goedkope dierenarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Re: goedkope dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:12

Ik neem aan dat er gekeken wordt naar je jaarlijkse inkomsten ofzo? Dat lijkt mij in elk geval een logisch systeem.

Nou is dat ook maar betrekkelijk, want iemand met 1200 euro bruto kan het in Friesland ofzo waarschijnlijk nog wel bolwerken, maar is in Utrecht al 500 euro aan huur kwijt en dan wordt het allemaal toch wel even iets moeilijker.

Ik ga er echter wel vanuit dat er iets van een systeem voor zal komen. Nou zullen daar wel mensen buiten vallen, maar dat heb je met alle regels. Het alternatief is alle gevallen apart bekijken, maar dat lijkt me ook geen optie omdat er dan nog steeds richtlijnen moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:18

Net zoals de voedselbank zeker? Ook zo'n mooi systeem. Hoe meer schulden, hoe beter, want hoe minder je dan te besteden hebt. En of je dan toch rookt of weer leent maakt niet uit, nee, in Nederland spekken we alleen maar, maar echt hulp bieden is er niet bij

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:24

Machie schreef:
Mag ik dan zeggen dat ik soms de kosten bij een DA ook belachelijk duur vind! Er word hier wel makkelijk gezegt, als je weinig te besteden hebt, geen dieren nemen. T is toch eigenlijk belachelijk dat het houden van katten al een luxe wordt??

Totdat je de inkoopsrekeningen van de dierenarts ziet Knipoog

Het verschilt idd ontzettend per dierenarts. Sommige schrijven idd met een vork. Maar de medicijnen en overige spullen inkopen is echt niet goedkoop

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:26

Volgens mij behandelen deze dierenartsen tegen kostprijs; medicijnen e.d. moeten dus wel betaald worden.

In mijn ervaring is een DA niet duurder dan een dokter. Ik betaal eigenlijk liever een DA om mijn pony in te enten, dan een tandarts om 5 minuten in mijn mond te gluren en te zeggen dat alles er goed uit ziet. Knipoog

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 15:43

Ik vind dieren zelfs een goudvis een luxe.Want als je voor een ander kan zorgen naast voor jezelf is dat in mijn ogen een luxe.Kan je dat niet of moeilijk begin er dan gewoon niet aan.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:18

En mensen die een dier namen toen ze nog veel geld hadden, maar nu arm zijn? Moeten die de kat maar weg doen op het moment dat ze in de WAO komen te zitten?

Natuurlijk zijn er veel mensen die er 'gewoon niet aan hadden kunnen beginnen', maar dat gaat niet voor iedereen op.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:21

Ik denk ook dat er veel hun hond gaan mee sturen met de vriend die van de uitlering leeft.

Voor de rest bestaat dit al lang in belgie, onder de prins laurent fonds.
Maar dan voor de echt arme, en ook dakloze, oude mensen.
Die hebben vaak een hond als enigste gezelschap

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:25

ik vind het wel een goede Tijdelijke oplossing..

Vergeet niet dat er heel veel mensen in de bijstand zitten vanwege bepaalde omstandigheden! Over het algemeen vraagt men er niet om om in de bijstand te komen hoor! ik vind het wel goed dat die mensen hun dieren kunnen laten behandelen voor minder.

al ben ik wel bang voor uitmelking van deze ''goede oplossing'' dus er zou iets anders moeten komen.. maarja.. verzin eens wat!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:29

Zolang de dieren maar geholpen worden, vind ik het een prima plan!

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 01:17

Maar moet een dier dan maar opdraaien voor jou problemen.We bekijken alles uit het oogpunt van die arme mensen moeten hun dier kunnen houden enz.Voor ik een dier aanschafte spaarde ik 1 veel geld (zelfs bij mijn kat) 2 zocht ik uit wat ongeveer de maandelijkse kosten waren.Dus als mij nu iets overkomt heb ik een ''buffer'' voor dierenarts kosten.Ik vind mensen gewoon egoistisch dat ze een dier nemen als ze niet eens voor zichzelf kunnen zorgen.Eerst sparen dan kopen.Mensen die later een uitkering krijgen hadden vooruit moeten kijken.Maar misschien ben ik wel te nuchter.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:19

goede zaak.
en laten ze dan alsjeblieft ook een goedkope (of liefst gratis) arts aanstellen voor onze illegale landgenoten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 10:13

Die laten ze echt niet op straat doodgaan, dus ben gerust, die arts betalen we ook al Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:21

valerm schreef:
Maar moet een dier dan maar opdraaien voor jou problemen.We bekijken alles uit het oogpunt van die arme mensen moeten hun dier kunnen houden enz.Voor ik een dier aanschafte spaarde ik 1 veel geld (zelfs bij mijn kat) 2 zocht ik uit wat ongeveer de maandelijkse kosten waren.Dus als mij nu iets overkomt heb ik een ''buffer'' voor dierenarts kosten.Ik vind mensen gewoon egoistisch dat ze een dier nemen als ze niet eens voor zichzelf kunnen zorgen.Eerst sparen dan kopen.Mensen die later een uitkering krijgen hadden vooruit moeten kijken.Maar misschien ben ik wel te nuchter.

Er zullen altijd mensen zijn en blijven die dieren houden, maar geen geld over hebben voor de D.A

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:08

valerm schreef:
Mensen die later een uitkering krijgen hadden vooruit moeten kijken.Maar misschien ben ik wel te nuchter.

Eerder te naïef. Knipoog

Aan de ene kant ben ik het helemaal met je eens dat mensen hun eigen verantwoordelijkheden moeten nemen. Aan de andere kant... heb jij je verdiept in de redenen waarom mensen een uitkering krijgen? Sommige mensen worden ziek, andere worden gewoon ontslagen. Bij weer andere gaat bijv hun relatie kapot en die gaan op zichzelf wonen en dan moeten ze ineens van heel weinig geld rondkomen (terwijl ze al 10 jaar bij elkaar waren). Of ook heel erg: de kostwinnende partner komt te overlijden en de ander blijft alleen achter en moet het ineens helemaal alleen zien te redden.

Bijna iedereen kan door omstandigheden in een situatie komen te zitten waar hij/zij van een uitkering moet leven. Echt. Als je zo redeneert, zou dus níemand een dier mogen nemen want de kans dat je in minder rijke omstandigheden terechtkomt is er voor iedereen. Zeker als je er bij nadenkt dat sommige dieren (zoals katten) soms wel 20 jaar worden. Wie kan er nou ooit 20 jaar in de toekomst kijken? Weet jíj zeker dat je over 18 jaar nog steeds genoeg geld hebt om hoge dierenartsrekeningen te betalen?

Je zou kunnen zeggen dat je dan moet sparen voor zulke situaties, maar helaas, dat gaat niet op. Als je teveel spaargeld hebt, kun je nl geen uitkering krijgen, want dan moet je eerst dat spaargeld opmaken. Mocht jou iets overkomen, dan mag je in veel gevallen dus eerst lekker die 'buffer' opeten voordat je in aanmerking komt voor een uitkering en dan heb je daar drie jaar later ook niks meer aan, dat je nu veel geld had.

Ik denk dat in héél veel gevallen het helemaal geen situatie is waarin mensen een dier namen terwijl ze niet voor zichzelf konden zorgen. Ik denk dat in veel gevallen mensen het dier al hadden en de situatie toen dermate verslechterd is dat ze er niet meer voor konden zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:55

Maar een uitkering krijgen is nog niet in de bijstand zitten Lachen
En zo las ik het eerste bericht, alleen voor bijstand mensen

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:00

Mjah, maar ook in de bijstand kun je in 20 jaar tijd (en zo lang leven sommige katten Knipoog) toch zonder je eigen schuld terechtkomen, en zonder dat je het van tevoren zag aankomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:02

Citaat:
Het spreekuur is bestemd voor mensen met een bijstandsuitkering

En daar zit iemand die ff geen werk heeft of tijdelijk ziek is niet.
Dus niet de mensen waar het even wat minder gaat.

Klinkt lomp, maar in de bijstand zitten en en dieren is denk ik niet altijd de beste combi.
Je weet gewoon dat ze ziek kunnen worden.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:04

Toch blijf ik erbij dat lang niet iedereen het dier zal hebben genomen toen hij al kon zien aankomen dat hij in die situatie zat. In een dierenleven kan véél gebeuren en kun je echt wel in de bijstand terechtkomen.

Moet je dieren dan maar wegdoen? Want dan gaan ze dus naar het asiel, en dat wil men nou net voorkomen, gezien het eerste bericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:07

Voordat je in de bijstand zit ben je wel ff wat tijd verder.
Dan kun je in die tijd ook een fijn huis zoeken voor je dier als je weet dat je een da rekening niet kunt betalen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:24

Maar als dat dus niet gebeurd, zit is het dier de l*l.
daarom ben ik er wel blij mee.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:49

Superwoman heeft ook nog een punt: mensen zóuden het niet moeten doen, een dier houden, maar ze doen het wel. Daar moet het dier niet voor opdraaien, dus zeker ook om die reden vind ik het toch een goed initiatief.

Daarnaast hangt natuurlijk ook veel af van de vraag of je een huisdier nou wel of geen luxe vindt. Een paard ofzo, ja, dat vind ik zeker luxe. Een hond op zich ook nog wel. Maar een kat of een konijn? Ik weet het niet... Het is op zich natuurlijk wel een 'extra' iets, maar in veel gevallen denk ik dat een huisdier zóveel toe kan voegen aan het leven van iemand waarmee het erg slecht gaat, dat het met de 'luxe' wel meevalt.

Ik denk dat het voor mensen die richting bijstand gaan een enórme stap kan zijn om ook hun geliefde huisdier nog weg te doen. Zelfs al weten ze dat dat beter is voor het dier. Ik kan dus wel begrijpen dat mensen dat niet doen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 21:07

De kosten van deze kliniek, in ieder geval die kosten die niet door de diereigenaar worden betaald, komen uit het potje van de Dierenbescherming. Voor mij een reden om geen geld meer aan de DB te geven. Laat ik m'n eigen paard inslapen omdat ik de kosten van de behandeling te duur vind ten opzichte van de kansen op herstel, en dan zou ik met een donatie aan de DB meefinancieren aan de behandeling van een hond in wellicht dezelfde situatie.

Bovendien weet ik dat diverse dierenartsen in de omgeving van Rotterdam benaderd zijn door deze kliniek om de avond- en nachtdiensten op te vangen. Leuk voor díe dierenartsen. Deze klanten zien ze overdag, op normale werktijden nooit, maar op de lastige uren, midden in de nacht, mogen ze er wel plots hun bed voor uit. Als dat bij mij op het werk zo zou gaan zou ik ervoor bedanken.

Krijg je van die types als met die Jack Russel pup met de gebroken poot, uit Hart van Nederland. Nee, ze hebben geen geld, al vele maanden een uitkering maar dan wel een pup erbij nemen, geen geld voor de operatie maar op de koffietafel liggen een pakje shag en een pakje sigaretten. Nou, rook dan eens een maandje niet met z'n 2-en, dan heb je al de helft van de operatie gespaard.

En huisdieren geen luxe maar iets waar iedereen recht op heeft? Ja, doei, dan ga je maar naar de Kinderboerderij beestjes aaien, of je laat honden in de buurt uit. Straks gaan ze vanuit de ANWB ook nog een garage beginnen voor de minima, omdat iedereen recht heeft op een auto.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 21:42

Hm... dat het door de DB betaald wordt vind ik dan wel weer wat minder. Ik dacht dat de dierenartsen over hun hart streken... Ik doneer ook aan de DB en vind dit eigenlijk geen goede besteding van het geld. Ik wil met liefde iemand sponsoren die zijn eigen hond niet kan laten opereren, maar de DB is er voor mij in eerste instantie om echte wantoestanden aan te pakken. Daarom geef ik geld aan ze, niet om andere mensen te steunen hun dieren te onderhouden. Als daar een speciaal fonds voor kwam zou ik er misschien ook nog wel aan geven, maar voor de DB vind ik het eigenlijk een uitgave die niet aansluit bij hun doelstellingen.

Edit: Hier stond een heel verhaal, maar ik heb eigenlijk niet zo'n zin in een discussie dus ik haal het maar weer weg. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:32

Idd Knavia
wel een breedbeeld plasma tv in de kamer en elke dag een pak shag en elk jaar op vakantie.
En dan maar klagen dat alles zo duur is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:20

Ik gaf al nooit aan de DB, had ik dat wel gedaan was ik er acuut mee gestopt! Knipoog