Wat zou jij doen ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Re: Wat zou jij doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:31

Ik zou idd even langs de politie gaan, andersom zou ik het ook fijn vinden als iemand dat zou doen als ik iets kwijt was geraakt.

Zo heeft m'n moeder laatst een mobiele telefoon op straat gevonden. Door de val was hij waarschijnlijk uitgegaan, dus ze kon niet een nummer bellen om te vragen wie de eigenaar was. Even bij de politie langsgebracht, en de volgende dag stond er een vrouw met een bos bloemen bij ons op de stoep, als bedankje Lachen

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:49

Karin_88 schreef:
ik heb een keer inderdaad 100 euro gevonden, dacht dat ik 20 vond, maar dat waren 5 briefjes van 20. Ik was verdwaald ergens en wilde nog wel naar t bureau gaan, maar toen was ik de straatnaam vergeten Nagelbijten / Gniffelen naja, toen heb k t maar op mn spaarrekening gezet..

Ik heb ook een keer 50 euro gevonden. Een half jaar daarvoor was ik er zelf 50 verloren, dus het kwam wel goed uit. Knipoog

Geld zou ik ook niet zo snel naar de politie brengen ofzo, ik denk dat er ook niemand naar de politie gaat om te vragen of hun verloren tientje daar misschien is binnengebracht.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:52

Het is met dat soort dingen als je het slachtoffer bent (wat ik heel vaak ben) altijd maar hopen of iemand zo eerlijk is om je eigendom ergens heen te brengen. Vervelend als het niet gebeurd, maar niks ana t edoen denk ik.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:01

Marjo_x schreef:
Aangifte doen .. Maar is er ook niet zoiets als Wat je vind mag je houden Knipoog
Alleen ik denk dat iemand die er hard voor gewerkt heeft zoiets niet snel "vergeet"Maar het kan ook een ongelukje zijn geweest vanzelf..
Te dubbelzinnig voor mij om tot een conclusie te komen Vork

Aha..? Verward Beetje kortzichtig en vooral onterecht om zoiets te zeggen (Alleen ik denk dat iemand die er hard voor gewerkt heeft zoiets niet snel "vergeet"). Ik ben altijd héél erg zuinig op mijn spullen geweest, maar kon het blijkbaar niet voorkomen om toch mijn 1 jaar oude gsm in de bus te vergeten. Heb m ook nooit meer terug gezien. Het meest pijnlijke daarvan was was dat er veel foto's en filmpjes van mijn inmiddels overleden paard opstonden. Ik weet heel zeker dat iemand m heeft gevonden, maar hij is nooit naar de politie gebracht.
Ik haat het als mensen waardevolle spullen niet aangeven.. echt. Het is niet van jou, dus doe ook niet alsof.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:31

Ik heb ooit mijn telefoon per ongeluk eens 'naast mijn tas' gestopt en die is toen onder de stoel gevallen. Ik kijk altijd als ik uit de trein ga of er nog wat ligt, maar zag hem dus niet liggen.

Nou ben ik ook niet altijd echt zuinig op mijn telefoons (heb altijd hele goedkope), maar een ongeluk zit dus in een klein hoekje. Ik was ook erg blij dat een aardige man wat van mijn vrienden had gebeld uit mijn adresboek, en ik hem toen weer kon gaan ophalen. Lachen

doossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:26

ik zou zeker naar de politie gaan met de ipod
best wel banketstaaf
als je hem gewoon houd en sielig voor de gene van wie hij is Verdrietig

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:06

Shadow0 schreef:
Ik zou aangifte doen of anderszins proberen de eigenaar op te sporen. "Moet je maar beter op je spullen letten" vind ik wel een erg kille instelling. Bovendien ben ik meestal erg zuinig op mijn spullen, maar ook lichtelijk chaotisch, dus ik weet dat het niet altijd iets is waar je volledige invloed op hebt.

Maar voor alles zou ik me er gewoon niet fijn bij voelen. Ik doe liever het plezier om iemand z'n verloren spullen terug te geven dan dat ik mezelf daarmee verrijk, daar zou ik echt niet van kunnen genieten.

Mee eens. Ja
Geweten speelt in dit geval ook een rol. En ik als chaoot kan me ook wel voorstellen dat ik een keer iets verlies waar ik veel waarde aan hecht en ik normaal gesproken erg zuinig op ben.

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:12

Ik zou wel aangifte doen bij de politie maar de I pod zelf weer mee naar huis nemen en dan zeggen dat ze het bij jou op kunnen komen halen!
Het gebeurd vaak genoeg dat je iets bij de politie brengt en er later dan niet meer van hoort en weet jij dan wat er mee gebeurd is?

elbeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:20

Ik ben mijn telefoon ook een keertje kwijtgeraakt. Heb het politiebureau wel gebeld maar die hadde niks gekregen. Maar degene die hem gevonde heeft had er wel voor 50 euro voor gebeld lekker banketstaaf is dat. Ik heb de telefoon ongeveer een 2 uur nadat ik hem kwijt was laten blokeren. Want ik dacht dan zal die nog wel thuis liggen maar toen hij thuis ook nergens lag heb ik die laten blokeren. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de meeste mensen helemala niet meer zo eerlijk zijn ten eerste ik ben mijn telefoon kwijt en dan moet ik ook nog 50 euro betalen omdat iemand anders ermee gebeld heeft. Dan denk ik behandel de mensen net zo als dat ze mij behandelen dus ik zou nou die ipod lekker zelf houden. Maar waarschijnlijk als ik dat niet had gehad met mij telefoon dan had ik hem wel naar het politiebureau gebracht.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:32

@ Elbeauty; lijkt mij dan beter voor je zelf om juist mensen te behandelen zoals je zelf behandeld had willen worden...Beetje gek dat andere mensen de dupe moeten worden omdat jij ook een keer de dupe bent geworden, wordt de wereld niet echt mooier van, of denk je van wel?

En óók als mensen hard voor hun spullen werken kunnen ze hun spullen kwijtraken...Ik ben net zo zuinig (of soms juist niet) op mijn zuurverdiende centjes als op makkelijk verkregen centjes dus dat vind ik een beetje een rare stelling. Ben namelijk ook gigantisch chaotisch, en raak gewoon vaak spullen kwijt, niet omdat ik niet hard voor mn geld werk, maar tja...omdat ik niet zo handig ben!

_BlingBling_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:15

Ik zou het bij de politie aangeven. Als ik het zou houden zou het voelen als stelen.

Je kan het na het aangeven bij de politie mee naar huis nemen en gewoon gebruiken. Het is dan nog niet van jou, maar je hebt het zeg maar in bruikleen. Als de eigenaar zich na een jaar nog niet gemeld heeft, mag je het houden...
( Dat bruikleen van die i pod weet ik niet 100% zeker. Weet wel dat het zo werkt met fietsen)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 16:29

Zo is het ook met de Ipod, eigenlijk met alle gevonden voorwerpen, tenzij er aanwijzingen zijn dat het uit een " crimineelcircuit" komt zoals je bijv een enveloppe met 10.000 euro vindt Haha!
Dan stelt de politie een onderzoek in, en moet je het wel afstaan.

Je bent trouwens verplicht om als je het "voorwerp"onder je neemt, wel goed te onderhouden en te zorgen dat het schadevrij blijft. Ik zou het dus niet gebruiken, met het risico dat het beschadigt, want dan heb je WEL een probleem.
Je moet het nl weer in de zelfde staat kunnen afgeven als dat je het gevonden hebt, tenzij onderhoud noodzakelijk was ( recht van revindicatie)

(jaja, Marion heeft de stof van het tentamen over het Burgelijk Wetboek nog goed in haar koppie zitten Clown )

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:11

Ik vind niet dat ik het recht heb om een ander op zijn keuze (in dezen) aan te spreken. Ik zou naar de politie gaan, maar ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen. Als die man dat dingetje wil houden, dan doet hij dat maar. Ik zou het niet kunnen (ik zou dan last hebben van mijn geweten), maar ik vind ook dat de "vorige eigenaar" beter op dat ding had moeten letten. Ik kan me dus niet voorstellen dat die persoon er keihard voor gewerkt heeft, want als dat het geval was, dan verlies je zo'n ding toch niet uit het oog?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 19:42

Oh, maar ik heb die man of haar er ook niet op aangsproken hoor. Ja, ik heb tegen haar gezegt dat ik het wel bij de politie zou hebben aangegeven, maar verder is de keuze aan hen.
Ik vroeg me alleen af wat jullie in deze situatie gedaan zouden hebben. Haha!

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:43

Ja, en ik zie nu dat dat laatste zinnetje van mij een beetje raar is neergezet. Lees daar maar overheen dan.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:28

Ik zou wel aangifte doen. MAar ik zou de ipod niet bij de politie afgeven. Dat hoor ja namelijk heel veel, je doet aangifte over zo iets en dan moet je ook gelijk het spul inleveren, maar dat zou ik niet doen.

Zo hebben wij ooit een portomonee gevonden zonder een naam en etc erin,. Wij aangifte gedaan en onze telefoon nummer achtergelaten zodat ze ons konden bellen als ze de eigenaar hadden gevonden.
De eigenaar heeft zich nooit gemeld. Dus hebben wij het geld 250 gulden gehouden.

Als je zulke dingen afgeeft dan durf ik te wedden dat de politie het zelf ook zou houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:34

inderdaad vreselijk asociaal Ja
Ik snap dat het gaaf is om dat soort dingen te vinden, maar het is gewoon niet eerlijk.
Ik ben mijn portemonnee wel eens kwijt geraakt toen er 160 zuur verdiende euro's in zaten. Godzijdank kwam de vinder hem dus terug brengen Ik ben dan wel zo iemand die een beloning daarvoor geeft!
Misschien is dat wel de reden dat ik gevonden voorwerpen probeer terug te geven, ik vind gewoon dat je dat hoort te doen!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:34

als hij echt op straat lag zou ik geen aangifte doen (sorry, maar ben eerlijk)...
Ik heb wel eens een gsm op de bus gevonden, die heb ik netjes aan de chauffeur afgegeven. Heb ook al eens een verloren portefuille aangegeven(zat meer dan 500€ in Bloos! ) Maar een mp3 of ipod, en dan nog gewoon op straat, nee sorry. Misschien moest er een naam opstaan ofzo wel