14

En toch moet het écht niet kunnen! Veel mensen kennen het verschil niet tussen een corrigerende tik of een harde klap..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:18

Citaat:
En wat is dan het verschil voor angst voor een straf?
nablijven etc?
Dat werkt toch precies hetzelfde?
Dat je wéét wat er gaat komen als je niet luistert en je niet gedraagd.

Niet dat ik voor slaan of schoppen ben of zelfs niet voor de corrigerende tik hoor.

Klopt, maar ik reageerde op een bericht over het krijgen van respect en door kinderen straf te geven door ze bijvoorbeeld na te laten blijven verdien je ook geen respect van ze. Daarentegen heb je ze misschien wel waar je ze hebben wilt, namelijk als makke lammetjes in de klas omdat ze weten dat ze bij een misstap na moeten blijven, maar dat heeft absoluut niets te maken met respect hebben voor je docent.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:23

Ik heb wel voor een aantal leraren respect.. en dat is níét door nablijven of een of andere tik..

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:40

Sorry hoor UK_eef maar jij zal NOOIT de ouder zijn van een leerling! Ik vind dat echt een idiote opmerking! MIjn kind is alleen v mij en een docent zal nooit zijn ouder worden en dient zich ook te gedragen als docent en niet als ouder! Zal toch zo zijn zeg dat zijn juf mijn zoon als haar kind gaat zien........
En ook die corrigerende tik die jij blijkbaar gewoon vind moet de juf v mijn zoontje nooit uitdelen aan hem want dan zal ze weten wie de echte ouder is van hem: ik!
Ik vind jouw opvattingen in deze echt niet kunnen! Jij hebt niet te slaan ookal vind jij dat het een corigerende tik is. Slaan hoort gewoon niet bij het onderwijs. Een docent of leraar moet les geven en niet slaan/schoppen. Als hij/zij dit niet aan kan moet er een ander vak gekozen worden.
Laatst bijgewerkt door ShirleyA op 11-02-07 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt